I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Husägare?!

Övrigt - Blandat

2009-07-12 15:24

Husägare?!

Idag ringde mäklaren och tillkännagav att jag, i egen högperson, och min sambo lagt det högsta budet och därmed också det vinnande budet av vårt blivande hus!

Så här några timmar efter han ringt och att baksmällan från gårdagen lagt sig så börjar det långsamt smälta in. Känns konstigt. Känns bra.

Anyways, har vi några på detta avlånga forum som är husägare? Hur kände du/ni när ni la det vinnande budet? Hur känns det några månader efter att ha bott in sig? Vad hade ni för förväntningar? Hur har dom artat sig?

Frågorna är många, så även de många hundra tusen man är skyldig banken! :/

Aja, ska in blir långrandig, ville bara skriva av mig lite.

Holla om ni känner för ett poolparty!

over n out, pz

Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!

2009-07-12 15:35
vet inget om att vara husägare, men grattis :)

2009-07-12 15:45
jag är inte husägare, utan fritidshusägare och även om jag bara är där några veckor om året, och huset är gammalt som fan är det sjuuuuukt mkt jobb. men samtidigt är det skitkul att ha ngt som är helt och hållet ens eget, så stort grattis!

2009-07-12 17:16
är väl bara att gratulera, signa mig på poolparty-listan :D
typ, eller?

2009-07-12 18:52
Är förvisso bara lägenhetsägare, men jag förvandlades från att inte orka städa eller sätta upp gardiner till att justera gardinstänger med vattenpass och byta ut saker som strömdosor för att matcha tapeten. Dvs, det är mycket roligare att pilla med nåt som är eget, man bryr sig mer, och det kan vara ganska roligt. Med hus måste denna känsla vara 10x. Men är det mycket att göra kan det säkert vara frustrerande att inte allt man vill göra blir klart pga tids/pengabrist.

Skriv upp mig på poolpartylistan, Hef :)
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2009-07-12 22:50
You're in for a ride är allt jag kan säga!
Har varit husägare sedan 2006 och håller fortfarande på och donar och pysslar.
Blir aldrig klar!

Men det är underbart!
Grattis
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.

2009-07-14 16:32
Tack för alla kommentarer! Kul att se att iaf några av er har egna hus eller fritidshus!

Idag skrev vi på alla papper osv för huset. Inflyttning om några månader.

Ha en fortsatt bra dag! pz
Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!

2009-07-14 22:49
köpte hus i november. och snart renoverat klart ovanvåningen. ska upp lite gips o sen kaklas ett badrum.. sen ska ja börja på första planet :) kolla min blogg ;D

Länk till http://hans1234.bloggsida.se/
vafan.. skit i de du!

2009-07-15 12:46
Hans_, nice! ska kolla in din blogg! Kanske skulle starta en egen? kan vara kul att ha dokumenterat och kommenterat för framtiden. Är en del grejer som ska åtgärdas på det här huset med...
Toastare

2009-07-15 13:13
Hans_ var ligger ditt hus? gissar att det är i skåne.. får man blygsamt fråga hur mycket du betalade och hur mycket du räknar med att renovera för?

Jag och pojkvännen pratar om hus och framtid.. och jag som exil-skåning längtar ju hem. Skåne kan dessutom erbjuda billiga hus på bra avstånd från de större städerna, men ändå enskilt på landet.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2009-07-15 18:40

2009-07-15 23:06
Håller med Management och Marcus Saxell P30..

Det finns sjukt mycket att göra när man äger hus.. det är ju en gård till som måste lekas med också..
Ta ett projekt i taget bara annars är det lätt att bli överväldigad och få lite och ingenting gjort!

Grattis !
There aint no party like my nannys tea-party !
Redaktionen

2009-07-16 07:48
Grattis..
Jag ska kolla på hus i helgen.. I skånelandet.. Hoppas det blir nåt..
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-07-16 10:01
Bounty: Nä, jag bor inte i skåne, varför gissade du på just skåne? :) Jag bor i mellersta sverige. Betalade i runda slängar 1,7 miljoners. Huset är dock rätt stort och mkt välskött.

Som tur var så var det inte vårt hus som brann ner, fasen vad jobbigt det måste ha varit för dom.

Nu ska ja rasta hunden, på återseende!
Toastare

2009-07-16 12:03
Regular, nej frågan om skåne var till Hans_ :)

2009-07-16 14:21
Skåne är the ish när det kommer till humana hus priser, bortsett från Lund och Malmoe...
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.

2009-07-16 14:39
Regular-0650-Joe: Ah ja startade så mina päron o systrar o andra intresserade skulle kunna följa med o bygget. se lite vad som händer osv :)

BountyBoo F29: Mitt hus ligger i Väsby precis utanför Höganäs som i sin tur ligger lite utanför Helsingborg. betalade prick en mille, dock var de vääldigt slitet, inte varit renoverat på minst 40 år. så de var bara att riva ut hela ovanvåningen o börja om från början. isolera o allt de där. men nu börjar ja komma så långt så ja får upp gips på väggarna :)
vafan.. skit i de du!
Toastare

2009-07-16 14:40
Marcus, fast man kan få rätt bra priser på kort avstånd från Lund och Malmö :)
Om man kan tänka sig att köra bil fram och tillbaka, om man nu jobbar där..
Toastare

2009-07-16 14:43
Hans_ vet vart Höganäs är, är skåning :) Najs att renovera själv, då får man ju som man vill ha det. Allmänt känt att folk på landet älskar träpanel eller gärna renvoerar a la Elloskatalog.

Är det stor tomt om du ändå fick betala en miljon?

Jag vill ha skogstomt, bokskog.. nära till vatten och nära till malmö/lund ;)

2009-07-16 14:45
ah jo, tänkte mest om nån annan undra :P tomten är på 815 kvm. och en miljon får man inte mkt för. huset är ändå på nästan 200 kvm så.
vafan.. skit i de du!
Toastare

2009-07-16 15:17
200 kvm är ju rätt mycket :)

Vad kommer det kosta att renovera det, alltså nu grundrenoveringen... inte sen när du pillar och fixar, bygger till och river bort.

2009-07-16 15:58
Jag har kollat på möjligheten att bygga eget hus, stenhus på 180 kvm kommer gå på runt miljonen, och så tillkommer det ca 100tusen för vatten/ avlopp osv.
Slipper dock kostnaden för tomten då mina föräldrar har tomt så det räcker och blir över, men det är mycket man ska tänka på och fixa innan allt är klappat o klart liksom.

Läget är 10 min från lund/ malmö, men ändå "på landet".

Har blivit lite köpa/ bygga hus junkie nu, kul tråd!

Toastare

2009-07-16 16:42
conspious, kostar allt 1 mille, eller då är det utan fast inredning och vitvaror etc.?
Schysst med föräldrar med mark :)

2009-07-16 16:54
grattis, jag vill också!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-07-16 17:54
BountyBoo: med material o allt skulle ja gissa på en halv mille. men då har ja satt in ny värmepanna oxå för 106.000. de är alltså i princip bara material. då ja gör allt själv. båda badrum o allt. annars hade de gått på över miljonen o renovera.

conspicuous: finns inte att man kan bygga ett helt färdigt inflyttningsklart hus för en miljon?
om du inte gör allt i snikvarianter
vafan.. skit i de du!

2009-07-17 08:31
Hans_
Finns det visst det, duktiga gästarbetare utan skatteverkets inbladning är hemligheten. Dessutom vad vare med någon ny skatt om att få halva pris tack vare moderaterna. 2 miljoners hus blev 1 miljon.

Regular:
Grattis, får vi se några bilder?

Hans_
du vet hur man håller i hammaren och sågen, ögnade igenom bloggen snabbt, ser ut och arta riktigt bra,

Conspicious,
go for it, riktigt nice med eget ställe byggd efter eget tycke. Har du skissat på hur du vill att det ska se ut? Har kanske förebilder från andra hus? Tänkte stenhus, blire swedish stylee eller kanske lånar in influenser från utlandet? Vissa spanska hus byggda av sten är ju bara mumma:

Tänk även på att ett stenhus kan vara bra kallare på vintern, så smidig värmeisolering som håller ut hetta på sommaren och behåller värmen på vintern is nice.

Själv har jag inte anslutit mig till husägarklubben riktigt ännu, men är i succession och ärva familjegården och ser med blandade känslor fram emot det. Saken är att jag stormtrivs i förstahands, något pajar så ringer jag någon så fixar de det. Med hus så finns det alltid småpill och bor man i huset så kan man småpilla och ändå få tid över till annat, men utifal huset ligger långt från stan och jag har inte i nuläget nååågra som helst planer och flytta från stan (iaf just nu) så kommer det med husägandet vara en hustle. Inga hej jag åker ut över helgen och chillar, utan man får slita halft ihjäl sig för att hinna med allt innan man ska tillbaka så att huset inte ramlar ihop.

Kanske ändras i framtiden, men jag betalar hellre andra göra grovjobbet åt mig, jag är mer utav management och styrelserummaterial.

Hur som helst så medföljer det några hektar skog som vi redan nu håller på och röjer upp i så det ser snyggt ut och får en bra återbäring iom vedförsäljning och planen är att framöver sätta upp äppellundar och påbörja eget bryggeri. Får återkomma på den punkten och sätta upp fest baserad på egenbryggd äppelbrännvin/sprit och ge folk skrumplever. Blir bra PR det här det haha.

2009-07-17 18:02
Kaneida: nja ROT avdraget är bara upp till 100.000 i arbetskostnad. alltså inte speciellt mkt. men visst kan man bygga billigt om man kan leva med lite billigare material o göra mkt själv.

jo renoveringen börjar arta sig :D
vafan.. skit i de du!

2009-07-17 19:14
Hans_

Nej, det är sant. Men nu kommer det inte att bli en färdig modell som finns hos olika byggföretag. Jag kommer anlita byggare själv, som kommer att fixa material, och har tillsammans med min pappa ritat huset. I miljonen ingår att huset stårt helt klart, med innerväggar, tak och golv. Kök med diskmaskin, badrum osv. Inredningsdetaljer ingår inte i priset. Och inte heller tvättmaskin/ torktumlare osv.

Kaneida

Tänk dig skånsk lantgårdsidyll, det kommer inte innehålla några influenser från spanien eller liknande. Känns inte aktuellt för min del, och man får inte bygglov för att bygga det så i just det området heller. Vitt stenhus i all sin enkelhet :)

2009-07-17 22:29
conspicuous: cool, låter grymt. hoppas de går bra för dig =)
vafan.. skit i de du!
Toastare

2009-07-18 12:15
Gör man ett spanskt hus på den skånska landsbygden kommer man bli bespottad på som nyrik och en som förstör den vackra skånska landsbygden.

Ett korsvirkeshus är ju drömmen.. eller iaf ett kalkat hus.Såg både på TV och på Kulturen i Lund, hus som var målade med askblått som framställs av aska. Tydligen jättejobbigt att underhålla, men oerhört vacker grå/blå färg. Kanske finns något liknande alternartiv men som är mer hållbart.

Vad har ni för planer med era hus? Bygga jordkällare? Odla nått? Eller blir det bara bostad och trädgård?
Toastare

2009-07-18 12:17
Måste rätta mig själv, färgen var gjort av kimrök.. alltså svärta från sot. Men såg blått ut.

2009-07-18 14:42
dom färgerna är oftast dom bättre färgerna om man tänker på murens kondition. fukt kan släppas ut mkt lättare än genom en modernare färg. dock har silikatfärgerna blivit rätt bra på de med.
vafan.. skit i de du!