I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Starta skivbolag

Övrigt - Blandat

2009-05-26 18:06

Starta skivbolag

Hej,
någon här måste ju ha erfarenhet av det. Hur gör man? Jag har absolut ingen aning.
Det jag tänker mig är att starta en label för att släppa först och främst en egenproducerad EP, i andra hand övriga släpp av mig själv och eventuellt i framtiden grejer av andra artister.

Så först och främst;
jag har skrivit, spelat in, producerat osv en fyra spårs EP helt själv. Jag skulle vilja ha ett eget bolag att släppa den på. Först och främst digitalt och kanske pressa också om pengarna finns.

Någon som kan förklara hur man gör?

Är blandat rätt avdelning förresten?

Tack

Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com

2009-05-26 18:18
Registrera ett företag kan ju vara en bra start, skaffa F-skatt sedel så att du kan betala in moms. Sen är det bara att lansera din skiva.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-05-26 18:31
Ok. Hur och var gör man det, vad kostar det osv.?
jewelheist.tumblr.com
Producent

2009-05-26 18:32
du bör tänka över det noga och se till att du har alla pusselbitar innan du börjar.

Först och främst bör du ha alla grundläggande kunskaper som krävs för att driva ett företag t.ex när det gäller ekonomi/bokföring, det legala som t.ex licenser osv.

Stim/sami/ncb bör du ha koll på också, för att överhuvudtaget få trycka en skiva måste du betala licenser och samma för streckkoder och sånt.

Jag kan ge 2 konkreta tips på saker som kan vara intressant för dig och det första är musikerförbundet, som har tjänster för medlemmarna externt men med samma funktioner som ett bolag dvs distrubition, legal hjälp och annat.

Det andra är en bok som heter rookie och är en bok med komplett info om vad som krävs för att starta ett bolag.

Det är ingen piece of cake och det krävs tid och pengar.
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2009-05-26 18:45
det finns ju olika typer av bolags former men den enklaste varianten är enskild firma, Länk till http://www.enskildfirma.info/?gclid=CPqtu_i12poCFcISzAodu1exsA Länk till http://www.bolagsverket.se/vill_du/starta_foretag/guiden/en_pers_mindre100.html

sen om du har tänkt att släppa ep:n digitalt måste du ju ha en hemsida med ngn form av betalningssätt, paypal, kortköp etc. eftersom det är ett företag måste du som ngn skrev ha lite koll på hur du sköter de ekonomiska bitarna med skatt etc men det kan du ju anlita en revisor för, men det kostar ju givetvis pengar. har du ngt kapital för att driva igång hela processen? det är ju en bransch som präglats av nedåtgående försäljningssiffror så det blir ju en utmaning att få det att bli lönsamt, men jag önskar dig all lycka.

du kanske borde starta i en lite mindre skala och få redan etablerade sidor/butiker att sälja dina saker innan du börjar pumpa in pengar.

2009-05-27 10:43
Det låter som en dålig idé att starta ett bolag bara för att släppa dina egna grejer. Släpp gärna egna grejer, men hitta andra artister och försök ha en idé om vad du vill göra och vad som kommer göra ditt skivbolag unikt. Det finns redan för många skivbolag där ute
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga

2009-05-27 16:25
Gör en Budget, kalkyl och hitta nollpunktsvolymen! :D

företagsekonomi <3

men viktigt är ju hur mycket du kommer behöva sälja för att inte gå med förlust (nollpunktsvolym). Ta reda på vilka kostnader samt intäkter ditt bolag kommer ha.

2009-05-28 00:38
köp rookie dvd på cdon:

Länk till http://cdon.se/spel/rookie_(utg)-287375

jag köpte min för typ 750 pix för ett par år sen .kan annars tänka mig skippa mitt ex för en hundring.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-05-29 11:01
Tack för alla svar,

jag inser att det är ett jävligt stort projekt men jag orkar inte vänta längre, jag vill få ut alla bra grejer jag sitter på. Hmm man borde samarbeta med någon som kan alla de här grejerna jag måste verkligen lära mig allt från början.

Osvensktiger: Uppdateras inte rokkiedvdn? Jag menar, om du köpte den för ett par år sen borde den vara inaktuell? Annars är jag kanske intresserad

jewelheist.tumblr.com

2009-05-29 19:25
Antonq

Alltså,det finns redig info på dvdn som är nyttig men det är grejjer som man kan leva utan med.Mjukvaran som följer på dvdn är lite äldre och behöver uppdateras(men det är inga program man inte skulle kunna få tag på gratis numera).
Om jag ska vara ärlig så lärde jag mig mer om hela skiten från diverse folk.Dvdn var inte värd 700 pix iaf.

Iaf det jag skulle börja med är ansöka om f-skatt(du startar enkild firma med musikalisk och konstnärlig verksamhet).Ngn som är kunnig får hjälpa dig med ansökan,du fixar inte det själv.
Skaffa dig kontakt med bra revisor (eller ngn i familjen som sköter bokförning).
Sen är det bara att köra.Det är väldigt viktigt att veta att bra promotion är nyckeln till framgången.Om du tror att du skickar nyhetsbrev på myspace till alla dina vänner och startar en tråd på whoa om nysläppt skiva så kommer du bli väldigt besviken med försäljningen oavsett hur bra du är).

Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Manager

2012-07-04 20:44
Vad är den här boken rookie för något ni pratar om? Jag hittar ingen information om den längre.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit