I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fejka sjukintyg?

Övrigt - Blandat

2009-05-02 19:46

Fejka sjukintyg?

Om man av något skäl inte får ett sjukintyg eller inte orkar skaffa ett av en läkare kanske man kan skapa ett eget.

Läste lite om mer seriösa sjukintyg med vattenstämplar, ifyllda försäkringspapper osv.

Det jag mest är intresserad över är att få ett intyg på att jag verkligen varit sjuk om jag kanske är borta i 2-5 dagar.

Min arbetsgivare kräver intyg från alla som har mer än 10 sjukdagar på ett år. Tycker jag låter lite löjligt, en influensa eller två förkylningar så är man inte betrodd längre.

Hur som helst, någon som fejkat intyg? Hur ska det se ut? Hur gick det?

Annars kan jag tänka mig gå till någon vårdcentral o sitta och köa hela dagen o sen säga "ajaj, mitt huvud" och snurvla lite men jag orkar inte och så kostar det säkert pengar...

Jag uppmanar ingen till att begå brott, uppmanar bara andra till att uppmana mig =)

Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-05-02 20:28
hahahahahha

2009-05-02 21:56
Jag vet inte, de har nått papper me vattenmärke oftast + stämpel

Jag ringer bara min läkare och sen 1h senare hämtar jag upp ett sjukintyg, utan att träffa han.
Så jag har aldrig behövt tänka på det.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-05-02 22:49
Finns ju läkare som är kända för att skriva fejkintyg. Jag kan inte ge nåt tips på hur du kan fixa fejkintyg, men däremot kan jag upplysa dig om att arbetsgivaren är skyldig att betala sjukintyget om han kräver ett sådant.

2009-05-03 00:30
vidar

Men alla som ringer "sin läkare". Hur får man en personlig läkare? Typ sånt som hette husläkare eller vad det hette?

Vad jag vet har jag ingen läkare som är min...
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-05-03 01:40
Sjukintyget är nog inte så svårt att fejka. Bara de att de måste vara underskrivet och stämplat av en läkare. Fejkar du de så begår du ett brott. Grejen är den att det ska till försäkringskassan för de är dom som betalar din lön efter dag 10 eller 14. Och skulle dom av nån anledning kolla med läkaren så står du där och får skämmas..
Sen är de så att även om du får ett intyg så tar de 4-6 veckor innan försäkringskassan börjar handlägga ditt ärende, och dessutom får du inte ut full lön..

Ett intyg är nog inte så svårt att fejka. Få tag på ett. Redigera det på datorn och skriv om..
Fejka en läkares underskrift och stämpla.. Dum ide

Smidigare att göra det ärligt. boka en tid på din hälsocentral. Träffa en läkare som du själv får välja och sen ber du han sjukskriva dig.. Intyget går du med till F-kassan. dom skickar du hem ett papper till dig som du ska fylla i och redovisa hur sjukdomen har påverkat dig osv..

Efter några veckor (om du nu ens får de beviljat) så får du dina pengar..

Nu framgår inte min ton i de här inlägget men för att vara tydlig så är mitt bästa råd att
jobba även fast du är sjuk och skippa sjukskrivningsdravlet.. De är bara krångligt och irriterande i längden.

2009-05-03 01:42
Husläkare kostar mer att gå till ifall dom inte jobbar under Landstinget. Då kostar de 100-300 kronor att gå till en klinik (när du väl fått tid) Har du frikort (vilket du får om du betalat upp till 900 kronor i sjukhusbesök) då är det gratis och Landstinget cashar dina besök..