I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rosengård sett ur Amerikansk synvinkel

Övrigt - Blandat

2009-02-28 16:00

Rosengård sett ur Amerikansk synvinkel

Titta på klippet nedan, och låt oss diskutera ämnet, Rosengård.
Varför visar inte Sverige sånna här nyhetsreportage när det gäller tex Rosengård.
Varför kan ett land som inte har något med oss att göra egentligen visa rätt bild.
Varför vågar dom gå lite hårdare fram, medans vi själva inte vågar göra det?
Tiden går och det finns en klocka som snart kommer stanna.

Hela Rosengård är såklart inte såhär, men det jag vill vi diskuterar är, skillnaden på svenska och amerikanska nyheter, som denna? Varför så stor skillnad? VAD ÄR skillnaden? Och...Varför?

Producent

2009-02-28 16:16
Skillnaden är att klippet kommer från ultrahöger republikanska propagandakanalen FOX news, som ingen mäniska med någon sorts hjärna tar på allvar. Varken här eller i USA.

Dom försöker måla upp muslimer som någon slags sjukdom på samhället för att amerikaner ska stödja deras "war mot terror" och öka fördommarna mot muslimer och folk från mellanöstern i allmänhet.

Har du bott eller besökt Rosengård nån gång? det är inte helvetet på jorden.

2009-02-28 16:17
skillnaden är att fox news är så pass mycket efterblivnare än våra nyheter
No cake for the impurity!

2009-02-28 16:26
det är klart att utrikesnyheterna i ett land är mer brutala än i landet det gäller... sverige gör också så
REJECT THE INDEPENDENCE OF KOSOVO!<br><br>http://www.thepetitionsite.com/takeaction/905791187/sign

2009-02-28 16:33
Hur fan kan man ens sända sån skit?
>:D

I rz 3vul g33nuz

2009-02-28 16:35
The_Donut sammanfattade det väldigt bra.

Degen, du är smått pinsam som varken känner till Fox News och för att du tror att det där inslaget visar "rätt bild" av rosengård.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2009-02-28 16:35
Skillnaden är att klippet kommer från ultrahöger republikanska propagandakanalen FOX news, som ingen mäniska med någon sorts hjärna tar på allvar. Varken här eller i USA.

Spot on, case closed.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-02-28 16:55
ehm okej?
Ja jag har varit där har en god vän som bor där.
Jag tycker det dom säger stämmer till typ ja va ska vi säga, 200%.

Vad i inslaget stämmer inte?
Ni är som vanligt blåögda.

2009-02-28 16:55
Förstår verkligen inte vad USA klagar över, utan deras välvilja hade vi inte haft alla 40.000+ Irakier här nu. Jag blir stolt när Sverige tar in mer flyktingar från krigshärjade områden än USA som egentligen borde ta hand om de civila offren dom berövat från hem, familj och allt annat.
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.
Producent

2009-02-28 16:58
Degen

Du måste väl se att klippet är extremt vinklat?
Producent

2009-02-28 17:01
Och btw så kommer du inte få något annat än motgång på Whoa. posta samma tråd på patriot.se eller något annat smygrasistforum så kommer du få den reaktionen du söker.

2009-02-28 17:03
The_Donut P18 , med andra ord, på whoa är detta okej?
Eller?
Oavsett vilken folkgrupp som utgör detta är det aldrig okej.
Så tänker jag. Jag är fan blatte själv, så tänk innan du snackar

2009-02-28 17:05
svennis som polis?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Producent

2009-02-28 17:13
"med andra ord, på whoa är detta okej?"

Nej. På Whoa fattar man att och varför klippet är vinklat. Så en disskution om Amerikansk vs. Svensk media känns rätt poänglös då eller hur?

2009-02-28 17:20
jag tyckte också det var skit likt svennis:D
BIT POP is taking over klockan 8

2009-02-28 17:55
Ge fan och bomba ut hela irak då, usa puckon
Vi finns i varje hörn
Moderator

2009-02-28 18:06
Haha shit vilken rolig film. Bäst var ju ungen runt 1:45 som stod och reppade westside som en äkta thug.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-02-28 18:20
Det känns så fräscht med nyreggad medlemmar som introducerar sig själva med ett klipp vi friska människor skrattat åt i säkert 2 år och försöker starta en diskussion om "invandrarfrågan" utifrån det.

Förresten... det allra patetiska med hela klippet (det fattas lite i början) är när de åker bil och kameramannen sitter och zoomar in Chevrolet-märket på ratten. FOZ NEWS är så jävla kassa så det finns inte.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2009-02-28 18:24
blir så trött på att ingen någonsin kan tåla något kritiskt snack om invandrare här på whoa...så fort nån säger nåt om tex rosengård lr rinkeby lr "förortsthugs" så blir det ett jävla ramaskri...man är inte rasisit bara för att man tycker det är helt åt helvete på sånna platser men enligt alla whiggers här så räknas man typ som nån jävla hitler wannabe som sitter hemma o runkar till bilder av förintelsen...likadant i andra trådar där någon har sagt negerboll o vissa nissar skiter på sej av ilska o pk fanatism..

(ok ja kanske överdriver en del men blir bara så jävla less på att alla här så gärna vill visa att dom inte e rasister så att dom inte klarar av att ett kritiskt ord om invandring näms)
en död moderat är en bra moderat

2009-02-28 18:26
att ens försöka föra en normal debatt med ett FOX reportage som utgångspunkt e bara dumt från första början.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-28 18:28
Du måste väl se att klippet är extremt vinklat?

På vilket sätt är det som sänds i inslaget extremt vinklat?
Det som är med i inslaget är sånt som har hänt sånt som händer just nu.
Tvärtemot många här tycker jag att det ger en "bra" bild om hur det är på Rosengård.
 Malmö FF!

2009-02-28 18:38
Dempa: man leder i bevisning att våld, kriminalitet och allt annat jävla sattyg som händer på rosengård är muslimernas fel, inte för att de lever under extrema psykosociala omständigheter, utan för att dom är just muslimer och muslimer, som vi ju alla vet, är lite mindre människor än alla vi andra. dom är allt som oftast analfabeter och helt jävla dumma i huvet. och om usa skulle få för sig att låta lika många muslimer invandra till usa så skulle det innebära slutet för civilisationen. pröva byt ut muslim mot jude eller svart och fundera fem minuter över om inslaget ändå inte är liiiite vinklat.

vilka får komma till tals? är det bara myndighetspersoner eller är det även folk i området, som ges möjlighet att bemöta det som kommer fram i inslaget?

2009-02-28 18:58
medoria: Om det hade varit ett område med 90% av vilken annan religiös folkgrupp så hade det förhoppningsvis varit vinklad på samma sätt. Sen att där bor just 90% muslimer det är ju bara så det är.
Inslaget i sig tycker jag är bra för att det visar att där finns problem på Rosengård.
Det går inte att göra något åt ett problem som man inte ser.
All kriminalitet, våld och annat bottnar i alla fall detta fallet på många olika saker.
Öppna ögonen och inse att något måste göras. Om media blundar, blundar resten av samhället.
 Malmö FF!

2009-02-28 19:12
Asså dom får det att låta som om muslimerna själva anlagt branden, och att de är de som kastar sten på polisen.. Det lär ju knappast vara muslimerna själva som vill hindra att polisen räddar deras egna moske :S wtf, misstolkade jag det helt eller?
Annars kan jag bara understryka det som sagts
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2009-02-28 19:27
Dempa: det finns problem på rosengård men vad beror dom på? muslimerna? eller dålig integration? inslaget är dåligt därför att man målar ut muslimerna som problemet, inte den dåliga, för att säga närmat obefintliga, integrationen. hur ser en vinklad nyhet ut i dina ögon? och ja, det går att vara objektiv men ändå ha en tydlig vinkel. tyvärr är ovanstående inslag väldigt vinklat och inte ett dugg objektivt.

2009-02-28 19:48
Bra inslag :)
The sky always had little fluffy clouds..

2009-02-28 20:00
nu lägger vi allt om sverige åt sidan och snackar om polisen som liknar svennis istället

2009-02-28 20:01
haha
The sky always had little fluffy clouds..
Poet

2009-02-28 20:28
Varför kan ett land som inte har något med oss att göra egentligen visa rätt bild.

Du har nog hangt lite for mycket pa SD's hemsida.
At the gates of Eternity...

2009-02-28 20:52
BC99: Bra kommentar pucko
 Malmö FF!

2009-02-28 20:55
Dempa P25 WORD!

casp_ P23 + WORD!

2009-02-28 21:36
Om man inte förstår vad som är skevt med ett inslag som propagerar för att det har skett en "islamifiering" av Europa är ju så dum så att klockorna stannar, och sluta skriva "på Rosengård", det låter fördjävla dumt.
 DIF!

2009-02-28 21:59
Jag kan inte förstå den här skräcken. Jag är vän, umgås och jobbar tillsammans med muslimer varje dag i mitt liv och jag kan verkligen inte relatera till nått av den här jävla skräckbilden som målas upp. Den är helt barrock, konstruerad av människor som aldrig bytt mer än en mening med de människor dom är så inihelvete jävla rädda för

2009-02-28 22:10
fram med fakta och säg som det är bara. bra gjort av FOX!
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-02-28 22:51
Vad är vitsen med att diskutera ett flera år gammalt inslag som redan varit uppe på whoa 75 ggr.
cry me a river!
--> thcrew

2009-02-28 23:08
Gammalt klipp... Som en nyinflyttad Rosengård-bo skrattar man åt detta. Det ser knappast ut så. Löjligt.
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2009-02-28 23:56
nu lägger vi allt om sverige åt sidan och snackar om polisen som liknar svennis istället

hahaha word.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma
Poet

2009-03-01 00:45
Dempa: Sa har man kan inte argumentera som en vuxen manniska, utan att ta till larviga ord som "pucko" ?

Du och tradskaparen borde kanske ta en tripp till Malmo och Rosengard for att veta hur sanningen egentligen ter sig, istallet for att klaka ur er kommentarer och asikter som ni baserar pa den storsta mediala fororeningen som finns.
At the gates of Eternity...

2009-03-01 03:29
Ates
jag är inte heller rädd för muslimer...men det är ju inte särskilt svårt att förstå folks tankegångar. islam har nämnts oftare i negativa än positiva sammanhang dom senaste åren och religionen i sig associeras till dåliga saker. när folk som inte själva känner några muslimer hör ordet islam så är det kanske inte så konstigt att deras första associationer är terror, burka och jihad med tanke på vilka saker som får airtime. jag tycker att det är fullt förståeligt och helt och hållet mänskligt att frukta det okända, det är ju ett mönster som går igen genom historien om och om igen...det finns inget VI om det inte finns ett DOM, tyvärr. därmed inte sagt att det är ok att vara rasist men jag FÖRSTÅR resonemanget bakom många motståndare till invandringens tankegångar även om jag själv är 100 % övertygad om att dessa personer har missat den stora bilden.

Yamo_RGRA P15
haha det roliga är ju att om dom hade gjort reportaget det här året istället för ett par år sen så hade det förmodligen sett ännu värre ut eftersom dom skulle haft tillgång till massa fox-godis i form av footage av upploppen

K_fly
det är väl ganska uppenbart att deras syfte är att måla upp en skräckbild för vad som kommer att hända i den civiliserade västvärlden om man låter muslimer härja fritt, vilket tydligen är vad dom menar har skett i malmö...skräck i förebyggande syfte typ

2009-03-01 07:21

haha fuck tänkte jag skulle va först med att kommentera den.. :O

2009-03-01 14:29
oj, är de de klippet från typ 7 år sedan?
för att förstå de måste man som sagt förstå fox vid den tidpunkten.
rosengård skiljer inte så där jättemkt från andra västervärlds "ghettos"
och iom att rosengård är så pass litet o de är i stil med några kvarter som är illa känns hela skiten blown way out of proportion.

ah well.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-01 14:31
Peppis
Förvånar mig inte om det redan är 7 år gammalt. Gammalt som gatan är det iaf.
cry me a river!
--> thcrew

2009-03-01 14:47
jo, när jag flyttade ned förra gången var den uppe på tapeten om de är den samma.
de var 2003.

2009-03-01 15:19
Fox - nyckeln till objektiv kunskap vettu. Från usa också!
yoo

2009-03-01 17:02
polisen är ju skrämmande lik svennis

2009-03-01 18:01
det är svennis. Visste ni inte att han extra knäckte som snut i rosengård innan manchester city tiden.....

2009-03-01 19:00
Jag tycker dom ger en verklighetstrogen bild av sverige det är bara aftonhoran och dom andra sjitblaskorna som inte vågar säga sanningen för att dom är så in i helvetes pk.
JAG HATAR DIG

2009-03-01 21:46
BC99:
Du har nog hangt lite for mycket pa SD's hemsida

Tycker det är riktigt idiotiskt att kalla trådskaparen för rasist baserat på att han tycker att ett annat land ger en bättre bild av rosengård än vad svensk media gör.
Jag bor på Sofielund och spenderar många timmar i mitt yrke på Rosengård.
Det finns fortfarande bra delar av rosengård där det kanske inte inträffar just dom händelserna som visades i inslaget. Men dom händelserna i inslaget händer med jämna mellanrum i vissa delar av rosengård och det är ren fakta.
 Malmö FF!

2009-03-01 21:48
Och ja det är ett gammalt klipp men innehållet är ju fortfarande aktuellt..
 Malmö FF!

2009-03-01 22:47
alla vet väll att Sensationsjournalistik är den enda Riktiga journalistiken?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-03-01 22:56
Dempa

På vilket sätt är det som sänds i inslaget extremt vinklat?
Det som är med i inslaget är sånt som har hänt sånt som händer just nu.
Tvärtemot många här tycker jag att det ger en "bra" bild om hur det är på Rosengård.

menar du att det inte är vinklat för att det faktiskt har hänt?.

definitionen av vinkling är att sortera ut faktan som inte passar in i vad man vill förmedla och med det förstora faktan man har med. sen spär dom på just detta med att så fint lägga in att det är muslimernas fel.

du menar att dom ger en rätt bild av rosengård här?

stick iväg och intervjua lokalbefolkningen och jag är övertygad om att dom inte känner igen det som deras verklighet.