I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Överlevarna

Övrigt - Blandat

2009-09-14 15:49

Överlevarna

efter att ha kollat på "Överlevarna" som visades på tv4 förra veckan kunde man ju inte undgå att sätta sig in i situationen.

Hur skulle ni göra rent praktiskt om 90% av jordens befolkning försvann?

Själv hade jag stannat där jag bor eftersom jag har tillgång till fiskevatten och jaktmarker, det går även kor i närheten och bondgårdar runt om.
Det första projektet jag hade antagit mig hade självklart varit att bygga ett växthus, dra till närmsta bygghandel, skaffa virke och material för bygget och åkt till något ställe där det finns fröer och länsat hyllorna. Jaktvapen och ammunition hade också varit av hög prio.

El hade ju inte varit en omöjlighet, finns ju solpaneler och små vindkraftverk om man letar.

Så hur skulle ni göra?

SMÅLAND!

2009-09-14 16:07
jag skulle softa fett. plundra så mycket affärer jag kunde och flytta till nåt trevligt hus nånstans. svårt att säga exakt vad man skulle göra och hur det skulle se ut den dagen 90 % av jordens befolkning försvinner.
mhm

2009-09-14 16:09
Direkt till systemet, och sen the local dealer, sen skulle jag leta efter en nice brud och bevara rasen med!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2009-09-14 16:28
skipp, vad gör du när det du plundrat tar slut?

man kanske skulle ta sig till något regemente och bli warlord?
SMÅLAND!

2009-09-14 16:32
Jag skulle gå en promenad och njuta av hur tyst och fritt på idioter det var.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-14 16:37
Går serien att se nånstans?
Vi är överallt!

2009-09-14 16:44
På tv4.se kan man se, men tror att avsnitt 1 plockas bort idag.
Moderator

2009-09-14 17:45
Skulle nog tagit det lugnt, plundrat ett tag tills det inte går längre. Sen inbilla alla galna människor som är kvar att jag är gud, och att dom får offra mat, kvinnor och sånt till mig. På det sättet skulle jag överleva.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-09-14 17:48
10% ar ju anda ratt mkt folk kvar liksom. hade forsokt samla folk i ett schysst land och bara borja om samhallet igen. vi har ju kvar kunskap och stader och prylar. val? 90% har bara forsvunnit, inget krig eller nat?
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2009-09-14 17:55
men samtidigt är det ju inte fullt så enkelt att bara dra och fixa lite grejer, göra ett växthus etc etc etc, för all form av transport över land medför risken att smittas. även människor som överlevt kan ju fortfarande bära på smittan. så då får man ju ta paranojan i beaktande. själv skulle jag nog nojja ihop fullkomligt. försöka föra en normal tillvaro men misstänkliggöra varenda människa som kom i min närhet.

2009-09-14 18:02
Medoria
Om pandemin var så dödlig och utbredd skulle jag gissa att de överlevande var naturligt resistenta mot viruset.

huruvida det skulle gå att göra något organiserat försök till återskapande av ett samhälle, skulle såklart bero på helt hur dödligheten var utbredd. vilka länder, vilka åldersgrupper etc. Att det skulle vara 90% rakt av är ganska osannolikt.
Risken är rätt stor att en stor del av de överlevande skulle dö av inom kort, eftersom de inte har kunskap att överleva utan el, rinnande vatten, värme etc.

Det absolut troligaste skulle väl vara att vi i väst skulle dö av, tids nog, medan afrikanska och asiatiska bönder, skulle fortsätta som om inget hänt. dom skulle väl troligtvis återpopulera världen i sinom tid och så hade allt börjat om =)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-09-14 18:04
friktion: jo visserligen men jag tror ändå att paranojan skulle fortleva hos människor ändå, tyvärr.

sen tror jag också att många skulle inleda sin egen lilla överlevnadskampanj, man överlever en sån här grej genom att hålla sig sysselsatt men alla skulle ha olika viljor och det skulle bara betyda att resultatet blev obefintligt.

2009-09-14 18:10
Jag tror att du har en poäng. Folk hade ju gått till någon form av instinktiv självbevarelsedrift vilket skulle innebära att all form av kollektivt tänkande skulle fara ut med badvattnet. Ren individualistisk anarki skulle råda. Folk skulle beväpna sig, bilda mindre gäng där man skulle ta över en mataffär. gängkrig och attacker om mat, rent vatten, etc. hade följt direkt. Det hade blivit en urban variant av forntida stamkrig.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-09-14 18:18
friktion: ja och inte nog med att grupperna skulle slåss mot andra grupper, inom grupperna skulle det pågå en ständig maktkamp, vilket i slutändan skulle leda till att grupperna självdog pga det. att bli eremit skulle med andra ord vara den enda lösningen.

2009-09-16 14:57
därför ska jag stanna hemma och äta morötter
SMÅLAND!

2009-09-16 15:22
Skulle aldrig lämna huset utan yxan ;)

Gå runt till grannarna för att kolla hur många som överlevt. Försöka organisera de överlevande och proklamera oss till arvingar efter de som inte överlevt och kolla efter livsuppehållande produkter (mat, transport, vapen o.s.v. - här i grannskapet finns det nog en hel del). Skulle nog ta ett tag tills jag drog in till en större tätort eller stad med tanke på att folk i grupp är puckade och folk i grupp med mängder av döda runt sig nog inte är mycket smartare.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda