Mitt ex har mina pengar..Hur får jag tillbaka?
har ett BIG problem! bodde tillsammans med en kille förra året. vi var då tillsammans och allt va kanon bra, han hade då väldigt ont om pengar och hade inte råd att betala hyra, så jag fick ligga ute med det några månader och det rör sig runt 10 000. vi gjorde slut får några månader sen men allt är ändå bra mellan oss och vi är fortfarande vänner MEN jag har inte fått tillbaka mina pengar. de värsta är att jag vet att han kanppt har några pengar, men inte jag heller snart! så va fan! varenda gång jag pratar om pengarna byter han samtalsämne eller säger att jag ska få dom, det börjar bli riktigt dåligt stäming nu asså. vill samtidigt ha kvar han som vän... WHAT TO DO?? (Inlägget ändrat av Rachel 2009-07-21 00:25:42)
brev/sms/mail Skriv hur du känner och att du vill lösa detta så snart som möjligt. Sånt går inte att bara klicka bort utan då får han iaf läsa skiten och förstå din egen situation. kanske han slutar vara egoo
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
vad fan är pengar mot en vän? skärp dig för fan.
vafan.. skit i de du!
Toastare
2009-07-20 21:48
Hans_ det är ett ex, inte en vän.. men det är fortfarande vänner. klart hon ska ha sina pengar, killen var ju en smoucher.. Säg till honom på skarpen, annars kan du ju anmäla honom. Eller skiter du i honom eftersom han inte är en polare, om det är värt 10 lax.
Jag skyller allt på Emma!
Håller med BountyBoo ett ex man fortfarande är kompis med är inte värsta vänskapen. Och om man nu är så bra kompisar skulle man nog inte skita i att betala tillbaka 10.000. Forsätt ta upp det med honom, om han ändå inte betalar igen får du anmäla eller nått
vad fan är pengar mot en vän? skärp dig för fan. det handlar om 10.000.
Kanske inte behövs om hon nu redan har cash. Men hon sa ju att hon själv behöver det...
Och 10.000 gör JÄÄÄÄÄÄVLIGT mycket om man bor själv ( antar att du gör det, han flyttade ju )
1000 kronor gör jävligt mycket om man bor själv... god damn, femhundra gör jävligt mycket.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
men han har ju inga cash, va ska han göra
Toastare
2009-07-20 22:53
easyskankin, fixa fram pengar.. eller komma upp med en betalningsplan... eller låna... eller råna.. nått finns alltid att göra. annars kan hon alltid fråga om råd här http://www.balticinkasso.com/
en admin som uppmanar till brott!!! jo men där kom du med det enda bra svaret här. säg åt honom ordentligt. fixa en betalningsplan, eller låna. hota honom annars
gör utmätning på hans grejer. har han tv/mobil/dator/bil/cykel/ etc så kan han sälja det.
Jag tror du kan glömma dom där pengarna.. Jag va snäll mot mitt ex och stog som ägare på hans bil för att kronofogden inte skulle ta den. I början betala han alla böter och så men sen gjorde han inte de. Nu har jag en skuld på 16000... Det va snart 2 år sen vi gjorde slut och jag har fortfarande inte sett en kr. Han har oxå kefft me pengar jämt. Så är ditt ex lite så då lär du aldrig ens se röken av dina pengar. Man får lära sig av sina misstag helt enkelt.
Ta mig inte seriöst Jag är inte på riktigt
Känner igen mig i sånna här situationer, man är snäll och får bara skiiit tillbaks. Be din stora kille kompis hälsa på honom elle bita ihop & glömma pengarna.. Gå vidare helt enkelt.
Jag har ingen personlighet
som i så många andra sammanhang: hoppas på det bästa, men förbered dig för det värsta... du har ju ingen "rätt" till några pengar, är han en fitta så är det synd.. inget att göra. det är väl bara att vädja till killens goda moral och hoppas att han nån gång kommer betala tillbaka dom.. om han har det dåligt ställt får ni väl gemensamt försöka komma fram till en "avbetalningsplan".. så har jag löst många skulder som vänner varit skyldig mig. men och andra sidan håller jag lite med Hans_... nöj dig med att du gjort en godhjärtad handling och hjälpt en människa i ditt liv.. det handlar i slutändan bara om siffror eller papperslappar.. om du prioriterar pengar högre än medmänsklighet så har jag inga mer tips att ge.. lycka till
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
smsa låna smsa låna!!!
eller så gör du som Stewie:
You're misusing the word 'ho'. It's an interjection used to call attention to a destination, not an object, as in 'land ho' or 'westward ho'.
nöj dig med att du gjort en godhjärtad handling och hjälpt en människa i ditt liv.. det handlar i slutändan bara om siffror eller papperslappar.. om du prioriterar pengar högre än medmänsklighet så har jag inga mer tips att ge .. medmänsklighet? okej om det gäller att man skänkt 10k till en svältande familj, men att ge det till någon jävla snyltare som vägrar betala tillbaka pengarna ser jag inte som ett tecken på medmänsklighet, snarare bedrägeri.
även om det handlar om siffror och papperslappar så är tiotusen kronor jäkligt mycket pengar om man bor själv, så hela det argumentet fallerar direkt..
tycker verkligen synd om Amarillo, det verkar vara ett riktigt stolpskott du hittat där. det bästa är väl som flera sagt redan att vänta lite, sen försöka anmäla eller liknande. få hans saker utmätta kanske eller nåt sånt? betalningsplan kanske så han kan betala tillbaka lite i taget eller om han lånar av sina föräldrar eller så för att betala till dig istället..
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
haha absolut håller jag med dig men en god handling är en god handling.. kan ju dock förstå att det svider lite om den goda handlingen kostar 10.000kr =)
Har du inte bråttom kan du be honom betala lite åt gången. Större chans att du får 1000kr i månaden i tio månader än 10000kr om tio månader. Försök göra någon sorts överenskommelse om pengarna. Har han jobb? I sånna fall borde det inte vara något problem. Går han på soc däremot kan det bli knivigare.
hade han varit din "vän" hade han börjat betala tillbaka för länge sedan och inte försökt undvika ämnet.. det är allt jag säger
Delam tange barat
Toastare
2009-07-21 09:31
jag skämtade självklart med råna.. det rimmade bara. aina_spanar, självklart har hon rätt till pengarna..det är ett muntligt avtal och gäller lika mycket som ett skriftligt. Och det är mer dumdristigt änen god handling att i ett tidigt skede av ett förhållande blanda in pengar... då ska man i första hand vända sig till sin familj eller en polare (om man inte ha en familj)
Avbetalning är nog det enda som kommer funka. Har han inga pengar så har han inte. Det är ju knappast schyst att tvinga honom ta lån, oavsett om det är banklån eller av nån mindre snäll person än du. Att banka in begreppet "ekonomi" är nog också lönlöst. Alla vet mer eller mindre hur man borde hantera sina pengar, men en del blundar gärna för det och handlar för stunden. Förklara för honom att det är jävligt jobbigt och att du inte vill tjata (tjatar du mycket får det bara motsatt effekt), men att ni måste komma fram till nån lösning även om det inte är kul. Det låter som att det har pågått väldigt länge dessutom. Ligger du ute med 10,000 antar jag att det motsvarar halva hyran under en period. Du har sedan dess inte heller fått några pengar. Med andra ord verkar det här inte vara något temporärt. Fråga om du kan hjälpa honom med något, det ligger ju dessutom i ditt egetintresse. I värsta fall är pengarna förlorade. Tumregeln är att aldrig låna ut mer än man har råd att ge bort, även om man råkar bo ihop. Cyniskt kanske men sant.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Rachel har sa ratt. det varsta du kan gora ar att ge honom for mkt tid eller inte ta upp det fler ggr for han kommer garanterat inte ta initiativet. (jag vantar fortfarande pa 5000, da forminskad summa..) man ar inte sarskilt valuppfostrad om man inte ens kan forsoka hitta en losning, nar man snyltat sa pass mycket pa sin flickvan. som nagon skrev tidigare sa ar en plan en valdigt vettig grej, 10 000 pa en och samma gang ar lite val for nagon med dalig ekonomi..
Verkar vara ett riktigt kap det där. Min vän hade inte varit min vän länge om han först lånade tiotusen kronor av mig och sen försökte smyga runt det. Det handlar inte om att han inte kan betala tillbaka, du jobbar med en kille som inte vill. Lycka till, hoppas du lär dig av detta. Finns ingenting som kan sabba en relation, vilken som helst, så lätt som pengar.
aina spanar: "nöj dig med att du gjort en godhjärtad handling och hjälpt en människa i ditt liv.. det handlar i slutändan bara om siffror eller papperslappar.. om du prioriterar pengar högre än medmänsklighet så har jag inga mer tips att ge.." -> ....vad har du att säga till killen, som uppenbarligen prioriterar pengarna högre än medmänskliget och vänskap, då..?
men och andra sidan håller jag lite med Hans_... nöj dig med att du gjort en godhjärtad handling och hjälpt en människa i ditt liv.. det handlar i slutändan bara om siffror eller papperslappar.. om du prioriterar pengar högre än medmänsklighet så har jag inga mer tips att ge.. vad fan är pengar mot en vän? skärp dig för fan. frågan är väl vilka fittor till vänner ni har som lånar 10.000 utan att betala igen alternativt vilka fittor till vänner ni själva är om ni tycker att det är lugnt att ta 10.000 av någon för att man är vänner. finns inget jobbigare än folk som man trodde att man kunde lita på som sen blir ormar så fort dom fått låna pengar...att dom är vänner betyder att killen ska betala, inte att hon ska skita i skulden. punkt. låg själv ute med ca. 19.000 till en kille, fick ligga på i nästan ett år för att få igenom dom. ringa, smsa, leta upp honom hos hans vänner, hembesök hos hans familj mm. enda tipset jag kan ge är att vara ihärdig. låt honom inte vifta bort det utan ligg på tills du får honom att gå med på någon sorts avbetalningsplan eller liknande annars kommer inget att hända.
Det är en svår fråga. Hade han dåligt med pengar men inte du (när ni bodde ihop) kan jag någonstans tycka att du borde betalat hela er gemensamma hyra. När min sambo var arbetslös betalade jag, nu när situationen är omvänd betalar hon. Självklart synd att ni gjorde slut innan det blev jämnt upp, men har han sämre förutsättningar än du att få fram pengar innan du "måste ha dem", tycker jag att du inte borde se de här pengarna som dina när du behöver dem... Med detta menar jag dock inte att han inte borde betala tillbaka på ett eller annat sätt, men som sagt tycker jag inte att svaret är självklart.
I övrigt håller jag med om att du borde skriva ett brev till honom där du förklarar exakt hur du känner ang. problemet
pac man: 1. det vore en sak om de kommit överens om att de betalar solidariskt när endera part kan/inte kan tillsammans. 2. om nu killen i fråga hade försökt betala tillbaks sin skuld i mån av att han kan, då hade det förmodligen varit enklare fundera på skippa återbetalning av en viss del av summan, men nu handlar det uppenbarligen om en kille som försöker undkomma hela skulden genom att skjuta problemet åt sidan. hur mkt är det värt? knappast 10k va?
Att ha en gemensam bostad kvalificerar i mina ögon någon form av solidaritet mellan partners. Jag presenterar bara en synpunkt, känner inte killen i fråga men har själv ADHD och har både svårt att få jobb & sköta ekonomin långsiktigt.
pac man: absolut, det säger jag ingenting om heller, men då ska man väl rimligen vara raka mot varann och komma överens om sådant i förväg? allt jag säger är att det är lätta ha förståelse och sympati för någon som försöker lösa situationen än jämtemot någon som sätter sig på tvären...
skrivit en massa och raderat det, men det jag egentligen vill ha sagt är att det är svårt att trolla fram pengar där det inte finns några. Killen kanske VILL betala tillbaka men har helt enkelt inte möjlighet o mår skit över det, då är det inte mycket att göra åt faktiskt...
pac man: ja, det säger jag inte emot heller? allt jag påpekar är att det snarare är hans attityd som gör att man inte heller kan känna sympati med killen och försöka lösa situationen på ett generöst (läs: snällt) vis... det vore ju en helt annan femma om han talade om att det är precis på det viset, och badom hjälp med att lösa problemet genom någon form av kompromiss, än att som, han nu gör, sätta sig på tvären och försöka ignorera/skjuta bort problemet.
Alltså, jag har bara läst lite löst vad trådskaparen berättat om situationen, vet inget om killens attityd?
känns som vi tog över tråden.... men hursomhelst:"de värsta är att jag vet att han kanppt har några pengar, men inte jag heller snart! så va fan! varenda gång jag pratar om pengarna byter han samtalsämne eller säger att jag ska få dom, det börjar bli riktigt dåligt stäming nu asså." -> lite fritt tolkar jag detta som att han förmodligen känner till hennes ekonomiska situation eftersom de både varit ihop och dessutom fortsatt som vänner. dessutom så verkar hans attityd mot henne skapat dålig stämning som hon säger då han tycks vilja undvika sakfrågan och skjuta fram/bort problemet... det är det jag åsyftar med attityd. men men, tror vi har sagt det som behövs sägas. bara hoppas de kommer överens om en lösning och hon får sina cash...
Hehe, jag tycker nog att du tolkar lite väl fritt... hursomhelst håller jag med dig om att de tillsammans behöver gå igenom det här ordentligt och komma överens om nåt slags lösning. :)
Kan du inte starta ett "sparkonto" som han kan sätta in cash på när han har.. 100kr.. 423 kr.. och sen kan du säga att du vill ha minst 1000 kr i månaden eller vad ni nu kommer överens om. Sen kommer du att ha dina 20.000 50öringar till nästa sommar. blir perfekt :D
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Bra & konstruktivt förslag Cribbe!
PAC-MAN :D haha!
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
BountyBoo: Haha ja hon har ju moralisk rätt till pengarna givetvis, i den här världen gäller knappast ett muntligt avtal lika mycket som ett skriftligt.. kanske har din pappa lärt dig så men verkligheten är tyvärr helt annorlunda.. jag är dock glad för dig om du omger dig med människor som respekterar ärlighet.. Priyan: Som jag redan skrev, att han är en fitta =)
Be han skaffa sig ett jobb, om han nu har de fast jobbet betalar skit, så be snyltarn skaffa sig en redig utbildning så slipper han hamna i trubbel. Men först av allt så försöker du prata med han och lägga upp en avbetalningsplan om han inte kan hosta upp dom direkt, eventuellt får han råna någon/något.
Toastare
2009-07-22 16:32
aina_spanar, varförs skulle min pappa ha lärt mig det? Jag är 29 år, jag har levt i 29 år.. Och jag kanske har lärt mig för att det funnits för mycket sneseglare och andra fula människor i min närhet. Jävligt töntig och onödig kommentar från din sida.
BountyBoo: Jag brukar hålla med om det du skriver, för du verkar ha vettiga åsikter, men det där om att ett muntligt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt kan du glömma. Som aina säger så kanske det sägs att det är så, men i verkliga livet är det bara ren bullshit. Jag skulle haft ett landställe på Värmdö nu, varit i Las Vegas förr-förra året och i Brasilien i år om muntliga avtal gällt. Fuck that! Begär allt skriftligt, speciellt om det handlar om pengar. Det är dagens råd från mig till er alla!
Toastare
2009-07-22 18:33
CapKillah, jo självklart ska man begära skriftligt... det slår ju högre. Sen beror det mycket på omständigheterna runt omkring gällande muntligt avtal tror jag. Men ett muntligt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt.
Men ett muntligt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt. I teorin och juridiskt sett visst, men som flera har påpekat betyder det inte lika mycket in real life och därmed är relevansen i den här situationen inte så hög.
Mabuhay!
Pengar är en värdslig sak? har ni haft några bra månader tillsammans vad är 10 k då.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "
Om du inte har skriftligt låneavtal är det lite svårt att gå till kronofogden och få hjälp, även om muntliga avtal i teorin är lika mycket värda. Därmed tror jag att du får lita till hans goda vilja och då är det dumt att i första steget bli ovänner. Det är möjligt att han faktiskt vill betala tillbaka, men saknar pengar och inte klarar av att hantera situationen på ett vettigt och schysst sätt. Därför tycker jag att du ska skriva eller säga ungefär: "Jag gillar dig och förstår att det kanske är svårt att betala tillbaka pengarna just nu, men jag börjar få ont om pengar och skulle verkligen behöva få tillbaka dem. Vi måste prata om det här ordentligt. Kanske kan vi lägga upp en betalningsplan där du betalar 1000 kr i månaden, eller så?" (Betalningsplan kan ni ju gärna ha skriftligt då) Om inte detta funkar kan man ju alltid göra som min kompis, som bad en kompis till honom som har eget företag att skicka ett brev till en tjej som var skyldig honom pengar. Utformat lite som ett "inkassobrev". Det funkade :) //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.