Liten fundering ang. patriotism.
Jag funderade på en grej i morse angående patriotism. Borde inte de riktiga patrioterna vara de som t.ex. vill ha bort nazister, rasister? Till skillnad från typ SD-"patrioterna", som älskar ett Sverige som inte längre finns (som de antagligen inte sett heller). Tanken är så här: Man vill ha bort alla främlingsfientliga, för att på så sätt få ett bättre Sverige för alla som bor här. Är inte det riktig patriotism i stället för att eftersträva ett Sverige som inte finns? Låter jättesluddrigt och löst, men det är svårt att få ner mina tankar på tangenterna :P Jag gör inte denna tråden för att bråka eller få höra att jag är en idiot. Jag vill bara höra vad alla andra har att säga om det här. Jag kanske låter som ett praktmongo. Men försök hålla det på en trevlig nivå här, okej? :) Kärlek Åffret
Signatur får rum här
Du har rätt. Det är våra små epa-pojkar som förstört ordet patriot i detta landet...
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
Jo, det är välla så...
Signatur får rum här
Du är en jubelidiot. Du hänger ut ett påstående så löst att det inte ens med sin vildaste fantasi går att knyta ihop. Nästa gång du röker på och väljer det att kalla "en dröm jag hade" så rök bättre shit.
9-1
Tottenham Som sagt var inte det här en väldigt genomtänkt tråd (därför jag skrev det i inlägget). Ville mest veta om någon hade nåt klokt att säga i det här, lite diskussion. Ingen tvingade dig att skriva i den här tråden, ditt rövhål.
Signatur får rum här
Patriotism behöver ju naturligtvis inte vara förknippat med främlingsfientlighet, inte nationalism heller för den delen. Så visst kan du ha rätt. Jag håller för övrigt med om att tottenham verkar vara ett rövhål.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
candide P26 Nej, absolut inte! Men nu har det blivit så utbrett att man förknippar det med någon form av politisk ståndpunkt. Det var lite det jag försökte få fram, även om jag gjorde ett dåligt jobb med det :PJag håller för övrigt med om att tottenham verkar vara ett rövhål. Jo, det luktar så i alla fall... :)
Signatur får rum här
Men herregud, det är alltså patriotism att försöka snygga till Sveriges rykte och anseende? Va otroligt ointressant, tänk ifall sverige är ett skitland, varför ska befolkningen göra jobbet att upprättahålla nån kuliss?
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Endeavour2 Om du hade läst igenom det jag skrev, så hade du nog förstått. Jag tänkte bara att det är mer patriotiskt att göra det, för landets bästa, än att hata alla invandrare, helt utan poäng. Jag gjorde inte tråden för att det skulle komma in massa militanta bitterfittor och grina, jag ville ha en diskussion.
Signatur får rum här
Jag läste igenom men förstod inte mkt alls. Men liksom, då utgår du från att allt man gör som är "bra för ett land" är patriotiskt?
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Nej, men det bör väl anses MER patriotiskt att göra det än att förstöra landet, som nazister osv. gör? Försök förstå även om det är svårt att greppa för en 13-åring.
Signatur får rum här
lol @ tråden! Jo, patriotism borde ju vara att förbättra det egna landet och inte att förstöra det. De känns ju lite kontraproduktiv att tro och värna om sitt eget land, men istället för att plantera träd så slår man sönder folk.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
de som kallar sig patrioter och nationalister vill väl inte att det ska bli sämre för de som i deras ögon är "riktiga svenskar" och ett väldigt lätt skäl att skylla på för att det blivit sämre är invandring.
Patriotism handlar väll ändå om kärleken till sitt land och sin historia och inte om vilka som bor i landet om jag inte har fel? Att vara en patriot handlar ju, 100% min mening, om att skydda sin mark, sina nära och kära, sitt leverbröd och sina medmänniskor mot faror såsom krig, terrorist attacker och olyckor. En riktig patriot bryr sig inte om en man/kvinna är svart, gul, blå, vit, röd , orange eller neonfärgad utan vill se till att alla som anses vara ett hot ska hålla sig på avstånd och de gör allt för skydda marken som kallas Sverige. En nazist / rasist som anser sig själva vara patrioter kan ju vinkla det på sitt sätt då ordet patriot idag har blivigt något som alla kallar sig för. En nazists historia speglar ju sin version av patriot på de viset att inga handikappade, homosexuella, eller de som "inte är från den rena rasen" är ett hot emot Sverige samtidigt som en rasist (oftast) endast anser att färgade människor är ett hot och har oftast inget emot handikappade. Något som absolut inte får förenas med patrioter/rasister/nazister är skinnheads som från början (nått iaf) var punkrockare. Nu får ni hoppa på mig så mycket som möjligt om ni vill men de här är mitt sätt att se på hur det ligger till och egna tolkningar av texter och historia. Eftersom en person som tolkar historia inte har några väderingar (oftast) så vill jag att ni förstår att allt jag skrivigt endast skrevs i förklarande syfte.
complexity Tack för ett vettigt inlägg :)
Signatur får rum här
jag är en stolt patriot, jag älskar Sverige, och anser det vara ett bra land att bo i. Tyvärr så har många främlingsfientliga människor missbrukat detta ord på ett sätt som gör att folk kan få för sig att det är samma sak som primitivt hat mot utlänningar. Men hör ju endå ganska ofta hur en del invandrare tycker det är konstigt att vi inte kan få vara mer stolta över Sverige. Sverige är ju idag lika mångkulturellt som USA och där älskar alla sitt land, även om klyftorna är betydligt större där än här.
SD-patrioterna är ju hycklare och vill ju inget hellre än att ha negrer och judar som representerar deras parti så att deras parti ger ett positivare intryck.
För att besvara din fråga.
Man vill ha bort alla främlingsfientliga, för att på så sätt få ett bättre Sverige för alla som bor här. Är inte det riktig patriotism i stället för att eftersträva ett Sverige som inte finns? Nej det är det verkligen inte, patriotism måste väl ända handla om att värna om landet.
Att ta bort alla som är kritiska mot invandringen och så vidare är ju att skjuta sig själv i foten.
Sverige skulle inte bli ett bättre land då, Sverige skulle bli ett mycket sämre land om alla som ville fick komma hit hur dom ville.
Så svaret på din fråga är ett enkelt nej.
Singeln och videon ute nu! Www.move-enter.com & www.movebloggen.com
PrimusC Hur menar du? Ex. Om en 3 barnsmamma kmr till Sverige från ett krigsdrabbat land, hon har förlorat sina släktingar osv.. Menar du då att de e bra att dem skickar tillbaka henne?
dzeno, jag menar att man inte kan ta in hur mycket invandrare som helst oavsett hur många krig som pågår. Det lär ju finnas över 1 miljard människor som riskerar mord och tortyr, vi varken vill eller kan ta in alla dessa för det. Det är dåligt för Sverige att ta in för många människor som inte vill/kan integreras in i samhället. Staten har tydligen inte heller någon vision att integrera dem. Detta är ur ett ekonomiskt perspektiv givetvis. O andra sidan kan jag tänka mig att det kostar betydligt mindre att få en vuxen invandrare integrerad och att sätta denne i arbete än vad det kostar för ett svenskt barn från att denne är nyfödd och framåt så jag är lite kluven. Hur som helst så är det aldrig bra för ett land att ta in fler människor än vad som behövs. Det säger väl sig självt?
Vem som helst är välkommen till Sverige, bara dem anstränger sig för att lära sig svenska, annars blir man aldrig integrerad i samhället.
Vem som helst är välkommen till Sverige, bara dem anstränger sig för att lära sig svenska, annars blir man aldrig integrerad i samhället. Enligt dig eller enligt vem?
De hutuer som mördade sin grannar med macheter, våldtog dem och brände dem inne för att sedan fly till flyktingförläggningarna med macheterna fortfarande blodiga efter illdåden när de insåg att de var på väg att förlora makten.
Är de också välkomna? Även om de vill lära sig svenska?
kan säga så här: Om man vill bli svensk medborgare, Då måste man lära sig svenska. vad du ska överdriva PrimusC, vet inte riktigt vad jag ska svara på den frågan
PrimucC Hur många ggr blev du tappad som barn??
Okej, om du hade suttit i den situationen då? Vi säger att du åker till danmark för att söka skydd, och de svar, tyvärr, vår ekonomi e inte på G just nu, men cykla tillbaka du! Asså, de som e sorgligt e att du har bara koll från en sida, för att förstå måste du ha de från båda..
och snälla, hur fan tänker du?
De hutuer som mördade sin grannar med macheter, våldtog dem och brände dem inne för att sedan fly till flyktingförläggningarna med macheterna fortfarande blodiga efter illdåden när de insåg att de var på väg att förlora makten. Ska man ens behöva gå in på allt som svenskar har gjort?(no offense mot Sverige, men vill ba att denna hobbyrasse ska förstå)
vad du ska överdriva PrimusC, vet inte riktigt vad jag ska svara på den frågan Det är ju ingen överdrift då det är en reell situation som har inträffat och inträffar hela tiden med Sudan, Somalia och Kongo som aktuella exempel.
I övrigt håller jag med dig fullt ut.
Okej, om du hade suttit i den situationen då? Vi säger att du åker till danmark för att söka skydd, och de svar, tyvärr, vår ekonomi e inte på G just nu, men cykla tillbaka du! Asså, de som e sorgligt e att du har bara koll från en sida, för att förstå måste du ha de från båda.. och snälla, hur fan tänker du? Vad jag hade gjort? Jag hade blivit skitledsen och förtvivlad, kanske tagit mitt liv eller försökt att gömma mig kvar i Danmark givetvis? Det handlar ju inte om det, Det handlar ju att Danmark förlorar på att ta in mig som nation om jag är en inavlad uteliggare som inte kan läsa, skriva eller utföra något arbete. Och då skulle ju Danmark bli ett sämre land. Vad är det du inte förstår? Och det är ju det som TS eftersträvar, att få en bättre nation.
Ska man ens behöva gå in på allt som svenskar har gjort?(no offense mot Sverige, men vill ba att denna hobbyrasse ska förstå) Vad har det för relevans? Du pratar förmodligen om svensk medeltid.
Jag pratar om Afrikanskt 90- och 2000-tal.
Ett urval av relevanta länkar:
http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,25455058-5005961,00.html
http://www.guardian.co.uk/world/2001/nov/03/aids.chrismcgreal
http://www.viiphoto.com/detailStory.php?news_id=788
http://www.worldpress.org/Africa/1561.cfm
http://www.mg.co.za/article/2009-06-18-quarter-of-men-in-south-africa-admit-rape
http://allafrica.com/stories/200712060848.html
http://www.uu.se/press/pm.php?id=103
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7148673.stm
Finner du liknande samtidiga händelser i Sverige så får du gärna säga till. Och kanske ringa polisen....
Och tro mig, jag har "koll" på båda sidor, rasism är för övrigt någonting jag föraktar. Så kalla mig ogärna det.
Om du inte förstår min poäng så är det ju du som har tunnelseende och kan bara se det här ur ett perspektiv, det humana.
Eller är det kanske så att ditt tunnelseende beror på att du själv är en kulturberikare?
Jag snackar om att du oroar dej för vilka som kmr in i landet, vf oroar du dej inte då över de som redan finns?? t.ex. våldtäcksmän, mördare och sånna andra människor? tror du alla som begår sånna brott att dessa är invandrare lr?? Du snackar som om alla invandrare vore massmördare, som att om Sverige skulle ta in folk från Kongo och då skulle ett helvete bryta ut, att dem ba skulle kuta genom hela Sverige med machetes och ba kutta ner allihop i deras väg, så beskriver du det typ och när jag läser det med mitt tunnelseende så blir det som om du e smygrasse.. Det du säger om att människor som kmr till landet och inte kan svenska osv att det är dåligt för landet, på vilket sätt, de flesta anpassar sig och gör så gott det kan, de e inte så jävla lätt att komma hit och bo här 2 dagar och så förväntas man kunna flytande svenska och jobba som ngn kontorsnisse. Fan man ska va glad om man kan hjälpa folk i nöd, hellre det än att bara sitta hemma och klaga? F.ö. så klart att de finns rötägg, de e jag fullt medveten om, men de spelar ingen roll vilken nationalitet du har så kmr de alltid att finnas ngn idiot med samma nationalitet.. och bara för det så ska man inte dra alla över kanten lr hur???
Sunt förnuft och logik är tydligen ingenting som tilltalar herrn så vi försöker med statistik istället. I Norge har det skett 41 överfallsvåldtäkter de senaste tre åren. Samtliga förövare har varit icke europeiska invandrare. Hanne Kristin Rohde vid Oslopolisen beskriver den typiska gärningsmannen: - Gärningsmännen är relativt unga män som kommer från ett annat land. De är ofta asylsökande och kommer ofta från ett traumatiserat land eller ett land med en helt annan kvinnosyn än den vi har i Norge. År 2007 stod invandrare för 72,8 procent av våldtäkterna i Oslo. Förövare med afrikansk bakgrund låg bakom 30,5 procent av våldtäkterna. Källa: http://frianyheter.files.wordpress.com/2009/03/voldtektioslo2007.pdf Och ja jag oroar mig givetvis för de kriminella element som finns i Sverige. Man ska givetvis inte dra alla över samma kant. Men att säga att vem som helst begår dessa brott är ju lögn då statistiken talar sitt tydliga språk. Titta också gärna på länkarna jag postade i mitt förra inlägg. Är det också sådant som vem som helst kan göra?
Sunt förnuft och logik är tydligen ingenting som tilltalar herrn så vi försöker med statistik istället. I Norge har det skett 41 överfallsvåldtäkter de senaste tre åren. Samtliga förövare har varit icke europeiska invandrare. Hanne Kristin Rohde vid Oslopolisen beskriver den typiska gärningsmannen: - Gärningsmännen är relativt unga män som kommer från ett annat land. De är ofta asylsökande och kommer ofta från ett traumatiserat land eller ett land med en helt annan kvinnosyn än den vi har i Norge. År 2007 stod invandrare för 72,8 procent av våldtäkterna i Oslo. Förövare med afrikansk bakgrund låg bakom 30,5 procent av våldtäkterna. Källa: http://frianyheter.files.wordpress.com/2009/03/voldtektioslo2007.pdf Och ja jag oroar mig givetvis för de kriminella element som finns i Sverige. Man ska givetvis inte dra alla över samma kant. Men att säga att vem som helst begår dessa brott är ju lögn då statistiken talar sitt tydliga språk. Titta också gärna på länkarna jag postade i mitt förra inlägg. Är det också sådant som vem som helst kan göra?
PrimusC. Du kanske får rappa på folkets marsch nästa år om du håller uppe din beundransvärda argumentation.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Herregud, vi snackar om att ta in folk till Sverige och du kmr med en statistik från Norge?
Man ska givetvis inte dra alla över samma kant. Men att säga att vem som helst begår dessa brott är ju lögn då statistiken talar sitt tydliga språk. Okej, om vi säger såhär då.. Hagamannen? Does it ring any bells?? Men du kanske har ngn källa som säger att han kmr från Kongo?
Stör mej som fan att du säger att man inte ska dra alla över en kant men du gör det endå!
Under åren 1998 till 2000 polisanmälde sex kvinnor och en 14-årig flicka att de blivit överfallna och misshandlade när de var i området Haga i Umeå. Jackie Arklöv
Jackie Arklöv deltog i kriget i Bosnien, som legosoldat på den kroatiska sidan. Därvid begick han krigsförbrytelser. Inte bara dödade han flera människor i stridssituationer, i lägren Gabela och Grabovina gjorde han sig också skyldig till omfattande tortyr av muslimska fångar.
Den där norska statistiken var väldigt skum faktiskt. Jag skrev f ö till norska polisen för klargörande, men de ignorerade mejlet. Med det sagt måste man ju få citera statistik utan att bli kallad för nazist här, eller? Visst är invandrare överrepresenterade inom vissa brottstyper, liksom de är underrepresenterade i andra. Det är svårt att "väga" brotten mot varandra, men sannolikt kan man väl anta att invandrare är överrepresenterade överlag. Men det är knappast intressant om man inte korrigerar för socioekonomisk status osv. Hur som helst har sverige liksom invandrarna själva ett delat ansvar för integrationen. I många fall är det katastrofalt dåliga insatser från bägge håll.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Dzeno, Det sätter som du missläser allting som PrimusC skriver är på vissa sätt underhållande om jag ska vara ärlig. Det läggs upp, skrivs om och förklaras på det det enklaste sätt för att alla ska förstå vad inlägget handlar om men på något sätt så tar din ilska över denna tråden upp informationen genom ögonen, kastar ner den på golvet och stampar på den. Det är ju ganska självklart att vi inte kan öppna dörrarna till Sverige för precis hur många som helst? Jag själv har t.ex stått i bostadskö i Stockholmsområdet för att få en lägenhet men med rädsla för min egen säkerhet så vågar jag inte ta en lägenhet i förorterna till Stockholm där det är väldigt star invandrartäthet. Detta har absolut inget att göra med rasism eller nazism utan de är den gängbildning och segration som skapas långt innan jag ens var påtänkt. Ju fler människor som vi tar in i landet, ju fler bostäder, arbeten, skolplatser, dagisplatser osv måste skapas för att få systemet att gå runt. Ett sätt som Sverige har tagit fram för att försöka få det att fungera idag är att ge extra bidrag till invandrare som försöker starta eget, fast detta motsäger ju sig självt eftersom det idag står hjärnkirurger i tobaksaffärer eftersom det är så svårt att få jobb när du, som invandrare, inte talar flytande svenska. Jag har inte speciellt dåligt med pengar och är uppfostrad i den riktning att utbildning och arbete är A och O i livet. Hur du än vrider och vänder på steken så finns det invandrare OCH svenskar som utnyttjar systemet för att få ut pengar och inte göra ett skit. MEN det hjälper inte invandrarsidan när det kommer till de dokumentärer som handlar om SFI där de rakt upp och ner står och säger, jag citerar, "varför ska jag arbeta när jag istället kan sitta i ett varmt rum och tala med människor från mitt hemland för att sedan medvetet misslyckas med proven och bli erbjuden en ny plats?". Som sagt så finns det människor på båda sidor och de är absolut ingen som kräver att en person ska lära sig svenska på 2 dagar, vi vet alla att det tar mer tid en så. De länkar som lagts ut tidigare i denna tråd handlar ofta om inbördeskrig och dylikt där personer/grupper har gårr överstyr och gjort hemska saker mot varandra. Att dessa personer inte ska komma in Sverige för att de är rädda för vad som kommer hända dem i hemlandet är på något sätt som att bita sig själv i fingret och hoppas på att de inte ska göra ont. När en sådan händelse inträffar som tidigare nämnts gällande macheter som höggs till höger och vänster så kommer personerna att komma till Sverige, nu drar jag alla över en kant för att förklara det lättare, och hamna i en stressfull och traumatisk situation. De kommer att bli väldigt irriterade och kan, med stor förståelse efter vad de gjort och sett, hamna i situationer där dessa personer anser att det är rätt att ta till våld. Handlar det dock om offren, för jag anser inte att den som kastar andra stenen är ett offer, så ska de öppnas dörrar där det finns värme, vatten och mat. Detta är min personliga åsikt och den står jag för. Det spelar ingen roll om stenkastare nummer 2 hade varit svensk eller inte, personen räknas inte längre som ett offer utan en man som agerat efter fri vilja. Den enda gången det, enligt mig, är tillåtet att ta till våld är när du måste skydda ditt eget kött och blod (gäller givetvis din familj också) från skador efter att försök med verbal kraft har genomförts. Det går att trycka på många ömma punkter i denna diskussion som gick från att vara en fråga gällande patriotism till en fråga om invandrar politik. Jag anser att en moderator bör stänga denna tråden så fort som möjligt innan den går över styr. Det har sagts saker i denna tråd som jag personligen anser inte hör hemma under denna topic utan att den hör hemma under en flik som idag inte finns, invandrar politik.
"Jag själv har t.ex stått i bostadskö i Stockholmsområdet för att få en lägenhet men med rädsla för min egen säkerhet så vågar jag inte ta en lägenhet i förorterna till Stockholm där det är väldigt star invandrartäthet. Detta har absolut inget att göra med rasism eller nazism utan de är den gängbildning och segration som skapas långt innan jag ens var påtänkt." Det du säger är typ att invandrare hotar din säkerhet? Jag antar att du inte vågar gå på krogen då? Jag har aldrig råkat ut för nånting där jag bor. Däremot ute på krogen.
Tkr helt enkelt att era åsikter e suddiga..
Ni människor är ju sanslösa. Fakta och statistik ignoreras fullständigt då det inte gynnar era ståndpunkter. Dessutom blir jag kallad rasist av folk som uppenbarligen inte vet vad en rasist är och står för och folk som missat att jag vid flera tillfällen poängterar att rasism är något jag föraktar. ModernDrunkard P23, Påstår du att jag är rasist/nazist? Vad bygger du det på? dzeno. Väljer du att bortse från allting som jag postar så är det ju ingen mening att vi har en diskussion. Källor som skulle duga åt en fucking doktorsavhandling duger tydligen inte på ett forum. Själv har du inte framvisat en enda seriös källa till något av dina påståenden utan bara vad du "tycker". Givetvis finns det svenskar som våldtar, hagamannen bra exempel på detta. Allt annat hade ju varit väldigt konstigt. Att du sedan tar Jackie Arklöw som exempel för att visa att svenskar också begårr grova brott är lite märkligt då Jackie inte direkt är en vanlig svensk eller har haft en vanlig svensk uppväxt. Nej jag erkänner jag klarar inte av att diskutera med dig då du är helt irrationell. Du har inte heller bemött en enda av de källor jag postat på ett seriöst sätt. Om du inte tänker höja din egen nivå i den här diskussionen så kan vi lika bra strunta i den. Refused, jag blev också chockad över statistiken, även jag har mailat dem men inte fått något svar än :(
Easykanking "Jag själv har t.ex stått i bostadskö i Stockholmsområdet för att få en lägenhet men med rädsla för min egen säkerhet så vågar jag inte ta en lägenhet i förorterna till Stockholm där det är väldigt star invandrartäthet. Detta har absolut inget att göra med rasism eller nazism utan de är den gängbildning och segration som skapas långt innan jag ens var påtänkt." Vet inte om du missat den biten som jag tryckte på där. Jag har åkt på skit lite här och där och det som du ofta hör/ser är segrationen som lyser stenhårt i de större förorterna där känslan av att "invandrare har blivigt intryckta i ett och samma område" ligger tung. Hade jag själv fått bestämma hade jag splittrat dessa områden och lagt in mer pengar för att bygga upp ett nytt samhälle ute i förorterna som knyter ihop förorten med staden. Svårt att förklara hur det ligger till.
complexiyt: helt rätt. Bara folk från båda leden såattsäga vågar börja blandas. Många "svenskar" kan nog tycka det är lite småotryggt och inte helt bekvämt att flytta in i ett område med 90% invandrare, även om dem inte har det minsta att begymra sig om egentligen, visst det kan vara en del bråk, men om sen också invandrarna kan öppna sig för att bo tillsammans med svenskar så skulle det bli bättre. Vi behöver en bättre mix. Många invandrare flyttar gärna till det område där deras släktingar, folk som har samma religion, pratar samma språk bor, men om folk i allmänhet skulle öppna upp sig och inte se sig som "sämre" och ha en positiv inställning, samtidigt som man givetvis lär sig svenska, så skulle problemet sakta men säkert tyna ut. Och ja, det är inte så lätt som det låter ;) nae men det vore det ideala, ett land, ett folk, med många olikheter, men som ändå kan ha det gemensamma att dem är svenskar :)
Easykanking, Du är naiv och/eller blind om du inte kan erkänna att utomeuropiska invandrare är kraftigt överrepresenterade när det kommer till våldsbrott.
Hade jag varit i Complexitys sits hade jag också valt att bo i ett område där majoriteten består av svenskar och västeuropéer mycket hellre än där majoriteten bestod av kulturberikare från mellanöstern eller Afrika.
Givetvis är det uteslutande män som utgör faran för allmänheten, kvinnorna brukar sköta sig exemplariskt. Gängbildningar är snarare regel än undantag. Jag skulle knappast vilja vara ung tjej i något av dessa områden då kvinnosynen är minst sagt förkastlig.
Betänk att var fjärde sydafrikansk man har våldtagit, i Kongo är siffran ännu högre och det finns väl knappast något som pekar på att den skulle vara lägre i Somalia, Sudan och Eritrea.
Jag är på krogen rätt ofta och kan ju säga direkt att det oftast inte är "svenskarna" som är de som bråkar.......
Kom på en annan sak på tal om ingenting, kusingifte... läste att drygt varannat irakiskt giftermål var inom den egna familjen. Inavel och svårt missbildade barn är ju inte heller direkt någonting som bidrar till en fungerande välfärd.....
men det vore det ideala, ett land, ett folk, med många olikheter, men som ändå kan ha det gemensamma att dem är svenskar :) Det vore det idealiska, men det kommer inte bli så.
Det kommer att bli värre, mycket värre och både du och Complexity kommer att bli förtvivlade av det ni kommer att se.