I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Importera hund från Ryssland

Övrigt - Blandat

2009-04-12 23:01

Importera hund från Ryssland

Jag skulle vilja importera en dobbermann från ryssland, och jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av det, kostnader, hur det går till o.s.v o.s.v .

Tacksam för svar ;)

jeba jeba !

2009-04-12 23:15
Du får säga till om du tycker jag är offtopic så kan nån mod ta bort mitt inlägg.
Slötittade för ovanlighetens skull på tv häromdagen och såg en dokumentär om hundar från Ryssland. Tror det var nån speciell ras som tydligen skulle va helt åt helvete att ha att göra med. Vet inte om det berodde på enbart rasen utan att dom kanske kunde fått en dålig start på livet där borta. Tror inte djurrätt prioriteras särskilt högt i Ryssland.

Varför vill du ha den just från Ryssland? Just curious.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-12 23:17
okej, men jag har hittat en kennel som verkar hur bra som helst.
deras hundar har vunnit massa priser o.s.v, och det borde dom inte göra om dom nu vanvårdats på något sätt .. tycker man ..
Jo för jag skulle vilja ha en dobbermann med kuperade öron, och det är olagligt i sverige, och tyskland numera också .
jeba jeba !

2009-04-12 23:18
kaaamphund
be the change

2009-04-12 23:18
om det är olagligt i sverige tror du att du får importera en då?
be the change

2009-04-12 23:19
det är olagligt att kupera i sverige men lagligt att importera en som har kuperade öron till sverige.
jeba jeba !

2009-04-12 23:29
Kan du inte få information från kenneln då? Eller vill du jämföra priser och så?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-12 23:44
jo det kan jag säkert, men dels är jag usel på engelska och dels vill jag jämföra priser o.s.v
jeba jeba !
Groupie

2009-04-12 23:52
dewilicious P21 snackade om en speciell hundras som var svår hanterad. jag har ingen som helst kunskap om importera hundar från ryssland.
..

2009-04-13 06:14
varför är det olagligt att kupera hundar men sedan lagligt att importera dom?

typ som att det vore olagligt att tillverka knark men de är helt lugnt att importera skiten.

laquente P25
om du är ett sånt as att du vill ha en kuperad hund borde du fan inte skaffa nån. du är ursäktad om du klipper av din egna öron.
SUCK SHAFT

2009-04-13 09:51
det är väl fortfarande lagligt i danmark?
jag köper hellre svenskfödd hund och åker till danmark och får den kuperad.

(och jag ger mig inte ens in i diskussionen om huruvida kupering är rätt mot djuren eller inte.)

2009-04-13 10:23
Busk :

De får du fråga svenska staten för jag har inget vettigt svar på det.
Haha, ok då är jag väl ett as då, jag skiter i .. Mina öron ?
Mannen, jag är arab och när jag var liten så kuperade dom min förhud, men jag mår prima liv endå haha..

Hursomhelst så är det inte någon "tyck till om kupering" tråd jag har startat, så vill du diskutera det kan du starta en egen tråd ;) Ha de nice haha

conspicuous : Är det de ?, ja de hade faktiskt jag hellre gjort också.
jeba jeba !

2009-04-13 10:28
laquente P25

någon särskild anledning till att kuperade öron är så viktigt för dig att du väljer att importera på grund av det?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Toastare

2009-04-13 11:14
Det är olagligt i sverige eftersom det gör förhelvetes ont på hundarna.
Men som sagt, tyvärr är dt inte olagligt att importera dem. Många som bryr sig mer om en hunds utseende än dess välmående importerar dessa hundar. Dessutom får de ofta bättre poäng på utställningar hos de utländska domarna som föredrar de kuperade exemplaren.

Och om du inte ens kan kommunicera med uppfödarna så kanske det inte är så bra idé. Vinna massa priser säger ingenting om hundarna. I ryssland har man inte samma goda underlag som här i Sverige när det gäller hundköp. Där du kan kolla upp din hunds mentala hälsa, se till att föräldrarna är MH testade, ögonlysta, höft-/armbågsledsröntagde osv.

Tycker det är bättre att du kontaktar rasklubben för dobermann här i Sverige så kan de säkert hjälpa dig.

En importhund med bra meriter kostar ett par 10.000kr.
Jag skyller allt på Emma!

2009-04-13 11:33
Eftersom Sverige är ett rabiesfritt land & Ryssland inte är det är det följande som gäller:

Ska du föra in en hund i Sverige från ett land inom EU/EFTA som inte är rabiesfritt krävs bl.a registrering, hälsointyg, identitetsmärkning & vaccination mot rabies. Sker införseln från länder utanför EU/EFTA krävs bl.a fyra månaders karantän.

Eftersom rabiesvaccination utförd tidigare än vid tre månaders (90 dagar) ålder på hunden inte är giltig för införsel till Sverige innebär detta att det kommer dröja minst 7 månader från det att den föds tills alla tester är färdiga & du har den hos dig. & att börja uppfostra en 7 månaders dampig unghund är ingen höjdare, speciellt inte en Dobermann som kräver en vänlig men bestämd hand från dag 1.

Skulle rekommendera dig att skita i Ryssland & hitta ett rabiesfritt land inom EU/EFTA, t.ex har Dobermann-kennlarna i Italien grymma blodlinjer & kuperar sina hundar. Lycka till!
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Producent

2009-04-13 12:28
usch.

2009-04-13 14:17
Nu vet jag ju inte om du vill ställa ut hunden men eftersom du snackade om priser osv så antar jag det.

Hursomhelst, alla hundar födda efter 01.01.2008 och är kuperade får inte tävla alls i Sverige oavsett vart den kommer ifrån.
Antoine "Flash" Howard (1975 - 2004) R.I.P

2009-04-13 17:07
Jämt när jag scrollar förbi denna tråd så ser det ut som att det står "Importera hud från Ryssland".. - Detta är väldigt frustrerande.. =/
Dra åt helvete!

2009-04-13 18:43
Misery_chick : Jag tycker dom är mycket ståtligare så.

BountyBoo : Iochmed att dom är fullt nersövda när öronen kuperas så känner dom ingen smärta vid ingrepp, men säkert oknfortabelt ett par dargar senare.

pimpslap :
Du har faktiskt helt rätt i det du säger och importera från Italen är nog ett bättre alternativ då.

Kraizy : Jag har också hört det. nej jag ska inte tävla och så, så det berör inte mig :)

Men är det någon som vet hur det kan gå till att importera från Italien då, och vad et kan kosta ?
jeba jeba !

2009-04-13 19:19
"dom har vunnit massa priser".. jaha? om jag var du skulle jag mer kolla på hundarnas MH för att se om det är några hundar som är bra mentalt eller om det bara är nervvrak. en hunds mentalitet borde alltid gå före dess utseende..

tycker att du ska skicka ett mail till rasklubben som kan ge dig svar på en gång istället för att få halvluddiga svar här.

2009-04-13 19:25
electro : jamen det är en av grejerna som gör att jag tycker att dom verkar seriösa.. okeej, ja det är klart !
jeba jeba !
Toastare

2009-04-13 19:28
laquente, det gör ont efteråt.. varför tror du att det gått så långt att det är förbjudet i de flesta länder?

som sagt, kontakta rasklubben för dobbis här i Sverige så kan de hjälpa dig.

2009-04-13 19:31
Finns det underlag för att de nu har vunnit priser?. Annars kan det bara vara tagit ur luften, men jag antar att du har kollat så att det är legitimt?.

Då har jag bara en fråga till dig, och besvara den gärna. Varför vill du ha en hund?
*snaark*

2009-04-13 19:32
BountyBoo : var hittar man rasklubben för dobbis ? Kollade lite på google men hittade inte dom.
jeba jeba !

2009-04-13 19:34
furder : Ja enligt sidan iaf, men jag får kolla mer på det och skicka e-mail till någon som har erfarenhet av uppfödare.

Varför jag vill ha en hund ? : Jag är uppväxt med hund och vill gärna att min son ska växa upp med hund, vi ska snart flytta till en gård lite avsides från stan och vill gärna ha en hund som vaktar.
jeba jeba !

2009-04-13 19:40
laquente : Kolla helst med SKK, och fråga för de brukar har bra kennlar som man kan kolla på (Svenska som utländska).

*snaark*
Toastare

2009-04-13 20:01
Om du söker på dobberman på google och då brukar en av de första täffarna vara rasklubben...

furder, rasklubben (som är kopplad till SKK) har valåförmedling..

laquente, då kanske inte en dobberman är rätt ras? Det är ju en brukshund före en vakthund?

2009-04-13 20:05
Okej, tack så mycket .. ska kolla runder lite :)
jeba jeba !

2009-04-13 20:11
Dobermannklubben här är jättebra, jag hade problem med min dobbis för några år sen, och tog kontakt med dem. De kom med råd och ren konkret hjälp, och var väldigt kunniga.

Trots att båda föräldrarna till honom var så bra man kunde önska, en bra uppfödare, och stor hundvana hos mig och mina föräldrar blev han inte bra i skallen, och vi fick avliva honom när han var tio månader. Det är svåra hundar, och att importera från någon där man ändå inte har helt hundra koll känns som lite risky business.
Men lycka till!

2009-04-13 20:15
Kupering av hundar sker i valpåldern så problem med balans inträffar inte.

Kupering av öron sker likväl i valpåldern varvid hunden inte har problem i vuxen ålder med öron vilket de traditionella kuperingsraserna anses ha (det är därför man kuperar).

Jag förstår helt och hållet varför du vill ha kuperat

People always try to push you into somethin that represents frontin
Toastare

2009-04-13 21:26
majorz, de vanligaste hundarna vars öron man kuperar har inte öronproblem? De flesta är ju raser med vippöron.. inga cocker eller bassetöron med mycket hår i som ligger som ett lock och ge öroninflammation.
Det är en lögn. Det görs enbart för kosmetiska skäl.

2009-04-13 21:30
BountyBoo : Sammtidigt som många vars öron inte är kuperade (speciellt hos dobbermann) får problem med öronen med tiden. Vilket inte dom med kuperade öron får.

2009-04-13 21:39
Men är det inte fortfarande lagligt i danmnark ?

2009-04-13 21:46
Jag tycker att det är onödigt att starta en ny tråd om en fråga för att den är OT. Men vad är kupering och varför strider den mot djurrätten?
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2009-04-13 21:47
BountyBoo, hur menar du med att det är en "brukshund före en vakthund"?
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2009-04-13 21:54
pimslap antar att hon menar att det är brukshund som behöver mycket aktivering och hjärngympa och att trådskaparen därför kanske borde kolla på andra raser eftersom han verkar vilja ha en hund som han ska låta strosa runt på gården och skälla på främlingar? så uppfattade iallafall jag det.

om du verkligen vill ha en VAKTHUND så varför inte skaffa en ras som verkligen är lämpad för det? t.ex kaukasisk ovtjarka har sjukt mycket vakt i sig.

2009-04-13 22:05
Dobermann är en följsam, arbetsvillig och måttligt livlig hund. Den är mycket trogen sin familj och är en alldeles utmärkt vakthund!

2009-04-13 22:19
finns raser som är bättre vakthundar och som inte kräver lika mycket motion och aktivering. that's all im saying.

2009-04-13 23:08
Dessutom får de ofta bättre poäng på utställningar hos de utländska domarna som föredrar de kuperade exemplaren.

Då jag själv är sugen på en Dobbe så har jag läst på lite, och iaf i sverige får du inte ställa ut en kuperad hund, om den är född efter kuperingsförbudets start.
Om den är född innan förbudet ska den dömas likvärdigt som en hund utan kupering..

Sen är ju Dobermanns signatur att ha stående öron för gemene man.

Ukraina ska tydligen ha bra avel för dobermanns (hört ryktesvägen), men å andra sidan är det en väldigt bra hund att ha om man vet vad man pysslar med..

Oftast blir importhundar väldigt dyra också, så du får antagligen betala det dubbla mot vad du skulle få för en i sverige, och sverige har väldigt bra koll på aveln. Så frågan är väl om det verkligen är värt det..

Vilka länder är det lagligt med kupering i ännu förresten?

(Inlägget ändrat av Simba 2009-04-13 23:08:16)
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-04-14 00:02
Bountyboo : Jo, jag vet, "familjens"kennel är reggad there and alot of other stuff, så det vet jag

Men jag har inget att bidra till tråden, och jag tycker f.ö att kupering är fel (vilket inte tråden handlar om), men lycka till!. Hoppas att du hittar det du tror du vill ha iaf :)
*snaark*
Toastare

2009-04-14 10:08
majorz, vad för problem får dobermann med öronen? Du förstår väl att kupering ger en genetisk försvagning i de delar som kuperas som svans och öron. Men nu är det så pass längesen det blev förbjudet i Sverige. Och visst funkar det till vakt, men deras huvudsakliga syssla är bruks och det ska man vara medveten om.

pimpslap, som electro skrev.

2009-04-14 10:13
vaahwd eeh kuwperihng? ^^
Get Random!

2009-04-14 10:16
Bounty, har du någon källa/ statistik på att den lämpar sig bättre till bruks än till vakt? Jag har inte lyckats hitta någon info om det påståendet utan vad jag läst/ hört lämpar den sig precis lika bra till bruks, vakt, lydnad som sällskap. Så hook me up!

electro, förlåt men är du fullkomligt utblåst i kraniet som rekommenderar en blivande familj att skaffa en Kaukasisk Ovtjarka?

2009-04-14 10:42
Någon som vet om det fortfarande är lagligt i Danmark ?
Toastare

2009-04-14 10:46
pimpslap, behövs väl inte någon statistik när det är en brukshund som behöver mental träning.

2009-04-14 11:32
BountyBoo, jag åsyftade ditt påstående om att det är en brukshund FÖRE vakthund. Vad jag förstått är den likvärdig båda ändamålen, & eftersom jag är rätt nyfiken på hundrasen hade det varit intressant att få ta del av information som styrker det du skrivit.

2009-04-14 11:44
pimpslap nej, jag är inte en sån som tror på allt media säger. kallar du pitbulls för mördarhundar också? puh.

Toastare

2009-04-14 11:45
pimpslap, men om man inte är ett vaktbolag som hundtjänst så ska man ju inte ha en hund som bara används till vakt. På rassidan nämns inte vakt, däremot att den är en bruks-, skydds- och sällskapshund...men det är ju något helt annat.

2009-04-14 11:47
electro, vad har media med något alls i sammanhanget att göra? Du förnekar KO's karaktär om du rekommenderar den till en barnfamilj. & snälla, blanda inte in Pitbull terriers i det här. Nog med off topic.

2009-04-14 12:00
pimpslap för att jag antar att det är där ifrån du fått dina fördomar? står ju hur mkt skit som helst om rasen där. jag har själv läst mycket om rasen och läst om många ovtjarkas i barnfamiljer, bara för att det är en utpräglad vakthund betyder det inte att det är en killingmachine. så som du "snackar skit" om ovtjarkas nu, gör ju typ hela världen mot pitbulls. that's why i brought it up. nåväl, smaken är som baken.

2009-04-14 12:36
electro, jag har aldrig läst några artiklar i pressen alls om KO så chilla ner & sluta lägga ord i min mun. Vad är det för fördomar du påstår att jag har? Att jag inte tycker en KO kommer till sin rätt hos en barnfamilj? Att jag tycker det är olämpligt för båda parter? Är jag även fördomsfull om jag tycker samma sak om t.ex vargen? Eller tigrar?

BountyBoo, fast var har TS skrivit att han endast vill ha den till vakt? Den har ju bruksegenskaper både som vakt- gårds- & sällskapshund?