I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jättenyttig mat! [Tips]

Övrigt - Blandat

2009-04-06 20:30

Jättenyttig mat! [Tips]

Jag behöver lite tips på mat som går att slänga ihop super enkelt, och så ska det vara nyttigt.

Eftersom jag till 99% alltid äter själv när jag äter hemma så känns det pissonödigt att ställa sig och laga massa mat varje dag. Detta leder till att det blir mycket nudlar och annat som man nbara slänger ihop för att bli mätt. Har på senare tid börjat slänga i lite Surimi,purjolök och sockerärtor i nudlarna för att få i mig lite mer näring och skit.

Men nu vill jag ha tips på enkel nyttig mat! Det behöver nödvändigtvis inte vara särskilt gott.. jag kan säkert piffa upp era ideér lite så det faller mig mer i smaken, är trotsallt inte dålig på att laga mat, känns bara onödigt när man bara lagar till sig själv. Så kom med tips!

2009-04-06 20:31
sallad
shakes.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-06 20:32
Bra saker helt klart...

Jag behöver även veta nödvändigt innehåll i saker och ting för att man inte ska typ DÖ av vitaminbrist m.m

2009-04-06 20:33
shakes och sallad har garanterat allt du behöver.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-06 20:41
jag kan tala om vad som är på min meny ikväll

avocado
tomat
morot
bladspenat
valnötter
rågbröd
keso
kokt ägg
apelsin

förutom ägget så äter jag allt det andra precis som det är. bara att skölja salladsgrejerna, skala moroten och dela avocadon på mitten och äta med sked. det blir man faktiskt väldigt mätt på.

annars kör jag rätt ofta på krossade tomater, majs, röda linser, paprika och äter det med yougurt och grovt bröd.

Delam tange barat

2009-04-06 20:42
pan pizza och sen lite sallad o gurka på för att vara nyttig

2009-04-06 20:43
och gällande vitaminbrist så är mitt tips att du helt enkelt äter fem frukter/grönsaker per dag. och varierar dem. det som smakar lite är oftast inte särskilt nyttigt. skit i gurka och isbergssallad, kör hellre på avocado och spenat
Delam tange barat

2009-04-06 20:43
WEIGHT GAIN!!!
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2009-04-06 20:50
Bra tips där Rachel, Avocado äter jag faktiskt ibland och ÄLSKAR.. Så jag får köra lite mer på det. Keso är fan ett riktigt bra mättande tips med, måste inhandlas.

Jag kanske inte nämnde det tidigare, men sakerna skall gärna vara MÄTTANDE också!

Vad är skillnaden med Weight Gain mat egentligen?

2009-04-06 20:53
Wok-grönsaker och kyklingfilé...
 HELSINGBORGS IF!

2009-04-06 20:54
shakes och sallad har garanterat allt du behöver.

men å andra sidan så komemr magsäcken att krympa om han inte äter riktig mt så den får jobba..

jag hatar shakes och alla som har vigt sitt liv till dessa "mirakelkurer"!

(du kanske inte är frälst, isåfall gillar jag dej.. )
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-04-06 21:01
nah inte alls frälst. var mest ironisk.
jag är däremot frälst till fastande ngn gång om året. men inte så mkt för vikt som för att rena min katastrofala kropp :-)

2009-04-06 21:02
GRÖT!!
2dl havregryn,4.5dl vatten 1krm salt.. skit enkelt och skit gott!
BIT POP is taking over klockan 8

2009-04-06 21:04
Peppis F26

Ah, dåså.. hör så sjukt mycket propaganda just nu, och det är skrämmande att så många går på det.. ex. "ta det här, sen börjar du träna 4 dagar i veckan så kommer du gå ner i vikt!"

OT

Mycket grönsaker, långsamma kolhydrater (ju längre skiten ska koka desto bättre), mycket protein, sen dunkar du sånna där vitamintillskott i piller/brustablettform..

Baljväxter innehålelr mycket protein, bra att veta om du har slut på kött hemma.. xD

2009-04-06 21:06
Gröt är fan bra, piffa upp med lite färsk frukt.. bra plan!

Det är många bra tips, dock söker jag lite mer mättande mat!

KEEP EM COMIN!

2009-04-06 21:11
SUSHI!!

2009-04-06 21:31
tonfisk ar ett nice tillbehor, protein rikt och mattar. slangde ihop en sallad pa 5min. oliver, sparris, tonfisk och sen hade jag en san nice bag med olika sallader och morotter fardig choppat. :) ar ganska matt nu. sen blir det banan till efterratt.

smaaarrrish
-ò_ó-

2009-04-06 21:36
simba- de enda medel som gör sånt me kroppen är knark. och sådant som sedan snabbt klassas som knark. som tex efedrin.

2009-04-06 21:46
Ett tips, skaffa kokboken "du är vad du äter".. Finns as många nyttiga & goda recept i den... Många av sakerna är även lättgjorda..

2009-04-06 23:01
GRÖT

2009-04-06 23:01
Peppis F26

vad gör vad med kroppen? går ner i vikt? det jag menade var att det är jävligt självklart att du går ner i vikt m man börjar träna 4 dagar i veckan, men sen tycker alla att det dom äter är rena mirakelkuren. För träning har väl aldrig gjort någon smal? :P

2009-04-06 23:09
Ät mat wtf

2009-04-06 23:19

har någon sagt morötter! annars gör jag det. moroten är oöverträffad. skala ett kilo varje måndag, slanta och lägg i lådor så har du att knapra på resten av veckan. nyttigt, mättande OCH kalorisnålt! tre önskningar på en gång.

gröt är som någon annan redan sagt bra, har du i kanel kan du sänka blodtrycket också men över 2 msk om dagen kan vara farligt....

själv är jag mycket fäst vid potatis, det är också, i jämförelse med ris och pasta, kalorisnålt.

andra bra grejer är ägg och tonfisk.

2009-04-06 23:20
ät mycket rå mat, och ha olivolja och vinäger i salladerna. Ta mindre smör på mackan och dra ner på socker och salt intaget. Typ alltså du behöver inte göra så mycket mer än så, jag gick ner tio kilo på det
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-04-06 23:25

2009-04-06 23:59
Något som jag undrar är om Vikktoriusvill gå ner i vikt också eller äta nyttigt bara. För det är ju olika saker. Jag uppfattade det inte som att det var aktuellt med viktnedgång, men det tycks komma massa bantningstips här?
Delam tange barat

2009-04-07 08:29
men vad som är nyttigt är ju extremt olika uppfattningar om.
gi?
fullkorn?
kyckling?
light produkter?

2009-04-07 16:46
stek:

Nötfärs 500g

tillsätt:

1st Lök gul eller röd
1st Paprika röd
500g Tomater krossade
150g Heinz ketchup
5 klyftor Vitlök
en röd Chilifrukt
vatten

låt det puttra i 20min

sen slänger man i 300g Sojabönor(en burk) och 240g Kikärtor(en burk) precis innan man tar grytan av plattan

fick 4 portioner om ca 4-500kcal styck, gott och bra!

har man stora grytor kan man gör ur mycket som helst

brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap

2009-04-07 16:50
Som Rachel var inne på så är jag inte ute efter att banta. Jag är bara för lat för att laga mat, och då blir det att jag slänger ihop något oftast onyttigt väldigt snabbt.. Så jag vill egentligen ha tips på nyttig-SNABBMAT, typ..

2009-04-08 00:07
Grönsakssoppa! Snabblagat, mättande och nyttigt.

Det enda som behövs är diverse grönsaker, rotfruter förslagsvis, efter tycke och smak ( t ex morötter, potatis, kålrötter och purjo), buljongtärningar, vatten, salt, peppar och ingefära om man gillar det...Bara att koka tills grönsakerna är bra konsistens (inte för mjuka).

"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2009-04-08 00:13
koka fisk går fan fort, typ 3 minuter så är den genomkokad

2009-04-08 00:24
revbenspjäll med potatissallad.
fläsk filé med béa och pommes fritsl.
trädgårdstomtar med aromsmör .

2009-04-08 01:55
försvinner inte mkt av nyttigheten i produkter som man kokar? eller har jag fått det hela om bakfoten

2009-04-08 07:08
Svitz: det beror väl på vad man gör med avkoket. Kokar du grönsaker exempelvis, så stämmer detta, därför ska man behålla spadet och försöka använda det i största möjliga mån, annars går alla vitaminer förlorade.

2009-04-08 12:02
tonfisk (vatten)några kokta ägg, valfria grönsaker, eventuellt lite ost bitar.. blanda ihop allt till en härlig sörja och ät som det är eller använd som fyllning i typ ciabatta eller liknande
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap

2009-04-08 12:19
Ja precis om du kokar nått spara spadet, det kan man allt hälla i sig det är bara att hålla för näsan

2009-04-08 13:09
gör en bulgur/matvete "durum" sallad med avocado, tomat, rödlök, fetaost o kanske spenat eller ngt liknande...nyttigt o du kan göra den till två dagar direkt. Vill du lyxa lite kan du ha gravad lax i den, vill du göra det billigare kan du steka upp lite kylling med chili o lite thai fishsauce så har du en pulig maträtt.

ja asså inte lönt för mig att säga vad du ska ha i egentligen för du har väl din smak..men ett tips iaf

2009-04-08 13:13
Synd bara att paprika helvettet kostar typ 80 kr/kg. Rekommenderar saker med tonfisk, lättlagat, gott och oftast nyttigt.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-04-08 13:14
MRsalesman, det var ett riktigt hett tips faktiskt! TACK!

2009-04-10 17:39
pasta med pesto och grönsaker, typ tomat, avocado och rödlök. funkar alltid.

annars är nog mitt bästa tips att laga mycket mat åt gången så behöver du inte göra det så ofta.
Rehab is for quiters.

2009-04-10 17:50
ut o jogga :D

2009-04-10 21:52
Omelett är enkelt och bra (mättande) mat. Tomatomelett är min favorit.

Har jag mycket grönsaker hemma käkar jaggärna sallad, helst kycklingvarianter. Den senaste jag kört på är:

- 1 kycklingfilé som "marineras" i soja nån timme, ev en buljongtärning i om det är fryst kycklingfilé (massa vatten i dem). skiva i 3-4 jämstora bitar och släng in i ugnen (15-25min @ ~200). Skär i mindre bitar och låt svalna.

- Sallad efter smak.

- Något att "fylla ut med" om man t.ex vill göra matlåda, t.ex bönor eller pasta.

- Något syrligt som tillför vätska, kan va citronjuice eller skivad ananas. Kan bli torrt och trist utan.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-04-11 10:38
Ha bönor i allt du äter så mår du snart bra igen.