I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bra hundhalsband?

Övrigt - Blandat

2009-03-03 01:41
baldur:

Jag ska gå och lägga mig nu och har inte tid att svara. (Jag har förresten sett en jävla massa avsnitt av The Dog Whisperer, jag tyckte också han var asgrym innan jag läste på). Men du kan ju titta på det här klippet så länge och fundera över om Ceasar kanske inte är så snäll ändå.

Ni som inte pallar se video på djur som behandlas illa bör inte kolla då det är rätt otäckt.

Har du sett en flockledare göra något liknande någon gång?
Länk till http://www.youtube.com/watch?v=hpcNOwbRyOE

2009-03-03 03:56
Har du sett en flockledare göra något liknande någon gång?

Nej, i en fungerande flock skulle aldrig en hund vara i det tillståndet från början, den skulle underkastat sej eller söka sej till en annan.

återkommer jag också, sovdags! :)

2009-03-03 08:36
häng på vovve.net om ni vill debattera CS (dvs milan)

och jo han använder visst skackel (stavning?) och har även ett eget halsband som numera säljs på bla rusta som inte direkt är ....vänligt mot hunden.
jag tycker de är en skitserie och svårt att applicera på svensk djurhållning som avviker totallt från den amerikanska.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-03-03 08:37
>Gurraa: Jo, visst, du har inte fel och samtidigt så tycker jag även att du har lite fel. Ceasar kan vara hårdhänt osv, jag har reagerat på de avsnitt jag sett som sänts i USA och inte här. Samtidigt är det extrema fall och det skulle nog inte fungera med positiv inlärning, då en hund normalt sett inte beter sig som de hundar han rehabiliterar. Det är ett onaturligt beteende för en hund, vare sig den är med en människa eller i en flock med vilda hundar. Den beter sig inte så naturligt.

Visst kommer jag att fortsätta med min positiva inlärning och kanske höja ribban lite ytterligare, men då och då så måste även hunden få sig ett kokstryk. Nä skämt och sido, jag kommer aldrig någonsin att slå min hund på det sättet och har aldrig gjort. Men visst tar jag och ryter i ibland, samtidigt som jag tar tag i min hund i tex nackskinnet. Det visar sig att den förstår det. För den gör inte om det. Min hund går då inte och väntar på någon bestraffning, för det som du säger låter verkligen hemskt, men så har jag nog aldrig behandlat en hund. Så länge man aktiverar sin hund, låter den få använda sin egna hjärnkapacitet och använda kroppen och få motion så har man en väldigt bra hund. Detta gör jag och min sambo varenda dag. Vissa dagar mindre, andra dagar mer.

Summa summarum. Ja du har rätt i en hel del du säger och jag känner själv att denna disskussion är över för min del. Tack för en bra debatt, tack och godnatt.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-03-03 11:55
Peppis
för det första så behöver du inte tala om för oss om var vi ska hänga och debattera saker.
för det andra, cesar milan i all ära, jag tycker att han har många poänger men det innebär inte att jag tycker att allt han sysslar med är bra. jag tar absolut avstånd från alla div plågsamma redskap han sägs använda.
tråden handlade om att tipsa om ett bra koppel för att få hunden att inte dra så mycket. jag tipsade då om att titta på hur cesar milan gör för att få hundar att gå bra i koppel och jag utgick från de avsnitt jag har sett, vilket är hyffsat många och i inget av dem använder han sej av någon teknik som är plågsam för hunden. jag använder själv samma teknik när jag tränar in koppelgång och med mycket lyckat resultat.
vad är taskigast, att hunden går och rycker och drar dej i tio års tid eller att du under en kortare tid på ett tydligt sätt (involverar ryck i koppel, ganska lösa sparkar på hundens lår) visar och bestämmer hur jag vill att det ska vara?

jag tycker de är en skitserie och svårt att applicera på svensk djurhållning som avviker totallt från den amerikanska

va!? så du har studerat regelverket för svensk djurhållning och arbetar med din hund utifrån detta? tror fö. att din och alla andra hundar skiter i olika djurhållningssätt, de vill att du ska vara en tydlig ledare annars så tar de på sej ansvaret och leder dej.
det jag har sett med cesar milan är att han använder sej av kroppspsråk och när det behövs dominans för att få hunden att rätta sej efter hur han vill att förare-hundrelationen ska se ut och fungera, dvs. i största mån anamma ett hundigt beteende, det är beteende som innebär väldigt mycket dominans hur fruktansvärt alla ni klicker.människor tycker det är.

angående flockbeteende och flockhierarki
så många av de fall cesar tar sej an är ju hundar som faktiskt skulle ha stötts ut eller slitits i stycken om de kom in i en redan fungerande flock.

återigen jag tar avstånd från cesars ev. plågsamma metoder, men att förkasta allt han gör, som är mycket bra, pga det är ju bara idiotiskt, plock russinen ur kakan!

2009-03-03 12:10
Baldur: Håller med dig till punkt och pricka. Du satte huvudet på spiken om jag säger så. Lite utav det du nyss skrev, var det jag ville förmedla också.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-03-03 16:37
baldur word!
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.