I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobba halvtid?

Övrigt - Blandat

2009-02-22 21:42

Jobba halvtid?

Har lite frågor och funderingar kring att jobba halvtid. Jag talar ur den anställdes perspektiv och är alltså intresserad av fördelarna/nackdelarna som anställd. Gör iofs inget om en någon vet för- och nackdelar för en arbetsgivare.

Kan man vara anställd som heltidsanställd men ändå bara jobba halvtid, t ex varannan vecka?
Är det i såna fall bättre att vara "heltidsanställd" med en dålig lön eller bättre att vara halvtidsanställd med en bra lön?

Låt säga att jag tjänar 30.000kr. Vore det bättre för mig att gå ner till halvtid, alltså jobba halvtid och då tjäna halva min lön, 15.000kr, eller jobba "heltid" för 15.000kr men då bara jobba t ex varannan vecka?

Enda nackdelen jag ser att jobba "heltid" är att jag då inte har möjlighet att gå upp till min riktiga heltidslön igen. Kan bli lite svårt att löneförhandla sig till en 100%-ig höjning. Däremot blir blir ju min övertidsersättning mycket mer om företaget vill att jag jobbar mer än t ex varannan vecka.

Hur blir det om man är sjuk/pappaledig/arbetslös? Grundar sig ersättningen på din heltidslön även om du bara jobbat halvtid senaste året?

Hoppas jag inte krångat till det allt för mycket. Tacksam för svar.

2009-02-22 21:45
nej då grundas det väl som ditt senaste år iom att du har ett annat anställningsavtal, rätta mig om jag e helt fel ute
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-02-22 22:24
Alltså, menar du då att du ska jobba 80 timmar den veckan du jobbar? Annars är det ju inte heltid, då är det 50% eller halvtid. Antar att med heltid så menar du 8 timmar på en dag. Hajar inte vad som är grejen. Är det samma timmar på en månad så spelar det ju ingen roll, då beror det ju bara på vad som känns bäst (om du får välja). Jag personligen skulle gå på varannan vecka för det är sjukt sweet att va ledig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-22 22:31
de bror ju helt på jobbet du får vilka tider o vilken omfattning man ska vara där
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-22 22:56
Fett att vara ledig varannan vecka! Som semester 2ggr/månaden. Soooooft!
Trodde du ja!

2009-02-22 23:05
Söker man ett jobb som bara är 50 % eller halvtid, har man då fast lön (inte per timme alltså) så kommer den fasta lönen vara motsvarande som man jobbat 100%

T.ex. Du vill jobba 50% ditt löneanspråk e 30000kr
sen får du jobbet, du jobbar 50% då får du 50% av 30000kr = 15000
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker

2009-02-23 16:08
Virtual_Sexuality: Ja, det är så jag också uppfattat det, att man får ersättning efter vad man tjänat tidigare år. Men jag är osäker för folk säger ju att "du kan inte räkna med bonus, övertid, mm om du blir sjuk eller vill ta lån", men tittar man på mitt tidigare inkomst-år så är ju allt inräknat i det beloppet. Därav min undran över om det är viktigt att det står på pappret att man har en viss månadslön? Då är det ju bättre att ha en månadslön på 30.000 och jobba halvtid och tjäna 15.000 för att sedan kunna ta ut 80% (eller vad det är idag) av 30.000 om jag skulle bli sjuk.

Funkenteller: Nej, jag menar att jag ska jobba som vanligt varannan vecka och vara ledig varannan vecka. Alltså inte jobba ihop den lediga veckan. Jobba halvtid, i ordets rätta mening, men det är därför jag undrar om man kan anställas som heltidsanställd med fast månadslön men ändå bara jobba hälften mot vad en riktigt månad motsvarar. Hälften av ca 168h/mån. Finns ju jobb, t ex på oljeplattformar, där man jobbar 2v - ledig 2v eller mer. Visst förekommer övertid under jobbveckorna, men jag undrar om antalet timmar täcker upp alla lediga timmar. Tveksamt. Därför undrar jag om man kan vara anställd som "heltidsanställd", men jobba halvtid (för halva lönen då såklart).

päronpung: Jo, det är klart. Jag har redan ett heltidsjobb, men har lite lösa planer på att dela min tjänst med en kompis. Därav mina funderingar.

sofia1: Hehe, precis min tanke! Pengar är inte allt här i livet.

Linged: Jo, det förstår jag också. Men frågan är ju om man KAN vara heltidsanställd till en fastmånadslön, t ex 15.000 och jobba halvtid. Och om det isånafall skulle vara bättre än en riktigt heltidsanställning.

2009-02-23 19:12
Jag har inte ens läst tråden men jag tänkte klampa in ändå och prata lite skit.
Fan vad skönt att du funderar på att jobba halvtid. Pengar är inte allt. Om bara behöva jobba t.ex. varannan vecka så är det väl värt att ha en 20" teve istället för en 40"! ALLA borde gå ner på halvtid. (Om man vill då. Men vill man hellre kunna kolla på en film i veckan på sin feta TV istället för att kunna se tio filmer på sin inte lika feta tv för att man har TID så bör man bli omyndigförklarad och slipper på så sätt jobba heltid ändå.) Öh, det där blev ju lite yrt kanske... Vad skulle hända med arbetslösheten ifall folk skulle börja jobba mycket mindre?

2009-02-23 20:15
Gurraa: Det är precis så jag tänker! Jag skulle kunna jobba ännu mera och köpa mig en ännu fetare bostad och sätta mig med ännu högre lån, eller köpa mig en fet bil för att sedan behöva betala superhöga försäkringar, osv, osv... för att i slutändan behöva JOBBA ÄNNU MER för att ha råd med allting. Eller så funderar man över vad man själv tycker är viktigt här i livet och försöker sätta sig i den sits man helst vill sitta. Och på tal om arbetslöshet, låt politikerna räkna på hur många som skulle vara arbetslösa om alla heltidare gav bort hälften av sin arbetstid. Där kan man snacka om att sträva mot en arbetslöshet med nolltollerans.

2009-02-23 21:31
Exakt. Och det fånigaste är ju som du säger att man har ändå inte råd att casha upp för hus, fet bil osv (om man inte är snuskrik då) utan man tar lån eftersom man har råd med månadskostnaden...
Man jobbar ju ändå för att vara ledig.

Problemet är väl att det är sunt för ett samhälle med någon procents arbetslöshet.