I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är jag medlem i svenska kyrkan?

Övrigt - Blandat

2009-05-13 21:20

Är jag medlem i svenska kyrkan?

Om jag föddes i Sverige innan mina föräldrar hade hunnit få uppehållstillstånd 1989, är jag medlem i Svenska Kyrkan då? Har inte hittat nån konkret info om att jag är det. Palla att jag måste skicka brev o sånt i så fall.

Rappare

2009-05-13 21:22
Om du går förbi ett församlingshem någon dag så är det väl bara att hoppa in och fråga?

2009-05-13 21:23
Titta på din skattedeklaration, står det avdragen kyrkskatt så är du med. Men jag skulle inte tro att du är med
och vem fan är du?

2009-05-13 21:30
Ja vet inte ens vart d ligger nåt församlingshem.
Men jag titta på min deklaration nu och det är blankt i den rutan för svenska kyrkan, så det verkar som jag inte är det. Blev osäker för en kille sa att att jag e det.
Aja, problem solved! Tack!
Rappare

2009-05-13 21:31
De brukar väl ligga i närheten av kyrkor antar jag, iaf i mindre städer/samhällen, men nu har du ju löst det iaf ^_^

2009-05-13 21:33
Om ens föräldrar inte är med i svenska kyrkan men man är konfirmerad, blir man då automatiskt medlem i SK?

2009-05-13 21:36
halsont

Är du döpt? då är du med i svenskakyrkan vad jag vet
och vem fan är du?

2009-05-13 21:39
man får ej konfirmeras om man inte är döpt. är man döpt så är man medlem i sk, men man kan gå ur den väldigt lätt genom att ta kontakt med sin lokala kyrkförsamling.
((MAAD))

2009-05-13 21:41
Är man döpt är man med, är man inte, så är man inte med.

2009-05-13 23:59
Skillz:
Det där är bara påhitt. Jag är inte döpt, men betalar ändå en ringa summa skatt till kyrkan, d.v.s. im in! Jag vet inte hur det är med folk som inte är lastgamla dock.

PZ

"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-05-14 01:07
Det är klart att man kan vara med av andra anledningar också, så kanske formulerade mig fel. Är man döpt är man med, om man inte gått ur.
DJ

2009-05-14 02:14
Om jag inte är alldeles ute och cyklar så blev alla födda före ett visst år medlemmar i Svenska kyrkan vid födseln om deras föräldrar var medlemmar, oavsett om de blev döpta eller ej.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2009-05-14 02:39
NickeMannen har helt rätt, fram tills någon gång på 90-talet blev ALLA födda i Sverige automatiskt medlemmar i Svenska kyrkan. Oavsett om era föräldrar är det eller om ni är döpta eller inte.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-05-14 08:09
vem bryr sig, det kostar typ noll, är väl likabra att vara med för framtida giftemål etc..

2009-05-14 09:46
Är väll typ 500kr om året?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-14 10:03
är lite mindre väl?...

Även om det är 500 kr / år så är det typ 40 spänn i månaden. Det tycker jag det e värt ^^

2009-05-14 10:25
-Serum-
Att tillhöra Svenska Kyrkan handlar ju inte bara om att "åh nej, jag måste betala pengar till dom". Det handlar väl minst lika mycket om att jag kanske inte känner tillhörighet till den kristna religionen och därför inte vill vara inblandad i den (oavsett om det varit gratis eller ej). Tänk på alla barn som växer upp i exempelvis muslimska hem och så blir dom automatiskt medlemmar i Svenska Kyrkan - det klingar ju lite fel i mina öron.

2009-05-14 10:26
...dessutom får du ju både gifta dig och begravas utan problem ändå. speciellt nu när Svenska Kyrkan till och med funderar på att avsäga sig vigselrätten.

2009-05-14 12:11
är du medlem så betalar du 1,2% skatt, som då går till SK.
 HELSINGBORGS IF!
DJ

2009-05-14 12:49
-Serum-:

Det är ju lite konstigt att vara med som icke-troende och samtidigt tänka sig att man ska gifta sig i kyrkan? Fast jag ska inte kasta sten i glashus. Är ju egentligen lika motsägelsefull själv när det gäller mitt medlemskap i kyrkan.

Det är som Naboo skriver inte en viss summa man betalar utan en procentsats och därför beror det helt på hur mycket man tjänar. Jag betalade 68 kr 2008, medan min flickvän betalade en typ 1800 har jag för mig. Procentsatsen skiljer sig mellan olika församlingar, men framgår av deklarationen eller går att kolla på nätet vad den är i just din församling.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2009-05-15 12:52
kolla din deklaration... om de står att du betalar kyrkskatt så e du medlem.

2009-05-15 13:03
Här beskrivs medlemsförfarandet anno 2009 ganska bra:

http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=39758

Själv gick jag ur som tonåring efter att ha förhandlat till mig underskrift från mor och far (farsan hoppade också av samtidigt).
Om jag nånsin gifter mig så är jag välkommen att göra det ifall min partner är med i SK, om ingen av oss är med lär intresset för en kyrkovigsel inte va sådär överhängande ändå.

I Stockholm betalar vi ändå en kommunal begravningsavgift, så jag kan räkna med att det finns nån liten grästuva de kan gräva ner mig under när jag trillar av pinn, det ska även tillhandahållas ett neutralt ställe att utföra begravnignsakten på . Andra kommuner i Sverige kan kräva en avgift för begravning.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.
Admin

2009-05-15 13:41
Är född på 80-talet men inte med i kyrkan. Har aldrig heller gått ur kyrkan. Vet inte om föräldrarna är det heller. Är inte döpt, utan föräldrarna ansåg att jag fick göra det själv när jag blev äldre om jag kände för det och visste vad det innebar. Så man blev inte automatiskt medlem i kyrkan fram tills nån gång på 90-talet. Enligt länken ovan verkar det istället som att dop är ett krav för medlemskap, men jag tolkar det som att dop inte var ett krav tidigare.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-05-15 13:57
Om båda dina föräldrar var medlemmar i Svenska Kyrkan (samt svenska medborgare) innan 1996 så blev du automatiska medlem. Om de gått ur eller tillhörde annat samfund så är du inte medlem.

Numera är det så att om en förälder är medlem så "registreras" man i kyrkan, men bekräftar sitt medlemskap först när man döps. Är man inte döpt när man fyller 18år tas man automatiskt bort.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-05-15 17:09
ca 1,5 % (beroende på kommun?) går till kyrkan, så ring till församlingen , be om en utträdes blankett - fyll i och sänd in , före november - så slipper du betala för hela nästa år också.

För dom flesta, även om man har piss-låg inkomst innebär det minst 1000spänn som dom tomtarna plockar dig på. Gå ur, och behåll cashen, eller ge till valfri välgörande istället.

2009-05-15 19:57
Min morfar gick bort o gick ur kyrkan innan han dog..
Kostar en bra slant för oss som fick ta hand om allt, som annars kyrkan hade hjälpt med..
Så tänk efter före...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-15 20:05
vad var det som kostade och vad menar du kyrkan hade i så fall betalt?
kista och sådan skit får man väl betala oavsett?
Mabuhay!

2009-05-16 17:34
KeffJeff: det gäller som sagt inte i alla kommuner.

Dessutom vettefan om det är ett bra argument för att va med i ett trosamfund.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-05-16 17:45
Går ni ur svenska kyrkan så kommer ni att brinna i helvetet..
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2009-05-16 17:49
phatie
du glömde att föräldrarna var tvungna att vara med i svenska kyrkan för att barnet skulle auto-inskrivas. är de muslimer så är de antagligen inte med. :)

2009-05-16 17:52
anekdot:
min farsa har försökt gå ur 3 ggr, första gången stukade han foten illa på en isfläck, andra gången fick han motorstopp, tredje gången hade de bytt öppettider.

2009-05-16 18:23
CameraObscura:

Nåväl, säg att mamman är muslim och pappan är svensk och med i svenska kyrkan, men barnet tar efter mammans religion?
Groupie

2009-05-16 18:45
Om ni går ur kyrkan så får era efterlevande betala alla begravningsceremonier, kremeringar, jordsättningar och dessutom får ni dyrare begravningsplats och eftersom det är i princip endast på kyrkliga begravningsplatser som du får begravas på så får du betala dyrare avgift för det också...

..men ja, jag är inte med iaf.. De får gärna rulla in mig i tidningspapper och skjuta in mig i gallerian med en kanon for all I care.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2009-05-16 22:06
Jag tror iaf att jag ska gå ur svenska kyrkan.
Liksom, jag tror inte på gud, hela kristendom grejen är bara någon sorts tradition i min familj.
Släkten hemma i Uganda är liksom troende, farfar är präst t.o.m. men vi familjen här i Sverige är inte särskilt troende, så varför ska jag vara med!

Kollade runt på Internet och jag finner ingen nackdel av att gå ur.
Man betalar ju en begravningsavgift ändå, och det täcker då begravningsplats o allt.
Det enda man får betala själv är begravningsceremoni i kyrkan om man vill ha det,
det är då kyrkan som bestämmer ifall de ska ta ut en avgift av det eller inte.

2009-05-18 15:32
Ungefär hälften av kyrkoavgiften går till församlingsverksamhet, dvs präster, gudstjänster, kyrkomusik, barn- och ungdomsverksamhet, diakoni med mera. Ungefär en fjärdedel av kyrkoavgiften går till att bekosta begravningsverksamheten och ytterligare en fjärdedel går till underhåll och drift av lokaler.

Det känns hemskt att betala för eller?

2009-05-18 15:50
Jag sprätter inte iväg pengar till muslimska församlingar, den lokala synagogan eller annat skit jag inte tror på. Varför skulle kristna kyrkor va ett undantag?
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-05-18 15:54
Men du kan ju inte jämföra islam och kristendom liksooom...

2009-05-18 16:03
Kontrast: Varför inte? Som icke-troende så vill jag ju lika lite att exempelvis min begravningscermoni och allt runt omkring hålls i en kristen kyrka som i en synagoga eller moské.