I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Samhäll till Naturventenskap (!?)

Övrigt - Blandat

2009-09-01 18:45

Samhäll till Naturventenskap (!?)

Nu är det så att jag går SP (samhäll) första året och jag trivs skit bra i klassen. Men jag fick funderingar ang. hur mycket "sämre" Sp är jämfört med NV (natur). Jag har tänkt köra igenom SP vanligt och även lägga in matte C, så jag är nästan behörig till vilken högskola som helst ( högskolan är något jag definitivt ska gå)

Min fråga är då, hur mycket missar jag av att inte gå NV på jobbmarknaden? finns det många bra jobb som jag som SP.are inte kan få men Nv.are kan få? Finns det någon lista eller något?
Dilemmat är att jag vill gå kvar i Sp för jag gillar klassen och jag är nöjd med linjen, men jag vill inte heller gå miste om ett bra jobb.

hoppas ni fattar va jag menar!

2009-09-01 18:57
jobbet du hamnar på kommer med största sannolikhet INTE vara det du strävar efter just nu. så gå kvar i den klassen du trivs med, så tycker jag. live a little.
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2009-09-01 18:57
Inte stor skillnad mellan de..
Du kan utbilda dig i tex juridik i båda två, du läser mer mashäll på Sp o mer matte o no på Nv,
Tog bara ett ex
glömde alla målare norrgående linjen eller vad?

2009-09-01 19:25
om du senare vill bli något som är mer "naturinriktat" som tex läkare eller något så kan du ju alltid läsa ett tekniskt basår eller välja till matte d och fysik a + b i ditt nuvarande program?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-01 19:47
Om du trivs med din klass tycker jag inte du ska byta.
Jag gick först i natur och trivdes skitbra med min klass, sen bytte jag till samhäll och klassen va helt värdelös, tro mig klassen gör MYCKET.

Om du senare vill bli något inom natur kan du antingen läsa till vissa ämnen eller gå ett basår. MEN bara så du vet så kommer du hamna i kompletteringsgruppen sen när du ska läsa på universitet.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2009-09-01 20:16
Du kan inte läsa de universitetsprogram som kräver FyA, FYB, BiB, BiA, KeA, KeB, MaD och MaE.

Kort och gott, ingenjörsprogram samt läkarprogram. Jag läste samhälle och sedan tekniskt basår.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-09-01 20:54
Du kan ju alltid försöka köra in så många av dom ämnena som möjligt i dina tillval..iofs vet jag inte hur mkt man väljer nu ett tag sen jag tog studenten men jag tror att det var minst 200p som man valde, sen kan man ju inte välja mellan allt såklart.

2009-09-01 21:04
För arbetsmarknaden kvittar det om du läser samhäll eller natur, du är ung och blir troligen arbetslös i vilket fall. Nej, skoja bara. Ingen kollar gymnasiebetyg när man söker okvalificerade jobb efter gymnasiet.

Vad gäller universitet och högskolor så kommer du med samhäll inte kunna läsa tekniska utbildningar eller till läkare. För tekniska utbildningar kan du ju dock läsa tekniskt basår och få behörighet. Läkare vet jag inte hur det funkar med, men det kanske du inte vill bli ändå.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-09-01 22:34
Det enda är väl att studietakten är högre inom natur vilket du garanterat kommer tjäna på. Fast jag gick samhälle och mig har det gått... bra för.