Kastrullen Nej jag har kollat upp det och som jag förstår det nu så är det såhär det funkar; Tjänar du mer än 18.199 kr så får du skatta på det du tjänat, skatt på alltihop alltså.. du får alltså mer pengar i slutänden om du tjänat 18.100 kr än om du tjänat säg, 19.000 kr. Visst låter det väldigt konstigt men om jag hajar det korrekt är det så systemet funkar. Rätta mig om jag har fel, gärna med hänvisning till en pålitlig källa.Peacerich Det jag undrar över är ju inte hur mycket skatt jag kommer få betala i exakt siffra. Utan mer lite allmänna råd från folk som kanske vet hur det funkar. Mina rådande omständigheter gör ju att en smula eftertanke för skatten kan vara värd. Har aldrig direkt brytt mig om att fördjupa mig i hur det funkar att skatta förut så jag vet egentligen ingenting om det. Nada. Finns det inte olika "magiska gränser" man kan passera där man får skatta mer eller mindre beroende på om man överstiger? Vilka är gränserna, om de nu finns? 5% säger du, jag har fått för mig att en normal svenne alltid betalar 30% skatt och då låter ju 5% jätte lite, en 5:a på en hundring liksom. Det låter orimligt att staten inte skulle råna mig på mer riksdaler. Min arbetsgivare vet nog ingenting alls, mindre än mig som inte vet något alls då mitt nuvarande jobb tar slut på tisdag kommande vecka. Om jag sen får hoppa in fler gånger under 2009 eller hittar annat jobb, det vet man ju aldrig. Men förhoppningsvis borde jag hitta nån slags inkomst under året.joda Jo det där är den så kallade "skumma enkäten jag hittade. Men jag är lite osäker på om det är vist att använda den eller inte. Jag tror att det finns goda chanser jag inte tjänar mer än 18.200, lika goda chanser finns dock att jag kan hitta mer jobb och överskrida gränsen. Frågan är, kommer man få skatta 30% direkt då man kommer över den där magiska gränsen eller höjs det stegvis? Blir ju ett väldigt smärtsamt snedsteg annars om man skulle komma upp i kanske 20.000 kr istället.