I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Göteborg hårt på nedgång...

Övrigt - Blandat

2009-04-05 22:29

Göteborg hårt på nedgång...

Jag tycker egentligen om Göteborg, har spenderat mycket tid där som barn då halva min släkt är från västkusten. Dessutom bodde jag ett par månader där förra året.

Denna helgen har jag besökt några vänner nere i götet, jag kom ned i fredagskväll och hade knappt kommit av tåget innan jag blev hotad med stryk av något halvdant ungdomsgäng. Jag kom fram till spårvagnarna vid centralstationen och stämningen var allmänt hetsig och hotfull. Jag kom hursomhelst på en vagn och tog mig till Järntorget för att hälsa på ett par kamrater på en bar där. När vi skulle därifrån till Vasaplatsen bevittnade vi tre olika slagsmål och när en kamrat hälsade lite festligt på ett par tjejer blev responsen att han skulle dra åt helvete.

Lördagsmorgonen var dock det sjukaste! Jag vaknade hos min kamrat och läste GP till en kopp kaffe och en cigg, där stod det om åtskilliga mord och liknande. "Fyfan" tänkte jag, och väkte min kamrat för att tillsammans med honom kila ned till konsum på avenyn för att köpa lite frukost. På väg ned till konsum så bevittnade vi ett rån mot hovjuvelerarn mittemot konsum. Där körde en bil in i butiken och de började avlossa skott mot vittnen! Både jag och min kompis fick sitta i vittnesförhör i en kvart var ungefär. När vi sedemera hade ätit våran frukost och skulle ned till Kungsportsplatsen för att springa i lite butiker så passerade ett tiotal bandidosmedlemmar framför oss på sina motorcyklar! Senare såg jag totalt fem-tio mc-knuttar springa runt. Något jag aldrig sett i Stockholm.

När jag ikväll skulle hemåt igen så tänkte jag ta mig en promenad från chalmersgatan till centralen, för att gena lite tänkte jag att jag skulle gå igenom nordstan som (trots att det var stängt) var smockat med folk. Det jag passerade där var tre slagsmål på en radie på kanske 150 meter. När jag skulle vika av ned mot centralen passerade jag den kända "emotrappan" som denna gång var fullt av halvfulla fjortisar. Jag gick förbi med dator + kamera för 15000 och väska full med kläder. Jag brukar i vanliga fall inte känna mig hotad av småkids men så fort jag gick förbi började det regna diverse ölburkar och pommes frites mot mig varpå jag började gå fortare. När några av dom började följa efter mig var det faktiskt riktigt läskigt.

Min slutsats på detta är att Göteborg är kraftigt på nedgång och börjar mer och mer likna en laglös stad. Skulle jag få placera ut Batman någonstans skulle det garanterat vara i götet!

Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2009-04-05 22:46
Det är inte så att du har en mössa där det står "Dömd Våldtäktsman" på eller nått?

2009-04-05 22:54
Jo, det har hänt mycket knepigt den här helgen. Men "åtskilliga mord och liknande"? Nej.

Det syns när folk är utomsocknes.

2009-04-05 23:03
För att alla inomsocknes är vana vid att bo i ett skithål?
Follow the dao, right about....NOW!

2009-04-05 23:08
Dessutom florerar både HA och bandidos rätt frekvent här, men även diverse andra ligor som inte är lika besatta av att skylta med det.

Om jag ska vara ärlig låter det som att du kryddar din historia en del, om inte så hade du fet otur.
Kanske att gå i femman huset på natten inte var den bästa idén men järntorget är knappast gangster.
Men sex slagsmål på en helg, och att SE bandidos räknas ju knappast ;)
Isåfall skulle batman göra sig bättre i t ex Ludvika.
Rock out with your cock out!

2009-04-05 23:08
alltså.. det där har man ju inte sett nånting av. inte så överdrivet som du säger det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-05 23:16
Okej, det kanske inte var regelrätta rallarslagsmål men det var mycket slit i kläderna och ruffig stämning. Sen var det inte mitt i natten jag gick igenom femman, utan typ 19.40...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2009-04-05 23:34
jag skulle gärna vända på det och säga att hela jävla sverige är ett sjunkande skepp, fast det har väl inte med saken att göra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-06 00:14
Kände sig hotad av fjortisar... vad sött =)

2009-04-06 00:15
göteborg må husera en del motorcykelburen ungdom (kanske inte är så mycket ungdom iofs), men när det kommer till slagsmål och hetsig stämning går fan inget upp mot stureplan. där känns det verkligen som laglöst land helgnätter, lyckligtvis(?) verkar besökarna där vara måttligt skickliga i knytnävsretorik så det kanske inte blir så påtagligt. och nej jag brukar inte hänga på stureplan
http://www.kommandot.se/wp/

2009-04-06 00:17
bperb
Du har helt rätt i det du skriver. Överklassmalmen är nog farligare än de farligaste förorterna i sverige tillsammans. Vill du ha knark, vapen, horor och slagsmål så finns de runt Svampen.

2009-04-06 00:23
twoface

farligt vet jag inte. det är däremot där som jag har fått känsla av att risken att hamna i bråk är betydligt större än någon annan stans i sverige jag har varit. men som sagt så var de slagsmålen jag såg knappast nåt att känna sig hotad av, vuxna män som står i ring och hejjar på två kombatanter som brottas om en skön kvinnas gunst känns mer skrattretande än hotfullt. fulla som kastruller också, knappast som upplagt för att lyckas ge dig en fullträff

2009-04-06 03:21
sveriges baksida visar sitt sanna baksikte.
cry me a river!
--> thcrew

2009-04-06 03:27
Hahaha att du fick pommes frites kastade på dig av emos. Once in a lifetime experience!

2009-04-06 07:12
Sist jag var i goteborg var det skittrevligt, det anda otrevliga var faktiskt min overdrivet berusade van fran sthlm..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

Producent

2009-04-06 07:29
haha du har haft sjukt mycket otur! GBG är itne så farligt. fast jag kan hålla med om att det finns mer skit här som det inte fanns på 80-talet. men det är ju så över hela sverige.

BTW första gången jag var i stockholm 2001 så fick jag höra tre mordhot på en dag. och tyckte det var samma som du beskriver det. jag blev mordhotad dessutom (oprovocerat tro det eller ej!)! efter det så bodde jag i stockholm 05, och kände inte alls igen det där jag hade upplevt innan.

bara otur!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2009-04-06 07:49
I helgen va d tatueringsmässa i gbg å där e d ju alltid massa mc-gäng. Jag va på rock baren i lördagsnatt å d va smockat med bandidos. Trevligt.

2009-04-06 08:17
Låter jäkligt konstigt...
Jag bodde i gbg i 3 år (2005-2008) och jag såg aldrig ens ett slagsmål. Då bådde jag ändå i Gamlestaden i 2 år och i centrala stan i 1 år.
Åkte mycket tåg på helger för att hälsa på familj och vänner uppe i Karlstad. Inga konstigheter det heller.

2009-04-06 09:19
Hörde på TV att domstolarna ger mycket hårdare straff i GBG än i övriga Sverige, med all rätt verkar det som!
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2009-04-06 09:38
Jag tror att du överdriver.

2009-04-06 11:44
Nja, enligt min flickväns lillebror som är i femtonårsåldern och bor i gbg så är tydligen kidsen rätt ruffiga nu för tiden, mycket knivar och skit i skolorna och på stan, knivrån, och väldigt vanligt att dom går ihop några stycken för att ge sig på vuxna människor. (gärna någon med dator, kamera och en väska full med kläder)
Så riktiga skitungar verkar det ju vara.

Bandidos är väl ingenting att oroa sig för om man inte är kriminell själv antar jag.
Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2009-04-06 12:07
Ni borde titta på Kniven i hjärtat.
Bergsjön är inget att skojja med, inte.
Jag har flyttat till Kiruna och bott där i 1 år bara för den lattjo dialektens skull.

2009-04-06 16:53
Jag lever med intentionen att flytta till Göteborg i höst, ensam. Låter som att det händer lite mer grejer än där jag bor nu i alla fall.
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.

2009-04-06 17:46
Inkonkret: Du gör helt rätt val!
Graffare

2009-04-06 21:42
Vänta bara tills SAAB konkar och Volvo skär ner mer :)

Sen gillar ju folk från götet GHB och det gör inte saken bättre.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-04-06 21:57
Det där är ju inte representativt för Gbg någonstans. Men visst Gbg är sveriges mest segregerade stad, och med det följer mängder med sociala problem. Vi har fullt med organiserad brottslighet ifrån små knattegangsters till världsomspännande organisationer så som HA. Det finns mycke skit som borde städas upp, men jag tror nog att din historia är en aning kryddad.

Jag är dagligen runt om i många stadsdelar och har varken sett misshandel, rån eller någonting liknande på jag vet inte hur länge. Jag tycker att Göteborgarna visar en god mängd självförsvar när det väl inträffar något. Folk tvekar inte på att gå i mellan slagsmål och liknande.

Jag köper inte din bild av Gbg, men jag medger att det finns en del problem att ta tag i, vilket även makthavarna verkat förstå äntligen..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Graffare

2009-04-06 22:09
Det där med "sveriges mest segregerade stad" tycker jag man hör om Malmö hela tiden också. Vänsterpropaganda?
Groupie

2009-04-06 22:22
Jag hörde massa skit om Gbg innan jag flyttade hit i september men jag har inte märkt något av det du skriver..
Det enda cpiga med den här jävla staden är att man inte kan hitta 1:a hans lägenheter.. Fan omöjligt.... knappt det finns 2:a hand.. I övrigt är det bra här tycker jag.
Jag trivs bra.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2009-04-06 22:22
och då kommer jag från dalarna där bråk är mer regel än undantag på helgerna...
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2009-04-06 23:02
Nattugglan P26: om du vågar dig hit efter den här tråden (haha) testa ta vagnen längst ut i biskop, angered eller bergsjön så får du se hur segregerat de är.
Always in trouble/You can blame my mother/Gave birth to a gorilla and raised him in the jungle

2009-04-06 23:19
Jag var på järntorget och vid vasa i fredags. såg inget gruff eller otrevligt alls.

(burger king på järntorget är den platsen med mest anmält bråk i gbg, och ändå har jag aldrig sett minsta bråk där även om jag säkert passerar järntorget minst en sväng varje helg, säger en del)

Tatueringsmässan drar ju till sig en del MC-typer.
Precis som sci-fi mässan drar till sig stormtroopers.

2009-04-06 23:36
Precis som sci-fi mässan drar till sig stormtroopers.
hahahahaha

2009-04-07 00:10
äh, jag tyckte det var mer röj på helgkvällarna när jag bodde i majorna än när jag bodde i bergsjön. men procentuellt har nog hammarkullen varit där jag sett mest obehagligheter

2009-04-07 01:00
asså.. du blev hotad när du gick av tåget

och fjortisar kastar ölburkar på dig.. nu vet jag inte vilka det var som hotade dig men jag hade inte tvekat en sekund på att knocka emotrappiterna ..

jag har bott i gbg i hela mitt liv, gamlestaden , kortedala, bergsjön, frölunda, tynnered.. har knappt aldrig sett bråk eller så.. inte i stan heller och jag brukar ändå gå igenom nordstan sent pga att jag tränar sent och åker hem igenom stan.. eller åkte iaf
Get Random!
Graffare

2009-04-07 08:58
Jag har bott i Kortedala :)

2009-04-07 12:56
Jag bor i Hammarkullen, men jag märker inget särskilt. Några knarkare då och då, men även dom är diskreta. Händer inte så mycket random grejer i stan heller. Själv snubblar jag väldigt sällan över dom situationerna, och dom historierna jag hör levereras med jämna mellanrum.
Would I shit you? You're my favourite turd.

2009-04-07 13:18
Jag tror att du hade otur. Mina första två veckor såg jag två slagsmål (eller snarare: en låg ned, flera sparkar) på Järntorget. Men efter det har jag aldrig sett något. och det var ett halvår sen. Man kanske ser det man vill se, eller är orolig på stan och lägger märke till mer.

2009-04-07 13:45
Haha vafan?! Är det ingen som reagerar på att en 22årig snubbe blir jätterädd för några fjortisar som är beväpnade från topp till tå med POMMES FRITTES?!?

MC-gäng är väl MC-gäng, du ser dem väl lite här och var egentligen. Testa att gå nerför götgatan nån dag, där har jag sett några stycken. Visserligen inte med västar men sen hade de bara lite tatueringar och tröjor med Hells Angels på, inte en friterad panntoffla i sikte!

Klart det finns gruff och bus lite här och var, och klart att detta gruff och bus blir extra tydligt om du lägger ihop alla tillfällen som du sett det, speciellt om du sett ett väpnat rån där rånarna drog fram sina miniguns och sprejade rätt in i folkmassorna innan de drog iväg genom tårgas-ångorna.

2009-04-07 14:29
Majorna ÄR ju vildare än hammarkullen! särskillt på helgerna! alla majornabarn är ju knarkare å alla vuxna är kvarterskrogsalkisar
=)

2009-04-07 14:53
jag skulle vilja se en bild på dig! :)
Get Random!

2009-04-07 15:45
härliga tider!

2009-04-07 16:04
hmm har nu läst den här tråden under hela dagen, men hållit mig ifrån den för att se vad fasiken ni skriver.
Håller med TS lite granna faktiskt och förstår poängen, men det kanske är ren otur att man ser detta så klart och tydligt, speciellt rånet.

Av egen erfarenhet så är jag nere varje år i gbg på basketfestivalen. Och visst har det blivit lite värre år efter år. Speciellt alla snorungs wannabe gangsters i 14 års åldern som har 0, zip Zero respekt.

Men sen så har väl de flest städer ökad kriminalitet.
Dock är det synd att Gbg blivit så, då man har haf intrycket att det är en go' stad, med goa' gubbar och hela den jargongen.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-04-07 16:15
Götet har ju helt klart blitt tuffare de senaste tio åren. När jag flyttade hit (från Rinkeby, så jag kanske inte hade den bästa standarden att jämföra med) så tyckte jag det var en väldigt trevlig och öppen stad. Känner absolut inte så längre, jag tycker jag ser rätt mycket våld, skadegörelse och skit, plus mängden alkisar och hemlösa. Känns oftare deprimerande än något annat.

Fast å andra sidan så tror jag klimatet i större delen av landet har hårdnat, inte bara i GBG. Men fan, vänta tills fordonsindustrin lägger ner- då jävlar blir det stenkastning på avenyn igen.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-04-07 18:31
haha, första som sägs när jag glider in i bamba under eftermiddagskaffen och slår mig ned vid några polare

"jaha, så idag blev en snubbe skjuten utanför min lägenhet i johanneberg"

*jawdrop*

tänkte direkt på den här tråden.

2009-04-07 21:46
Inte så att jag blev livrädd när jag blev bombarderad med pommes frites och livrädd för 14åringar, men jag tror ingen av er skulle tycka det var särskilt behagligt att passera ensam när massa ungdomar fäller klåpord mot en. Även om jag hade knockat varenda en the fuck out var för sig så hade det inte varit särskilt kul om man står ensam mot ett tjugotal 15-20 åriga ungdomar när man dessutom har med sig både dator och kamera.

Hela poängen med den här tråden är att jag tycker man läser alltmer skit om Göteborg ju längre tiden går. Nu sitter jag inte på någon speciell statistik men man får känslan att man läser om fler mord och våldsbrott från Göteborg än vad man gör från Stockholm. Min känsla är att politikerna skiter i detta! Såg inte särskilt många poliser eller väktare under denna helg när jag var där (utom efter rånet på avenyn då såklart).
Manager

2009-04-07 22:03
Visst är det så att gbg har en annorlunda gängkultur osv än Stockholm.
Göteborg har troligtvis fler skottlossningar per år än Stockholm och de kriminella i gbg verkar vara lite mindre diskreta. Det är nog farligare att vara kriminell i GBG än någon annanstans :) men för en vanlig svensson är det nog knappast någon stor skillnad.

Tycker dock det är lite väl att påstå att gbg är påväg såpass mycket ner i skiten.. Det är ändå Sverige vi pratar om, Göteborg må ha några mord per år men jag tror inte att det är så mycket mer än någon annan valfri "storstad" i västeuropa. Det är helt enkelt något man får "räkna" med alltid kommer finnas i tätbefolkade storstäder.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2009-04-07 22:32
Jag pluggar på GU här i gbg och promenerar igenom avenyn, brunnsparken och nordstan varje dag, flera gånger när jag ska hem/till plugget. Ibland vid väldigt olika tidpunkter, sent som tidigt.
Visst ser man en del bråk, rån, snutar in action och diverse annan skit. Har hört talas om en hel del skottlossningar men har inte direkt varit i närheten av nåt sånt.

Under mina två år här så har jag aldrig personligen råkat ut för någon skit. Det känns mer som att de som lever/umgås med folk i de kretsarna är de som oftast råkar ut för trubbel.

Tycker inte att nåt som du, Batrat_XL, nämner låter jättekonstigt förutom det med att random folk verkade tjafsa med dig och agerade hotfulla, speciellt kidsen vid emotrappan, vad fan? haha
Jag går förbi emotrappan hur många gånger som helst i veckan men aldrig har någon sagt nåt eller kastat skit efter mig . Det får mig att undra lite om du kryddar din historia eller helt enkelt råkade provocera emokidsen och de andra människorna på nåt sätt? Du kanske har ett provokativt utseende/klädstil som emos och annat gbg folk inte gillar? Om det ens finns nåt sånt, har ingen aning haha
Det lät bara väldigt konstigt att folk helt oprovocerat var otrevliga mot dig.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-04-07 22:45
emotrappan biten låter väldigt suspekt i mina öron också.

annars är väl det bästa som sagts i tråden än så länge det Yun_di nämnde. Att oavsett vad som står i tidningarna så är det nog ingen större skillnad på göteborg eller stockholm för en vanlig invånare.

2009-04-07 22:49
utom att vi fortfarande går och inte powerwalkar från plats till plats här i gbg då.

2009-04-07 22:49
Asså, jag vet inte ens om det är EMO-trappan jag syftade på. Situationen inträffade på rampen som leder till gången ned mot centralen. Och kidsen som hängde där var fan inga EMOs, utan snarare gamla hederliga kickersungar...

2009-04-07 22:53
ah, om det var kickers eller förortskids så blir det genast mycket mer logiskt.