Jordens hastighets påverkan när man flyger långa sträckor?
Om man åker från London till NYC kl 12 på dagen, och tiden för flyget tar 6 timmer, kommer man fram kl 12 på dagen i New York? Om man åker tillbaka till London, ändras resetiden något? Tänker på att man åker sällan en rak sträcka när man reser långt utan man tar och flyger norrut för att sedan vika ner mot nyc? Vid ekvatorn roterar jorden 1600km/h runt sin egen axel och det tar den 24 timmar för ett varv. På 6 timmar har jorden hunnit 1/4 = 9600 km i distans. Jag har säkert knasat ihop siffrorna ganska bra, men frågan är hur stor påverkan jordens hastighet runt sin egen axel har när man flyger långa sträckor? Peace
Tror knappast Tellus'ens hastighet ändras något beroende på om du flyger, simmar, springer, går, sover, sitter oavsett riktning och hastighet.
Om man åker från London till NYC kl 12 på dagen, och tiden för flyget tar 6 timmer, kommer man fram kl 12 på dagen i New York? Om man åker tillbaka till London, ändras resetiden något? Är knappast beroende på Jordens rotation utan påverkas av som du skrev vilken sträcka som tas, hastigheter, andra flyg, mot eller medvind etc.
Skulle vi ta en rak flygsträcka, fågelväg från punkt a till punkt b under perfekta väderförhållanden och samma konstanta hastighet så skulle det ta exakt 6 timmar LON>NY och NY>LON.
olika tidzoner beror det på. och att tiden är olika beror på rotationen. simpelt
Förresten för att jävlas med din topic ännu mer: visst jorden roterar i ca 1600 km/h MEN, det är inte jordens förflyttningshastighet vilket är istället 107 826.048 km/h runt solen >:)
Det är väll bara att ta jordens hastighet minus flygets hastighet. Funkar inte det så kan du nog använda en trigonometrisk formel för att räkna ut rotationen av axeln mer noggrant.
http://www.aktivdemokrati.se/
Påverkar knappt alls, du måste flyga i rymden för att jordens rotation ska påverka. Du flyger genom atmosfären och atmosfären följer med jorden i rotationen, samma veva som säg att du skulle hoppa till så kommer inte en skog farandes i mach 1 för att du råkat lämna jordytan en halvsekund
mama said knock you out
tänk om jorden snurrade så snabbt att om du hoppade så hamnade du i ett annat land när du landade
easyskanking inte många som hade överlevt det hoppet
Vi skulle ju iaf få investera i längre hoppbanor under friidrottsvm
mama said knock you out
Kaneida, Kanske inte om man hoppar högt, men å andra sidan ahtar jag Stefan Holm.
Hehe, jag kom och tänka på att säg att man hoppar och så kommer något högt objekt i vägen, skyskrapa, berg etc. Hopp > *splat* > död
alternativt kommer jordens hastighet vara såpass hög när man landar att man omöjligt kan få balans utan ramlar omkull med riktig fet fart och dör av g-krafterna/träffar i marken med kroppen
det kanske skulle leda till att folk skulle hoppa bara vid havsgränser
och landa mitt i havet och drunkna? ;) det här sidospåret var ett av dom mest efterblivna på länge.
o rly?
Toastare
2009-09-01 10:10
Det beror ju inte på medvind och andra flygplan, sånt kan man ju inte förutspå. Det skrivs ju ut på biljetten start- och landningstid och det är ju alltid så när man flyger "med" tiden att samma resa tar kortare tid. Tyvärr sover min pappa, som pensionerad flygtrafikledare vet jag att han har ett utförligt svar på detta. Kortare flygtid på grund av medvind etc. är ett plus och det sker när man landar något tidigare än utsatt tid.
Jag skyller allt på Emma!
Har märkt att flyg österut alltid går någon timme snabbare än flyg västerut. Men om det beror på att man flyger mot jordens rotation vet jag inte. Kan lika gärna ha att göra med vindar eller en ren slump att det alltid varit så när jag flygit.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Toastare
2009-09-01 10:54
Det är inte vindar, om det inte alltid blåser österut.. och det gör det inte..
men om man åker exakt rätt hastighet riktad åt motsatt håll mot vad jorden snurrar, då borde man kunna få konstant soluppgång/nedgång eller vad man nu vill ha däremot och det vore rätt soft :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Toastare
2009-09-01 11:19
Det får man ju (nästan)..beroende på när man flyger och hur lång sträcka.
DegenereraD interessant teori. Bountyboo intressant svar, vore kul o se vad din far har att säga. Ska kolla vidare på det där.
Producent
2009-09-01 15:28
tänk om jorden snurrade så snabbt att om du hoppade så hamnade du i ett annat land när du landade eller i vattnet :( tänk på de som inte kan simma, sluta lek med tankarna när du skrämmer mig
det är som med flugan på flygplanet :) men rolig tanke //Yde - wadää
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
tarmkrake, nej du skulle hoppa från england och landa i staterna. konstigt, men då får du tänka att jorden snurrar i perfekt fart så du aldrig landar i vattnet, eller så kanske du var sugen på att bada lite =)
There are no stupid questions, just stupid people - Mr. Garrison
Toastare
2009-09-01 21:26
Fuck_this... min pojkvän påpekade det också och det är ju sant att de finns kom jag på. Ska fråga pappsen.. pratade med han i telefon, men bestämde mig för att maila frågan.. annars kommer han förklara jättelänge och han pratade redan en lång utläggning om holocaust monomuentet i Berlin så jag blev trött i örat :)