Högskoleprovet!
Några duktiga här på whoa som gjorde högskoleprovet idag? Och hur gick det för er? :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hur gick det för dig?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
1,3 allt står ju för fan och faller med matten. jävla pissprov
Idag var första gången jag skrev det. Enligt tidigare normeringstabeller borde också jag landa runt 1.3, vilket jag helt klart är nöjd med! När får man veta vilken av de två ORD- och ELF-delarna som gäller? Första delen gick betydligt bättre än den andra, åtminstone orden. Vad styr högskoleverkets beslut? Jag har ännu inte hittat något facit till den andra delen? Finns det någonstans?
Jag hade 27 fel. Känns bra, men också surt när man vet det kunde gå så mycket bättre. Gjorde färdigt matten på 20 min (av 50) och var helt säker på att jag hade rätt. Sen var typ 1/3 fel. :P
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Okej :) Jag borde få runt 1.2.. ORD och NOG drog ner mitt som fan :/
Lyricist
2009-03-29 03:57
En annan glömde ju bort hela skiten och kom på det kvällen innan kl 3...No högskoleprov för mig:(
Jag skrev det utan att plugga nått till det innan, hade räknat med att inte uppnå resultatet jag ville ha men när jag rättade mitt prov sen insåg jag att jag presterat ännu sämre än jag trott. Bah, känns ganska värdelöst så här efteråt men hade ju redan betalat för att få skriva det så jag hade ju inte så mycket val. Framförallt ORD drog ner mig, jag som vet så mycket konstiga ord och så har man oturen att få just såna som man inte vet.. hela provet står och faller ju på den delen. Dubbelt så mycket poäng som övriga delar så går man bet där får man inte ett bra resultat helt enkelt=/
Killerzteve De e inget, jag insisterade på att betala min systers högskoleprov, efter som jag jobbar och drar in så mkt mer pengar så jag ville va snäll och göra det åt henne, enda problemet var att jag visste inte hur man betalade över internet.. Så jag börja pilla lite här och där och tillslut så fixade jag och sen några veckor senare så säger dem till min syster att hon inte har betalat och jag ba: VA? så jag kollade upp det, jag hade fixat allt förutom att konfirmera själva övergången av summan xD, snacka om att hon blev förbannad, för nu kan hon inte göra det och hon hade behövt det nu till hösten då hon snart ska söka vidare... Fett jobbigt!
1.4 (enligt förra årets tabell) första gången utan att läsa något inför elller kika på föregående års prov, helt klart nöjd.
det känndes bra fram tills svenska ord-delen som sabbade allt. fattar fortfarande inte varför man ens har en sån del.
Haters gon' hate...
Folk som har problem med ORD borde läsa fler böcker. Nu gick det förvisso inte lysande för mig (30/40) men när jag pratar med en polare i telefon som inte vet vad ordet dust betyder så blir man lite orolig. Någonting som däremot borde ändras är texterna. En del av dem är så fantastiskt tråkiga att man bara vill somna. Fiberskogen och diktaren var de två värsta. Annars så gick det som förväntat, åt helvetet på NOG, lysande på ENG och bra på resten så 1.3-1.4 borde jag landa på.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Jag bör landa på 1.6 - 1.7. Skönt att ha höjt sig ifrån sist. BOYAH!
Ja den jävla skogstexten fick jag läsa 3 ggr för jag började tänka på nåt annat varje gång haha. Fick 1.2 förra gången. Mitt sämsta är helt klart ORD. Den gången fick jag 16. Hoppas det gick bättre nu, kändes som att jag kunde många ord även om jag gissade på de flesta. Och ja jag har inte läst en bok sedan 9an. I gymnasiet fick jag MVG på varje bokrecension/analys genom att skriva av SparkNotes. Känner mig lite halvt analfabetisk.
Fan! Borde verkligen ha gjort det men är för lat. Någon som vet hur ofta det finns en möjlighet att göra det, finns det en ny chans till hösten eller? Finns det ¨nått man kan jämföra högskoleprovet med, typ nationella eller nått sånt? Är ganska säker på att När jag väl göra det kommer det gå åt helvete totalt. Finns det nått handikapp för dyslexsi?
uncrowned Det är två prov per år. Nästa prov är 24 oktober och man anmäler sig senast 15 september. Detta gör man på studera.nu och det kostar 350 kr. På studera.nu kan du hitta gamla prov både interaktivt(dvs direkt på nätet) samt i pdf-format som man skriver ut. Det tas hänsyn till dyslexi. Exakt hur kan du ju höra med Högskoleverket...
Delam tange barat
De med dyslexi får extra tid.
Är det bara jag som tycker det är fruktansvärt fult av dom att ha en fejk del? Känns som man skulle kunna göra det på något mycket bättre sätt. Sen är det rätt störigt att hela grejen tar så sjukt lång tid, och att allt ska förklaras så jävla ingående om vart man ska kryssa oc skriva namn och så trots att det står exakt allt på pappret. Kan man inte fylla i pappret känns det som resten av provet inte kommer gå så bra heller.
Haha exakt vad jag tänkte på under provet. Att allting förklaras som det gör finner jag skrämmande. Högskoleprovet har trots allt funnits ett par år nu och om detta sätt att förmedla info är det mest effektiva de lyckats utarbeta så är det något som är väldigt fel. Angående fejkdelen så är jag bara glad att det var den andra delen och inte den första som var fejk. Det gick nämligen mycket sämre på den :)
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Ja jag tyckte också det var skönt men är det frsvarbart att låta 50000 sitta och kämpa med något som dom inte kommer få nån utdelning för? Låt gymnasister, frivilliga göra provet eller kanske informera om vilken del som är fake? Känns bara fel i min lilla värld :P.
Vi visste vilket som var fake, för de testade något nytt de funderade på att ha med i framtiden på oss :)
Jag fick 93 poäng, alltså 1.6 på förra årets tabell. Jobbigt dock att jag råkade få det till 103 poäng när jag räknade första gången :/
Det jag inte fattar är hur ORD kan väga dubbelt så tungt som övriga delar. Helt obegripligt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Låter som många fick de där gamla fake proven man inte vet om, vi fick ju veta att vi skulle skriva ett "fejk" prov fast det var något nytt häfte med ett frågeformulär på slutet som handla om vad man tyckte om förändringar dem planerade göra i provet. Jag hoppas att dem inte kommer hinna ändra provet tills i höst dock, då blir jag lite ledsen. Om dem har hunnit med det hoppas jag i alla fall dem ändrar i LÄS delen för den är så tråkig. Ska texterna vara så där tråkiga kan dem väll nöja sig med en eller två lite längre texter i alla fall. Jag hatar nämligen den delen, det GÅR inte för mig att fokusera utan jag börjar tänka på annat eller tappar bort mig då det är på TOK för tråkigt. Att ORD kan ge mytcket poäng som några påpekar är kanske lite dumt, men det är ju väldigt bra då man bara kan plugga på den delen ordentligt och därmed säkerställa en rätt reko poäng, ja menar bättre 40poäng på ORD än 40 poäng på typ... NOG eller DTK.
Illsnidig: ORD är ju till skillnad från NOG & DTK väldigt svår att plugga på. Det enda som gäller är i princip att läsa böcker eller "leva" i största allmänhet, och det är ju inte direkt tidseffektivt...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Refused P28 Sant, visst är det jobbigt om man har otur (vilket jag hade denna gången ) och får ord man just inte kan. Men å andra sidan är det oftast ganska enkelt att få relativt hög poäng, och man slipper ju sitta och räkna och tänka en massa, bara "veta" räcker liksom =) Jag gillar det, men sen har jag alltid varit rätt bra på ord glosor så..