I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ersättning för ärr. Dubbla försäkringar?

Övrigt - Blandat

2009-07-15 22:53

Ersättning för ärr. Dubbla försäkringar?

Hej whoa.
2001 så blev jag påkörd, nu har ärendet avslutats hos trafikförsäkringen, och jag har fått ersättning för ärr med mera. Frågan är då om jag även kan få ersättning från folksam (barnförsäkring), kan man få ersättning för ärr av flera försäkringar? Det trodde jag i alla fall, men folksam verkar inte tycka det.
Detta skrev folksam i dag:
"Vi har noterat att skadan är anmäld hos Trygg Hansa. Den ersättning som man kan få från annan försäkring kan man inte få från olycksfallsförsäkringen."

Känns riktigt pissigt. jag känner flera, däribland min bror, som fått ersättning för ärr från flera försäkringar. Läste även denna artikel: http://www.bike.se/content/679/ där det tydligt står att man kan få ersättning från flera försäkringar. Vad ska jag säga/göra? Hur är det egentligen? Någon annan som lyckats få ersättning för ärr?

Saken är den att OM det går att få ersättning från flera försäkringar så finns det 3 stycken (skolans också) som är möjliga kassakor.

Help me! Ska i alla fall ringa och klaga/tjata i morgon.

"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-07-15 23:13
seriöst 2001?
va glad att du lever o gå vidare..
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker

2009-07-16 00:19
Generellt brukar det vara så att försäkringarna inte täcker över varandra, så jag skulle tro att du får nöja dig. Din girige faan...
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-07-16 01:29
Betalar man fler än en försäkring som täcker personskador så borde man även få betalt från flera håll. Du snackar om försäkringsbolag och kallar TS för girig, du är skön du bakeman.

2009-07-16 01:37
Jo tack, jag är rätt skön.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-07-16 09:13
Jag tror att det är större sanorlikhet att du får ersättning ifrån Folksam om du ringer dom och ligger på som en jävla iller ( !!! ) istället för att skapa en gråta-ut-tråd på whoa. (ja vad du än säger så är detta en tråd av den karaktären så tig kvinna, laga mat!)
Niceness!

2009-07-16 09:26
nej har man flera försökringar så betyder inte de att man kan få ersätting från flera håll. tänk om man har ett hus, försäkrar de hos 10försäkringsbolag o sen brinner huset ner, de måste man ju själv fatta att man inte får 10 miljoner när huset bara e värderat till 1. eller hur.

2009-07-16 12:11
Linged; Ja för den här världen är ju jätterolig att leva i? :P nej men skämt och sido, klart jag är glad att jag lever, menom jag inte ska kräva pengar från försäkringsbolag då behöver jag ju inte ha någon från första början.

Asexuell; saken är ju den att de skrev i brevet att man inte kan få ersättning för samma sak från flera försäkringar.

Bakeman; är man fattig student så är man, betalar man en försäkringspremie så ska man fan ha ersättning också. Nu kanske jag kan köpa en SOFFA att ha i lägenheten.

Jag har nu ringt folksam och pratat med någon betydligt trevligare och bättre än handläggaren. Hon sa att man visst kan få ersättning för ärr från flera försäkringar. Nu ska jag skicka in bilder till folksam och sedan kontakta min gamla skola för att få ut pengar via deras försäkring.

:)
Producent

2009-07-16 14:38
du kommer nog komma långt du...! nästa, skada dig med flit på jobbet och trycka ut pengar där med?

2009-07-16 15:48
Negative

Exakt! Det står i ett brev som troligtvis är copy-paste ifrån något bökigt dokument på folksam, ring dom istället, säger den ena nej, be att få prata med någon som är högre ställd en denne, säger denne nej, jobba vidare uppåt, har du nått toppen och fortf fått samma svar så kan du ju iallafall försäkra dig om att svaret i brevet stämde.
Niceness!

2009-07-16 19:44
men alltså, ser man inte till så att man inte har dubbla försäkringar? varför betala för mycket från början och sen gnälla när man inte får mer tillbaka?

En annan fråga, ni verkar ju kunna det där med ärr här på whoa. Jag har själv ärr, och tänkte fråga var man vänder sig för ersättningen, är det mitt egna försäkringsbolag, eller är det någon speciell typ försäkringskassan? Det gäller ansiktet från akne och pengarna tänkte jag använda till att få huden fixad. eller kan de betala hudslipningen och sen ge pengar för "sveda och värk" för skiten i skolan när det var aktivt och så?
Fried little fishies

2009-07-16 20:06
Konstigt; bra exempel, jag valde ju definitivt frivilligt att bli påkörd av en BUSS vid 13 års ålder. Fint du.

Asexuell; det är så tråkigt att försäkringsbolaget med osäkra formulerangar försöker slingra sig ur att svara rakt på sak. Tur att det är annat per telefon.

Areskoug; Bussen hade en trafikförsäkring, jag hade en barnförsäkring samt skolan hade en olycksförsäkring. Jag betalar bara en föräkring men är ändå försäkrad från 3 håll. Ser du logiken? :)
Mycket tveksamt om du kan få ersättning för akne, ring och fråga på ditt försäkringsbolag (det är inte fk du ska vända dig till) Sveda och värk betalas endast ut vid tillfället som det gör ont, ej i efterskott. (Enligt trygghansa)

2009-07-16 21:29
negative
Okay, då hänger jag med bättre. Men är det inte försäkringsbolaget för den "skyldige" som ska betala, dvs bussbolagets. Tyckte bara det lät skumt med ersättning från tre håll för en sak.

Varför ska man inte få ersättning för akne som påverkat mitt liv eftersom det är det första man ser när man möter mig, när man hört om folk som fått ersättning för ett sketet ärr på benet eller liknande. Jag menade inte sveda och värk direkt, utan snarare termen, att ärren i pannan begränsar mig/självförtoende eller liknande.
Fried little fishies

2009-07-16 23:06
Jag hoppas du kan få i alla fall! lycka till! Vet inte om de har någon klausul om skador orsakade pga naturliga förekomster eller något. Som sagt är helt osäker men önskar dig lycka till.

2009-07-17 07:58
Förresten, du har rätt i sak. Man kan inte få ersättning för t.ex. utebliven inkomst från mer än ett håll, däremot är det andra regler för ärr och invaliditet då du kan få ersättning från flera försäkringar.