I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med luften i cykeldäcket!

Övrigt - Blandat

2009-08-01 16:02

Problem med luften i cykeldäcket!

Nu är det så att jag har en mountainbike. Nu på senaste tiden så läcker luften ut i enbart backdäcket. Ena dagen är den full och nästa så är det ingen luft kvar typ. Jag gissade på punktering och byter slangen, känner även efter och kontrollerar däcket så det inte finns någon spik eller dylikt där i, men inget fanns.

Någon dag efter så händer samma sak, jag cyklar och dagen efter är det ingen luft kvar?

Sista gissningen blir, att jag har sänkt sadeln ganska rejält, att det kanske ger sig ifrån för mycket tryck på bakdäcket och därför att det "trycks" ut, men detta är för dumt för att vara sant!

Någon som har en aning!?

Promotor

2009-08-01 16:51
Ventilen kanske läcker?.. Fyll däcket med luft, släng det i badkaret och se vart det bubblar!

2009-08-01 23:00
Optimistisk P20

Har inte testat med den nya men jag testade det med min gamla slang som jag trodde det var hål i, men ingenstans så bubblade det, det är därför jag tycker de är så jävla konstigt!
Promotor

2009-08-01 23:08
-Omega-
Okej, tror det är fel på din ventil, för det kan läcka såpass långsamt att det inte märks! Morsan hade liknande fel på sin bil för ett tagsen ^^ Men det sitter väl ny ventil på varje slang va?

2009-08-01 23:08
säger ju sig själv att det är en läcka någonstan, så är väl bara att ta reda på var?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-02 00:00
Din granne kanske går och släpper ut luften ur däcket varje natt?
Det är ju de mest troliga ifall de nu inte finns några läckor som du påstår vilket jag inte tror på.

gör om skiten och kolla noggrannare.
Sleep is the cousin of death

2009-08-02 10:13
Om det inte är nåt jox inuti däcket så låter det konstigt..Och det där med att luften "trycks ut" näe,så funkar det ju inte.. prova att byt både däck och slang ifall det är nåt lurt med däcket ändå?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-02 13:10
Hade också gissat på ventilen men om du bytt slang känns det lite otroligt att det är samma fel som återstår..

2009-08-02 13:59
Som ett tillägg till vad som redan sagts bör man innan man plockar slangen ur ytterdäcket lägga någon typ av markering på båda, så att man när man hittat hålet på slangen kan kontrollera motsvarande region på däcket. Inte sällan är spikar/taggar som punkterar slangar så pass små att de är omöjliga att upptäcka annars.

Att det skulle bero på vikten en normalstor person lägger på bakhjulet är i princip helt uteslutet.
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man

2009-08-02 14:37
trodde jag oxå hade det där problemet, eftersom det blev lite luft i däcket även fall jag just pumpat..

slutsats: Jag är för fet :P

2009-08-04 15:24
Optimistisk P20

Det kan ju vara så, men som någon nämnt de, eftersom jag bytt slangen, vad är liksom chansen att det händer två gånger?

B.N.B

Så är tyvärr inte fallet. Då jag stött på problem förut med att folk punkterat däcket på min gamla cykel så har jag sen dess alltid lagt cykeln i källaren i mitt eget "bås", eller vad man nu kallar det. och som sagt har jag inte kollat i vatten om det är något hål i den nya slangen, men den gamla, som det var samma problem på, lade jag i vatten och där fanns inga hål.

2009-08-04 15:37
Tjocka människor åker buss!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

Promotor

2009-08-04 16:39
-Omega-
byt hela däcket då? Kan vara att nån flis på fälgen punkterar slangen?

2009-08-04 21:28
Optimistisk P20

Hmmm tog faktiskt inte en titt på fälgen faktiskt. Alltså grejen är att om jag byter ut hela däcket så kommer de gå upp i några hundra-lappar som jag gärna spenderar på annat liksom, detta eftersom de är ungefär (!) som en sån där DownHill-cykel, alltså med rejält tjocka däck.

2009-08-04 22:14
Tänkte precis säga det, kolla på fälgen/ekrarna ifall det är ngt jox där..!
bla.