I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Whiskey-tips

Övrigt - Blandat

2009-03-21 16:50

Whiskey-tips

Nu som småbarnförälder känner jag hur kvällarna måste avnjutas på ett annat sätt än med att slänga sig på datorn så snart huset blir lugnt. Och då menar jag inte ett fjolligt glas vin utan ren mansdricka.

Lämna över, om ni har såklart, goda whiskeysorter att tipsa om. Jag fick smaka en riktigt god jävel för ett par veckor sedan men kan bara inte i mitt liv komma på vad fan den hette?

Vill då gärna ha tips om whiskey's som inte är för rökiga & sträva, ett utmärkt exempel, Jd.
Söker en whiskey med len ton, lätt och lite molnig på tungan så där om vi ska prata systemetspråk. Inte för stark alltså.

Välkomna o ge varandra tips om ni vill det!

Ha det

Jävla förbandade förband

2009-03-21 17:02
Glenmorangie!

2009-03-21 17:03
Snabba svar, allt tål o ses över! Tacks å mkt
Jävla förbandade förband

2009-03-21 17:05
http://www.glenmorangie.com/

Verkar finnas flera sorter?
Jävla förbandade förband

2009-03-21 17:43
är själv ingen whiskey-kännare, dricker sällan whiskey.
men när jag väl gör det så kör jag till 99% av fallen på någon sorts bourbon, tycker inte om det som brukar vara så rökigt i vanlig whiskey, så det söta bourbon passar mig mycket bättre.

jim beam, four roses eller seagram's seven crown brukar jag köpa då, delvis för att det är några av dom få jag känner till + att dom är alltid goda :)
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
Producent

2009-03-21 17:52
black/red label.

2009-03-21 18:31
laphroaig cairdeas
laphroaig quarter cask

eller om du lyckas lägga labbarna på en Lagavulin Distillers Edition så gör det, den är fin som snus..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-03-21 19:02
jag skulle gärna vilja lära mig att dricka whiskey. Idag har jag väldigt svårt för det. Har ni tips på bra ingångsvarianter?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-03-21 19:26
Ardbeg - rökig men otroligt god

Highland Park - svenskarnas favoritwhiskey.. enligt mitt tycke ju äldre desto bättre

Auchentoschan - favoriten, smaka o märk det

Tullamore dew - Blended :( .. enkel och inte rökig för fem öre. dock god vid rätt tillfälle.

Lagavulin - Som Simba sa , fin som snus

Leta bland single malts från höglandet och du blir inte besviken!

2009-03-21 19:28
sry dubbelpost

Men måste faktiskt påpeka, KÖP INTE Grants, Bell´s eller famous grouse eller liknande, det är skit :)

2009-03-21 19:58
Johnnie Walker blue label, din för 1000kr! by yours truly
Producent

2009-03-21 20:00
Jag blir fucked på Whiskey, fast jag älskar det. Blir arg som fan på det, sen vaknar jag helt plötsligt alltid upp hemma i sängen och minnet är utraderat från kvällen innan.

2009-03-21 21:01
Mkt att välja på, men då har jag en aning om vad jag kan välja samt rådfråga bolaget och testa mig fram under den kommande tiden och kanske själv hitta en favorit! Tack som fan!

Konstigt P21
Inte för att dömma dig vid namnet nu men det känns som om det har med whiskey o göra :P
Jävla förbandade förband

2009-03-21 21:13
Jag blir fucked på Whiskey, fast jag älskar det. Blir arg som fan på det, sen vaknar jag helt plötsligt alltid upp hemma i sängen och minnet är utraderat från kvällen innan.

Kvalitet istället för kvantitet ;)

2009-03-21 21:20
friktion P22

Börja med någon bourbon, är det för starkt, börja blanda det med lime och ginger ale, så du får lite tid att vänja dig vid smaken, sen kan du gå ner på ren bourbon, sen någon blended (famous, bells osv) sen kan du gå in på skotsk singelmalt från lowlands vilket är lite mildare än resterande distrikt, generellt sett iaf..

Sen är ju Islay bättre än Highlands.. nästan så jag gillar Skye mer än highlands också..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-03-21 21:27
Viktigt: SINGLE malt, inte mixat.

Toppen för mig är GlenFiddich 18 årig, men de flesta är mycket bra.

En annan är Glenmorangie, också den 18årig helst.

Tullamore Dew är också ett mycket prisvärt alternativ.

Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2009-03-21 21:59
En riktigt god whiskey är Glengoine (stavning?)

Finns 18årig på systembolaget.
också en 12årig som är riktigt fin...

2009-03-21 23:05
kolla upp kanadensisk whiskey dom är generellt väldigt smooth och orökiga, Canadian Clubs 12 åriga är shyst.

2009-03-21 23:08
Glenmorangie verkar vara omtyckt. Finnes den i närmsta snabbköp? ;P
Jävla förbandade förband

2009-03-21 23:11

2009-03-21 23:58
Kör på Glenmorangie och testa dig sedan fram.

Som någon sa kan du smäcka i lite ginger ale , men bäst gör du i att dosera med valfri mängd teskedar vatten/ isbitar. Tänk också på att whiskey ska "läppjas" på, inga klunkar.

Försöka annars haka nån lite äldre i personalen på ditt bolag och fråga efter tips på en god whiskey, vissa kan, vissa inte. Men som sagt kör INTE på blended ( med undantag tullamore dew)

10-4
Producent

2009-03-22 00:09
ääh ni vill bara ha min whiskeykunskap, jag förstår er :)

2009-03-22 00:30
Länk till http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=562&Butik=0&SokStrangar=

enkel och helt klart prisvärd. En mild och enkel med en känsla av vanilj.
 HELSINGBORGS IF!

2009-03-22 01:00
Länk till http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=562&Butik=0&SokStrangar=

enkel och helt klart prisvärd. En mild och enkel med en känsla av vanilj.

Faktiskt aldrig testat, den får det bli nästa gång. Tack für tipset!

2009-03-22 07:28
Jo men vilken "åring" ska man välja menar jag, räcker det för att få en bra hint om Glenmorangie på den 10-åriga eller ska man slå till med 15?
Jävla förbandade förband

2009-03-22 11:51
Hahaha fan vad jag älskar alla som ska leka douchebag-experter så fort whiskey hamnar på tapeten!

2009-03-22 12:15
Hahaha fan vad jag älskar alla som ska leka douchebag-experter så fort whiskey hamnar på tapeten!

Dessvärre så är det en hel vetenskap kring det hela. Är sjukt intressant att både läsa och lära sig om whiskey så jag förstår "douchebag-experterna"...

2009-03-22 12:59
macallan?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-22 13:15
Bourbon är lite rundare och mindre spritig i smaken än scotch..Nåt med att scotch blandas ut med 40 procent råsprit om jag inte har helt fel..Malt whiskey vet jag inget om eftersom jag bara dricker Bourbon..annars är Hennessy att rekomendera,cognac men helt klart gubbdricka..
Good Luck..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-22 13:51
Jag repeterar igen..eftersom ingen verkar gå igenom vad som skrivits tidigare.

Vilken "åring" ska man välja menar jag, räcker det för att få en bra hint om Glenmorangie på den 10-åriga eller ska man slå till med 15?
Jävla förbandade förband

2009-03-22 14:21
Jim Beam är förfan likör..

2009-03-22 14:39
Jim Beam är förfan likör..

wow.. hardcore.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2009-03-22 20:48
famous grouse 12årig på system funkar fint :)

2009-03-22 22:06
Laphroig är en personlig favorit, visserligen är den ganska rökig.

vill du ha lenare whisky så rekommenderar jag canadensisk whisky som tex. Black velvet. Connemara är också god men ganska svår att få tag på.

2009-03-22 22:08
runt 10 årig tycker jag är schysstast. jag tycker en del sorter tappar sin rökighet ju äldre de blir och dessutom kostar de alltid mycket mer och är egentligen till för folk som tycker det är sofistikerat att ta en whisky

2009-03-23 05:57
gentleman jack. jack daniels men en dyrare sort. och makers mark
www.myspace.com/youngivy<br>
tro mej, jag är skitduktig på att rappa

2009-03-23 10:15
fireball från canada
csavargo från ruff runkers

2009-03-23 11:06
6-12-5-23 P22, duktigt jobbat, vet du ens vad en likör är?

glenmorangie är mild i smaken och inte sådär överdrivet rökig, börja med den, och kolla whiskey guider på nätet.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-03-23 11:27
Jag fick en Glenfiddich utav mina arbetskollegor när jag slutade på mitt jobb. Är inget whisky fan egentligen, men denna gick ner galant. 12 årig flaska fick jag. Strålande smak. Och inte sådär brysk i smaken som de andra jag smakat tidigare. Kan även avnjutas i den abrupta blandingen, whiskey och cola. Men passar bäst med ett par isbitar i.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-03-23 12:06

Min favorit
http://duckdown82.tumblr.com/

2009-03-23 14:07
Zoolive
För att smaka skillnad på årgångswhiskeyn måste du sitta och smutta på bägge vid samma tillfälle. Äldre sorter har mer smak men ja har du ingen möjlighet att pröva flera olika sorter vid ett tillfälle tycker jag du ska köra det billigare alternativet för att sen gå upp i åldern när du verkligen kan njuta av whiskeyn. Glenlivet är en väldigt lättdrucken whiskey där den artonåriga är klart att föredra. Balvenie är också den väldigt mjuk.
Laphroaig, lagavulin, oban, ardbeg, talisker, caol ila är såna du ska hålla dig ifrån för dom är alla rökiga. Fast känner du dig sugen på att pröva en rökig så börja med en lätt som caol ila.

Balvenie och glenlivet blir mina tips till dig:)
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2009-03-23 14:30
Balvenie har jag aldrig provat tror jag, hur är den till skillnad mot glenlivet?

2009-03-23 14:32
The Balvenie Doublewood 12 Years och The Balvenie Single Barrel 15 Years. Vilken föredrar du? Antar att du har druckit båda

2009-03-23 14:35
Ett tips bara, undvik den här :)

2009-03-23 16:40
hoppsan, blandade ihop jim beam med southern comfort av någon outgrundlig anledning. Jag tar tillbaka allt jag sagt och hävdar motsatsen.

2009-03-23 21:42
6-12-5-23: FAIL!
Jim Beam är kunglig, sen som Simon_t sa, Gentleman Jack är fin.

Jag föredrar dock bourbon och kanadensisk whisky, men tullamore, glennfiddish och famous grouse är grymma de med.

2009-03-24 12:58

2009-03-24 13:44
duckdown
Jag har prövat båda fast vid olika tillfällen och ja jag kan inte komma ihåg någon direkt skillnad. Kanske att doublewood hade lite starkare smak.

GangstaBambam
Uuuuuuh, skulle lätt välja en billig famous grouse framför chivasen!
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---