Vikktorius P22 WORD...vet själv hur kul de o plocka ut fimpar som nån flane har kastat utanför för fönstret...iofs så va jante de minsta bättre själv innan ja börja praktisera som vaktis :P
en död moderat är en bra moderat
Känner igen det där med fimpar från balkongen & föreningsmöten trots att askfatet står framme väl synligt på samma balkong.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/
Jag älskar när rökare ska argumentera för rökning. När de säger att det är skönt att röka t.ex... Ja, det måste vara skönt att bli av med nikotinsuget som man själv har skapat i en timme =)
Beat the odds like an abusive freak show owner
Slackerlife jag äter mina fimpar. Där har vi ju lösningen! :D
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Qnivqast Det är tufft att röka.
Japp, finns nog inget coolare än att ha dålig kondition, äcklig andedräkt, gula tänder och gul och rynkig hy! Lungcancer och hjärtinfarkt är ganska häftigt också, så man får alla chicks ju. ;)
casp_ P23 Ja folk borde fan tänka på sina fastighetsskötare, släng fimparna där kommunen får ta hand om det istället haha.
Qnivqast Dessa faktorer spelar visserligen in, men det är ju lätt värt det liksom. Man ser så jäkla fräck ut med en cigg mellan fingrarna.
Finns ju fler fördelar än nackdelar med rökning, visst, det finns nackdelar, men fördelarna överväger, det är därför jag röker!!
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
psyko_slusk, vilka är fördelarna enligt dig då?
Det är coolt, det smakar gott (?) och det är "socialt". :) Det är de enda tre fördelarna som rökare kan rabbla upp. Och jag håller varken med om att någon av dem stämmer, eller att de överväger dålig kondition, äcklig andedräkt, gula och dåliga tänder, gul och rynkig hy; mycket större risk för lungcancer, cancer i urinblåsan, hjärtinfarkt, ms, leukoplakier, parodontit, depression (mest tonåringar), ryggont, tandlossning, slaganfall mm.; konstant nikotinsug, och en hel drös med pengar som man kastar bort varje år. Men gör som du vill :)
Fördelar: #1: Coolt, helt ärligt så kan man ju inte vara ballast på festen om man inte kan röka en cigg :P #2: Lindrar stress och ångest, nu kommer någon ickerökare säga att man bara blir "återställd" när man får nikotinet, men har man issues så funkar det, det vet jag! även om man inte har cigg så börjar man tänka på tobaken då istället för problemen! #3: Socialt, Det vet ju alla som röker.. Och vad kan dessutom vara bättre raggningsknep än o bjuda med en tjej ut på tumanhand och bjuda på en cigg?, där har man perfekt med tid för att snacka, skulle samtalsämnena vara slut när ciggen är slut går man bara in igen, blir aldrig någon pinsam tystnad, som sämst har man ju dessutom iaf ciggen gemensamt ;) Dvs, det är inte bara "socialt" rökare får fler ligg också, eftersom vi är coolare, socialare och har detta hemliga superraggningsknep att ta till :]. Och om man dessutom som jag som bara röker blått och silver så äre inte så farligt, dessutom röker jag klanske 5cigg om dagen, om det inte är fest.. får ju knappast lungcancer imorgon för det, sen ska jag endå sluta om några år, och då är man som vanligt igen efter 10år!
Word på psyko-slusks tredje!
Intressepenisen hårdnar!
Tobaksplantan ska först och främst odlas och för att något ska kunna planteras måste något skövlas. 200 000 hektar skog skövlas varje år på grund av tobaksindustrin. För de länder med flest tobaksplantage försvinner det 80 % av hela deras skog. När plantan är satt i marken drar den åt sig all näring i jorden. För att odlarna använder en metod då de ständigt plockar de övre bladen på plantan så tillväxten av rötter och blad stimuleras, det leder då till att alla näringar i jorden försvinner. Detta är ett särskilt stort problem i tropiska områden där jordarna redan innehåller låga mängder av näringsämnen. Då gör det att marken blir fullkomligt obrukbar efter att tobaken skördats. Eftersom jorden urlakas kan inte heller något annat växa där efteråt. Det gör att plantagen måste flyttas och då upprepas samma process. Många av dessa länder med tobaksplantager (såsom Malawi, Brasilien, Indien o.s.v.) har inte tillgång till någon reningsprocess utan de får dricka vattnet som finns. Giftet kan orsaka andningsbesvär, hudsmärtor, astma, eksem och depression. Hela 66 % av dem som begick självmord i Brasilien hade fått i sig av detta gift. Depression orsakas på grund av att giftet ger akuta nerv- och mentala störningar. I dricksvatten finns även spår av det bekämpningsmedel som används på plantagen. Enligt Clean up the worlds tio i topp lista om vad som skräpar ner världen var fimpar högst upp på listan. 50 % av allt skräp som slängs på marken i städer är tobaksrelaterat, varje år slängs det cirka 4 500 miljarder fimpar på marken. Bara USA:s fimpar väger genomsnittligt 80 800 ton per år. Cigaretter innehåller plaster och tungmetaller som kadmium som klassas som miljöfarligt avfall. Tobaken i sig fyller ingen nödvändig funktion utan förstör mer än den mesta industrin, inte ens köttindustrin skövlar lika mycket skog som tobaksplantagen gör. Tobaksindustrin utplånar även människor, människor på plantagen, människor vid plantagen, människor som röker, människor bredvid de som röker och människor som drabbas av miljöförstörningar. Barnarbetet är bland annat utbrett i de länder med stora tobaksplantager som Argentina, Brasilien, Kina, Indien, Indonesien, Malawi och Zimbabwe. Enligt UNICEF finns det idag mellan 160 till 250 miljoner barnarbetare och minst 30 miljoner slavar i världen och dit räknas alla industrier, cirka 50 miljoner av dessa arbetar på tobaksplantage. Det är inte bara stora företag som odlar tobak utan även enskilda familjer hyr en bit mark för att ha egna plantage. Hyreskostnaden för marken resulterar i att familjerna blir utan vinst då de inte får något överskott från tobaksinkomsten. Tobaksindustrin anser att ett barn är redo att börja arbeta på plantagen redan vid tvåårsålder. I regel arbetar de mellan tolv och fjorton timmar om dagen, sex dagar i veckan. Om de utför arbetet för långsamt blir de utsatta för hårda bestraffningar. Ett annat stort problem bland tobaksarbetarna är att det inte har någon möjlighet att gå i skolan eftersom de är tvungna att arbeta ute på fälten. De flesta som jobbar med tobak har därför dåliga kunskaper i att läsa och skriva och det är något som förs vidare till nästa generation. Tobaksarbetarna får då ingen chans att ta sig ur fattigdomen och arbetet på tobaksplantagen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
scrotum P19 är jag lite hård? jag tycker rökare borde få fängelsestraff för att de stödjer en industri som använder barnarbete, dödar människor som arbetar med framställningen av tobak giftigt och miljöfarligt avfall, en industri som gör mer skada på vårt klimat än köttindustrin, gör jorden obrukbar. dessutom skräpar de när och försör miljön och kostar sjukvården enormt mycket pengar och ger inte bara sig själva utan även sina egna barn sjukdomar och allergier.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rökarna bidrar ju extremt mycket till samhällsekonomin iom den sjuka jävla skatten på tobak. Så jag anser mig då iaf ha betalat min skuld för längesedan iom detta. Sen är alla industrier vidriga när man gräver i dem inget unikt för tobaksindustrin, handlar om kapitalism snarare än tobaken.
Snus Snus är malda tobaksblad som är blandat med vatten, salt och parfym. Snus innehåller ca 2 500 kemiska ämnen och många av dem är klassade som gifter. Det är bland annat arsenik, kadmium, bly och radioaktivt polonium. Många av dessa ämnen är starkt frätande på tänderna och tandköttet, orsakar tandlossning, sår i munnen och i värsta fall muncancer. Många tror att snus är ett hälsosammare alternativ till rökning. Det enda positiva är i så fall att det inte uppstår rök då det faktiskt dör 700 personer i Sverige varje år på grund av passiv rökning. En snusare orsakar lika mycket skada som en rökare för det krävs samma process för att producera snus som för att producera cigaretter.
En vanlig sjukdom som tobaksarbetarna får är "Green Tobacco Sickness". Sjukdomen kommer då man får en överdos av nikotinet från tobaksbladen. Tobaksplantan trivs bäst i ett tropiskt klimat där bladen är blöta vilket resulterar i att nikotinet absorberas genom huden och vidare in i kroppen. De räcker inte att ha kläder för att skydda sig mot nikotinet för de tar upp nikotinet som sedan går in i kroppen. Giftet ger huvudvärk, illamående, kräkningar, andningssvårigheter, yrsel och hjärtklappning. De giftiga kemikalierna skadar också ögonen, huden och de inre organen. "När jag andades in giftet blev jag sjuk, fick ont i magen, kissade blod och blödde ur munnen och näsan. Jag skulle vilja jobba med vad som helst utom tobak. Kanske läkare eller reporter" Detta är ett citat från David som är 13 år och jobbar på ett av tobaksplantagen i Brasilien. (citat från www.humanrights.se)
snapphona är dagens hjälte. nu ska jag tända en halvrökt cigg i brödrosten, men jag fimpar i askkopp (blomkruka).
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
psyko_slusk
Okej hur mycket värderar du ett människoliv?
Ett barns död
Eftersom tobaksindustrin är så pass stor och många dör på grund av den, bidrar varje rökare och snusare. Så stor del att om man röker ett paket cigaretter om dagen under ett års tid står man för ett barns död. Det visar verkligen hur mycket var och en bidrar.
(Denna undersökning grundar sig på tobaksmängden i ett cigarettpaket samt en snusdosa, delat på hur många som dött på grund av framställningen).
"Rökningen kostar samhället, enligt beräkningar från Centrum för hälsoekonomi i Lund,
26 miljarder kronor per år i sjukvård och produktionsbortfall,
och då är tobaksskatten som rökaren betalat medräknad i ekvationen !" Länk till http://websearchpro.se/css/lakartidningen/subpage.html Varje rökare skapar en merkostnad för ett företag/org med ca 30 000 kr per år. En enda nikotinist kostar samhället ca 1.2 miljoner under sitt liv. Notan vårt samhälle får betala för nikotinmissbruket är över 26 miljarder per år!
Spartips!
10 rökare som slutar - spara 300 000 kr per år. 20 som slutar ger 600 000 kr per år.
Ekonomer vid Dukeuniversitetet i Durham, North Carolina har beräknat att ett paket cigaretter skulle kosta 290 kr, om rökarna själva skulle stå för de kostnader som rökningen orsakar.
Det kan bli kostsamt att ha en rökare anställd. Statens Folkhälsoinstitut uppger att den totala kostnaden för arbetsgivare per rökare är mellan 27 000
Många av dessa ämnen är starkt frätande på tänderna och tandköttet, orsakar tandlossning, sår i munnen och i värsta fall muncancer. Det finns inga som helst bevis på att snus skulle orsaka tandlossning eller munhålecancer, jag skulle gärna vilja se en källa på det isf. Man använder inte längre klisterlappar med cancervarning på snusdosor, och det beror på att man inte längre ser någon bevisad koppling mellan dessa två ting.
Har hittat lite olika källor om hur många som dör i rökningsrelaterade sjukdomar varje år, men det visar sig iaf vara mer än 6000 människor. Hittar dock ingen källa på hur många som dör i snusning, men jag har läst att det inte är mer än 20 stycken dödsfall per år som kan härledas till snus. Det talar väl ganska rejält för att det inte är lika farligt med snus som med cigaretter.
Resten håller jag med dig om trots att jag käftade emot i början, det är en sjuk industri.
Siffrorna i mitt senaste inlägg handlar självfallet bara om svenska dödsfall.
snapphona Jag är ingen liberal som håller på o pysslar med Konsumentmakt.. Det är inte mitt fel att barnarbete används till tobaksproduktion, eller när dem syr mina kläder, det är kapitalismens och den fria marknadens fel. Sen är ju hur många saker som helst skadligt, men att ta bort allt som var skadligt skulle ju vara ännu mer skadligt än det är nu. Låt folk leva lixom, istället för att förbjuda dem att dö.
psyko_slusk det är ditt fel när du köper dem och när du utsätter andra för röken
Det är ditt fel när du köper nike(?) också att barn gör dina kläder.. Jag utsätter aldrig någon ofrivillig för rök, brukar alltid fråga eller gå någon annanstans om det finns ickerökare i närheten..