I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Alla åtalade frias i "Romario"-målet

Övrigt - Blandat

2009-02-27 13:42

Alla åtalade frias i "Romario"-målet

Länk till http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4517389.ab

Heja Sveriges rättsystem.. Snubben har ju förfan erkänt?

I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2009-02-27 14:00
För att dömmas för denna typ av brott krävs videobevis, där förövaren säger sitt namn och personnummer medan han utdelar de dödliga huggen, samtidigt som ett vittne ser brottet. Vittnet måste även känna förövaren för att verkligen kunna intyga att rätt person blivit utpekad.

Vilken jävla soppa!
"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-02-27 14:07
Kanske bara jag, men det låter ju ganska konstigt att han skulle ha sprungit runt på en kolsvart motorväg med ett trasigt öga och "sticka kniven" i vältränade personer.
Blunted in stockholm

2009-02-27 14:55
Sveriges rättsystem i ett nötskal.
Det är så förbannat irriterande så jag tror jag sliter sönder kontorsstolen.
Allt är så förbannat jävla dåligt, jag går och spyr på skiten. Faan
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2009-02-27 15:40
undrar vad som är jobbigast...ett par år på svenskt vilohem eller att släppas utan straff och oroa sig för att folk som, förståeligt nog, tycker att man kom undan för lätt ska komma och leta efter en...

2009-02-27 15:47
alltså på något sjukt sätt respekterar jag den där 18 åringen som högg, han står upp för de han gjorde, när han hörde att Romario dog gick han till polisen och anmälde sig själv, han erkände att han högg tre personer och allt, till skillnad från ricardo grejen där alla skyllde på varandra.

hur kan man INTE åka in när man erkänt?
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2009-02-27 18:24
För att rätten utgår från att han tagit på sig skulden trots att han inte gjort det, för att skydda den verklige gärningsmannen. Inte så konstigt egentligen.
Alltså, de anser att han inte kan ha gjort allt han säger själv i sitt erkännande.

Men vidrigt ändå att ingen blir dömd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-27 18:55
Som sagt. Straffet finns nog inte bara på insidan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2009-02-27 19:27
sjukt. nuff said.
Producent

2009-02-27 19:28
dom kommer ju inte sluta bråka, snart har dom dödat en till. hur jävla dumma i huvudet kan man bli att man friar dom

2009-02-27 19:49
ledsen,arg,förtvivlad och så jävla förbannad över det här
If a fish coulda keep him mout' shut, him woulda neva get caught!
Checka bloggen = http://lionesselli.blogspot.com

2009-02-27 19:54
hade han hetat thomas quick så hade han med all säkerhet blivit dömd
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2009-02-27 20:08
Har sagt det förut och säger det igen, det är som ett lotteri i svenska domstolar.

Jag kan förstå själva poängen med att man inte vill dömma personer som tar på sig brott dom inte gjort, men döm idioten för åtminstone "mened" (lögn). Finns folk som blivit dömda till några månader för mened. Men det kanske bara är vittnen som kan dömmas för att ljuga i rätten? Sorgligt.

Angående ögonskada och mörk motorväg. Ge mig ett spräckt ögonbryn/inslaget öga och en kniv så kan jag rekonstruera att jag kan springa omkring och hugga folk utan problem. Eller befann sig personerna inne i skogen?

Skog = mörk och ojämn terräng
Motorväg = upplyst och asfalterad

2009-02-27 21:49
Sen när är alla här inne så sjukt insatta i vad som faktiskt har hänt och vem som borde dömas?

"Sveriges rättssystem i ett nötskal".. den där kommentaren var en svensk i ett nötskal.

"hur kan man INTE åka in när man erkänt?" - Det räcker ju inte med ett erkännande.. inte helt ovanligt att folk tar på sig skulden för brott dom inte har begått.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2009-02-27 21:59
sen när är motorvägar upplysta?
SMÅLAND!

2009-02-27 22:32
låt han sitta, han var inblandad och valde att ta på sig skulden och leka hjälte om han nu inte var den som högg.

fan de va 3 personer som blev huggna och ingenting händer, deras teori om att han inte kunde göra de i mörkret och för att han var skadad i ena ögat är sjuk.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2009-02-27 23:14
Herr_Berg: Uttryckte mig fel. Alla motorvägar är inte upplysta och alla skogar är inte mörka. Finns skogar med motionsspår som är upplysta. Men jag snackar såklart om PLATSEN DET HÄNDE PÅ (Kista-avfarten på E4an norrgående).

2009-02-27 23:40
OOOOOOOOOOOOOORD.
HERR BERG NERBAJSAD.
RATED R!

2009-02-28 00:20
Nån kommer att hämnas hans död. Tror det kommer bli en "ett öga för ett öga.." situation. Hoppas bara ingen är i fel kommun.

2009-02-28 08:53
CapKillah P31, aha!

Teddybjörn P21 du har bajs i brallan!
SMÅLAND!
Toastare

2009-02-28 09:23
CapKillah, håller med till fullo....
Det är jävligt illa att ett rättsystem är så pass fyllt med hål att alla går fria för att en av dem tagit på sig allt och uppenbarligen ljuger.
Jag skyller allt på Emma!

2009-02-28 09:59
Det är inte ett "hål" utan en fråga om rättssäkerhet , det ska ställas utom rimligt tvivel vem som gjort vad och det har man inte lyckats reda ut.

2009-02-28 13:42
Alltså vad är det som händer? , Ahmed Ibrahim är DÖD han blev stuken av en kniv och DOG en av gärningsmännen gjorde det Varför blir inte någon åtalad för MORD? dom dödade ju honom hur kan alla bli fria???? kan någon förklara det? sjukt
We don't really dance, We just rub the dick on the ass.

2009-05-03 20:55
Länk till http://www.tv4.se/1.972050/2009/04/29/mordet_pa_romario

Mordet diskuterades i Kalla Fakta ikväll. Utredningen verkade inte vara den mest exemplariska. 18 åringen gav fel vittnesmål i början, men ändrade sig efter att ha fått veta att killarna höggs i ryggen, för att att sedan bara erkänna att han huggit några personer utan uppsåt att döda i rätten. Ingen rekonstruktion och att man håller så hårt på sina utredningsområden inom polisen låter ju sjukt när händelsen i stort sett ligger på gränsen och dom inblandade kommer från andra sidan gränsen. Respekt till "Romario's" pappa och familj.

2009-05-04 00:58
Vad är det konstiga i att någon som uppenbarligen (för alla som har läst domen och behandlat ärender, till skillnad från oss här) ljuger för att skydda andra, inte döms? Sen kan man tycka att det är fel att ingen straffas när en människa bragts om livet (vilket det givetvis är), men att 18-åringen frias är väl snarare något som visar att vi har en någorlunda vettig rättsapparat.
 DIF!

2009-05-04 17:20
Frågan är om inte detta borde tas upp i Hovrätten då de rättsrepresentanter som håller i Tingsrätten är ute och cyklar i en mörk skog vid e4a avfarten själva?

– Det är enligt tingsrättens bedömning inte sannolikt att N.N (18-åringen) med en ögonskada bestående av ett sprucket ögonlock, skulle ha kunnat rusa runt i mörkret på motorvägen och hugga en vältränad yngling till döds och allvarligt skada de båda andra, skriver tingsrätten i sin dom.

Nu är jag ingen mördare som springer runt i mörker på motorvägen med spruckna ögon, men vad spelar de för roll om Romario var vältränad? Det nämns absolut ingen fysisk skick på den förmodade förövaren, skrivs ej heller utifall Romario vart påverkad av några substanser (även om jag har svårt att tro att han använde droger så kan alkohol förekommit), dessutom så har man inte redogjort för händelseförloppet, vad händer om en av de andra blivit knivskuren och Romario blivit chockad och därmed förlamad och därefter huggen eller kommit till sin kamrats undsättning och då blivit huggen? Hur stor var kniven? Hur pass bra är den förmodade gärningsmannen på att hantera kniven?

Rättegången borde tas om och clownerna sparkas från sitt jobb.

Iofs så har vi ju även Aftonbladet som är kungar på att citera saker ur sitt sammanhang och skriva ihop massa skit. Skulle vara intressant läsa hela domstolsredovisningen eller vad den nu än heter.

2009-05-04 17:22
Måste även inflika att jag tycker det är tragiskt att Romario dog, har inte större inblick i hans verksamhet under levnadsår, men vart han så duktig som det påstods så hade han kunnat vara bra förebild för flera kringrännande knivbeväpnade ungdomar från förorten.

2009-05-04 23:25
CapKillah - Kan inte annat än att hålla med: ruggigt tafflig utredning från start.
Inte minst då de direkt gick ut med att det var en droguppgörelse...

Two Face
* "Nu är jag ingen mördare som springer runt i mörker på motorvägen med spruckna ögon, men vad spelar de för roll om Romario var vältränad? Det nämns absolut ingen fysisk skick på den förmodade förövaren"
- Du citerar precis skicket på den förmodade förövaren: sprucket ögonlock. Något som troligtvis inte sätter honom i samma kondition som en fotbollsspelare på avancerad amatörnivå.
Om ditt djupseende är nedsatt så har du svårt att avgöra avstånd och kommer röra dig klumpigt.

* "dessutom så har man inte redogjort för händelseförloppet"
- Med tanke på att alla de åtalade med stor sannolikhett ljuger rakt av om händelseförloppet och de överfallna sannolikt som de flesta offer har lite bristfälliga minnen (mer fokuserade på att överleva än att kolla vem som gör vad en bit bort)

* "Hur stor var kniven?
- Varför undrar du? Troligen var det en "vanlig" stickkniv, d.v.s. 10-15 cm blad.

* "Hur pass bra är den förmodade gärningsmannen på att hantera kniven?"
- Hur ska de få en rimlig skattning av det om de inte ens kan få fram ett troligt händelseförlopp?

Definitivt tragiskt att han dödades, inte bara för att han var en förebild...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-05-06 21:35
Det är verkligen hemskt känner familjen personligen och jag tror nog inte dem kommer ta saken i egna händer såsom många vill tro. Sen var det så jävla mycket brister i utredningen så det är pinsamt, vaddå gärningsmännen får bestämma vad polisen ska undersöka i husrannsakan? och det tog 3 dagar att ens gripa de misstänkta inklusive han som erkänt redan dagen efter. Så ineffektivt system så man blir rädd eller så kanske det bidrog med att en svart Ahmed från förorten fick sätta livet till. Så jävla synd att de utmålar detta som ett gängbråk när de inblandade är långt ifrån gängmedlemmar.
Two Face: Är det den bilden du har av ungdomarna i förorten så har du fått det om bakfoten eftersom han mest var en förebild för fotbollspelande ungdomarna som är i majoritet än de knivbärande du beskriver.
Fyfan säger jag bara och än idag finns det vittnen man inte ens förhört som befann sig på mordplatsen och såg allt.

2009-05-09 05:37
Har sen det hände slukat all relaterad information som kommit i min väg, via medier och örat mot gatan, och allt jag kan säga är att det här fallet är tragiskt på så många olika sätt...

2009-05-09 10:24
Tror ni på riktigt att bara för att någon har erkänt ett brott så har personen begått det? Tänk lite..
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2009-05-09 10:31
Vilket jävla skämt, sverige måste skärpa sig!! -.-
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2009-05-09 14:14
där ser man.

Föga förvånade med tanke på att Svenska Polisen är som Kling & Klang å att
domstolen är som Pruskiluskan.
 ----------------------------------------------------------------------------
Groupie

2009-05-10 06:25
såg dokumentär om det där nyligen och enligt den så verkade det rätt uppenbart att killen tog på sig hela skiten själv fastän det inte var så egn.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2009-05-10 11:13
13 personer var där på plats, 3 personer blev åtalade
alla gick fria?

Ok att han som erkände släpptes för alla 3 mord, såg kalla fakta dokumentären och man märkte att det inte var han som hade huggit alla själv.
AIK
ARSENAL