I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med photoshop

Övrigt - Blandat

2009-06-10 11:13

Hjälp med photoshop

Hej!
Jag sitter med Photoshop CS3 fast det spelar egentligen ingen som helst roll vilken version jag har, bara det att det inte är jättegammalt och att jag sitter på en pc.

Nu problemet: jag har jobbat med annonser sen jag var 13 år och alltid använt en väldigt gammal version av photoshop och jobbat på Mac. För tre år sen fixade jag en lite nyare version av programmet och sedan dess har jag slagit i tangentbord, gråtit och skrikit i frustration för att jag inte kan göra saker som tar maximalt två minuter att göra i den gamla versionen. (Nej, jag vet, det är mig det är fel på.)

Jag försöker helt enkelt frilägga ett objekt och sedan spara den som tiff eller eps så att jag kan montera in den i indesign eller quark. Men när jag monterar in den har den alltid ett vitt block bakom sig. Jag vill bara ha den frilagd! Det fungerar bara när man sparar som png.

När jag gjort det här förut har det varit så mycket enklare så här är några saker jag undrar över:
1. När jag frilade något förut använde jag ankarpunkter som jag placerade ut runt det jag ville frilägga. Gör jag samma sak nu så täcks allting av en färg istället, något man förhoppningsvis kan ställa in att den inte ska göra? Istället använder jag ett lasso nu och läger till ankarpunkter efteråt.
2. När jag avslutat en bana, sparade jag den och valde den som urklippsbana. Sen kunde jag ändra färginställning och spara den som vad jag nu ville spara den som och VIPS! var det klart och redo att montera. Nu fattar jag ingenting. Det finns "paths" men det fungerar inte alls på samma sätt.

Kan någon förklara för mig? Jag har klarat mig hittills genom att bara använda det gamla programmet men nu jobbar jag hemifrån från min egen dator och där har jag bara en moderna version av photoshop. Har suttit i över en timme med det här, det var samma sak sist jag försökte också, och det borde som sagt gå på max två minuter så det känns som ett meningslöst slöseri med tid.

Tacksam för svar!

Science Genius Girl

2009-06-10 11:14
modernare skulle det stå... och ursäkta alla andra konstigheter.
Science Genius Girl

2009-06-10 11:32
Det är väl bara att välja Pen tool (P) sen att välja paths istället för shape layers,
det är ikonerna som ligger längst upp till vänster när man väljer pen tool.

Sen kan man spara en bana när man använder paths också. Markera runt allt så du är klar, högerklicka>make selektion> ställ in på 4 kanske? och sen bara att spara

Under edit finns Keyboard Shortcuts and Menus också du får fram den genom att hålla i alt+shift+ctrl+K

när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2009-06-10 11:51
Aha, I see. Tog ett tag innan jag såg dem haha.

Men ja, nu gjorde jag exakt som du sa: gjorde banan, make selection, spara och öppnar i indesign men får med hela bilden och inte bara det jag frilagt. Jag förstår ärligt talat inte varför. Sparade det som en eps. Om jag kör save selection på en gång blir det dessutom bara svart på vitt, förstår ärligt talat inte alls vad som händer.

Jag fick hjälp förut att göra samma sak och då verkade problemet vara indesign som vägrade ge utklippet om du inte först monterade, kopierade och klistrade in igen. Provade det men så var inte fallet denna gång.
Science Genius Girl

2009-06-10 12:03
Hm.. Kan du inte ta det du klippt ut och flytta med move tool (V) till en ny bild och sedan öppna i indesign?

Skulle inte riktigt veta om indesign är problemet, använder inte det :p men lycka till!
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2009-06-10 12:11
Har provat och det är då man får det där vita blocket istället. Exakt samma sak i Quark Xpress så skulle gissa att mitt bristfälliga photoshoppande är att skylla.

Tack, ska krångla vidare efter lunch ;)
Science Genius Girl

2009-06-10 16:43
när du sparar en frilagd bild som tiff så måste du klicka i "spara genomskinlighet" i tiff-rutan som kommer upp efter att du valt var filen ska sparas..antar att det är problemet varför du får en bakgrund när du monterar in bilden i InDesign.

Jag själv tar alltid bort bakgrunden i bilden och använder mig inte överhuvudtaget av banor. Om du gör en bana runt bilden i PS och sen sparar som markering. Montera in bilden i InDesign, markera bilden och gå in på Objekt - urklippsmask och sedan -känn av photoshopbana så ska banan som du sparat i bilden komma upp. Men har av egen erfarenhet märkt att bilder kan "hoppa" runt i urklippsmasken när man ställer rätt dem i profil och storlek innan tryck.
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2009-06-11 12:27
meskker
Tack, det fungerade när jag kryssade i den boxen! Känns lite dumt att jag inte kollat noggrannare än så :P
Science Genius Girl