Klättra på byggnadsställning, väktare, polis?
hej whoa! det var längesen. igår efter ett par öl för mycket fick jag och två kompisar för oss att klättra upp på en byggnadsställning (sån där som dom har på husen när dom renoverar höghus), utsikten var grym men den förfulades lite av att det stod en väktare och tjoade när vi kom ner. han tog uppgifter och sådär och sa att vi skulle få hem en räkning från byggföretaget för utryckningsavgiften. så långt inga problem, men det som gnager mig såhär i bakisångesten är ifall det finns nån chans att polisen kopplas in? väktaren malde ju på om att vi hade gjort inbrott och allt möjligt. är det nått att oroa sig för att företaget skulle polisanmäla oss? vi rörde ju inget där uppe osv. så mja, vad tror ni? går jag säker eller måste jag börja träna på att hålla hårt i tvålen? /herr ågren
Nu har jag bytt forumsignatur till denna.
såhär ligger det till, för att få vistas på sådana ställningar ens måste du ha ett "certifikat" att du är fullt medveten om alla risker som föreligger vi ställningar o blabla... och ja det är inbrott, du ägde inte skiten eller hur? då har du ingen rätt att ta dig friheten o lalla upp där hur du vill.. för skulle det vara så att nån av er skada sig där uppe o eller blabla, då är det byggnadsföretaget som åker på skiten... Ring o prata med byggföretaget och säg att ni bara kolla utsikten o ingen skada skedd.. så löseer det sig nog
Fucks your life up crew Tjabo!
men på frågan "vad händer nu då?" sa väktaren att jag skulle få en räkning hem på utryckningsavgiften, ifall byggföretaget inte ville betala den själva men det är ju inte så troligt. han sa inget om polis eller dylikt. ligger bollen helt hos byggföretaget om dom vill polisanmäla oss eller inte alltså?
Ja det var ju deras egendom ni klampa in på.. men förmodligen blir det väl bara en räkning på 1650:- eller nått.
Fucks your life up crew Tjabo!
ah, ok. aja, jag får hoppas på det. eftersom vi inte rörde nått där uppe kan man ju hoppas på att dom inte bryr sig så mycket ;)
Ja men var det en väktare eller ordningsvakt? För väktare kan inte veta att du får vistat på ett område eller inte. Och eftersom han då ryckte ut som du skrev så såg han inte händelsen, och måste ringa polis eller ordnigsvakter som kan kolla om ni har behörighet eller ej, vet ju inte om detta var inne på något område eller så.. Har för mig det ska vara så iaf
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det var en väktare, men alltså, han såg ju oss när vi klättrade ner, så att försöka sig på nåra paragraf-vridningar har jag gett upp. jag kan ta på mig utryckningsavgiften men jag blev lite nojig att polisen skulle bli ikopplad :)
Nej, inbrott är det inte. Det är ev. olaga intrång (om det sitter staket/skyltar runt stället), annars kan det ev. vara egenmäktiga förfarande. Har du inte redan en rejäl bunt domar på dig blir det inte mer än lite böter. Hade väktaren velat gå vidare med det hade han ringt grisarna direkt, alla väktare älskar att ha kontakt med riktiga poliser , även om det bara innebär att stå brevid och titta på. Det är en fördom jag fått bekräftat för mig så många gånger. Dessutom tror jag inte att räkningen är något du behöver betala, det går du nog mest på för att du är rädd för polisinblandning. Väktarbolaget debiterar ju självklart hellre dig om de kan, så slipper deras förhållande med kunden bli ansträngt av massa extra räkningar..
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Hangaround
2009-07-04 14:25
polare gjorde exakt samma sak for nan manad sen, enda skillnaden ar att han ramlade och sprackte skallen..pa nat satt lyckades han overleva dock..klattra inte pa fyllan, det ar bara dumt.
hmm det låter ju positivt. anade det där med att han gärna ringt polisen på stället om dom skulle blandas in. men med "lite böter", menar du alltså det jag betalar väktarbolaget för att han kom och sa hej? eller blir det det, plus "riktiga" böter? tech, jävlar. tur att han överlevde iaf.
utter: jag menar att OM snuten skulle bry sig,göra en utredning och du skulle bli dömd för den här händelsen skulle det inte bli något tvålplockande för dig om du inte går på villkorligt redan, det skulle nästan garanterat bli böter. Återigen, fakturan väktaren vill att du ska betala är inga böter . Det är byggplatsens nota för att de anlitat väktartjänster som du råkat trigga. I en rättegång kan de kräva de pengarna av dig, men att du skulle betala det i nuläget är ungefär lika dumt som att betala däckbyte för att en taxi du åker i får punktering. Dock inte sagt att de kan utpressa dig, betala notan och vi låter bli att polisanmäla.......
Negative, negative. Our destination is Gaza.
ah ok. men vadå, om jag skiter i att betala fakturan så blir det väll till åklagare och hela köret? eftersom vi är tre som delar på det så blir det ju typ 500spänn per man, känns ju nästan värdare än att hålla på och släpa det i rätten och grejer.
Varför sprang ni inte ifrån väktarn då? 3 mot 1, det klarar ni, lite kul oxå! STANNA! näääee heeejjrå!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sist jag gjorde nåt i den stilen stod väktaren och käftade nere på gatan.."Ey! killar Nu kommer ni ner" En uppmaning vi valde att ignorera.. Han hotade även med att skicka upp hunden, något som skulle varit intressant eftersom taket vi satt på endast kunde nås via en stege utanpå huset.. Till slut ringde han efter förstärkning ("Jag har ringt POLISEN killar!!!") Då hade det gått lite prestige i det från vår sida så vi chillade vidare med den sista ölen och nån cigg, efter en haltimme hade polisen forfarande inte dykt upp,antagligen var dom väldigt trötta på Herr väktaren och hans "ingripanden" och negligerade honom.. Till slut larvade han iväg i sin lilla bil och segern,mina herrar! Var VÅR!
K-dregg: Haha skön story, härligt!
polare gjorde exakt samma sak for nan manad sen, enda skillnaden ar att han ramlade och sprackte skallen..pa nat satt lyckades han overleva dock..klattra inte pa fyllan, det ar bara dumt. fyyyyfan! :S