I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Nyhet] Fotboja På Unga

Övrigt - Blandat

2009-06-23 22:43

[Nyhet] Fotboja På Unga

Ni har säkert inte missat de här nyheterna?

Har aldrig varit särskilt politiskt engagerad men det här är just fucking stupid.

Seriöst, fru Ask menar alltså på att vara inlåst hemma med fotboja skulle vara en bättre rehabilitering som ungdom än att få sitta på anstalt med vård?

På anstalter finns personal som är utbildade för att prata med ungdomar och få dom att vilja göra om sitt liv till något bättre när dom kommer ut och får en ny chans. Får man anstalt som straff blir det även en anstalt som ligger långt ifrån ens hemtrakter vilket ger ett miljöbyte.

Jag har själv en vän från skåne som hamnade på anstalt här i min hemstad Kungsbacka (Strax söder om göteborg) för att ha försökt mörda någon med kniv på ett disko när han gick i sjuan. I år tog han studenten, han gick det naturvetenskapliga programmet och gick ur med många MVG. Han är ett levande bevis på att anstalt hjälper, visserligen är det olika från person till person men med lite intelligens och hjälp för att vilja börja om på nytt så tror jag de flesta hamnar på bättre banor.

Jag kan inte komma på något positivt med en fotboja.. Man blir fast i samma hem som i många fall fick en att hamna på fel bana och med samma föräldrar som inte uppfostrade en på rätt sätt. Man blir knappast särad från sitt gamla umgänge med tanke på att man tvingas gå till skolan varje dag och det är oftast där man har sina vänner.

Ville bara vädra mina tankar lite

Shoot at you actors like movie directors

2009-06-23 22:46
En anstalt ger en som ungdom även chansen att sitta tillsammans med en massa andra ungdomar som gjort dåliga saker = Kanske inte så bra.

"Han är ett levande bevis på att anstalt hjälper, "
Det är inget val eller kval mellan anstalt eller fotboja. Vissa situationer passar bättre med anstalt, andra med fotboja.. inte så konstigt.

"Man blir fast i samma hem som i många fall fick en att hamna på fel bana och med samma föräldrar som inte uppfostrade en på rätt sätt."
Ingen som sagt att man ska använda fotbojja i alla situationer.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2009-06-24 10:47
Tycker det låter som ett bra alternativ. Det är aldrig fel att ha så många alternativ som möjligt att välja mellan för att kunna anpassa straffet efter individen. Tror det är mycket bättre för många att slippa ångestframkallande anstalter och istället få leva någorlunda normalt istället.

Handlar det om problemfamiljer skulle barnen kanske förflyttats ändå.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-06-24 11:40
Evolution sa det.

Tycker det låter som en ganska bra idé. Fotboja kanske är lite att ta i, men det beror väl på vad personen i fråga behöver vård för.

Det finns många som tycker det är jobbigt och inte klarar av att leva kollektivt, och det är ju mycket skönare att få bo hemma än på en anstalt eller ett behandlingshem.

Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2009-06-24 15:17
Fast helst ska det ju vara en gammal hederlig Björnligan-boja med en stor kätting fäst i en gjutjärnskula på typ 60 kilo!
Signatur får rum här