Moderator
2009-08-24 00:57
kvällens funderare
haha vad är anledningen till att en citronskiva flyter medans en limeskiva sjunker i vatten?
//TW
Citronskivan har storre yta?
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Moderator
2009-08-24 01:03
tror du att det är så simpelt? tveksam ja, får testa imorron ;D haha
//TW
Ja det lar ju bero pa antingen yta eller tyngd, eller hur? Ju storre yta desto mer flytkraft heter det val?
http://anjaparson.istheshit.net/ Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Ja det lar ju bero pa antingen yta eller tyngd, eller hur? Ju storre yta desto mer flytkraft heter det val? Förhållandet du syftar på är densitet. Större yta är ingen garanti för att nåt flyter så länge tyngden ökar proportioneligt.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Precis. Men citron och lime har nog nastan samma densitet..
Har de samma densitet ökar vikten med ytan. Så....
Moderator
2009-08-24 02:28
haha kul att det faktiskt blev lite diskussion om de här :D haha
//TW
Producent
2009-08-24 02:33
Haha! något udda diskussion. om det nu är sant att bara den ena flyter skulle det kunna bero på surhetsgrad och hor dom påverkar ytspänningen och om nån på nåt lustigt sett skapar undertryck. :P
Moderator
2009-08-24 02:51
jadu, jag har aldrig varit nå vidare på de du pratar om, surhetsgrader osv haha men de låter som du vet vad du pratar om, så din teori kanske stämmer mer eller mindre ;D
//TW
Hmm.. Var NO-larare kanske inte skulle ha latit oss bygga med techniclego varje lektion. :) Drar mig ur och lamnar plats at skarpare hjarnor..
Är det alltid så här då? Jag är ganska säker på att jag sett citron sjunka i vatten.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Endeavour2 verkar vara den enda här som tog med sig huvudet. Densitet är det enda som påverkar i det här fallet. Alltså kg/m3. Så är det med den saken! Nu förutsätter jag i och för sig att vi inte pratar om en kolsyresatt vätska då citronen har större yta mot bubblorna/koldioxiden.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Producent
2009-08-24 08:45
Det beror väl på innehållet i limen och respektive citronen. Limen har något som bryter ytspänningen i vattnet vilket gör att den sjunker.
eller så är det bara bull. lika random på båda frukterna. har med luften i fruktens membran som spelar roll, sen tror jag även att kolsyran gör att vattnet får lägre densitet och därav borde frukterna sjunka snabbare.
((MAAD))
Har du provat flera gånger eller har du råkat märka det bara en gång?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
brukar man inte klyfta lime?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Moderator
2009-08-24 13:36
nej det var inte kolsyrat vatten, helt vanligt kranvatten. haha nä har bara märkt de 1 gång =) så kanske bara är en tillfällighet o_O fast jag tror inte de.
//TW
ett föremål måste kunna pressa undan så mkt vätska som sin egen vikt för att kunna flyta
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
då går det nog med lime bara du gör tunnare skivor
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
ja materialet i sig spelar ju inte stor roll, eftersom att stålbåtar kan flyta utan problem, bara dom har rätt form och storlek, så självklart man en lime flyta
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>
Jo, men i det här fallet pratar vi om fruktskivor, de lämnar väldigt lite utrymme för designtekniska justeringar.
Moderator
2009-08-24 15:43
nu är ni helt ute o cyklar! Jag kollade, citron skivorna flyter även om dom ligger lodräta i vattnet! Så det handlar aboslut inte om att dom är större. måste ju ha nått med att göra hur kompakt dom e i köttet eller nått. ja vet inte :P haha
//TW
Producent
2009-08-24 17:14
Det beror väl på innehållet i limen och respektive citronen. Limen har något som bryter ytspänningen i vattnet vilket gör att den sjunker.
Moderator
2009-08-24 17:35
Konstigt P21 mm...men om vi säger så här, att jag håller en citronskiva o en limeksiva i vatten, då menar jag typ i mitten mellan botten o ytan i typ en bunke, så sjunker limen o citronen flyter upp. då har det väl inget med ytspänning att göra, vad är det då som gör att citonen flyter o inte limen?
//TW
grejjen är ju att diametern skiljer sig mellan limen och citronen. således kan man inte ta lika tunna skivor av varje. iom densitet/m3 sim skrevs ovan. så för att detta test skall vara rättvist bör man ta detta med i kalkylen och räkna ut hur pass tunn limeskivan bör vara i förhållande til citronen. //Yde - satt den
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Moderator
2009-08-24 20:24
finns det någon som orkar ta sig an o räkna ut det som Bjäär skriver? jag hade gjort det om jag hade en aning om hur man gjorde
//TW
jag håller en citronskiva o en limeksiva i vatten, då menar jag typ i mitten mellan botten o ytan i typ en bunke, så sjunker limen o citronen flyter upp. då har det väl inget med ytspänning att göra, vad är det då som gör att citonen flyter o inte limen? Citronen har lägre densitet än vattnet och flyter därför. Limen har högre densitet än vattnet och sjunker därför.
Båda har ungefär samma densitet som vatten så därför behöver det inte skilja så mycket de två emellan för att de ska hamna på varsin sida om brytpunkten för att flyta.
Som du själv sa beror det alltså på "hur kompakt dom e i köttet eller nått" (kompaktare kött=>högre densitet).
Moderator
2009-08-24 21:01
okej, då va jag inne på rätt spår då endå
//TW