I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

En liten fråga om tax-free

Övrigt - Blandat

2009-05-10 23:50

En liten fråga om tax-free

Kan man köpa saker i tax-free:n när man landar på en flygplats? Eller gäller det enbart när man ska flyga iväg eller byta flight?

Jag är en liten oberest bonde från Norrland.

mera msz!

2009-05-11 00:32
Beror på tror jag. Köpenhamn har ju lite taxfree vid väskorna, men de är mest sprit/lite parfymer. Fast man går ju oftast igenom vänthallen när man ska gå till väskorna.
Vissa flygplatser ska ha lite mer.

Off topic
Annars så kan du ju handla taxfree innan du flyger: )
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Moderator

2009-05-11 01:21
Tror det är vanligast att det endast finns när man ska flyga iväg :)
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-05-11 02:30
Beror på vart du åker. På mindre flygplatser brukar det inte finnas. På stora finns det nästan alltid.
Lagom säkert svar ;)

2009-05-11 08:10
man ska ju visa biljett när man köper så de är väl bara när man lyfter som man får köpa så vitt jag vet..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-11 13:44
Tax-Free kan köpas vid flyg till ett ikke eu land. Inom eu så heter det Tax-paid och är dyrare. Iaf på sprit,cigg och parfym.
Men det är nog beroende på flygplats. I cph kan man handla Tax-Paid när man har landat.
Ska du till ett ikke eu land så shoppa innan du flyger. Dom förseglar en påse och vill du va säker på att få med dej grejerna hem till norrland så öppna inte påsen :)
 Malmö FF!

2009-05-11 17:03
Aight.
Jag flyger hem till Oslo efter ett besök hos syrran på Mallorca. Hemma i Norge (ikke EU) så väntar flickvännen på en noga specifierad parfym så min tanke var att om den inte finns på Palmas lilla flygplats så går den kanske att hitta på Gardemoen.

Men jag får väl leta ordentligt här helt enkelt.
mera msz!

2009-05-11 18:20
man brukar kunna köpa tax-free varor såväl före flighten, (efter säkerhetskontrollen), på mellanlandningen (iaf i köpenhamn), och på landvetter kan man även köpa efter landning när man kommit hem
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-05-11 18:27
Sen kan man ju även beställa på flyget ibland, så att det ligger en liten kasse med godsaker i sätet och väntar på än hem..

2009-05-11 19:13
ötziötz : Säg vilken stad du är på semester i på mallorca så kan jag berätta vart du hittar en parfymaffär, parfymen är billig här.
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2009-05-13 10:23
Tack för tipsen. Resultatet blev att jag handlade både vid start och landning. Ikke noe problem där alltså.
mera msz!