I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skatt på "lite pengar"

Övrigt - Blandat

2009-04-07 17:53

Skatt på "lite pengar"

Hej!

Nu är det så att jag är lite förvirrad över min kommande skatt. Jag kommer jobba lite extra under det här året på sidan av studierna, men jag vet inte alls hur mycket extra det kommer bli. Hittat nått "halvskumt" intyg från skatteverket där det står att den som studerar och t.ex sommarjobbar eller extrajobbar samt inte kommer tjäna mer än 18 200kr under 2009 är skattebefriad. Enkäten ska fyllas i och lämnas in till arbetsgivaren.

Om det inte vore så att jag tänkt dra iväg om 1år (tidigt nästa vår) och troligen inte kommer hinna deklarera innan dess och få tillbaka eventuellt överflöd så skulle jag skita i den blanketten.. men jag kommer troligen inte ha "råd" att få pengarna i efterhand så därför lär jag höra hur det här funkar.

Chansen finns ju att jag kommer tjäna med än 18 200kr, men jag vet inte säkert, det är ju ett helt år framåt och just nu är det inte mycket jobb. Antar att om jag inte gör det är allt lungt men OM jag gör det, innebär det skatt på de redan tjänade 18 200 plus på den överstigande summan eller enbart det överstigande beloppet? Jag befarar det första men hoppas på det andra =/

I och med omständigheterna har jag inte råd med att få en olämplig restskatt i början av nästa år heller utan vill försöka få till det här så bra så möjligt från början.

Har också för mig att man skattar olika mycket beroende på hur mycket man tjänar också oavsett, om nån vet vart de magiska gränserna går så skulle det också vara intressant att veta.

Tack på förhand!

2009-04-07 18:00
Om du tjänar mer än 18200 , be din arbetsgivare att dra skatt exakt efter tabell. Då slipper du restskatt / återbäring

2009-04-07 18:05
croZ
I teorin så ska man gå +/- 0, funkar dock sällan i praktiken. Jag har t.ex. alltid fått tillbaka pengar trots att jag går efter tabell.

2009-04-07 18:07
Efter tabell, hur vad är det för en tabell. Grejen jag tänkte är ju att de där 18200 har jag vid det laget redan fått utbetalt.. och ska dem ändå skattas i efterhand (om så är fallet) innebär det att dem drar ännu mer på de där sista lönerna?

Och varför ska det vara så jävla komplicerat att betala sin skatt? =/ Jag är lika vilse som alice i underlandet här.. hjälp mig!

Toastare

2009-04-07 18:44
skattetabell... du kollar din kommunalskatt..kollar rätt tabell på skatteverket, kollar upp din rad där det du tjänar står med, kollar kolumn 1 (som är pensionsberättigad inkomst)

där står din exakta skatt du ska betala.

du får smällen i efterskott.. inkomstår 2009, taxeringsår 2010.
Jag skyller allt på Emma!

2009-04-07 18:52
BountyBoo F29

Vet att jag får smällen i efterhand om jag får en smäll, frågan var ju om dem kommer skatta även på de 18 200kr som annars blir skattefria om jag tjänar 18 201kr?

Tabeller säger du, men kan dem verkligen funka om man bara är timanställd och jobbar lite då och då? Ingen kan ju veta vad jag kommer tjäna i slutänden liksom..

2009-04-07 22:09

2009-04-08 08:19
dude. det finns lixom inget exakt svar till detta, då varken du eller din arbetsgivare kommer att veta exakt hur mycket du kommer att tjäna. skattejämkning är mitt förslag. Be din arbetsgivare dra nån procent i skatt bara.. Så då är du garderad lite iaf.

Svaret som du vill ha är ju typ. ska jag skatta eller inte. hur mycket? Ingen som kan veta det här bättre än du och din arbetsgivare. Så skulle jag varit du, så skulle jag be dom dra typ 5% skatt för att vara på den säkra sidan.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-04-08 08:45
om du tjänar 18201 :- så skattar du för 1 spänn
...

2009-04-08 19:49
Kastrullen

Nej jag har kollat upp det och som jag förstår det nu så är det såhär det funkar;

Tjänar du mer än 18.199 kr så får du skatta på det du tjänat, skatt på alltihop alltså.. du får alltså mer pengar i slutänden om du tjänat 18.100 kr än om du tjänat säg, 19.000 kr. Visst låter det väldigt konstigt men om jag hajar det korrekt är det så systemet funkar.

Rätta mig om jag har fel, gärna med hänvisning till en pålitlig källa.

Peacerich

Det jag undrar över är ju inte hur mycket skatt jag kommer få betala i exakt siffra. Utan mer lite allmänna råd från folk som kanske vet hur det funkar. Mina rådande omständigheter gör ju att en smula eftertanke för skatten kan vara värd. Har aldrig direkt brytt mig om att fördjupa mig i hur det funkar att skatta förut så jag vet egentligen ingenting om det. Nada.

Finns det inte olika "magiska gränser" man kan passera där man får skatta mer eller mindre beroende på om man överstiger? Vilka är gränserna, om de nu finns? 5% säger du, jag har fått för mig att en normal svenne alltid betalar 30% skatt och då låter ju 5% jätte lite, en 5:a på en hundring liksom. Det låter orimligt att staten inte skulle råna mig på mer riksdaler.
Min arbetsgivare vet nog ingenting alls, mindre än mig som inte vet något alls då mitt nuvarande jobb tar slut på tisdag kommande vecka. Om jag sen får hoppa in fler gånger under 2009 eller hittar annat jobb, det vet man ju aldrig. Men förhoppningsvis borde jag hitta nån slags inkomst under året.

joda

Jo det där är den så kallade "skumma enkäten jag hittade. Men jag är lite osäker på om det är vist att använda den eller inte. Jag tror att det finns goda chanser jag inte tjänar mer än 18.200, lika goda chanser finns dock att jag kan hitta mer jobb och överskrida gränsen. Frågan är, kommer man få skatta 30% direkt då man kommer över den där magiska gränsen eller höjs det stegvis? Blir ju ett väldigt smärtsamt snedsteg annars om man skulle komma upp i kanske 20.000 kr istället.

2009-04-08 22:44
om du inte tror att du kommer tjäna mer använder du blanketten för under 18200, tjänar du mer rapporterar du in ändringen med den andra blanketten. titta på graferna som var i slutet så får du en uppfattning om vad du kommer få kvar efter skatt.. som nämnts får du mindre pengar tillbaka om du hamnar just ovanför gränsen, å andra sidan går dom pengarna direkt till din pension så det är inte lika dumt som det låter.
cry me a river!
--> thcrew

2009-04-08 22:45
18199 ger 0 i skatt.
18200 gav 1300 i skatt.
över 20000 så har du ut mer än 18200 i pengar.
cry me a river!
--> thcrew

2009-04-08 22:50
joda

Hur ändrar dem till skatten när man om rapporterar den då, drar dem lite mer på kommande lönen då för att man ska slippa baksmällen till årsskiftet?

Får tacka så mycket för du är väldigt hjälpsam.

Moderator

2009-04-08 23:32
Äsch, klart du tjänar mer än 18 000:- på året. 4 arbetstillfällen i månaden och du har i princip tjänat ihop det på året.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-04-08 23:51
jag vet inte så noga exakt hur det går till, det får du ringa skatteverket och fråga om, men antagligen sker det på ett sånt sätt att du på en gång ska betala så rätt skatt som möjligt.
cry me a river!
--> thcrew

2009-04-09 19:56
ramuz

Var inte så säker, det är jävligt svårt att få jobb och det ända jag har garanterat är ju 3 veckor på det jag har nu. Sen kommer jag ändå inte kunna spendera 8h per dag att jaga jobb då jag pluggar.

Visst, får jag ett reko jobb så kommer jag göra det, får jag det inte kommer jag däremot inte göra det.. och som det ser ut nu har jag ingen aning vilket det blir.

joda

Formulerar mig bättre i text så jag maila dem igår och fick idag ett mail.. där stod det "vi har mottagit ditt e-mail och en utav våra handläggare jobbar på det". Det är ju precis vad man vill höra. men, men, du har varit hjälpsam så tack ska du ha.