[Knark] Hjälp mig att reflektera kring dessa nya RC's som skrämmer mig
Förklara för mig varför inte myndigheterna gör något åt så kallade "RC's" (research chemicals)? Research chemicals/forskningskemikalier innebär ämnen/kemikalier/droger som "det saknas studier på människor eller djur som undersöker ämnets egenskaper samt det saknas data om möjliga långtida problem, beroendeproblematik, allergiska reaktioner eller risk för överdosering" Exempel på RC's är Mephedrone, som nu äntligen har blivit narkotikaklassad men de som styr över försäljningen av dessa RC's är mycket medvetna om att det bara är att förvränga molekylen och sälja under ett annat varumärke, Methedrone. Dessa droger har precis som GHB format och fördärvat flera generationer av ungdomar, men precis som GHB tar det alldeles för sjukt lång tid innan det görs något åt saken. Varken vuxna, ungdomar eller ens de som själva har skapat det har förståelse för hur negativt dessa kemikalier påverkar människan. Mephedrone fanns på den offentliga marknaden i cirka 1½ innan det klassades som hälsofarlig vara 2008-11-19. Det tog ytterligare några månader innan det klassades som narkotika 2009-05-25. Undra hur lång tid det tar innan Methedrone klassas? GHB tog säkert 7 år innan det var klassat som narkotika? VAD HÄNDER? Den stora frågan är varför våra allsmäktiga myndigheter låter etablerade e-handelhemsidor som till exempel RC-Expressen och Discopulver sälja sina riktiga droger, till ungdomar och människor i alla åldrar. Du beställer och några dagar senare dimper ditt knark ner i brevlådan, sedan är det bara att snorta?? RC-Express sålde Mephedrone 1 gram för 250:- i säkert 1 år, rakt över internet, till hur många ungdomar som helst, som nu säkerligen är fördärvade.Det värsta med dessa nya droger och framför allt Mephedrone som har tagit Sverige och Skandinavium med STORM är att ungdomar och barn som inte ens vågat röka cigg eller skunk/hasch snortar i sig 5 cm långa linor med Mephedrone utan att skämmas eller tänka efter? VARFÖR? JO, DET ÄR JU LAGLIGT! 15-20 åriga killar som vill leva Tony Montana-idealet snortar i sig "meffet" i förhoppning om att det är lika "coolt" som kokainet. 15-20 åriga tjejer inbillar sig att dom är lika "häftiga" som Paris Hilton när dom snortar i sig sitt pulver som KUNDE ha varit kokain. Eller när man går ut och klubbar? Varför riskera att åka fast, när du kan snorta mephedrone? Även om dessa ungdomar kanske lika gärna skulle vilja testa kokain, amfetamin eller E, så har de ju ett helt 100% lagligt alternativ, som bara är att beställa från internet... ...Och dom kallar hasch/cannabis inkörsporten??? FITTORDETTA ÄR INKÖRSPORTEN #1 Dessa ungdomar har nu torskat fast på dessa lagliga droger (precis som med GHB) och nu när Mephedrone är olagligt kan dom lika gärna fortsätta med andra olagliga substitut. Eller jag tvekar på att dom bryr sig, så länge det är knark.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Grejen är ju den att jag tror de är få som "bara" tar lagliga droger. Jag tror att om man väl kommit dit att man sätter sig och beställer mephedrone på internet och snortar i sig så har man nog testat olagliga droger innan.. Tror inte att ungdomar i 11-15 års åldern som vill prova droger bryr sig särskilt mycket ifall drogen är laglig eller inte då dom inte inser konsekvenserna av att börja använda dom. Så va spelar de för roll om den är tillåten eller inte när du inte är särskilt brydd om vad de kan ställa till med?
Asdöd Ungdomar som är rädda för att åka dit på olagligheter dras nog mer till det som är lagligt.
Ni som tvivlar på dessa allvarliga effekter och kanske har tankar om att jag överdriver, ni kan dra åt helvete. Jag har sett människor i alla åldrar vara påverkade av denna drogen och min högst personliga åsikt det är fan i mig bland det vidrigaste, smutsigaste och skabbigaste jag har sett i knarkarväg (och jag har sett en hel del). Sliskigare fittor till knarkarpersonligheter får man leta efter. Folk blir till manipulativa råttor och bryr sig till större delen om sitt eget välmående. Jag har aldrig själv testat dessa nya RC droger då jag med god marginal har passerat min experimentiella fas, så jag kan "tyvärr" inte med erfarenhet uttala mig. Men med den starkaste magkänsla säger jag att detta är bland de värsta hoten vi har mot vår ungdom i narkotikasammanhang, men ÄNDÅ GÖRS DET INTE NÅGOT ÅT SAKEN? Dessa droger påverkar det centrala nervsystemet mer negativt än redan etablerade droger så som kokain, heroin och amfetamin, i alla fall på kortare tid. Om man drar slutsatser från dödsfallet om den unga flickan från Stockholm som dog i kramper och andningsstillestånd efter att ha snortat och rökt mephedrone med hasch. Jag är verkligen ingen läkare och har inga vetenskapliga belägg till hands när jag skriver detta men att hamna i kramp är ett tydligt tecken på att ditt nervsystem har kollapsat, även om bara tillfälligt. Detta är precis vad jag tror att mephedrone och liknande RC's gör. Det bryter sakta men säkert ner ditt nervsystem i hjärnan och till slut funkar varken synapser eller neuroner eller allt vad det heter. Din hjärna kan helt enkelt inte sända ut de signaler som krävs för att leva ett riktigt liv. Men detta tillåter våra myndigheter? Hur mycket av "anti-drogbudgeten" är tillägnat till att bekämpa dessa RC's och de personer som distribuerar de helt sonika över internet mot betalning? Antagligen inte ett jävla dugg.. Varför? Jag vet inte.. Men jag vet att av alla jävla industrier i vårt kära fadderland USA så är läkemedelsindustrin den största. I Sverige kan vi inte vara så långt ifrån. Kanske är det så att läkemedelsindustrin omsätter så mycket pengar och är så pass mäktiga att genom påtryckningar på våra myndigheter låter dom helt enkelt dessa ämnen florera bland människor för att i sin tur analysera och dra slutsatser hur dessa ämnen påverkar människan. Vem fan vet? En sak vet jag dock med 110% säkerhet, och det är att jag fan inte klarar av att se små tjejer och killar i min omgivning bli omvandlade till de värsta narkomanerna, bara för att våra äckliga fittor till myndigheter inte är medvetna om, gör något åt eller helt enkelt skiter i att situationer som den här uppstår. Det äcklar mig att vuxna människor som går och röstar och tror dom är smarta på något sätt inte fattar att våra myndigheter inte gör ett PISS för VÅRAN SKULL.. De beslut som görs gynnar i slutändan med störst fördel "systemet" och är främst till för att stävja massan. Riksdagen är enligt mig en stor spottloska i ansiktet. Vi har ingen egentlig makt. Statens Folkhälsoinstitut är ett jävla SKÄMT och ni som har generell respekt för våra så kallade ledare och politiker kan fan dra åt helvete.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Detta är så klart bara en av massor av allvarliga situationer som existerar runt om i världen, men detta drabbar ändå vår nära omgivning, så
vad kan man göra åt saken? Vem och vilka kan man kontakta för att få debattera om ämnet OFFENTLIGT? Jag vill ha OFFENTLIGA svar på varför det är så här det går till i vårat kära samhälle. Jag vill ha offentliga svar på varför vårat kära allsmäktiga SYSTEM har sådana allvarliga brister.
Hjälp mig snälla med detta, och ge mig era reflektioner..PS. Ni som vill läsa mer och äcklas av dessa droger eller kanske få en större inblick kan alltid läsa igenom centralstimulantia-forumet på Flashback, eller kanske direkt i någon av Mephedrone eller Methedrone-trådarna.
Dessa hittar ni här:
Länk till http://www.erowid.org/psychoactives/research_chems/research_chems.shtml Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/4-Metylmetkatinon Polisen varnar för mephedrone Mephedrone FAQ Methedrone-tråden Mephedrone-tripparapport För övrigt kan man ju lugnt påstå att Mephedrone dominerar dessa forum. Det är SJUKT vilken naiv och felaktig inställning majoriteten av dessa missbrukare har och hur omfattande mängd av användare det är som ingår i den majoriteten. DS.
(Jag är själv en flitig (miss)brukare av cannabis så jag reserverar mig för eventuella felskrivningar och flummiga formuleringar samt aggressivitet.)
Peace
Asdöd: (...) Jag tvivlar på att 16 åriga brat-tjejer från Långedrag snortar i sig olagliga preparat som kokain utan att tveka. Det är klart att det händer beroende på situationen, men de flesta ungdomar är "med hjälp av lagen" så pass distanserade till dessa redan etablerade droger som cannabis, amfetamin, kokain och heroin att de inte bara snortar i sig det hur som helst. Alla behöver inte beställa själva från internet, i alla fall inte till en början. Man blir ju introducerad precis som man kanske redan har blivit fast med andra droger. Men nu är det ju som cigg eller snus? DET ÄR JU LAGLIGT? Så du snortar i dig med nån "veteran" innan du drar till klubben, eller innan sexet, eller på privat festen.. Och oj då, nu tycker du visst att det var 10 gånger häftigare än innan, så du fortsätter med det. Vips. Beroende. Kanske dags att börja beställa själv? Nu är det dock olagligt, men jag vet själv folk som vet folk som säljer kilovis med detta och det finns ingen hejd på omsättningen av denna drog. Skulle den varit olaglig direkt vilket givetivs är omöjligt så skulle den ha jävligt mycket svårare att etablera sig. Kanske inte bland äldre knarkare, men bland små barn. Nu finns det redan en marknad, spelar knappt nån roll att det är olagligt. Folk kommer alltid langa knark. Efterfrågan har skapats. För det första har jag inte nämnt åldrarna 11-15 och för det andra så är det klart att det spelar roll om ett preparat är lagligt eller inte? Förtroendet för lagen som dom har skapat i majoriteten av befolkningen har en viss betydelse. Är det inte lagligt blir det oftast mycket mindre värt. Är det däremot lagligt tar vi det som i princip en garanti att vi kan konsumera det eller utföra det. Är inte detta fel? Detta spelar givetvis ÄNNU större roll bland osäkra barn och ungdomar. (Inlägget ändrat av p.g.a. påhopp Mabande 2009-06-12 11:53:26)
Är det däremot lagligt tar vi det som i princip en garanti att vi kan konsumera det eller utföra det. Är inte detta fel jo, och det är en väldigt farlig missuppfattning. samtidigt är det en svår fråga, hur mycket ska staten få bestämma över våra liv? ju lättare det blir för dem att illegalisera nya droger, desto mer makt att bestämma över annat får de ju också
http://www.kommandot.se/wp/
Man ska ha respekt för alla droger, inte dra i sig hur mycket som helst av vad som helst.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
sjukt bra skrivet aina_spanar. Så meph har blivit klassat nu? trodde bara det var klassat som hälsofarligt och inte narkotikaklassat. Jag har själv aldrig rört mephedrone, men andra RCs såsom 2cb, n-ethyl-2c-b, 2-ci &2c-e. dock så har jag vart hemma hos flertalet folk där dom har både snortat och skjutit meph och det är något bland det smutsigaste jag har sett, fuckat upp polare mer än tjack, e och benzo har gjort och det är helt galet att något som det knappts har forskats inom är lagligt. fuck rc's
äcklig o sne. vänerns-öl-stars
Men det ar oansvariga personer som tror man kan konsumera nagot hursomhelst for att det ar lagligt. Och snorungar. Droger ar inte till for snorungar, eller oansvariga personer. Fast det ar javligt beklagligt att det gatt som det gatt, men det har att gora med dessa personers brist pa respekt och forsiktighet infor drogerna. aina_spanar Är det inte lagligt blir det oftast mycket mindre värt. Jag haller med dig om att droger som dessa inte ar frascha nagonstans. Men vissa grejer som du pekar pa haller inte riktigt. Ungdomar som distanserat sig fran olagliga droger sa pass att de inte skulle rora de, skulle nog heller inte heller ta andra bara for att de ar lagliga. Nej, inte ens for att halla sig borta ifran olagligheter. Jag kan absolut tanka mig att personer som brukar droger ser detta som ett trevligt, lagligt alternativ. Men knappast att nagon drog-oskuld far for sig snorta Meph av den anledning att det ar lagligt.
Jag är tacksam för att jag kom in i drogsvängen och började lära mig istället för att hamna i "lagligt är inte farligt"-mentaliteten. Visst är droger jättefarligt och OJOJOJ, men så länge man vet vad fan man pysslar med (vilket är svårare med dessa RCs) så tycker jag att det är helt okej. För visst är det trevligt med ett rus då och då, så är det ju. Mer information i skolorna om vad som gör vad (de sakerna jag haft minst av under min skoltid är sexualkunskap och information om droger) och vad som händer av olika saker. På så vis det kanske går att övertyga nästa generation om att heroin är farligt, medan cannabis inte är lika farligt, och att alkohol är farligt, men det är E också. Kanske dum beskrivning, men om skolorna (istället för det som händer i nuläget) säger vad som verkligen är effekterna av en drog så kommer det bli lättare att tro på det. Som det är nu så säger skolorna "KNARK ÄR FARLIGT" (och knark är allt som är olagligt...) och sen ser ungarna den bilden från skolorna, men varför kan någons storebror eller liknande röka hasch (som ju är knark?) utan att dö? Då kanske inget är farligt? Så, lär folk vad som är vad från början, och försök att ta med RCs i den utbildningen, med konkreta exempel (folk som överdoserat osv).
Ungdomar som distanserat sig fran olagliga droger sa pass att de inte skulle rora de, skulle nog heller inte heller ta andra bara for att de ar lagliga. tyvärr har jag fått se väldigt många som aldrig någonsin har fått för sig att tjuvröka cigg när dom inte hade åldern inne, gå ner sig totalt på meph. Dom hör hur skönt deras polare har under ruset, kanske sitter med någon som tar t.ex meph första gången och ser hur nice dom verkar ha det och får höra att det är lagligt, då blir det oftast så att dom vill testa också.
Jag skulle nästan kunna säga att meph är vanligare bland ungdomar i min stad än vad alkohol är nu. sorgligt men sant.
Att göra saker olagligt hjälper knappast med tanke på att det fortfarande kommer att finnas och man kan som aina_spanar själv säger ändra någon molekyl på skiten så blir det lagligt igen. Gör allt lagligt och förse folket med riktig information istället för skrämselpropaganda. Då lär droger som meph inte missbrukas av andra än idioter som vill koka sin hjärna. Vill man koka sin hjärna tycker jag att man borde få det.
Redline!
gemigpiller Word, träffat en hel del människor som är jätterädda för allt olagligt, sen ser något lagligt, och då är det okej helt plötsligt.
Det är ju just det att när en substans är laglig så struntar majoriteten i att det faktiskt kan vara något farligt dom stoppar i sig, för alla vet ju att farliga saker inte är lagliga... eller? har en nära vän som dagligen tar meph (han har inte rört något annat) som sitter och klagar på mig ang att jag äter en väldigt stor dos benzodiasepiner & röker holk varje dag. varför han sitter och klagar? Jo, för att dels är hasch olagligt och dels att man blir helt bränd på benzo efter ett långtidsbruk/missbruk och att även det är narkotikaklassat. och har fått höra att i hans ögon så är jag den mest pundiga personen han känner. har fått ringa ambulansen åt han flera ggr då han har överdoserat, alltså säger kroppen skarpt till att NEJ, nu räcker det! Men ändå så lär han sig inte, och jag är fortfarande pundigare än han som sitter och ritar en cirkel i 3 timmar och jagar meph över hela länet (internet litar han inte på) kanske inte ens passar till topic, men jag skiter i för benzen kickar in nu:)
Vad sägs om att verklig testning av preparat faktiskt äger rum då? Istället för att sprida fullständiga jävla lögner i generationer, *host* cannabis *host* psykedelia överlag *host*?
Givetvis måste verklig testning av preparat äga rum innan ett eventuellt förbud kan äga rum, allt annat vore direkt efterblivet.
Varför tror du att Sverige har fånigt hög dödlighet gällande droger? Det kan ju absolut inte vara för att "vi" har ett efterblivet synsett på droger överlag va? Nej det går ju inte, den svenska metoden är ju bezt!!!!111oneone.
Om en realistisk syn på droger (läs, sånt som faktiskt bevisats vetenskapligt, istället för att bara dragits från valfri persons rektum) faktiskt existerade i Sverige hade världen sannolikt sett klart bättre ut. Ge faktabaserad information istället för skitsnack så kanske folk håller sig borta från de droger som faktiskt ÄR riktigt farliga. Tro fan att folk använder sig av RC:s när straffsatsen för att röka lite gräs är patetiskt hög. Fanns två väldigt intressanta artiklar i Fokus nyligen, gällande den extremt misslyckades satsningen mot droger.
Fler legaliserar Det stora nederlaget Gällande hur efterbliven synen på droger är i Sverige. Och detta rör sig alltså om en tämligen respekterad och etablerad tidskrift, ingen "lololz liberal tidning" som ni bekvämt kan kasta undan som propaganda.
Övriga världen legaliserar mer och mer, Sverige går motsatt håll, inbillar ni er verkligen att Sverige vet bättre än övriga världen? Här... där sååååå mycket reell forskning gällande drogers faktiska verkan, pågår?
Look with your own eyes - See with your own mind
det är väll ganska uppenbart vart problemet ligger? när fokus ligger i att jaga haschande ungdomar och inte tillräckligt på drogförebyggande..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Just att mephe är något som spridit sig även till 16 åriga blonda tjejer i villaförorten tror jag kan vara en bra grej, hur sjukt det än låter ur sin kontext. För vi vet ju alla att det är först när det som är dåligt och förstör ungdomar klättrar via medelklassen och uppåt som det verkligen är ett sämhällsproblem. Kanske får folk att öppna ögonen lite och inse hur jävla lite folk i allmänhet informeras om droger och deras verkan. Kanske väcker en debatt där inte bara skrämselpropagandan får utrymme.
bperb: absolut.. jag är inte för regler och lagar i sig då jag anser att dom gör att vi dras mer och mer från det som egentligen är viktigt, dvs att ha en god moral och ett gott hjärta. Givetvis är det fel att avstå från att utföra en negativ handling, endast för att det finns en överliggande konsekvens som man kan utsättas för. men när det gäller barn och ungdomar då blir det genast svårare anser jag, eftersom man måste ta till alla medel som går typ.. men jag har inget svar på frågan =(d-beck: jovisst det gäller väl alla ämnen som finns här i universum. "för mycket av vad som helst är destruktivt" osv.. men just dessa helt lagliga RC's, och hur snabbt de fördärvar unga generationer i vår omgivning, thats what this aboutgemigpiller: japp meph blev klassat 25 maj.. källa finns HÄR!!! peaceexhale: Samhället är fullt av både oansvariga personer och även fullt av snorungar. Samhället är dessutom fullt av droger. Är det inte då upp till de som styr och ställer i vårat samhälle att se till att dessa människor inte löper risk att halka in i en situation där de blir introducerade för droger som dessa? Att droger inte är till för vissa är jävligt lätt att SÄGA, men det är en helt annan sak i praktiken. Alla möjliga människor vill testa olika droger av olika anledningar. Men jag håller med dig att det har med stor brist på respekt och försiktighet, men det har även mycket att göra med en stor brist av KUNSKAP hos föräldrar, lärare och myndigheter. 50-talister och 60-talister och dyl. kan inte relatera till dessa nya droger på rätt sätt, så det är svårt för dem att "hjälpa". Jag förstår att du tvivlar och det får du väl göra om du vill, men att ungdomar som aldrig i sitt liv har testat något, inte ens cigg eller snus, får för sig att testa droger som mephedrone. Detta är inget jag hittar på eller inbillar mig, det är saker jag har sett med egna ögon och upplevt. Jag håller med till 100% det som gemigpiller skriver i sitt andra inlägg.Dr. Octagon: Det är klart att en lag är bara en lag, ett par rader i en bok, som innebär vissa konsekvenser. Men som jag försökte förklara lite dåligt i den ovanstående texten så har lagen en väldigt betydelsefull roll på massan. Den uppfattningen jag har fått av den svenska mentaliteten är att man har väldigt stort förtroende för lagen och gör inte gärna något olagligt, inte ens om det är en skitgrej. Men visst, jag tror inte på att "Oj, nu sätter vi en lag, och vips! så är problemet löst", men däremot är jag säker på att det måste finnas en lag för att hålla nya ungdomar och barn borta från dessa droger, även om det givetvis kommer falla dit nya ändå, men det gör det alltid. Det finns ALLTID potentiella drogmissbrukare, tyvärr. Jag håller med dig om att göra allt lagligt och förse alla med riktigt FAKTA och information är det ENDA RÄTTA! Men jag tror vi har passerat den tröskeln att det redan är för sent. Vi har blivit styrda av lagar och regler alldeles för länge, och vi har dragits allt för långt ifrån det som egentligen betyder något. Sunt förnuft, en god moral, ett gott hjärta och medmänsklighet, vad fan är det värt i dagens samhälle? Folk tänker inte längre än näsan räcker, på egen hand. Jag håller med dig att folk ska få göra i princip vad dom vill, och sedan lida konsekvenserna av deras handlingar. Men det blir genast mycket mer komplicerat när man tänker om det var kanske ens syster eller dotter som springer där på gatorna och känner för att "koka sin hjärna". Hade du inte reagerat annorlunda då?PenDragon: Jag håller med dig, men det är svårt att göra tester och veta hur det påverkar människan. Detta gäller ALL forskning och ALLA tester.. Alla ämnen påverkar varje människa individuellt, och det krävs tester under en hel livstid på hur många människor som helst(10.000-100.000), för att få en realistisk skadebild. Detta är i princip omöjligt att genomföra i praktiken.Pusherman: Absolut, en stor del av problemet ligger där, men det är snarare bara ett bevis på att dom inte har fattat eller bryr sig ett dugg om det verkliga skadeämnena. Akka: Hehee, jag förstår hutr du tänker, men som en god medmänniska har jag svårt att tänka på det sättet. Men visst, om andra föräldrar än de till ungdomar som lever kanske i förorter och WT-områden blir drabbade så kanske det skapar en större reaktion och det börjar snackas på arbetsplatser osv. Men detta tar alldeles för lång tid för att vara enda lösningen =) Peace
orka inte läsa allt så vet inte om det ja skriver nu redan skrivits... oftast dom som håller på lagliga droger har ju hållt på med annat hinna, ofta man hör talas om ordet metherone eller va det hette innan man hör ordet kokain, samma med spice och grönt/maja, va tror du dom hörde först? inte så att dom en dag bara och tänkte ooh ja ska knarka undra om det finns nåt lagligt..
saaaru..
aina_spanar men du skapar inte en battre situation av att gora det olagligt. jag tycker att det ska vara olagligt att salja dessa droger men inte att kopa de. de "som styr och staller" ska INTE saga ''detta far du inte rora for vi sager sa''. man ska lagga fram fakta, vara oppen och diskutera sa folk kan skapa sig en rattvis bild. bara for att du skapar en lag som forbjuder en substans sa forsvinner den inte, eller hur? jag bor i nederlanderna och jag blir sjukt imponerad nar jag traffar pa ungdomar i 15 ars aldern med en mer realistisk syn pa droger an vad manga i sverige tyvarr verkar ha. och sa vidare.
andrasidan: ?.. du kan ju börja med att läsa de övriga inläggen så slipper man svara på samma fråga flera gånger. Det är klart att dom allra flesta hör talas först om de mest etablerade drogerna? Det var inte det detta handlade om? exhale: nej jag håller med dig till stor del!! men som jag skrev till dr. octgagon så tror jag det redan är försent.. det tåget har passerat.. för mycket felaktig information och skrämselpropaganda har spridits av våra överhuvuden i alldeles för lång tid för att vi helt plötsligt ska börja sända ut riktigt information som faktiskt stämmer överens med verkligheten. undra vilken reaktion det hade skapat på massan? OG: inget e problemet =)
hur kan det ha passerat? it has to start somewhere.. osv. folk ar ju inte ododliga.
aina_spanar Öööh?? Är du lobbyist från Aftonbladet eller?
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL! KOLLA MIN PROFIL!
men som jag skrev till dr. octgagon så tror jag det redan är försent.. det tåget har passerat.. för mycket felaktig information och skrämselpropaganda har spridits av våra överhuvuden i alldeles för lång tid för att vi helt plötsligt ska börja sända ut riktigt information som faktiskt stämmer överens med verkligheten. undra vilken reaktion det hade skapat på massan? Det finns inte på kartan att det skulle vara för sent. Det är ju inget snack om att vi går mot en mer välinformerad värld, där folk kan söka objektiv information självständigt, istället för att bli matade av skiten som socialstyrelsen försökt lura i kids de senaste 30 åren. Förr i tiden var det som stod i en bok som någon auktoritetsperson visade upp sanning, och skulle man bevisa motsatsen var det minst sagt omständigt. I dagsläget räcker det med en snabb googlesökning för att få fram objektiv fakta som faktiskt backas upp av forskning istället för direkt påhitt.
Det är _ALDRIG_ för sent för sanningen.
Look with your own eyes - See with your own mind
aina spanar Ditt sista argument där suger verkligen kuk, på alla sätt. Oerhört svårt att ta dig på allvar när du häver ur dig nåt så dumt. Vi kanske borde låta bli att lära ut all ny vetenskap också när vi ändå är inne på ditt fina spår. Vad vill du eg ha sagt? Ivf är du överbevisad på alla sätt, blir lätt så om man skriker ur sig moralkakor utan eftertanke, nu vet du..
4 minuter in, kanske får dig å tänka på ett å annat..
exhale : ja.. det är sant.. jag tänkte inte efter när jag skrev... precis som pendragon säger är det aldrig för sent för sanningen...jabtizemo : ne jag e inte det, vad ville du ha sagt?pendragon : jag uttryckte mig jävligt felaktigt.. jag menade inte riktigt som jag skrev.. det jag menar är att om staten enda dagen går ut och propagerar emot cannabis med de ena lögnerna efter de andra, men sedan andra dagen går de ut och hyllar den... detta innebär att deras trovärdighet minskar drastiskt vilket följaktligen leder till att massans förtroende för dessa politiker minskar och detta gör i slutändan att partiet i fråga får mindre makt. detta tror jag iaf är något som dom vill undvika till 110%. jag tror inte att de ens är intresserade av att informera oss om vad som egentligen är farligt för oss och våra barn. så länge vi inte utger nån större samhällsrisk låter dom oss bara fortsätta leva i vårt ekorrhjul. det är iaf den högst personliga uppfattning jag har. akka : jag e rätt trög, hängde inte med nu i sista svängen.. vilket va mitt sista argument? vad är det jag inte får sagt? jag visste inte att det gick att argumentera varken för eller emot det som var syftet med den här tråden.. det handlade ursprunligen om varför våra myndigheter inte gör något åt situationer som denna, och vad man kan göra åt det.. om vi halkade in på sidospår så har jag nog missuppfattat något ganska grovt.. upplys mig (btw fick inte youtubevideon att funka)
akka: aa nu funka videon.. fattar inte riktigt va du vill ha sagt me den förutom att chris rock är en jävligt rolig snubbe och vissa saker av det han säger har en viss verklighetsförankring. tycker det e synd att den här tråden har blivit vinklad åt "föräldrar mot narkotika"-hållet och det var verklinge inte mitt syfte även om det kanske är mitt fel..
aina Jag tror inte du vet hur VANLIGT det är med lite fest-knarkande bland helt vanligt folk. Antingen har typ din lillasyster farit illa av droger, eller så har inte DU kommit i kontakt med knark under trevliga, kontrollerade former. "Dödsdrogen skördar nya offer" -kom och köp min nya tidning!
thekid: hängde inte med där riktigtserser: nej det är ju svårt att veta över ett internetforum men sanna mina ord, jag är mycket medveten om hur vanligt det är med vardagsknarkandet. jag har vuxit upp i en storstad av svenska mått, jag har knarkat alla droger som jag trodde fanns fram tills den dagen då jag vaknade upp ur min otacksamma och äckliga knarkarbubbla. min syster tar inte droger, och om du syftar på te x skogsrave som "knark under trevliga kontrollerade former" så har jag nog mer erfarenhet än många andra på det här forumet. köp din tidning? hänger inte med.. vart vill du komma? tycker det är synd att meningen med tråden missuppfattas.. detta handlar inte om mig eller mina åsikter, även om det jag skrivit är väldigt personligt vinklat.. jag borde dock förstått att jag skulle trampa många av er knarkare på tårna.. jag hoppas dock att vi fortsättningsvis kan fokusera på trådens ursprungliga syfte.
aina_spanar: Jag håller med dig om att göra allt lagligt och förse alla med riktigt FAKTA och information är det ENDA RÄTTA! Men jag tror vi har passerat den tröskeln att det redan är för sent. Vi har blivit styrda av lagar och regler alldeles för länge, och vi har dragits allt för långt ifrån det som egentligen betyder något. Sunt förnuft, en god moral, ett gott hjärta och medmänsklighet, vad fan är det värt i dagens samhälle? Folk tänker inte längre än näsan räcker, på egen hand. Alla har inte passerat den tröskeln. De som har kommer naturen ta hand om vilket fall så det löser sig till slut ändå :)Jag håller med dig att folk ska få göra i princip vad dom vill, och sedan lida konsekvenserna av deras handlingar. Men det blir genast mycket mer komplicerat när man tänker om det var kanske ens syster eller dotter som springer där på gatorna och känner för att "koka sin hjärna". Hade du inte reagerat annorlunda då? Min bror har fuckat upp sin hjärna och sitt liv men jag känner ändå att det var hans val. Så nej, jag känner inte annorlunda. Eller måste det vara en person av kvinnligt kön? Om det är ens son/dotter så handlar det om något helt annat då du som förälder har ansvar för dina barn. Då tar man givetvis hand om problemet innan det hinner bli en kokad hjärna. Om man är en bra och uppmärksam förälder dvs.
Redline!
Mycket bra initiativ TS! Håller helt klart med att alla nya nätdroger som dyker upp titt som tätt verkligen är skit. Rena livsfaran att dra i sig nånting som ingen vet vad konsekvenserna verkligen blir. Har en del bekanta som är torskar på det där smutsiga knarket, då har det hänt att man blivit erbjuden ett par gånger men jag har alltid avböjt, kommer aldrig röra det där giftet. Jag tycker myndigheterna ska blockera dessa hemsidor som säljer detta knark. Dom borde iaf ha rätt till det när det väl är klassat. Men vad vet jag, man är ju ingen jurist=)
Mephedrone utlöser både serotin och dopamin (som ger jävla sug till mer, andra droger som utlöser dopamin e t,ex, kokain). det e inte speciellt bra att blanda utsläppningen av dessa 2, iaf inte ofta... och eftersom denna skiten va laglig så körde folk på som om de va ofarligt.. ja har testat meph ett par gånger... men inte många.. höll på me kola å massa annat innan ja testa meph så ja fatta direkt att de va jävla gift. vilken vanlig svensson som helst som drar meph blir som en jävla RÅTTA som springer efter han med påsen, e äckligt. e så sjukt stort sug till mephedrone så att det inte ens blir värt de. man KÖR liksom tills det inte finns nått kvar alls, och om du har tillgång till kran, tills pengarna e slut.... och folk borde ju för fan fatta att --> Ju högre man flyger, ju hårdare landar man <--- och det gäller allt! och idioter som kör sk "meph race 2 dar" e bara helt jävla brända. skulle aldrig göra de inte för något, dom gångerna jag drog körde jag endast några timmar, och jag sov efter 6-8 timmar efter första linan. och såklart.... folk blir ju helt trasiga, vissa mer än andra, men många som blivit deprimerade o förstörda av de eller dragits in mot andra droger. mephedrone peaken e starkare än de flesta droger man kan komma över, så ribban sätts ju högt om man kört mycket meph.
Aina_spana : Jag menade att Varför ska alla Köpa Rc droger som de inte finns någon information om,Tex Dragonfly var väl en Rc drog? Varför inte köpa Lsd som man vet vad det är ? Spice? Weed/sten varför inte de olagliga som de finns så mycket forskning kring att man kan läsa allt om den Olagliga drogen. Istället för att peta i sig Grejer som kan leva livet i din kropp .
låt staten slå ner dig bara!
tycker det e synd att den här tråden har blivit vinklad åt "föräldrar mot narkotika"-hållet det är helt och hållet du som har "vinklat" tråden åt det hållet med dina avfärdande av alla som kommer med vettiga åsikter. Du säger att du vill att folk ska hjälpa dig reflektera över det här hemska, men varje gång någon säger något som reflekterar över ämnet avfärdar du det med : "jag förstår dig, men jag tycker du har fel utan att komma med nåt vettigt att motsätta dig med" Exakt vad tycker DU att myndigheterna ska göra? Busts har skett hos folk som sålt RCs, och shakedowns mot stora grossister. Många som varit påtända på mephe har åkt in på piss och fått sin smisk av myndigheterna. Åtgärder görs, en annan sak att åtgärderna i det långa loppet är helt missriktade. Mitt resonemang var i princip att internetknark som går hem i villaorten kan göra att politiker och övriga får upp ögonen för drogernas problematik, och man börjar upplysa ungdomar om riskerna olika droger emellan. Äldre generationen måste inse att ungar kommer knarka oavsett vad det är dom blir påtända på (därav chris rock). Från denna utgångspunkten ska man börja informera ungdomar genom att förklara skillnaden mellan dom olika drogernas dåliga sidor, samt bra sidor. Kids hajjar inte att vissa droger skadar mer än andra, dom vill bara bli fucked. Dagens inställning tilll hur man informerar kids är i princip "knark som knark, allt är DÅLIGT!" En sjukt ineffektiv inställning då det bara gör ungdomar förvirrade och i vissa fall mer sugna på att testa knark oavsett sort. Gör en liten ansträngning att förstå mitt resonemang nu, för det känns verkligen som att du bara försöker smygpropagera för hur keffa droger är. Och kom gärna med egna förslag till vad som bör göras, inte bara ATT något måste göras, för så är det faktiskt redan i dagens läge
dr octagon nej det måste inte vara en person av kvinnligt kön. givetvis är det individuellt som person hur man reagerar om ens omgivning går ner sig.. det är klart att alla har ett val men om man aldrig försöker påverka varandra positivt är det nog svårt att utvecklas i en positiv riktning.. ja det handlar givetvis i slutändan om förälderns ansvar men det försvårar väldigt mycket för föräldrar som inte är kanske så upplysta om detta och liknande ämnen av olika anledningar, när inte myndigheterna tar sitt ansvar och upplyser om oss det.. det känns nästan som att myndigheterna inte ens är medvetna, det är det spelet dom spelar.. när det går överstyr visste man ju inte om något.. men om vi har så stort förtroende för regeringar, myndigheter och politiker varför kan dom inte ens vara medvetna om något så uppenbart och aktuellt som detta? känns det inte lite naivt? brainstorm ja det är fan verkligen sjukt. det är inte sjukt att det finns en efterfrågan.. världen är full av knarkare och det kommer alltid finnas en efterfrågan, och det kommer alltid finnas någon som tillgodoser den efterfrågan.. men för mig ahr det alltid varit KRIMINELLA som gjort det, nu är det lagliga FÖRETAG som säljer värre droger än kokain på postorder via internet? VAD FAN HAR HÄNT? Inte en jävla människa reagerar heller.. tycker också myndigheter ska blockera dem.. men problemet med kemikalier är att det är så lätt att förvränga till något annat, till en annan formel, annan molekyl, annan kemikale, jag vet inte så mycket om det, men jag vet att det blir en JÄVLA lagstiftande om man ska kriminalisera alla dessa nya droger som te x mephedrone, methedrone osv.. listan kommer inom sin tid göras JÄVLIGT lång, det kan jag lova er alla. lagstiftande har dock ALDRIG varit ett problem tidigare, så varför är det det nu? varför har det inte uppmärksammats mer? jag är visserligen konspiratorisk av mig men det känns verkligen som något är uppenbart fel.. mephedrone är ju nu OLAGLIGT, så företagen har upphört att sälja just mephedrone.. men oj då, det blev olagligt... nu finns helt plötsligt en ny liknande drog som heter methedrone istället.. lika lätt att köpa fast på en annan hemsida.. ?? sjukt knatcha du tar upp många bra aspekter och det känns som vi delar uppfattning.. jag känner massor med folk som knarkar och jag har själv knarkat massor, men precis som du säger känner alla av hur smutsigt och skabbigt det känns... det är nästan så att dom med erfarenhet avböjer, för att dom kan känna skillnaden, medan "amatörer" som inte vet bättre kör på utan att tänka.. precis som du säger blir man en äcklig jävel på det.. SLISKIG är ordet.. som en riktig pundare... det känns som att mephedrone är den nya superdrogen som MEDVETET har satt sina klor i denna delen av "världen".. det är säkert billigt att tillverka och man blir en riktig torsk på det.. OCH FÖR ER ALLA ANDRA LÄS VAD DEN HÄR KILLEN SKRIVER!!!!! Det är sanning direkt från gatan och om ni inte reagerar ..... what can I say thekid jag tror att den primära anledningen till att folk köper RC droger är för att det är lagligt.. myndigheterna tittar åt andra hållet, skelar.. skiter i det.. med RC droger är det bara att köra på.. medan med andra "klassiska" droger som cannabis, kokain, heroin, amfetamin och ecstasy så löper du risk att bli bötad, åtalad, fängslad, stämplad som knarkare osv.
akka jo jag vet att det är mitt eget fel och jag skrev det också.. min mening var inte att att avfärda någon eller någons åsikter, om jag har omedvetet har gjort det ber jag om ursäkt och vi kan börja om från början.. ? jag tänkte helt enkelt inte på att när jag uttrycker mig som en användare på ett internetforum så uppfattas det på fel sätt.. hade jag uttryckt mig personligen hade du garanterat inte uppfattat mig som en FMN kärring.. men visst jag får skylla mig själv, mina inlägg har väldigt grov moralkärring-attityd.. istället för att debattera vad jag gör fel kan vi väl debattera om det som var ursprungssyftet? vill du kritisera mig är du välkommen att göra det i min gästbok.. men jag håller med dig.. jag är en fitta.. jag sitter bara här och säger "SÅ HÄR ÄR DET.. DETTA ÄR DÅLIGT, VI MÅSTE GÖRA NÅGOT ÅT SAKEN, MEN VAD...................?" men hade jag haft allt klart för mig hade jag givetvis inte bett om hjälp? exakt vad jag tycker bör göras? ja det är ganska svårt att svara på eftersom jag inte har några direkt konkreta lösningar.. busts har skett? shakedowns?? hehehe dags att lämna hollywood? Inte för att jag vet säkert men det känns soma tt nästan samtliga av RC-verksamheterna är i full gång? De ändrar bara sina sortiment när det stiftas nya lagar.. lagarna måste givetvis skrivas om så INGEN typ av kemikalieförsäljning får ske utan massiv insyn av en enskild inspektionsmyndighet. dom kan ju BÖRJA MED att vara uppmärksamma på följande scenario: 1. (1 år efter) "Oj, vad är det här Mephedrone, det dödar och förstör människor, vi måste nog kriminalisera det här, vi lagstiftar lite.." 2. (2 år efter) "Så, nu är det olagligt nu kan dom inte sälja det längre.." 3. (1 år efter) "Oj, vad är det här Methedrone, det dödar och förstör människor, vi måste nog kriminalisera det här, vi lagstiftar lite.." 4. (2 år efter) "Så, nu är det olagligt nu kan dom inte sälja det längre.." 5. (1 år efter) "Oj, vad är det här <Insert random RC here>, det dödar och förstör människor, vi måste nog kriminalisera det här, vi lagstiftar lite.." Förstår du min pöäng lite? Det känns som ett jävligt dåligt skämt bara att det inte uppmärksammas mer än det gör.. Om man ska vara löjlig känns det ju som en sorts mästerplan för att fördärva och sätta ungdomar och människor i drogträsket i vår del av världen.. Vad spelar några enskilda "åtgärder" för roll när det inte uppmärksammas för allmänheten? Jag förstår ditt resonemang. Jag har för länge sen insett att ungdomar och människor i övrigt kommer knarka vad som helst av olika skäl, och kommer antagligen göra det i all framtid. Detta borde även våra myndigheter ha insett? OM dom inte har gjort varför har vi förtroende för deras beslut? men OM dom har insett det, borde dom inte då göra ALLT eller i vilket fall JÄVLIGT mycket mer än vad dom gör, för att förhindra att NYA (ännu värre) droger etablerar sig bland våra unga generationer i samhället? Jag håller med dig att man ENDAST ska lära ut FAKTA, precis som du säger vad som är BRA och vad som är DÅLIGT.. inte bara massa lögner om vad som är dåligt som det är i nuläget.. detta gäller inte bara knark, ALLT SKA TAS FÖR VAD DET ÄR.. alla ämnen som finns på jorden påverkar varje människa individuellt, detta måste också uppmärksammas.. vissa blir inte superknarkare, vissa blir det.. vissa överdoserar inte, vissa gör det. vi skyller för mycket på drogerna i sig och distanserar oss mer och mer från vårat eget ansvar.. det vi måste ta itu med är att det ens FINNS anledningar i samhället för en människa att ta in en drog som till exempel heroin eller mephedrone i sitt hjärta, detta är givetvis omöjligt och det finns inget hopp. =) men det du säger är rätt.. det är mycket viktigt att uppmärksamma vad skolorna gör fel och vi måste få dom att ta sitt ansvar.. informera elever och föräldrar på RÄTT sätt.. men då krävs det att myndigheterna utbildar lärarna på rätt sätt, och det lär knappast ske.. jag behöver inte anstränga mig för att förstå dig.. fortsättning följer nedan:
hahahahhahahaha ja, jag propagerar för hur keffa droger är (i allmänhet), men om du har uppfattat det som att jag gör det i smyg är det nog dags att rycka sig i kragen.. min högst personliga uppfattning är att berusningsmedel som fanns här INNAN människan är jävligt häftigt... "droger" som cannabis, shrooms, meskalin, ayuascha etc. fascinerar mig som fan, och jag kommer nog aldrig sluta bruka dom.. för mig är det jävligt stor skillnad på droger och berusningsmedel som människan har skapat, som människan har lagt sina smutsiga händer på.. och detsamma tycker jag borde gälla er andra.. jag har säkert idéer och förslag i nånstans i bakhuvudet, men jag behöver hjälp att dra fram dom.. hjälp mig att bolla kreativa förslag på åtgärder fram och tillbaks.. (lite förslag har vi redan kommit med men dom försvinner ju bland all text, om vi kommer nånstans skall jag sammanställa en bättre text med åtgärder)vem bär det yttersta ansvaret i sådana här frågor? vem ska man vända sig till? är frågor jag behöver hjälp att få svar på peace
aina spanar:: tack. ja det e ju de, ja såg när meph kom hur alla "FÄRSKINGAR" som aldrig höll på med droger blev helt insugna i meph, och sen efter det gått in mot tjack,kola, röka och annat. eller folk som bara kört meph som fan och sen blivit helt förstörda nerstämda deprimerade. man kände även av en abs efter varje gång, nu snackar ja inte de enorma abset när man e i ruset, utan även liksom 2-3 dar efter och kanske t.om längre... knullar skallen man borde inte lita på något som hamnat på marknaden år 2007 typ, fatta hur mycket kemikalier de finns i världen och hur lättgjort de e nu... håller mig hälre til de man vet va de e!
aina_spanar: nej det måste inte vara en person av kvinnligt kön. givetvis är det individuellt som person hur man reagerar om ens omgivning går ner sig.. det är klart att alla har ett val men om man aldrig försöker påverka varandra positivt är det nog svårt att utvecklas i en positiv riktning.. Nu säger jag inte att man inte ska försöka påverka varandra men jag har lärt mig att det inte hjälper så jävla mycket i alla fall. De flesta kommer ändå göra som de vill och de är enbart de som själva kan välja vad de vill göra med sitt liv. Tro mig, jag har försökt med många polare på olika sätt men likförbannat går de och dör eller pundar ner sig. ja det handlar givetvis i slutändan om förälderns ansvar men det försvårar väldigt mycket för föräldrar som inte är kanske så upplysta om detta och liknande ämnen av olika anledningar, när inte myndigheterna tar sitt ansvar och upplyser om oss det. det känns nästan som att myndigheterna inte ens är medvetna, det är det spelet dom spelar.. när det går överstyr visste man ju inte om något.. men om vi har så stort förtroende för regeringar, myndigheter och politiker varför kan dom inte ens vara medvetna om något så uppenbart och aktuellt som detta? känns det inte lite naivt? Det känns mer naivt att faktiskt förlita sig på att myndigheterna ska lösa våra problem. Är man förälder så bör man vara insatt i dagens ungdomskultur, annars är man inte så bra på att vara just förälder och är man inte bra på något som man pysslar med så ökar chanserna att det kommer gå åt helvete. Då kan man fan inte skylla på myndigheterna.
Redline!
Ingen som kommer ihåg E-vågen runt 2000? Precis samma sak
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
R0feman: Känns som att det kommer en E-våg typ vartannat år. Jag har kommit fram till att den vågen alltid hoppar över en årskull.
Redline!
Dr.Octagon: Kanske det gör jag är inte så down med 13-14 åringarna längre. Men runt år 2000 så kändes det som varenda unge knapra bokstäver i min skola och Göteborg med omnejd. Flera vänner som jag inte kände då som vittnar om samma sak. (kan ha att göra med att vi är i samma ålder :P) Det jag ville komma till är att mephet har kanske tagit över ecstasyns roll? Det har ändå hyfsat lika effekter och bieffekter. Och att man inte ska brusa upp sig allt för mycket förens den första vågen har blåst över?
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
nej jag håller med dig till stor del!! men som jag skrev till dr. octgagon så tror jag det redan är försent.. det tåget har passerat.. för mycket felaktig information och skrämselpropaganda har spridits av våra överhuvuden i alldeles för lång tid för att vi helt plötsligt ska börja sända ut riktigt information som faktiskt stämmer överens med verkligheten. undra vilken reaktion det hade skapat på massan? väldigt konstigt resonemang, människor har ändrat syn på saker o ting hur många gånger som helst under historiens gång. vad är det för reaktion du tror att det skulle få?, det låter ju nästan på dig som om du förväntar dig kaos.
Några skulle säkert inte ta det till sig men om 2 generationer skulle det vara grundsynen på det.
R0feman: Min första E-våg jag uppmärksammade var 97. Sen kom en runt 2000. Sen kom nästa runt 2003. Sen 2006. Så det kan mycket väl vara så att 2008-9 är mephets år. Fast E har ju funnits nu igen lite överallt. Tror ändå att E inte ersätts av meph. Grejen med E är att folk verkar tröttna på det och sen kommer generationen efter och snöar in ett tag för att sen tröttna. Även E-becknarna jag känner vittnar om att de blir populära med typ tre års mellanrum.
Redline!
tycker det fanns en intressant frågeställning iofs i tråden som gått de flesta förbi, hur kommer det sig egentligen att företag som sålt produkter som blitt olagliga och baserar sin verksamhet på en sådan affärsidé egentligen får fortsätta verka fritt? det är ju visserligen en svår fråga eftersom man knappast kan fälla ett företag som sålt lagliga produkter, men när dessa produkter blir olagliga efter en tid kontinuerligt, kan man ju faktiskt fundera på vart gränsen egentligen borde gå för tillåtna verksamheter. tycker annars doc oc hade en fet poäng när han poängterar att det borde vara upp till föräldrarna att verka som föräldrar och inte statens uppgift. samma sak när det gäller skolans ansvar - det är inte där barn skall uppfostras. (note: är fortfarande liberal teoretiskt/principiellt i frågan kring droger så länge det rör sig om bruk, och inte missbruk. sen kan man ju diskutera vart den gränsen går...)
Dr.Octagon :
Även E-becknarna jag känner vittnar om att de blir populära med typ tre års mellanrum. mannen va kacklar du om, "E becknarna" vadå du har stadiga 100000 packs kranar eller? nee E är ALLTID populärt men pga att alla knappar e så DÅLIGA i sverige så tas det knappt ens in längre... mephet slår ju kassa E med hästlängder, jag har inte satt bra knappar på över ett år.
tror du det är kunderna som bestämmer tidsperioden på Ena? folk trycker i sig E så fort chansen till bra knappar ges.
det är så höga straff på E så folk vill knappt ens hålla på med det, nu när pengarna e ganska d¨åliga, knapparna dåliga, meph e lagligt, och så mycket bättre.... marknaden e typ död just nu men den kommer komma tillbaka med tiden!.
hur skulle världen se ut om Droger var lagligt?
låt staten slå ner dig bara!
Skolan har ju som nämnts inte funktionen att uppfostra kidsen, men däremot har de uppgiften att informera och upplysa. Just när det kommer till droger så tror jag att det är bättre att det tas upp av kunniga människor i skolan än av föräldrar vars enda erfarenhet kanske är en klasskompis på högstadiet som rökt brajj. Den propaganda (eller vad man nu väljer att kalla det) som kablas ut i skolan är ju undermålig, där de faktiskt säger att knark är bajs, beroendeframkallande och orsakar din död. Rent krasst stämmer det ju för många droger att det är starkt vanebildande och skadligt, men det kanske man kan räkna ut själv om man har nånting innanför pannbenet. Droganvändning och missbruk ÄR ett stort problem, alltså borde korrekt och omfattande information ges till nyfikna ungdomar. Det ÄR skillnad på knark och knark. Framförallt nu när det inte bara handlar om heroin, tjack och brajj längre, det känns som att det är betydligt vanligare med blandmissbruk och "nya" designerdroger, lugnande (har väl iofs hängt med riktigt länge också men tas väl knappast upp i skolans knarktimme) osvosv. Många unga (och äldre också för den delen) är väldigt naiva och sugna på att testa nya saker, då är det som faan viktigt att de också vet vad de pysslat med. Visst är det vettigt att skolan uppmanar folk att inte experimentera med droger då det faktiskt många gånger går snett, men då det faktiskt är så att samma människor kommer att testa ändå, och då känns det jävligt viktigt att de också uppmanar folk att knarka med förstånd. Att lära skolungdomar skillnad mellan olika droger och dess biverkningar tror jag inte skulle öka antalet som testar, däremot tror jag att många faktiskt skulle ta till sig ärlig information och så skulle vi slippa många onödiga överdoser och andra tråkigheter
http://www.kommandot.se/wp/
aina_spanar När du startar en tråd ber du om andras åsikter och tankar. Du ber sen folk som har vissa tankar att dra åt helvete. När jag sen lägger in en åsikt grundat på vad jag tänker då ska jag helt plötsligt vara hjärndöd? Du är ju mest förbannad på allt och alla verkar de som. Du säger att du har sett mycket. Ja jag har också sett mycket. Och utifrån min erfarenhet så spelar de egentligen inte så jävla stor roll ifall drogen är laglig eller inte. Är du en blivande missbrukare så spelar de ingen roll ifall drogen är laglig eller inte. gärmför inte med snus och cigaretter för dom gör dig inte flummig. Vill folk knarka kommer dom att göra de på ett eller annat sätt. Lagligt eller olagligt, Flytande fast eller gas, dom kommer att knarka. Och de aina_spanar är inte politikernas fel.. De är varje individ som väljer att knarkas fel.. Att unga inte har något ansvar i vad dom gör och att skylla på politiker och vuxna gör bara knarkare till offer. Och de är dom duktiga på att göra sig själva till..