I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Få tillbaks skatt utomlands?

Övrigt - Blandat

2009-08-10 03:57

Få tillbaks skatt utomlands?

Är i Usa just nu, och jag har för mig att om man sparar kvittona för det man handlar kan man få tillbaka pengarna man betalar för skatten eftersom jag inte är amerikansk medborgare. Är det någon som vet hur det funkar? Vart ska man visa upp kvittona? Eller är detta rent önsketänkande?

2009-08-10 10:00
Man kan ju handla saker Tax-Free. När man gör det i andra länder ska man be om en Tax-Free blankett som de ska stämpla fast kvittot på. Det räcker nog inte om du bara sparar kvitton på saker. Vet inte riktigt hur det funkar i USA dock, skatten är ju väldigt låg där så det blir väl inte så mycket pengar, om du inte köper ihjäl dig då förstås.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-08-11 03:49
Damn, då e det ändå försent här. Men jag ska åka till flera olika länder, så vad gör jag med kvittona sen? Har dem redan tagit bort skatten i kassan eller ska jag fortfarande visa upp dem nånstans?

2009-08-12 00:30
Varför skulle du få ta bort skatten när du handlar utomlands? Ända gången jag har hört att man har rätt att ta bort skatt eller moms är när man har ett företag! Men ja vette fan, kanske är någotn speciellt i chile!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-12 06:28
Menade som Candide sa, att man kan handla tax-free

2009-08-22 14:39
De flesta länder fungerar såhär:

Du begär dokument för tax-free när du handlar kapitalvaror (elektronik, kläder, dyra saker). Dokumenten är olika för olika länder, men ofta kvitto och nån stämpel krävs.
På flygplatsen, när du lämnar landet, får du uppsöka en speciell disk/kontor och där deklarera dina dokument samt det du köpt (du måste alltså ha med dig allt du handlat) och förmodligen visa flygbiljett/visum/pass osv för att visa att du kommer lämna landet. Om allt stämmer så får du pengarna där.

Sen ska man ju ha klart för sig att du får handla tax-free i t.ex USA för att du förväntas betala svensk moms när du kommer hem igen. Systemet finns för att ingen ska behöva betala moms x2. Inom EU får du inget "tax-free" men du får däremot transportera saker menllan eu-länder utan moms/tull-avgifter. Så, skulle du komma rullande med en ny TV från Taiwan på Arlanda skulle du nog omgående bli inkallad och tvingas betala svenska avgifter. Självklart är det oftast ingen som kollar upp om du har en ny liten ipod från usa på dig, men risken finns och lagen är på tullens sida om de skulle stoppa dig.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-08-24 06:31
Tack för hjälpen :) Det uppskattas!