I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nyktra på whoa?

Övrigt - Blandat

2009-07-27 07:43

Nyktra på whoa?

Tja finns det några fler nyktra här på whoa?

Vad är er inställning till alkohol numera?

Själv har jag gått från att dricka mer sällan, till att dricka kanske 5 gånger per år.
Trivs bra med det, förmodligen bättre än folk som dricker alldeles för mycket anyway.

Hur gör ni för att få festen att rulla förbi fortare?

Hänger ni med andra nyktra?
Är ni med i UNF?

Själv är jag inte med och kommer nog inte heller göra det.
Så dela med er, vad är er erfarenhet av att inte vara full, positivt/ negativt.

Vill inspireras!

hit me!

And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.

2009-07-27 08:04
När jag studerade och bodde i studentlya hade jag en granne som var full nästan hela tiden. En dag frågade jag honom hur fan han orkade vara full hela tiden, om det inte blev jobbigt. Hans motfråga var "Hur fan orkar du vara nykter hela tiden?".

To each his own säger jag. Jag dricker aldrig längre, mest för att jag har en son som jag hellre hänger med. Å andra sidan går jag heller aldrig på fester längre. Jag hade nån period när jag var 21 då jag inte drack på ett tag. Så länge man inte går på vanliga fester hemma hos folk som är askalas funkar det fint, man pallar ju inte med sånt folk när man är nykter.

Min fråga är ju dock, om du vill att festen ska rulla förbi fortare, varför går du ens dit?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2009-07-27 08:40
Tror jag är på väg att lägga ner all form av alkoholintag, har inte haft roligt med det på hur länge som helst, och sen gillar jag inte mig själv när jag är full.

2009-07-27 09:00
Jag har i princip slutat dricka av samma anledning som candide. Jag har en dotter som jag hellre umgås med. Under de senaste två åren så har jag bara druckit mig berusad ett fåtal gånger men då har jag blivit så bakis att jag har varit ur fas en halv vecka. Och det är inte kul när man har världens skönaste unge hemma.
Sen så har lättöl funkat fint för mig, jag har inte lidit av att vara nykter när jag har varit ute på krogen.
Det positiva med att vara nykter är att jag slipper vara bakis, jag bränner inte lika mycket pengar och har roligt ändå.

Hur gör ni för att få festen att rulla förbi fortare?

Behöver inte göra nåt särskilt, jag har kul med mina vänner. Blir jag trött går jag hem tidigare.

www.nativeswedes.se

2009-07-27 10:18
Candide: Nope går inte på sånna fester längre och om jag väl hämnar där så hamnar jag oftast på dansgolvet där jag desperat försöker pumpa igång mina endofiner.

Dom få gånger jag dricker har jag minst 3 bakisdagar att se fram emot, det är riktigt illa. men men, dom jag hänger med som fortfarande dricker har full respekt för min livsstil och gör det sällan till en issue och jag gör det sällan till en issue förutom om jag skulle komma ivägen för någon av deras idiotfyllor.

min väg ut va min utbildning, dans, film, lite kampsport, brädspel och teknikintresse, samt att nu när man jobbar så blir det en himla massa sömn och häng med polarna såklart.
And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.
Redaktionen

2009-07-27 10:41
Jag har dragit ner som fan på drickandet.. Har lite funderingar på att släppa det helt.. Men då får jag nog skippa krogen.. Står knappt ut med det om jag är full.. Kommer nog aldrig släppa whiskey och öl dock..
Och förut blev jag aldrig bakis.. Bara lite trött.. Men nu ligger jag däckad många dagar efter alkoholintaget..

Ne. Alkohol är inte min grej längre..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se
Rappare

2009-07-27 11:26
Även jag har dragit ned på drickandet ordentligt. Känner att jag inte får ut så mycket av det, och vill inte lägga mina pengar på alkohol.

Har också en historia av att bli väldigt väldigt bakis om jag dricker för mycket.
Det kan bli lite jobbigt att hänga på fester ibland, men det är skönt att kunna köra bil hem.

Slutat dricka har jag inte gjort, det kommer nog hamna på ett par gånger om året.
 Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom
Moderator

2009-07-27 12:41
Gemensamt för de som har slutat supa var och varannan helg verkar vara att ni har börjat bli väldigt bakis i dagar efteråt. Så det är nog lika bra att ni drar ned, supa är inget för veklingar.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Rappare

2009-07-27 13:01
Fast det är nästan tvärtom för mig. Det var i yngre dagar som jag blev så extremt bakis.
Det är lite udda kan jag tänka mig. De flesta säger att ju äldre de blivit desto mer bakishet.
 Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom

2009-07-27 13:41
Ni kan räkna in mig bland dom nyktra. Har "slutat" flera gånger förut tills jag glömt bort anledningen till varför jag slutade. Men dom senaste kraftiga fyllorna har, förutom dåligt beteende, även haft en negativ inverkan på min kropp. Har fått någon slags smärta bakom revbenen. Dessutom är det lönlöst att försöka hålla kroppen i form om man går ut och tar sig rediga fyllor med jämna mellanrum.

Men jag har inte gått med i någon nykterhetsrörelse och denna gång säger jag inte att jag slutat dricka. Jag dricker om jag vill dricka, men jag känner faktiskt inget sug efter vare sig fylla eller bakfylla (såklart inte, hehe). Däremot är det feeeeett bull att "festa" nykter. Det är något jag måste försöka lära mig.

2009-07-27 13:54
Jag har under många år druckit väldigt sällan och periodvis också varit helt borta från alkohol. Dock aldrig gjort en grej av det, aldrig kallat mig nånting särskilt eller haft problem med att andra dricker.

Eftersom det inte är något uttalat "mål" för mig att inte dricka något så har jag heller inget emot att sätta mig ner och ta ett glas när helst jag behagar. Det tenderar att bli sällan dock.

KaptenKrok: De senste gångerna jag druckit någon ansenlig mängd har jag knappt blivit bakis alls. Ditt argument håller inte.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-07-27 17:47
Jag dricker.. men har ärligt lite funderingar på att sluta. Främst pg.a att det kostar så jävla mycket, jag blir sjukt bakis och sedan känner jag mig typ "smutsig" av alkoholen dagen efter.. låter konstigt.. men det ger mig ångest (inte bara normal bakisångest) Har blivit aldelse för mycket drickande på senaste tiden, ibland kan jag typ nojja och få ont i hjärtat dagen efter.. Sen har jag verkligen tröttnat på att gå ut, känns inte riktigt som min grej längre.. Men hur gör man när festa är i stort sett det ända folket man hänger med gör?

2009-07-27 17:50
Jag är en relativt nykter person, och trivs gott med det. Tycker alkohol smakar bajs överlag, och klämmer bara i mig välsmakande dyra drinkar när jag väl dricker. Röker gör jag desto mer, och har inga problem med att smutta på ett glas vatten när alla andra klunkar öl. Har väl en nykter vän, resten häller i sig som om det inte fanns någon morgondag. Så jag har ju alltid någon att skratta åt.
My heart lives in my vagina.

2009-07-27 18:09
En öl eller 2 funkar, men dricker mig aldrig packad så jag ej minns gårdagen. Super till lite lagom så man känner sig rolig sen går jag hem. Har dragit ner rätt bra på alkohol de senaste åren. Drack som mest när det var som jobbigast att få tag på alkohol (innan man var myndig). Efter jag fyllde 18 så gick det väl till någon öl ibland och nu dricker jag rätt så sällan, men när jag väl gör det så blir det ett lagom intag som sagt :). Kallar mig halvnykterist.
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2009-07-27 20:51
Jo jag är relativt nykter nu förtiden med.

Det positiva jag upplever

Slippa bakfylla. För mig brukar de inte handla om illamående eller trötthet utan ångest
som fan utan att egentligen ha gjort nåt att ha ångest över.
Mer pengar över till annat. Trots allt, ibland kunde de gå åt 400-1000 spänn per kväll,
och med dom pengarna kan man resa utomlands en vecka, köpa ett par grymma byxor eller
äta en schysst middag som man faktist njuter av.
Jag slipper nojja över att göra något dumt, jag har ett jävla temperament ibland även som
nykter och när jag blir onykter har jag svårt att slappna av för att jag är rädd för att bli för impulsiv och gå efter första tanken som kommer upp..

Det negativa

Kan känna mig jävligt utanför ibland när folk sitter och dricker, förlorar omdömet och därmed vissa rädslor.
Ibland får jag för mig att jag ensam i mitt liv pga jag inte dricker, har fått för mig att det är runt alkohol samlas för att träffas.

2009-07-27 21:03
Asdöd: Det där med att bara kunna umgås kring alkoholen kände jag av när jag "slutade" dricka. Sen jag var 14 så var det i princip så man umgicks och jag visste inte riktigt hur man skulle umgås utan att sitta kring ett bord med en massa öl. Men det löser sig.

Jag har inget sug kvar efter alkoholen och har väl börjat använda "bakis-grejen" som en ursäkt för att slippa dricka. Så att folk har nåt att greppa efter när dom försöker förstå varför jag inte dricker.
www.nativeswedes.se

2009-07-27 21:38
Vissa gillar att vara nyktra andra inte,Det är väl inte svårare än så? Skulle bli en ganska otrevlig människa om jag inte fick göra det jag uppskattar mest Dvs. Ta ett par bärs med polare & snacka skit.
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden
vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det
sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det

2009-07-27 21:42
Ja, de d'r tror jag inte man tänker så mycket på längre när man skaffat en partner och egen familj. Klart de löser sig. Men tyvärr ser de ju ut så.
Jag har inget sug efter alkohol heller. Ibland kan jag bli så jävla sne bara när ingenting händer och de känns som att dom flesta är ute och roar sig. Då kan jag bli sugen. Grejen är den att de inte är så jävla kul liksom. Jag provar, vaknar med ångest och tänker att de där är inte för mig, så är jag nykter i några månader ibland nåt år.

Varför dricker du inte?

2009-07-27 21:43
jag hade någon sommar när jag var 16-17 när jag inte drack på någon fest, jag orkade inte skaffa alkohol och kände mig bara dum när folk skulle bjuda hela tiden och jag visste att jag inte skulle/kunde bjuda tillbaka. så jag sa bara nej tack. vilket resulterade i att jag inte drack en hel sommar, vilket då i den åldern var rätt länge. trivdes bra med det och hade inga problem alls med att festa tillsammans med andra som drack eftersom vi hade sjukt kul ändå. men det var folk jag kände utan och innan.

det hade väl varit och är en annan femma att gå ut på krogen och inte dricka, där möter man ju idioter som man SER är idioter när man är nykter. så det där med att lära sig ha kul nykter tror jag hänger väldigt mycket på vilka man festar med. sen, som Th1ef sa, så är det rätt kul att sitta å garva åt fulla vänner som säger och gör konstiga saker :)

nu för tiden dricker jag iofs så jag tillhör väl inte direkt folk på whoa som är nyktra. men ja, det jag ville säga med detta var väl som en liten uppmaning till trådskaparen att det absolut går att ha roligt på fester med fulla människor fastän man är nykter. så länge man hänger med personer man verkligen trivs med så är det ingen ansträngning.

2009-07-27 21:45
för övrigt kan jag tycka att det mest störande är folk som hela tiden ska se nykterhet som ett problem när man festar med dem, det är ju inte alltid jag dricker på fester och ALLTID ska det vara typ 10 pers som ska kommentera "men, dricker du inte? vänta så ska du få en bärs av mig"... och som inte kan ta ett "tack men nej tack" utan typ köra någon psykoanalys på en och tro att man itne dricker för att det är något problem. det är ju DÅ man inte har kul på en fest.

2009-07-27 21:48
Precis, när dom rynkar på ögonbrynen och tittar på en som att man har nån jävla smitta.
Tar en under armen och ska tala en "till rätta"
Men de förväntas väl att man ska dricka när man är på fest..

Rappare

2009-07-27 21:53
Jag dricker lika mycket som jag alltid har gjort, men jag har funderat på att dra ner på det. Jag blir ofta sugen på att dricka öl och bli full, men allt som oftast slutar det bara med att jag gör bort mig. Håller även med Asdöd om bakfylleångesten. Jag har den efter varje fylla, oavsett om jag gjort något dumt eller inte.

2009-07-27 21:53
Asdöd: Ja precis "tala en till rätta" är exakt den förklaring jag var ute efter. Jag förstår fortfarande inte hur svårt det ska vara att bara sluta bry sig om vad andra gör eller inte gör, åtminstone när det gäller en sådan simpel sak som att när någon väljer att inte dricka på en fest.

Det krävs ju i princip ALLTID att man kommer med "rediga" ursäkter så som "jag ska köra imorgon" eller "jag ska hjälpa morsan till sjukhuset senare" för att folk ska godta ett "jag dricker inte ikväll/jag dricker inte".

2009-07-27 22:06
Jag har inte läst så mycket i själva tråden, men jag vet inte om jag är den enda 20-åringen som aldrig varit full! Jag dricker aldrig, oftast kör jag bilen. Men även om jag inte kör, så dricker jag inte. Jag har roligt ändå, men jag har inget problem med att folk dricker, sålänge dom inte blir asdryga och bråkiga. Alla mina kompisar dricker, och respekterar att jag inte dricker nån alkohol:)
Det har bara blivit så, att jag inte dricker.. Sen finns det ju många som tycker det är töntigt att vara 20 bast och inte supa sig full eller dricka ens. Men jag trivs med det, och äger dansgolvet varje gång jag är ute, hehe.. Nemen jag har iaf hur kul som helst utan. Och drar jag inte ut så är jag hemma och gör musik vilket är ännu bättre:)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-27 22:12
Det är ju knappast "töntigt" att aldrig ha varit full/druckit alkohol vid 20 års ålder, men lite konstigt är det ju. Att testa kan väl knappast skada? Nya upplevelser och erfarenheter är alltid nice.

Förövrigt så finns det alltid folk som säger något i stil med "jag har ändå jättekul utan alkohol!". Javisst, men hur roligt man än har så är det fortfarande ännu roligare att va lite rund om fötterna om alla i ens umgänge också är det för tillfället.

Personligen dricker jag då och då, känns relativt onödigt eftersom substitutet Mary Jane är bättre på alla plan. :)

2009-07-27 22:38
jeppehehe

hur vet du att det "fortfarande är roligare att va lite rund om fötterna"? att vara full, precis som att vara hög, ger ju en absolut högst individuell upplevelse. skulle inte alls bli förvånad över att det finns många som upplever känslan av att vara full (eller hög, beroende på vad man tar då kanske..) som obehaglig och inte alls speciellt kul. dessutom är det sjukt många som INTE blir happy drunk, utan som blir aggressiva extremt enkelt. tvivlar på att sådana personer tycker det är skitball att vara full.

2009-07-27 23:16
Asdöd: Att jag inte dricker beror nog lika mycket på att jag inte gillar hur jag blir som full som att jag blir bakis, känner mig släpig och seg i tre dagar och inte pallar leka med min dotter så mycket som jag skulle vilja. Jag känner att det inte riktigt är värt det, varken pengarna det kostar eller ångesten och bakisdagarna efter.

Jag får också sug efter att festa när jag hör mina polare dra roliga fyllehistorier eller berättar att dom ska på nån grym klubb eller konsert. Dom har en annan sorts gemenskap som jag hamnar lite utanför, men det får man ta igen på andra plan. Och som sagt, man kan ju fortfarande gå ut nykter.
Jag brukar dricka lättöl, det brukar hindra dom mest inbitna från att försöka "tala mig tillrätta". :)
www.nativeswedes.se

2009-07-27 23:57
trofast du e inte ensam...är 21 och har aldrig druckit
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2009-07-28 00:16
Dricker typ max 3 gånger per år. Då snackar vi bli fulla. Inte som ett svin men inställningen att bli full.
Drack i Maj senast(studenfest, kompisen skull).
Och innan var det Maj förra året( avslutade en spårkkurs).
Brukar ofta vara ute på krogar/klubbar.
Förövrigt så går det köra bil och dricka. Kanske inte det bästa men rätt roligt, sitta och köra i 40 och tro att man är upp i 200. + alla brudar bli sååå mkt snyggare med lite sprit i kroppen.

Så dricker inte så mycket för lärt mig ha lika skoj utan alcohol som med.
Jag har ingen personlighet
Rappare

2009-07-28 00:18
Uppmuntra inte rattfylleri.

Jag borde bli moderator.

2009-07-28 00:26
Tummar upp till er som aldrig druckit. Hade inte heller några planer på att börja dricka när jag var yngre. Hade sett baksidan av glädjedrycken alltför många gånger. Men sen fick jag min första fylla vid 17.. och därefter har det blivit några galna fyllor.

Jag får väl "skryta" med att jag aldrig rökt i hela mitt liv. Aldrig testat. :)

2009-07-28 00:28
sry.. menade inte så. DONT DRINK AND DRIVE!! STAY SOBER AND PLOCKA BLÅ BÄR!
Jag har ingen personlighet

2009-07-28 00:31
Blåbär is the shit. Antioxidanter håller kroppen ung och fräsch, alkohol bryter ner och föråldrar!

2009-07-28 00:41
Känner mig äcklig när jag har druckit. Vet inte varför, men känns smutsigt på något sätt.

Men brukar ta 2-3 öl ibland. Dricker sällan. Mest när det händer något eller det är något speciellt. Men ångrar mig alltid dagen efter..

Har många muslimvänner som inte dricker, svennar som inte dricker, muslimer som super som fan, svennar som super som fan. Alla hänger och vi är på krogen ganska ofta, vill man inte dricka gör man inte det. Vill man så gör man. Bara idioter som inte kan förstå när man säger nej.

VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2009-07-28 09:26
absolutist sen årsskiftet, mest för att jag inte hade nåt val. men det är soft, funkar bra att kalasa nykter, men inte fan mår man bättre dan efter. insett hur mycket cigarettrökning och sömnbrist adderar till en bakfylla eftersom jag mår som satan även dan efter jag har festat nykter
http://www.kommandot.se/wp/
Toastare

2009-07-28 09:30
Nykter innebär ju att man inte dricker alls.. skulle inte digga om min pappa som är nykter alkoholist tog 5 bärs om året (iof skulle det aldrig stanna vid 5..)
Jag skyller allt på Emma!

2009-07-28 09:34
Dricker inte speciellt mycket alls i dagsläget, bli något glas vin eller två då och då. Jag umgås med människor baserat på vad de är för slags människor, inte baserat på vad för drycker de tycker om, det vore ganska efterblivet känner jag.

För övrigt vet jag inte om det är imponerande för fem öre att "aldrig ha druckit" eller rökt... riktigt så svårt är det inte att låta bli.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-07-28 09:45
För övrigt vet jag inte om det är imponerande för fem öre att "aldrig ha druckit" eller rökt... riktigt så svårt är det inte att låta bli.

det beror ju helt och hållet på miljön man växer upp i. i mitt fall skulle det vara en jävla bragd då en majoritet av mina nuvarande och barndoms vänner har alkohol/drogproblem.
Mabuhay!

2009-07-28 09:45
kan ju tillägga att jag är ganska ensam om mitt val i min umgängeskrets, även om många vänners inställning till alkoholkonsumtion har ändrats något de senaste åren i fråga om mängd. men inte mycket
http://www.kommandot.se/wp/

2009-07-28 09:59
Jag håller mig nykter numer. Jag dricker dock, men då enbart öl och vin jag verkligen tycker är gott.

Jag märkte att alla stora och jobbiga situationer jag hamnat i berodde på alkohol. Dessutom var jag ganska otrevlig och elak mot folk jag brydde mig om.
Nej, jag är mycket hellre nykter än att ramla runt, spy på busshållplatser och vara borta i flera dagar efteråt.

2009-07-28 10:38
Daddy-dan P26

Givetvis beror det på vilken miljö man växer upp i. Men jag skulle tippa på att majoriteten av Sveriges befolkning inte har drogproblem. Dvs. jag håller fast vid att det överlag inte är någon enorm prestation att inte dricka eller röka. Sen har jag mer respekt för folk som testat men helt enkelt bestämt sig för att det inte var något för dem, än för folk som aldrig testat och fattat samma beslut.

2009-07-28 10:47

Sen har jag mer respekt för folk som testat men helt enkelt bestämt sig för att det inte var något för dem, än för folk som aldrig testat och fattat samma beslut.

håller med, don't knock it til' you try it
Mabuhay!

2009-07-28 10:51
Precis så, givetvis är det fritt fram att aldrig dricka eller röka, inte det jag säger. Men att köra hårt på ett korståg gällande något man i praktiken inte vet speciellt mycket om alls, känns ganska fånigt.

2009-07-28 10:56
Det är ju en logik som verkligen håller.
Crack, våldtäkter, barnamord...
;)

2009-07-28 12:29
Är inte nykter, men dricker inte så pass mycket att jag tappar kontrollen över situationen, om jag känner att det inte kommer bli något vettigt av kvällen så brukar jag sluta dricka. För mig handlar det mest om njutningen av goda öl och trevligt socialt umgänge.
 DIF!

2009-07-28 12:43
jag dricker inte heller. dels för att det inte ger mig någonting förutom ångest och mindre pengar, dels för att jag inte vill tappa kontrollen.
http://www.tweenerpie.blogspot.com
DJ

2009-07-28 12:53
Jag varken dricker eller röker cannabis. Det funkar bra för mig. Dansa är kul nykter också.
They´re not big in the game/
They´re finished/
Like a man trying to fit a flathead into a phillips

2009-07-28 22:07
dont drink and drive.... you may spill your drink

2009-07-30 04:35
Louder

Sen sa jag ju ingenstans att det var något som kunde tillämpas på allt i världen va ;)

2009-07-30 09:12
Drack tills jag var 20 ungefär sen drack jag någon gång om året. Idag är jag nykterist och har inte druckit alls på flera år. Mitt behov av att vara full försvann och jag tyckte inte om varken vin, öl eller sprit så varför fortsätta.

2009-07-30 16:09
Jag blev nykterist efter att jag drack två-tre gånger. Detta för att jag avskyr hur alkohol smakar samt andra anledningar. För något år sedan upptäckte jag drinken martini och gud vad gott det är! Framför allt med is och lime i. Men jag dricker mig nästan aldrig full, eftersom jag är en liten tjej som avskyr köttmarknaden på krogen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.