I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En polare i nöd =(

Övrigt - Blandat

2009-06-17 17:49

En polare i nöd =(

Sha!

Nu e de så att en polare till mej förlorade sin far för ca 2 dagar sedan, så jag och en annan polare snackade ihop oss om att ha en speciell minnesstund för att hedra hans far och att visa stöd till våran kompis.. Än så länge har vi kommit fram till detta:

Vi tänkte sticka ner till hamnen och ha minnesstunden där just för att hans far var ofta där och promenerade med hunden, så vi tänkte köpa blommor och ljus, fixa en bild på hans far, fixa fram en dikt lr komma på en själva sen e de liksom stopp, vet inte om de finns ngt mer man kan göra, att alla kanske nämner ngt fint om honom för han var verkligen allas vän..

Lite tips och idéer hade varit bra, varken jag lr min polare har varit me om ngt sådant tidigare så vi vet inte riktigt hur man kan gå tillväga.

All hjälp uppskattas! Tack på förhand!

// Dzeno

2009-06-17 17:54
Ni vet nog bäst själv, fast personligen skulle jag skippa dikten.
Intressepenisen hårdnar!

2009-06-17 18:19
Min tanke är att det låter väl som en fin tanke, men han kanske vill vara ifred? Jag tror du vet bäst själv vad som han skulle uppskatta och inte.

En kompis farsa dog för ett par år sedan. Hon var borta från skolan och en lärare berättade det. Allt jag gjorde var att åka hem till henne, beklaga, säga att jag fanns där om hon ville prata och sedan åka hem igen då hon ville vara ifred. Jag trodde att det inte var så mycket, men sen fick jag höra från min lärare att hennes mamma sagt att hon var tacksam över det. För tydligen hade ingen annan av hennes vänner ens velat nämna det eller ringt henne efter att det hänt och min vän hade blivit glad att jag kommit förbi.

Det jag vill ha sagt är att det kanske inte är så nödvändigt att göra något storstilt. Det viktigaste är nog att stötta på det sättet din vän önskar, att finnas där?
Delam tange barat

2009-06-17 18:22
Japp Rachel har enligt min åsikt rätt. Det är fint att fixa en minnesstund men viktigast är att visa att man är där och vill lyssna och hjälpa i den mån det är möjligt. En kompis pappa dog under skolåren och när han kom tillbaka från sin sorgeperiod var det ingen som sa nåt om det, undrar om inte det känns rätt konstigt.

2009-06-17 21:09
Joo, de e klart jag förstår det, det är ba att min polare flyttade för ett tag sedan och har inte träffats så ofta men vi snackar då och då.. Anledningen till att ha minnesstunden var för att min polare själv nämnde det men ba att de kan va så jävla mkt nu för honom, han sover dåligt, kan inte helt enkelt sluta tänka på det.. Just nu håller han på och planerar själva begravningen till sin far och han ville gärna ha en minnesstund så då tänka jag att jag kunde hjälpa till lite ist för att han ska behöva göra allt själv.

Så de va df jag frågade om tips å sånt som man kan ha, om de e ngn tidigare som kanske har anordnat ngt liknande..

Tack för svaren, om ngn har ngt mer att tillägga så varsågoda!

2009-06-17 22:14
När min farsa dog, så målade alla i polarna i klassen en teckning och satte ihop alla i ett block.

Sen vill man vara själv, för att - det finns ingen värre smärta.
be the change

2009-06-17 22:17
Det första ni ska göra är att kolla med polaren om det e lungt, vissa tar åt sig olika, vissa sörjer olika,, så nån suprise e ingen god ide......
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-17 22:41
Känsligt ämne. Skulle min farsa dö skulle det räcka gott och väl med mina vänners tankar och respekt.

Jag skulle nog helst inte vilja att mina kompisar annordnade en minnesstund för min farsa, det gör jag helst själv med de närmaste i familjen i så fall.

Men som sagt, en fin tanke.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-06-18 00:44
Personligen skulle jag nog skippa hela idén med minnesstund etc. Det känns lite väl amerikansk tonårsserie. Bjud han på en pizza eller nått. Det räcker med att säga att ni är ledsna för vad som hänt hans farsa, vill han prata mer om det tar han nog initiativ till det själv. Det viktiga är ju som andra sagt att ni inte drar er för att hänga med honom utan finns där för honom.

2009-06-18 08:36
JackVegas

De låter ganska fint faktiskt, men känns som om de blocket skulle ba väcka gamla minnen som kanske gör en ledsen igen, vet inte.. Hur har de påverkat dej? Asså om du ngnsing tittar på detta blocket å så..?

Aftbg

De e ju en självklarhet att jag skulle ta de med min polare först, tror inte ngn ngnsin har anordnat ngt så känsligt som en Surprise :S vet inte hur du riktigt tänkte där..

Kleton

Förstår fullkomligt hur du menar, men jag vet inte hur din relation me dina vänner e, men vi e ganska tajta, hela gänget och vi går igenom smärta tillsammans..

3rdsoul

"Shu man, ledsen me allt som hänt din far, men ta en pizza de går över" De låter jävligt dumt, visst, så som jag skrev de men i helhet åxå!

Asså shit, ni verkar ha missuppfattat det hela, det ska inte bli ngn surprise, han pratade om att göra det men han va tvungen att fixa hela begravninggrejjen, och jag skulle aldrig ha gjort ngt sådant utan hans tillåtelse.. Jag fråga helt enkelt om de e ngn som tidigare gjort ngt liknande.. Vi vill kasta lite tankar fram och tillbaka för att se hur de skulle kunna se ut, de e inget som e redan planerat att det ska bli av.. Vi tänkte komma på ngt för att sedan ta de med våran polare och så får vi se vad han tkr, gillar han de så blir de av om inte, så självkart blir de inget..

Jag förstår fullkomligt hur ni menar och de va såg exakt jag åxå tänkte först tills han nämnde att han ville göra ngt sådant ba att han inte har tid, iallafall inte just nu..

Tack för alla svar! Finns de fler så droppa dem bara..

2009-06-18 09:25
Minnestund är en görfin idé.
Samlas och snacka minnen, lipa en skvätt, kanske tillomed skratta åt roliga minnen, berätta historier om han som dött...

När min pappa dog var det en minnestund där han bodde med alla från hans liv, hans vänner och så och det var faktiskt skönt att lyssna på vännernas anekdoter och om hans äventyr.
Gav känsla av närhet med honom.
Sen var begravningen med bara släkten, på västgötska obygden han flytt från...

Jag tycker dikt låter sliskigt, men om ni och polarens farsa gillar dikter ska det ju definitivt vara med.
Mot obegåvat tal hjälper säkert ingen språkvård.

2009-06-18 10:52
Sålänge ni vet att det är något han är ok med så äre ju en trevlig grejj. Jag hade blivit glad om min apolare gjorde det för mig men de räckte iofs jävligt bra med att dem bara fanns som stöd oavsät.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-06-18 14:21
Hela grejen blev suverän när jag läste att de inte skulle va en överaskning.
kör hårt, r.i.p

2009-06-18 15:06
när jag förlora min pappa så var dte sista jag vill höra var något minnstal .. jag var arg och ledsen och behövde bearbeta mig själv för att inte krakelera.. grymt fin tanke låter som ni är sjyssta polare men jag hade inte uppskattat dte men dte kna vara annurlunda med eran polare. ett enkelt jag beklagar för att visa sitt stöd och låt honnom veta att ni finns där.. kanske senare effteråt kanske ni kan prata med honnom om att ha en fin minnes stund
manodepresiv

2009-06-18 18:27
Luvli

Okej, jag förstår, de lät skitfint, tror de skulle hjälpa honom faktiskt om alla dök upp å så, för han bor nämnligen inte kvar här längre så han har inga speciella polare där han bor nu.. Han e ganska ensam, han har hunden och tjejjen just nu och jag tror han skulle må lite bättre om han insåg att han inte behöver gå själv igenom de (om han inte vill självklart).. OCH de där me dikten, de va ba ett exempel, inget som e planerat.. så NI vet det..

Sociopatisk

Som sagt, alla bearbetar sorgen olika, vissa vill va själva andra vill ha när och kära runt om kring sig.. MEN ÅTERIGEN så hade jag inte ens fått för mej tanken om inte han själv nämnt de och även om jag hade tänkt så så hade jag inte sagt ngt eftersom att förlora en person så nära en kan vara ett JÄVLIGT känsligt ämne att prata om..

360Flip och KimHari tack för era svar pals!

Tack alla, vi får se hur de blir nu, ska ringa upp min polare lite senare ikväll och snacka me han.. Och till era som skrev och har förlorat, så beklagar jag! Peace ha de soft