I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Använda varmvatten för kokning etc.

Övrigt - Blandat

2009-02-25 19:14

Använda varmvatten för kokning etc.

När jag var liten fick jag lära mig att man absolut inte fick hälla upp varmvatten i kastrullen om man skulle koka té, pasta, potatis etc. Jag köpte det rakt av eftersom det var min allsmäktiga mamma som sa det. Nu har jag börjat känna att det är slöseri med el och tid att koka upp kallt vatten och har successivt gått över till ljummet.

Har ni också fått lära er samma sak? Kan inte tänka mig att det skulle vara mer förorenat. Är det någon gammal grej som hänger kvar?

2009-02-25 19:18
Kallvatten
Kallvatten är det kranvatten som kommer ur kallvattenkranen och som inte värmts upp till tappvarmvatten.

Varmvatten
Varmvatten, eller mer korrekt, tappvarmvatten, används normalt för hygien och är det vatten som kommer ur varmvattenkranen. Tappvarmvatten ska inte förväxlas med värmevatten som används i radiatorer.

Tappvarmvatten bör ej drickas eller användas i matlagning. Det varma vattnet löser ut ohälsosamma mängder metaller ur varmvattenberedaren och ledningsystemet. Kalkrikt vatten oxiderar ännu snabbare och därför avkalkar man ofta kallvatten som ska varmas. Kalkrikt vatten ger också kalkavlagringar vilket täpper till ledningsystemet.

@ wiki

2009-02-25 19:20
slöseri med el?

vi har överproduktion av el i landet sa dom nyligen på TV
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2009-02-25 19:32
är nått att varmvatten går via koppar ledningar?
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...

2009-02-25 19:34
Tror knappast du kommer dö i förtid för du är jävligt hungrig och kokar upp varmvatten.

2009-02-25 19:36
pointdexter P26
Det betyder ju inte att jag vill betala för en onödigt hög elförbrukning...
Tro inte att det handlar om nån jävla miljömedvetenhet.

Ok, så det är mer metaller i.. det kan jag ju iof tänka mig. Dock känns det ju skit samma om pastan innehåller några nanogram koppar..

2009-02-25 19:54
tänk på all annan skit ni får i er då, som egentligen man inte bör få i sig...

detta e inget mot det.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-02-25 20:16
Läste för ett tag sen om en mamma som blandade välling med ljummet kranvatten. Ungen blev så sjuk att han/hon dog.
Att dricka varmt kranvatten en längre period är nog ingen höjdare.
www.nativeswedes.se

2009-02-25 20:28
Alltså, rätta mig om jag har fel, men även om varmvattnet är "smutsigare" så ska ju skiten koka, med andra ord så försvinner väl bakterier etc? :E

2009-02-25 20:42
Min farmor brukar tappa upp iskallt vatten ur kran, koka det, sedan frysa in det och därpå låta det tina upp i kylskåpet.

Det kallar jag rent!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-25 21:24
testie

haha snacka om att inte ha nått annat för sej.

jag har aldrig hört det där med varmvattnet från kranen.

Men jag har hört att om man vill snabba på det hela lite och spara lite på energin kan man ju köra vattnet i vatten- kokaren innan man häller i det i kastrullen. Då går det snabbare.

2009-02-25 21:33
att dricka varmvatten från kranen är inget att rekomendera. att dricka varmvatten som kokats (eller använda i matlagning) är sämre än kallvatten (pga det tidigare nämnda högre halter av diverse metaller) men det är ingenting som är direkt skadligt.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-02-25 21:48
dricka varmvatten.. nåt för jackass eller de där engelska pågarna
Tu m'emmerdes!

2009-02-25 22:16
Du kan få legionella också om du pillar i dig varmvatten från kran. Om du har otur.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2009-02-25 22:32
Skaffa en vattenkokare!

2009-02-25 23:01
Skaffa en videokamera!
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2009-02-25 23:13
Jag hörde att man kunnde dö om man drack den üngan som bildas och blir till vatten pü Fläktfönstret eller hur jag ska säga.. Är de sant, har aldrig vügat testa :O

2009-02-26 03:06
Man använder kopparör för att det ger en väldigt låg bakterietillväxt pga att det är giftigt och varmvatten får med sig mycket mer koppar än kallvatten.
Självklart dör man av akut kopparförgiftning om man dricker té på varmvatten fråg kranen, sen får man parkinsons.

Legionellabakterier sprids bara i vattenånga så det är livsfarligt att dusha varmt också.

Livsmedelsverket om koppar.

Deeenis: Då ska man ha ett väldigt smutsigt fläktfönster.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-26 12:20
Legionella kan du dock bara få om vattnet är "ljummet", det är runt 65 grader som bakterien dör. Tror det är lag på att det ska vara varmare i hyreshus.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-02-26 12:42
Min lågstadie lärare sa alltid att man inte fick dricka varmt vatten ifrån kranen för det va koppar ledningar eller liknande..
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger

2009-02-26 13:01
Min farmor brukar tappa upp iskallt vatten ur kran, koka det, sedan frysa in det och därpå låta det tina upp i kylskåpet.

Hahahaha, roligaste jag har läst på länge

Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2009-02-26 13:30
Det är inte bakterier som är det skadliga med varmvatten, det är som sagt kalk och metall, dvs det försvinner inte bara för att man kokar det. Är det bakterier så dör de ju såklart vid 60-70 grader.