I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Allergispruta?

Övrigt - Blandat

2009-04-14 09:58

Allergispruta?

Jag brukar vara allergisk mot gräspollen under sommaren och det brukar vara ett helvete. Förra året fick jag åka till akuten mitt i natten o få massa astmagrejor o sådant så jag inte skulle kvävas.
Det har verkligen bara blivit värre med åren och inte bättre som många säger att det bör bli.

Det värsta är att nu verkar jag även vara allergisk mot björk eller något annat som frodas under våren.

Ska halva året bestå av att nysa, hosta, rinnande ögon och känna sig allmänt förstörd? Nej tack!

Och jag har hört om sådana sprutor, är det antihistamin i dom, cortison lr något sådant.

Senast jag prata med en läkare så sa han att han ville att jag skulle testa ännu än av alla jävla värdelösa mediciner. Vilket jag gjorde, vilket inte hjälpte ett skit eller möjligtvis ett litet skit men inte mycket.

Så ni som har tagit en sådan här spruta eller vet något om det.

Vad är riskerna(någon bekant som sa att det är 00,1 chans att dö eller något :S ) ?
Var går man för att få en?
Hörde att man bör ta en 1-2 ggr om året?

Förlåt men jag är extra gnällig för jag är även allergisk mot mygg och getingstick och sån skit och inatt fick jag 17 myggbett och fick inte sova något då dom terroriserade mig hela natten.

Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!
Redaktionschef

2009-04-14 10:04
Se till att du får göra ett pricktest på din vårdcentral så kommer dom att mäta utslaget på din arm, och därefter - om du är så känslig som du påstår - att föreslå allergisprutor. Vill du bli av med allergierna handlar det alltså inte om en spruta utan om regelbundna sprutor i flera år.

Jag blev erbjuden det men valde att tacka nej. Det lät både dyrt (man får lägga ut för sprutkostnaden själv och man binder som sagt upp sig för en lång tid framöver). Å andra sidan har jag aldrig behövt åka till akuten för mina bekymmer. Går och undrar ibland om man kanske borde göra det.

Innehållet i sprutan är det du är allergisk mot så de är givetvis mycket noga med att hålla dig kvar på vårdcentralen en tid efter att du fått sprutan, så att du inte kommer till skada. Så du behöver inte oroa dig för att dö (chansen att du får en stark allergisk reaktion finns alltså, men du är ju hela tiden i goda händer).

De sprutor som jag erbjöds handlade om cirka en spruta i månaden i ungefär ett 4-5 år. Det var mycket viktigt att man genomförde hela behandlingen. Skippade man en spruta så skulle behandlingen tappa sin verkan. Detta var för 2 år sedan typ. Kanske krävs mindre sprutor med "dagens teknologi" hehe :)
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2009-04-14 12:09
den där korteson sprutan man tar håller bara i sig i 2 veckor så man ska ta den precis innan alla träd börjar blomma. Sen var den inte så dyr, kostade väll runt 200 om jag minns rätt...

Vettefan vad det bästa är man kan göra för att bygga upp ett bättre försvar.
// be the change you wanna see in the world
Admin

2009-04-14 12:46
Oracle
Det du pratar om är en kur för att bota allergier. Då får man ta sprutor regelbundet i ett par år. Inte samma sak som trådskaparen pratar om. Även om jag själv funderar på att gå en sådan kur, vore så otroligt värt. Särskilt när det blir som förra året, då all björk kom över en helg. Ingenting hjälpte (även vanligtvis icke allergiker kände av det litegrann fick hag höra). Då var det bättre för två år sedan med en lite mildare och mer utdragen period.

ToyboY
Ska du ta en kortisonspruta så är det dags nu i dagarna. Jag kör på det för tredje gången i år (ska ta den nu i veckan). Funkar inte helt ut, men bättre än innan (får kombinera med lite tabletter). Första året var bra, minimala besvär. Förra året var hemskt. Du tar en spruta innan besvären brytit ut, och björken brukar ju dra igång i slutet av april. Om du får enorma problem kan du fylla på med en spruta till efter ett par veckor. Sprutan räcker i ca två månader, inte två veckor. Givetvis blir effekten lite svagare mot slutet (med även pollenbesvären minskar samtidigt), men det är starkt i minst en månad. Några bieffekter behöver man inte oroa sig för. Det är främst vid långvarig behandling med kortison som det finns vissa risker (som diabetes).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2009-04-14 15:21
Det du talar om heter Hyposensibilisering. Det är det absolut bästa du kan göra, garanterat.

Jag har själv haft besvär under en herrans massa år av gräspollen och björkpollen.
Efter snart 3 års behandling med allergispruta så är mina besvär kanske 15-20% av det det var innan. Inga smärre bieffekter mer än att triceps är jobbigt att träna dagen efter (se. sprutan sätts i överarmen.

Gå till din vårdcentral / Med- Mottagning och gör ett pricktest, där du får reda på vad du är exakt allergisk mot. Sedan börjar du ta spruta, i början nån vecka emellan sedan efter några månader då du är i full dos så är det var sjätte vecka som gäller. Tar max en timme och bieffekterna är obefintliga.

Bara att köra på , det ÄR värt det.

Ang. Dödsfall?

Iochmed att du sätter sånt du är allergisk mot i armen påverkar det kroppen lite. Nån på tusen känner av trötthet inom dygnet efter injektion , det är det enda.

Folk som dött av det har jag inte hört talas om, isåfall av en allergisk chock då doktorn sprutat in fel mängd ...

Så lås tråd :)

2009-04-14 20:14
croZ

Har du några prisuppgifter på den behandlingen du får?
"Man bör inte prata med fula människor. Dom kan få för sig att det e okej att se ut så."
http://urr.nu

2009-04-15 12:31
Alla hade många olika erfarenheter. Fan det är ju bara välja och vraka. Får verkligen tacka för alla seriösa bra svar.

Jag är nog inte orolig för att dö igentligen men jag blir trött och dosig av att överdosera mina mediciner och av att man inte kan andas ordnetligt. Vilket resulterar i att jag inte orkar träna och det känns så jävla värdelöst o bli helt handikappad och sitta inne i ett kvavt rum och få ännu svårare att andas.

Jag har faktiskt en vårdcentral i mitt hus.. Nu flyttade jag till denna stadsdelen för 1-2 årsen. Hör jag dit automatiskt eller måste jag åka till min gamla vårdcentral? Är man överhuvudtaget bunden till någon? Hade ju varit smidigt o gå ner o ta en injektion innan jobbet typ..

Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!