Virtual_Sexuality: Ja, det är så jag också uppfattat det, att man får ersättning efter vad man tjänat tidigare år. Men jag är osäker för folk säger ju att "du kan inte räkna med bonus, övertid, mm om du blir sjuk eller vill ta lån", men tittar man på mitt tidigare inkomst-år så är ju allt inräknat i det beloppet. Därav min undran över om det är viktigt att det står på pappret att man har en viss månadslön? Då är det ju bättre att ha en månadslön på 30.000 och jobba halvtid och tjäna 15.000 för att sedan kunna ta ut 80% (eller vad det är idag) av 30.000 om jag skulle bli sjuk.Funkenteller: Nej, jag menar att jag ska jobba som vanligt varannan vecka och vara ledig varannan vecka. Alltså inte jobba ihop den lediga veckan. Jobba halvtid, i ordets rätta mening, men det är därför jag undrar om man kan anställas som heltidsanställd med fast månadslön men ändå bara jobba hälften mot vad en riktigt månad motsvarar. Hälften av ca 168h/mån. Finns ju jobb, t ex på oljeplattformar, där man jobbar 2v - ledig 2v eller mer. Visst förekommer övertid under jobbveckorna, men jag undrar om antalet timmar täcker upp alla lediga timmar. Tveksamt. Därför undrar jag om man kan vara anställd som "heltidsanställd", men jobba halvtid (för halva lönen då såklart).päronpung: Jo, det är klart. Jag har redan ett heltidsjobb, men har lite lösa planer på att dela min tjänst med en kompis. Därav mina funderingar.sofia1: Hehe, precis min tanke! Pengar är inte allt här i livet.Linged: Jo, det förstår jag också. Men frågan är ju om man KAN vara heltidsanställd till en fastmånadslön, t ex 15.000 och jobba halvtid. Och om det isånafall skulle vara bättre än en riktigt heltidsanställning.