I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Köttätande växter

Övrigt - Blandat

2009-05-26 17:58

Köttätande växter

Till alergiker och morbida botaniker, du som inte lyckas få din venus fly trap att överleva vill jag tipsa om Länk till http://forum.nepenthes.se

Dessa växter köps dagligen av folk på plantagen/blomsterlandet etc av folk som inte får någon som helst info angående skötsel. Dessa plantor kan vara enklare än vanliga när man väl kommit igång i kontrast till vad många tror. Detta är till viss del reklam för vår sida men också intressecheck om det finns fler än jag som odlar.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-26 19:41
jävligt coolt. funkar de på bananflugor också?
http://www.kommandot.se/wp/

2009-05-26 20:13
Jag har alltid funderat på att skaffa sånna men antog automatiskt att dom skulle vara svåra att ta hand om o avstog därför...kanske ska ge det en chans, har dock inte dom grönaste fingrarna...

2009-05-26 20:36
Youtubefilmerna skrapar bara på ytan...

bperb... Tätörter "Pinguicula" är utmärkta på att fånga bananflugor, finns på plantagen, deras blad är ljusgröna, producerar lila/blå blommor hela året runt, gör sig utmärkt i fönsterbrädan. Väldigt tåliga och enkla att odla... Dock ska vanliga butikers medium bytas ut mot en torvblandning. Där går storbutikerna alltid bet iom att plantorna står i nån form av vanlig "jord".

MRsalesman

Varierar enormt hur svåra de är att odla... Just nu odlar jag främst lågland-nepenthes, rätt belysning o territarium är det enklare en vilken planta som helst, sprutar lite nån gång ibland för att hålla igång luftfuktigheten, fogger funkar också... Klarar sig lätt en månad utan uppassning...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-26 20:42
MRsalesman

Problemet med den vanligaste köttätare Dioanea eller Venus fly plant är framförallt "övervintringen" vilket jag tvivlar på att standard- anställd på plantagen eller dylikt har koll på... De härstammar från södra USA och ska ha en övervintring som påminner om vinterhalvåret i medelhavet, därför ska de stå oktober till mars 0-10 grader mindre ljus och väldigt lite vatten...

Därför är just köttätare som är helt tropiska enklast då de kan stå i terrarium("vivarium") året runt... Eller de typer av Sarracenia(purpurea) som växer ända upp till Canada då de klarar en svensk vinter (särskilt i skåne)

2009-05-26 20:47
bperb

Pinguicula trivs i en mix av 50 % torv och 50% perlite

2009-05-26 20:58
En anna enkel nybörjar planta som så gott som är ett ogräs är den som ses i näst sista youtube-klipet. Drosera capensis, härstammar från sydafrika, också en riktig banan-fluge slukare, den rör sig som ni förstår inte lika snabbt i verkligheten ( den enda som rör sig riktigt snabbt är Dionaea(Venus fp) om man då inte räknar med vissa utrikularia vars fångstblåsor fångar bytet snabbare än vad ögat kan uppfatta.

För D. Capensis gäller så gott som samma skötsel som för Pinguicula, funkar på fönsterbrädet i en mix på typ 40% torv 60% perlite... Finns olika färgvarianter, glupsk och spännande planta.

2009-05-26 21:03
låter ju som en trevlig flugfälla. nu gäller det ju bara att jag hittar ett hem med fönsterbräde att ställa den på, som hemlös så är ju bananflugor ett mindre problem egentligen. de flesta jag träffar på just nu ligger i sprit på labbet och där gör de varken skada eller nytta

2009-05-26 21:35
Hehe bor du i ett laboratorium?

2009-05-26 21:41
du, det där är varken särskilt långt från sanningen eller roligt... men såg nu att det kan uppfattas som att jag bryter mig in i astras biokemilab för att jag inte har någon annanstans att sova och letar knark. så är det iofs inte riktigt

2009-05-26 22:03
Ah ber om ursäkt, inget kul med att vara bostadslös...

2009-05-26 22:29
ingen fara, jag tog det inte så. men tack för växttipsen, kan vara kul att ha när det nu löser sig med bostadsfrågan:)
Groupie

2009-05-28 03:39
Jag tycker det är häftigt med växter som överlever på det viser de här gör. Nu har jag inte sett dina videos pga att jag har kasst nät just nu, men ska ge det en chans sen.

Helt klart något att införskaffa vid senare tillfälle då. Går det att hitta vid de lokala blomaffärrena eller de stora plantagen?
Eller hur gör man? kan man räkna med rätt info från de som säljer dom?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2009-05-28 08:50
I post 4 skrivs det om Pinguicula.
Jag diggar den. Verkar lättskött.

På plantagen hittar jag en växt vid namn Pinguicula weser. Är det samma?
/ Ergonomi är en viktig faktor

2009-05-28 14:09
Tangorabatt

Ja, plantagen brukar tyvärr märka alla "pinguicula wesser" även om det så är "giant form" vanlig, eller annan variant. Hur som helst ska alla som dom säger var tropiska, från mexiko och är därförlätta på fönsterbrädet men som sagt, byt ut jorden mot mixen jag skrev ovan så ska det inte vara några problem. Lycka till!

2009-05-28 14:14
"säger" = säljer

Lepra, på välsorterade plantagen/blomsterlandet finns det ofta en mängd olika köttätare... De står tyvörr inte i rätt "medium" och personalen har ingen större koll på hur de skötts, däremot finns allt som behövs för att odla dem i butiken (förrutom ljusrör om du framfröallt är intresserad av exotiska köttätare). Men posta frågor i tråden, har hyffsad koll på de flesta arter, annars rekomenderar jag forumet som jag länkade i första posten...

2009-05-28 14:28
Stackars musen :(

2009-05-28 14:31
EmCi_Emm F20

Killen som postar dom där klippen är absolut lite morbid.... Men annars är det inte mer synd om musen än om getingen/grodan/flugan etc... Eller kanske är för att den är ett däggdjur...

Om du skrollar runt lite finns även ett klipp där han dissekrerar kannan och man ser att plantan smällt benen och allting så musen gick inte till spillo iaf.

2009-05-28 14:34
Hur lång tid tar det för en blomma att bryta ner en mus? Kommer det inte börja lukta lite sådär hemma om man har en ruttnande mus i en blomma?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-05-28 14:37

candide

Har för mig att han säger att det inte luktade någonting faktiskt... Hans planta är enorm så uppmanar ingen att pressa ner en råtta i en nyköpt nepenthes, de växer också bäst hungriga, man vill inte gärna själv få en kyckling nertryckt i halsen...

Kommer inte ihåg om han nämner hur lång tid musen tog att smälta

2009-05-28 15:41
Lite kul att han låter jäääääääääätteupphetsad när han pillar runt i geggan. Undrar om han dreglade?

2009-05-28 15:48
EmCi_Emm F20

Hehe antagligen, han har även lagt upp snigel och syrsafångster för den intresserade

2009-05-28 17:48
Fyfan va nördiga ni är..hehe

Jag minns att när jag jobbade på just Plantagen så hade vi en kille som var helt kåt på de köttätande växterna. Han stod och petade i dom och försökte mata dom.

Jag stod mest och runkade vid mina bonzaier =)
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-05-29 15:12
ToyboY P23

Hade han varit en riktig nörd hade han knappast stått och petat i dem...

2009-05-29 15:35
Tycker det här verkar äckligt, men ändå på något sätt fascinerande... Skumt! Hur fan funkar det där? Vart tar prylarna dom käkar vägen? Jag hajar inte hur systemet rullar.
Dra åt helvete!

2009-05-29 15:54
Entertainment P16

Varierar väldigt mycker från planta till planta... I de flesta fall är det omvandlade blad som fångar inekter och andra smådjur.... Bladen tar helt enkelt upp näringen ur djuren i likhet med våra magar. Nepenthes(kannrankor) har som en "magsaft" i kannorna, precis som sarracenia (flugrtumpet) ett hopkok av enzymer etc, det varierar, i vilket djuren drunknar och växten tillgodogör sig det kväve och fosfor den behöver. Venus flugfällan är också både fångstmun och mage i ett, när bladet helt slutits runt djuret börjar en rätt komplicerad process (säger vi då jag inte exakt vet hur det går till) men djur i fråga smälts och näringen kommer genom bladet till plantan.

Vart det tar vägen, mkt absorberas ju av plantan men till exempel i venusplantan ser man ofta rester då gapet igen öppnar sig för att fånga ett nytt byte... De resterna ligger väl kvar tills bladet vissnar... Du såpg själv i klippet hur mkt som blev kvar av musen som kannrankan tog

Alla köttätare har en sak gemensamt och det är att de växer i väldigt näringsfattiga marker... De behöver därför då och då få extra näringstillskott vilket de får på detta sätt...

2009-05-29 18:01
Fyfan vad läskigt... :S Vadå, har plantorna en egen vilja? Kan den bestämma om den vill äta musen eller inte? Förstår fan ingenting! Verkar som värsta jävla Frankenstein.. Skulle inte våga ha en sån där planta hemma. :O Tack för en viss förklaring i alla fall.
Dra åt helvete!

2009-05-30 02:05
En såndär Venus Fly Trap har ingen egen vilja, utan i "munnen" på den så har den ett antal vätskefyllda små små pelare och när dom går sönder, t ex när ett djur går på dom så sjunker trycket i blomman och den sluts igen.
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2009-05-30 22:54
rostad, att de gick sönder va mer än jag visste, skulle jämföra det med en rävsax som slår igen, och hår som är som "triggers"... Om de har en egen vilja, ja ni kan ju tänka er hur fällorna utvecklats första gången, plantorna hade dåligt med näring o behövde skaffa det på nått sätt...

rKristendomenhar länge förnekat köttätarnas existens, går väl inte riktigt i takt med adam o eva olsv

2009-06-23 00:03
stack till plantagen idag och inhandlade en venus fly trap. ville egentligen ha den D. Capensis men fanns inte så fick ta det som faktiskt fanns. matade den med en mygga och det var kul att se hur den slukade den xD jag och den blomman kommer bli mycket goda vänner.

hur stora blir dem egentligen? den är väldigt liten nu, jag skulle vilja göda den.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2009-06-23 01:02
skönaste tråden!

Jag vill hålla på med växter, men det går liksom inte ihop med den coola streetkaraktären jag måste upprätthålla som rappare.

(off topic) Vad kan man jobba som, om man vill hålla på med växter - och hur är det med utbildning?

Personligen så har jag en fascination för träd. Har bl.a en liten japansk blodlönn som växer på balkongen
Unionen är namnet, mannen

2009-06-23 01:04
Fan, jag använde fel konto... smart!
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2009-06-23 14:37
teambanan, det finns bara en "art" av venus fly trap, går intwe att förneka att den opckså är den mest spektakulära köttätaren då fångstmetoden påminner mkt om djurs... Här är en lista med varianter vet inte vilken det är du har inköpt...

Länk till http://dionea.homestead.com/mutate.html

2009-06-23 14:40
Som du ser där är "giant form" den största med 5 cm traps... Men vem vet vad man kan avla fram hehe

Wermin_Roaches

Växter är som djur fast tuffare... Ett jobb på plantagen etc är nog inte ouppnåligt, finns utbildning i trägårdsmästare/blomsterbutik etc också men det riktigt intressanta är ju botaniker... Synd bara att man inte läst natur eller vill bli NO-lärare...

2009-06-23 14:46
Av mutationerna är nog "fused tooth" den absolut häftigaste... Men den hittas knappast på plantagen/blomsterlandet

2009-08-08 16:30
Uppar med en länk till mina gamla samlingar om de går att se

Länk till http://www.odla.nu/forums/index.php?automodule=gallery&req=si&img=29857

2009-08-13 01:17
Vill så gärna ha en Venus Flytrap. Håller alla med om att Plantagen är det bästa stället att leta på?

2009-08-13 08:44
Åh jag har alltid velat ha en köttätande växt! En Venus Flytrap eller en Flugtrumpet. Provade även att så en utav dom för ett bra tag sen men det gick inge vidare :P

Nu har jag katt också, så jag tror inte mina växter kommer att hålla länge isåfall. Om man inte glasar in dom
My three year old son can do that, and I don't even have a son!

2009-08-15 14:50
Fy...Ger sig din katt på alla växter? Trodde bara de högg på vissa...

the_light... Läser du hela tråden har du nog infon du behöver, men priset är nog bäst på plantagen, dock fåru nog ingen speciell och får plantera om den

2009-08-16 21:18
The_light, finns ett fint exemplar till bra pris på vårt forum.. Killen som säljer driver forumet och är en av de största inom köttätare i sverige.

Länk till http://forum.nepenthes.se/viewtopic.php?t=453

2012-02-28 00:58
Ska uppa min gamla favorittråd... Angående Venus plantan: En näve lecakulor, en näve torv och vitmossa på toppen, gör ett hål o tryck ner plantan.

2012-11-01 16:46