I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

MC Körkort

Övrigt - Blandat

Redaktionen

2009-09-07 11:11

MC Körkort

Hola. Nu har min moped bestämt sig för att inte längre vilja köra mig till jobbet. Så nu tar jag tag i motorcykelkortet. Har tänkt ett tag att sätta igång. Eftersom det är halvkul att stoppa upp trafiken varje morgon..

Jag har kort en 100-kilos EU moped nu under sommaren och kanske kört 250 mil i stockholmstrafik.. Jag har även haft B-kort i 4 år och kört väldigt mycket..

Nu undrar jag några saker..

Hur många lektioner tror ni man kan klara sig på? (Vet att det äv väldigt individuellt)
Har jag någon nytta av mopedkörningan vad gäller manöverdelen? (Lär väl bli uppåt 700 kubikare på uppkörningen)
Min pappa har en 150 kubiks skoter som jag kommer övningsköra med. Är det äns värt att köra med den?
Jag har kikat på västermalms trafikskola. 500 kr för en 70 minuters lektion (första provlektionen). Har ni någotr tips på nån bra skola?
Vet inte när sesången tar slut. Men finns det chans att hinna ifall det skulle vara säg, 2 månader?

Körkortsbeviset borde komma nu under veckan.. Skickade in det i början av förra veckan..
Så jag har kommit så långt iaf.. :)

Tack på förhand.. Har ni andra tips så får ni jättegärna droppa dom här.
Tjao..

Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-09-07 14:43
Åh, jag har inget svar för dig men fan va grymt med MC körkort, den planerar jag också att ta om två-tre år! Lycka till!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-08 08:46
370HSSV P22:

Visst kommer du att ha användning av ditt tidigare mopedkörande, men förmodligen hade du inte växlar på den?

Om man säger så, hade det säkert varit lättare om du haft en Yamaha DT med växlar som moppe t.ex.

Det svåra med att ta MC kort är att kunna manövrera en så pass tung motorcykel genom att slira på koppling osv, som man får göra under uppkörning, göra tvära svängar utan att bromsa.

Men om du känner att du är en förare som har utforskat och känt på kopplingen i en bil, och förstår hur man slirar osv så tror jag att du kan greppa det ganska snabbt.

Jag ska också ta MC-kort har jag planerat, jag vet inte hur många lektioner jag kommer att behöva. Men att ha bra självförtroende, balans och erfarenhet är en fördel.

Gör som jag, snacka med alla du känner som har MC-kort och fråga massor om att ta kortet.

Lycka till hur som helst!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-08 23:28
Hur många lektioner tror ni man kan klara sig på? Beror helt på hur du klarar dig på manöverbanan. Men jag skulle kanske tippa runt 10? Beror ju på hur mkt körvana, balans och trafikvett du har ;)

Har jag någon nytta av mopedkörningan vad gäller manöverdelen? Absolut! All form av träning som kan liknas med mc-körning är bra träning

Min pappa har en 150 kubiks skoter som jag kommer övningsköra med. Är det äns värt att köra med den? Värt är det väl men jag skulle nog rekomendera dig att skaffa en "riktig" mc

Vet inte när sesången tar slut. Men finns det chans att hinna ifall det skulle vara säg, 2 månader? För mig tog det 3 månader och då hade jag aldrig kört mc innan plus att jag klarade uppkörningen andra gången. Så ja, 2 månader kan absolut räcka. Det beror ju lite på hur ofta du tänkt att övningsköra osv..

Lycka till :)
REC #26<br>Team EA-Racing

2009-09-08 23:46
Full gas bara
mhm

2009-09-09 00:22
Jag håller med skipp, kör bara!

370HSSV - Skum grej, jag satt precis och snackade med din brorsa om att köpa en MT5 eller DT bara för att övningsköra med till MC-kort haha :)

2009-09-09 01:26
varför köpa en MT5 eller DT50 för att övningköra med till ett MC-kort? är det inte bättre att köpa en riktig motorcykel och övningsköra med den istället? ...
Lyricist

2009-09-09 16:14

Hur många lektioner tror ni man kan klara sig på? (Vet att det äv väldigt individuellt)

- Jag tog mellan 7-10st, minns inte riktigt. Då har jag ändå kört moped och cross i hundratals timmar ute i skogen och på grusvägar när jag var liten. Det som tar tid är manöverbanan. Det gäller att få in feelingen och förstå hur man hanterar en hoj.

Har jag någon nytta av mopedkörningan vad gäller manöverdelen? (Lär väl bli uppåt 700 kubikare på uppkörningen)
Min pappa har en 150 kubiks skoter som jag kommer övningsköra med. Är det äns värt att köra med den?

- Du har alltid nytta av lite körvana på två hjul, men man kör hojen på ett helt annorlunda sätt i manöverbanan jämfört med hur man kör en 50cc scooter. Om du skall öva rekommenderar jag en riktig hoj att öva med, så får du känna på växlar och koppling, precis som någon annan sa över mig.

Jag har kikat på västermalms trafikskola. 500 kr för en 70 minuters lektion (första provlektionen). Har ni någotr tips på nån bra skola?
Vet inte när sesången tar slut. Men finns det chans att hinna ifall det skulle vara säg, 2 månader?

-Det enda jag kan svara på här är att du nog hinner på två månader, men då gäller det att det finns tider och att du klarar allt på första.

Hoppas du fick ok svar på dina frågor!

2009-09-09 17:08
Fan, jag vill ha MC-kort. Skulle äga så jävla mycket! Sporthoj i 200blås ftw.

2009-09-09 19:17
Dieallot: Bara till att ansöka om lämp och börja ;)
Kan inget annat än rekomendera mc-kort. Något av det bästa jag gjort
REC #26<br>Team EA-Racing

2009-09-09 19:23
Njae, skulle köra ihjäl mig ganska fort.
Mnn jag skulle göra det med ett leende på läpparna ;)

2009-09-10 23:27
vafan ni kommer ju vara ett helt biker-gäng när jag kommer hem från mexiko. Ramtin kan ju sätta tillbaks sin piercing också så kommer ju folk skita på sig när ni kommer glidande..
Hepp och pepp