I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Flytta till Oslo..

Övrigt - Blandat

2009-08-02 18:18

Flytta till Oslo..

Japp det är de tankarna jag har och har haft ett tag nu.. Samtidigt känner jag mej inte alls sugen men min situation i Sverige är totalt ohållbar egentligen, sjukskriven med soc. Anledningen till sjukskrivningen är flera, jag hoppades att när jag blev sjukskriven att saker och ting skulle bli bättre och att jag så småningom skulle börja kunna ta upp studierna igen. Saker och ting har inte blivit bättre, min ekonomi är helt åt helvete, efter hyra och räkningar har jag oftast mindre än 1000kr att "klara" mej på, vilket lett till att jag varit tvungen att vända mej till min pappa för stöd ekonomiskt, vilket känns helt åt helvete när jag snart är 30.

Nu tänker ni väl typ att: "va fan skaffa ett jobb" eller "klart du ska flytta till oslo" ..

Ja visst det kanske är så lätt, vad vet jag. Men det känns jävligt mycket svårare, i grunden mår jag riktigt dåligt, självkänslan är i botten och tänker på självmord typ var och varannan dag så förutsättningarna att söka ett arbete samt ev. arbeta på en ny arbetsplats med massa nya människor känns inte spec optimala. Vidare har jag mina absolut bästa vänner och mina hundar här hemma som skulle kännas sjukt jobbigt att lämna, spec hundarna. Dock har jag redan ett gäng gamla polare som bor och verkar i Oslo så jag skulle ju inte vara helt ensam, boende är även det fixat om jag vill..
En annan "hake" som gör det svårt att lämna stockholm är mina studier, dessa kan jag dock i vilket fall inte uppta igen innan jag tagit igen ett antal rester men drar jag så skjuter jag utbildningen på framtiden samt att den tidigare förvärvade kunskaper kommer kännas avlägsna samt svårare att ta upp igen.

Denna tråd är för lite konkreta tips och råd vad fan jag ska göra, känner mej sjukt förvirrad och desperat. Det jag vet är att om det fortsätter som det gör nu så kommer jag nog fan ta livet av mej men detta till trots så känns det sjukt svårt att flytta iom. att jag lämnar så mycket bakom mej..
Så kära whoaiter, vad ska jag göra? :)

Har ju fattat att det är en del av er som även bor i oslo, så om ni har några tips på arbeten att söka så är jag mer än tacksam..

Peace

2009-08-02 18:26
Snicksnack kompis, du kommer inte ta livet av dig, isf skulle du knappast sitta och skriva om det.. Dessutom, vad fan löser det? Då missar du ju chansen att kanske sitta om några år och vara fett lycklig och glad? Sluta tänk så mkt på vad du ska göra eller inte, banta ned din situation till definitiva motsatser, ja eller nej. Sen funderar du på vilket av dem alternativen du vill mest, sen gör du det bara. Ska jag flytta till Oslo? Ja eller nej? Om det blir ett ja, packa väskorna och dra, resten löser sig allteftersom.

2009-08-02 18:28
Vill inte låta så hård i mitt inlägg men seriöst, du måste rycka upp dig, att sitta och förstöra dig själv inifrån med destruktiva tankegångar är bara slöseri med tid. Angående Oslo, anmäl dig på de största bemanningsföretagen så får du jobb inom någon vecka eller två. Annars får du nog jobb på dagen om du går till närmsta KIWI-butik eller liknande.

2009-08-02 18:29
Det jag hört av folk som bor och bott i Oslo är att hyrorna är rätt höga så se till och hamna i kollektiv eller någon och dela hyran med. Annars uppskattas tydligen svenskar rätt mycket i arbetssammanhang i Norge över huvudtaget. Relativt samma kultur och lite språklig skillnad gör att man integreras snabbt. Bättre livstil och bättre pengar. Människorna är mycket öppnare. Enligt flera bekanta är det enklare lyckas i Norge än i Sverige. Kommer personligen vända blicken mot Norge utifall jag skulle inte lyckas ragga jobb inom en månad efter nuvarande anställning.

Vänner och hundar i all ära, men de betalar inte dina räkningar eller ditt boende i övrigt. Du måste leva ditt liv.

En sak är i alla fall säker: ta inte ditt liv!

2009-08-02 18:56
Livet som svensk i Oslo är ganska behagligt med tanke på att man i jämförelse med random norrman framstår som ambitiös och hårdarbetande. Det är dessutom en trevlig stad med en helt ok utbud av aktiviteter och happenings.

Du kan ju alltid hitta något lagerjobb där du inte direkt behöver umgås med dina kollegor. Sedan ökar ens självkänsla ganska ordentligt när man faktist känner att man gör något.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-08-02 19:25
GAIA
Hehe "ryck upp dej", ja jo gärna! Med risk för att låta neggo men det är inte så lätt som det låter, grymt lätt att ge det rådet till någon som mår dåligt dock. Tro mej har nog den tanken varje dag jag med men men är väl en svag människa eller nåt. Ett självmord löser kanske ingenting men jag slipper i alla fall känna den ångest och psykiska smärta som jag har dagligen, så något löser det ju men nej är ju inte sugen på det direkt. Visst jag kanske är lycklig om ett par år men det känns också sjukt abstrakt. Men visst det ligger en hel del i vad du säger.. Tack för tipsen om bemanningsföretagen, vet du om det är det typ samma som i sverige eller? Ja Manpower mfl?

Kaneida
Ja hyrorna verkar galna men boende har jag om jag vill, i kollektiv precis som du tipsar om :)
Många poänger har du där, låter riktigt fett..

Nej jag vet, det känns bara sjuk jobbigt att behöva lämna dem..

Coke
Ja men den bilden har jag fått också, att svenskar verkar ambitiösa osv. bara det kan ju ge en boost i självförtroende.. Ett lagerjobb skulle passa mej så perfekt, är ju utbildad inom vården så pengarna lockar ju där. Erfarenheten säger dock att det är sjukt påfrestande psykiskt med stress och att försöka upprätthålla nån slags god fasad gentemot patienter.. Då passar sällskapet av kartonger el dyl mej bättre just nu, kan ju alltid ta ett vårdjobb senare om jag känner att jag pallar..

Tack för tipsen amigos!
peace

2009-08-02 19:27
fan nu inser jag att detta typ blivit lite av en "gråta ut"-tråd, något jag inte trodde jag skulle göra någon gång, lovar att sätta in en skön "gråta ut"-bild på mej själv snart också hehe

2009-08-02 19:28
Är du utbildad inom vården så får du jobb direkt. Dessutom har våra grannar en lite mer avslappnad syn på även det yrket. Har en polare som pluggar till sjuksköterska och jobbar i Stavanger över sommaren och det han lever en förhållandevis avslappnad tillvaro.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2009-08-02 19:57
baldur

Hehe "ryck upp dej", ja jo gärna! Med risk för att låta neggo men det är inte så lätt som det låter, grymt lätt att ge det rådet till någon som mår dåligt dock. Tro mej har nog den tanken varje dag jag med men men är väl en svag människa eller nåt. Ett självmord löser kanske ingenting men jag slipper i alla fall känna den ångest och psykiska smärta som jag har dagligen, så något löser det ju men nej är ju inte sugen på det direkt. Visst jag kanske är lycklig om ett par år men det känns också sjukt abstrakt. Men visst det ligger en hel del i vad du säger.. Tack för tipsen om bemanningsföretagen, vet du om det är det typ samma som i sverige eller? Ja Manpower mfl?

Ja men det spelar ingen roll, jag vet att det är svårt att se någon poäng eller vändning om du är deprimerad men du har fortfarande kvar din intelligens och logik, eller hur? Hur mådde du för 10 år sen? Du var väl knappast född deppig? Så hur kan du tänkas må om 10 år? Eller om ens 3 månader för den delen? Den enda som kan rycka upp dig är du, ingen annan kan göra det. Börja göra saker i rätt ordning, bara gör dem oavsett om du gillar det eller inte. T.ex. gå på jobb, ät mat, sov. Träffa folk. Efterhand har det påtvingade beteendet blivit rutin och en vacker dag vaknar du upp och inser att du har slutat att grubbla, du blev helt enkelt trött på skiten. Tänk positivt och sätt igång att arbeta med dig själv, om 5 år kommer du titta tillbaka på den här tiden och typ tänka "What the hell? Hur kunde jag resonera sådär back in the days, makes no fucking sense at all! :S".

Ja det är samma som i Sverige, Adecco, Manpower mfl.

2009-08-02 20:17
Va hindrar deg att ta med hundarna? Ta med dem vettja? viss de er ok i kollektivet?
annars finns de rikigt billiga lyor att få tag på litt utanfør sjælva sentrum og dær er de massa natur og veldigt fint att ha hund:) (Område: Grefsen, holmenkollen, sandvika, bjerke m.m)
"Peace and Love"

2009-08-02 20:46
Coke
Mm det är sant, jobb verkar rel. lätt att få och så som du beskriver det låter det ju jävligt nice, har inget problem med jobbet i sej, det gillar jag, det är stressen och den psykiska belastningen jag inte pallar. Ska kollas upp i alla fall!

GAIA
Nej det är ju jävligt sant det du säger trots allt, så som det är nu så är det ju helt ohållbart, själva situationen jag är i är ju en nedåtgående spiral så nåt måste ju JAG göra åt saken, bara jag. Det sjuka med depression, i mitt fall, är ju att när jag grubblar för mej själv finns där ingen logik. Jag menar det här ju basala saker vi pratar om som egentligen borde vara uppenbara. Det blir de ju också till viss del när man lättar på sitt hjärta och pratar med andra sunt mående människor, sånna som dej t.ex som kan ge en lite perspektiv på saker och ting. Är ju i kontakt med psykmottagningen där jag bor men de är ju så jäkla insnöade på psykoterapi, vad so kan ha orsakat depressionen, visst det är bra att snacka om det med men känner inte att det ger mej spec mycket.
Tack för de visa orden! ;)

OK, ska checka upp de där bemanningsföretagen då.

Qef
Hur det än blir så kommer inte hundarna följa med, de är samägda med mitt X så de stannar i Sverige om jag drar. Vet ju att de kommer ha det bra här men saknaden av dem kommer vara enorm. Däremot skulle jag ju kunna ta över en av dem en kortare period eller så.. Tack för tipset!

Tack för alla tips och pepp!
Peace

Poet

2009-08-02 20:47
Baldur: Jag var i din sits ett langt tag. Tills jag helt enkelt fick nog. Arbetslos till och fran i ca 2 ar sen, var det en period pa 10 manader i strack dar jag gick pa soc. Salde pick och pack, hyrde ut lagenheten i andra hand och nu ar jag i Kanada. Visst saknar jag mina vanner och framfor allt min syster, men sanna vanner slutar inte vara dina vanner pga geografiska avstand :)

Och det ar ju inte sa att du maste riva ditt pass sa fort du flyttar hehe, du kan alltid komma tillbaks till Sverige. Och nar far ett jobb sa kommer oka din sjalvkansla annu mer. Att leva i ett kapitalistiskt samhalle utan kapital tar pa ens sjalvfortroende oerhort.
At the gates of Eternity...

2009-08-02 20:52
Flytta! Du kan ju inte stanna i Sverige och vara deppig. Jag flyttade till Oslo för ca ett år sedan och har inte ångrat mig en sekund.

Försök att undvika bemanningsföretagen dock, det kan vara bra att gå via dom i början för att kunna börja jobba och få lön direkt (lön varannan vecka).. Men du tjänar bra mycket bättre om du blir anställd direkt av ett företag. Skaffa en bunt CV's och gå runt på stan. Ser du nåt som verkar nice är det bara att kliva in och fråga om dom behöver folk. Jag känner många som har gjort så och fått jobb, inklusive mig själv.

sverige-norge.se
arbetainorge.se
http://anjaparson.istheshit.net/
Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!

2009-08-02 20:52
baldur

Np amigo.

2009-08-02 21:38
Sjukt bra betalt om du hittar jobb här, vilket jag förmodar att du ska om du ska bo i kollektiv..

Behövs mycket folk på de flesta ställen i och omkring oslo, och som sagt är svenskar ganska eftertraktade eftersom norrmän är lata.

Gå runt och sök på resturanger och nattklubbar, behövs säkert en extra diskplockare eller något. Det bästa hade ju varit att pendla eller att jobbet står för boende.
Om du bor i olso och jobbar i oslo är det ungefär som att bo i sverige och jobba i sverige, inte speciellt stor ekonomisk skillnad.

Men det är en fin stad. Synd på alla norrmän i den bara.. =)
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-08-02 22:49
Jag bodde i oslo 8 månader, jobbade på matbutik. den branschen är rätt lätt att få jobb i tror jag, om du gillar barn är dagis väldigt lätt att få jobb i också, jobbade inom det ett tag..
lagerjobb är rätt lätt också om du går genom något bemanningsföretag.

bemanningsföretag: (dem jag kommer på)
gratas.no
jobzobe.no
adecco.no (det största)
manpower.no

fixar tydligen jobb till dig (inte testat):
http://www.sverige-norge.se/

men tro inte att du kommer på god fot med ekonomin direkt, dem flesta har en knaper period i början med att fixa alla skattepapper och sånt.

finns även jobb ute på finn.no där hittar du även lägenheter och sånt! (typ som blocket med har allt)

här hittade jag även en annan sida, aldrig sett innan men kolla in den, kanske kan ge något:
http://www.jobbinorge.se/

resturangbranschen är lätt att få jobb inom om du kan den, så även vården vad jag hört!

om du kan tänka dig bo i kollektiv blir det nog billigast för dig eftersom lägenheter kostar en hel del!

lycka till
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-02 23:16
Alright, vad ska jag säga? Jag är djupt tacksam för alla tips och allt engagemang!
Norge it is then! Förändring är nödvändig! :)

Ha det gott alla och tack igen!

2009-08-02 23:27
först och främst ska du registrera dig på alla bemanningsföretagens hemsidor, lägga in cv och sånt, och så vad du vill ha för jobb. sen ringer du dit och du kommer antagligen få komma på intervju. Säg bara att du precis flyttat upp och vill ha jobb, tror det räcker.

lönen blir sämre om du går genom bemanningsföretagen men det antar jag du vet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-02 23:29
om du gillar barn är dagis väldigt lätt att få jobb i också

dun dun duuun

2009-08-02 23:44
Haha, Kaneida

2009-08-03 00:52
GAIA; vart här en månad, reggad på dom största pluss söker hela tiden på nätet o får fan inget jobb, iofs har jag ju inget truckerkort o gillar inte att beckna horse... Iofs dagis har jag ju inte försökt med ännu...

2009-08-03 00:55
Hiccory: Dagis är superlätt att få om du har bra meriter. Ring runt till dom bara.

Och jag upprepar: Försök att INTE gå via bemanningsföretagen. Dom stjäl en stor stor stor del av din lön. Dessutom är det inte bara att registrera sig och tro att jobben ska rasa in. Man måste försöka få in ett personligt möte med en konsulent (eller vad det kallas) hos dom.
Vissa har tur och får jobb direkt, vissa får inget på flera månader.

2009-08-03 01:01
Jo vart på möte med ett par osv fått in en halv fot på ett vård-bemmaning som är schyssta... Dagis är tyvärr inte så lockande, söker spansklärare nu då jag jobbat med det, ironiskt nog då jag lämna sverige för att slippa tjaffsa med ungar o i stället ha något riktigt hjärndött i oslo för att inse att lagerjobben är all out om du inte har truckkort... I slutändan är man här o gör dört åt inkompetenta norrmänn... Aja är inte så bitter som jag låter men överväger at dra tillbaka o plugga vidare

2009-08-03 01:11
Jag hade sjukt flax när jag flyttade hit.. Fick ett tips av en kompis kompis om ett ställe där han precis hade slutat som kanske behövde folk. Jag gick dit och snackade med chefen..

"Vi kan ta intervjun på kontoret"
"Ok"
.........
"Vad heter du?"
"Anton"
"Ok Anton, här är ditt stämpelkort. Du kan fråga dom där nere vad du ska göra.."

Svårare än så var det inte. Har inget truckkort heller men det har ingen på jobbet, trots att vi har truck. ;)

2009-08-03 01:19
Jo som sagt är väl vida känt bland svenskar hur saker är skött i Oslo... Dock verkar trycket så pass nu så att dom faktiskt kan vraka bland folk som faktiskt har truckkort... Som det är nu är väl frågan hur stor hora man är om man verkligen ska rulla runt i leran för sina "kjempekroner" eller om det verkligen är värt det...

2009-08-03 01:21
hiccory

Hmm, det är rätt lätt att få jobb inom handel/livsmedelsbutik osv. Där kan du få jobb på dagen mer eller mindre.

2009-08-03 01:22
för mig gick jag bara in i matbutiken, intervju i 5 minuter, sen la han fram ett kontrakt om fast anställning. sweet tänkte jag och skrev på

2009-08-03 01:27
Med noll erfarenhet av liknande jobb och inga kontakter på stället? Har också kört lämna CV på random RIMI...

2009-08-03 01:32
var rimi jag började på, jo min kompis hade jobbat där! zeeeero erfarenhet!

2009-08-03 10:25
Av det som skrivits kan man anta att ta ett truckkort i Sverige och dra dit och härja. Tror man ska kunna hustla till sig en via arbetsförmedlingen så slipper man betala 8k eller vad den går för.
Moderator

2009-08-03 10:38
Jag tror som Kaneida att det är möjligt att få truckkort betalat av arbetsförmedlingen, utnyttja dem till de få saker de faktiskt kan göra.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Admin

2009-08-03 14:30
baldur:

Du verkar ju inte må bra i Sverige. Nu ska man förvisso inte fly sina problem, de stannar inte i Sverige, men en kort säsong i Norge kanske kan göra susen? Flyttar du finns det inget som säger att du är fast där för alltid. Du kan alltid åka hem igen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?