Husläkare? Doktor? Sjukintyg?
Tjenixen! Jag har tydligen varit för sjuk för ofta på mitt jobb och min chef kräver ett läkarintyg varje gång jag är sjuk. Jag har ingen lust o springa till akuten o punga ut med 500 spänn för att dom ska skriva ett papper, skicka hem mig efter 9 timmar i ett väntrum där jag dragit på mig minst 100 andra sjukdomar bara genom att ta i dörrhandtaget. Med andra ord har jag varit sjuk på jobbet och gått runt o hostat o snorat och haft feber vid något tillfälle. Jag slipper helst det men jag vet inte var jag ska vända mig för att få ett läkarintyg hyffsat snabbt utan större kostnad. Vissa har ju en "husläkare" dom bara ringer o får ett intyg och slipper till och med att träffa honom/henne för en diagnos. Hur löser jag detta smidigast, hur har ni det? Jag har en vårdcentral i samma hus som jag bor i. Kan jag bara ta en vända dit ner o be dom skriva ett papper typ?
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
Ja? Då du märker att du är sjuk ringer du till vårdcentralen, får en tid, går dit och får ett intyg. Seriöst..
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
Gå på jobbet sjuk som satan och häng med chefen en dag så kanske han ändrar sin uppfattning om vad som är bäst för företaget.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jaquil P21 Jo men då får jag ju en tid om typ 5 veckor? Du som har sån koll..
500?? Det kostar la 120 för ett rutinbesök... om jag inte har fel? Ska man fuska så är det la värt nån hundring och nån timma i ett väntrum?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Men jag är faktiskt inte intresserad av att fuska. Jag vill bara få ett papper på att jag är sjuk när jag är det. Men Rolfi, någon timme är det på en vårdcentral då eller på en akutmottaging för där tar det ju alltid hela dan. Minns i sommras då jag höll på o kvävas och fick åka till akuten, fick sitta i 9 timmar och det var 30 grader ute och det var så jävla pissigt.. Sen när det väl blev min tur fick man sitta på doktorns lilla skitrum i 1.5 timmar till innan han dök upp. Sen insåg jag att hade man andningssvårigheter var man ett prioriterat ärende.
...det är därför man ringer på morgonen och får en tid?
Ja.... aight.. Trodde man behövde sitta där med en nummerlapp hela dagen.
Jag verkar tydligen retaderad.. Aldrig gillat att gå till doktorn, känns alltid onödigt så länge man vet själv att man inte kommer dö. Därför jag har dålig koll.
Jag hade inga problem alls att få sjukintyg, ringde vårdcentralen, fick tid, gick dit och vips så hade jag ett sjukintyg! Jag ska på rehabiliteringsutredning imorgon med mitt jobb, jag har tydligen också varit sjuk för mycket! :( hoppas jag inte får sparken bara. buuhuu.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Rehabiliteringsutredning? Det lät läskigt. Vad händer på ett sånt möte?
Det jobbiga är att när jag är sjuk, så ringer min chef ett par gånger om dagen och frågar om jag kommer kunna komma dagen därpå. Oftast så försöker man fast man inte riktigt är frisk. Sen har han mage att ta in mig på sitt lilla kontor, säga att jag har mycket sjukdagar. "du har framförallt många enstaka dagar... Det är ovanligt att man bara är sjuk 1-2 dagar... Det är inget annat som är fel? Personliga problem och så?" Men för i helvete... varför ringer han då o tjatar sönder mig för att jag ska komma dagen därpå när han sen säger att jag är sjuk för kort tid?! Jag svarade, "Nej jag har bara varit sjuk mycket, ja har väl dåligt immunförsvar". - är det riktigt säkert, inga personliga problem då? - jo klart men det har väl alla.. - vad är det för problem då? - personligt som sagt... - jaha... hur ska jag kunna hjälpa dej om du inte berättar, vad är det som är fel? - jadu.. det är ju personligt och jag har ingen vidare lust o dra det just nu. Det är rörigt i mitt privatliv helt enkelt. - okej... - är vi klara? - mmhmm.. - hejsvejs! Läskig jävla människa som ska försöka gräva i mitt privatliv.
Toastare
2009-02-11 14:17
Ta kontakt med facket, krävs att vara borta riktigt mycket för att man t.ex ska hamna i *emelies* sits.. de kan inte kräva sjukintyg så där. men som folk säger kostar det 120kr att gå till vårdcentral och man ringer på deras telefontid på morgonen och bokar tid.
Jag skyller allt på Emma!
det låter som att din chef misstänker att du har problem med kröken eller missbrukar nåt annat mindre lämpligt
http://www.kommandot.se/wp/
Toastare
2009-02-11 19:40
eller bara försöker maska...
Dom är skyldiga enligt lag att starta rehabiliteringsutredning. Jag vet inte riktigt vad mötet innebär, men det återstår att se! Antingen får jag kicken för att jag har varit sjuk eller så får jag fortsätta. brrr.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Toastare
2009-02-11 21:01
*..emelie..*, det måste ju bero på vad för sjuk man är.. jag menar är man "förkyld" väldigt ofta så bryr de sig nog inte om rehab utan kickar. Det kostar ju bara pengar.. däremot om man har alkohol-/drogproblem så måste de erbjuda rehab innan man får kicken..
chefer och sjukdom går inte ihop.. (bo i norge) jag var hemma i sverige över helgen och blev magsjuk på lördagkvällen ringe och säger att jag inte tänkte åka upp på söndagen för att jag var magsjuk och därmed inte kunde jobba måndagen. - jaha, det skapar ju en jävla massa problem för oss - ah, jag är ledsen men inget jag kan göra, jag vill inte sätta mig på en buss i 4 timmar som det är nu - svenskar asså, klena jävlar - jaja visst visst. men jag vet inte om jag kommer tisdag, jag hör av mig på måndagmorgon och berättar det är det okej? - nej, du ska komma på tisdag.. du får inte vara borta mer, vi har ingen annan - nähä, jaja, jag får se hur det är med mig. på tisdagen jobbade jag och spydde ner hans kontor när han tog in mig för att han inte trodde mig, IN YOUR FACE! var sjukt gött att spy där så han såg att jag inte ljög.. men till ämnet., som sagt ovanför, ring vårdcentralen, få tid på morgonen och betala 120 spänn
bounty Så du menar att min chef kallat mig på möte för att jag skulle ha alkohol-/drogproblem? Nu är grejen den att jag arbetar på förskola och har haft oturen att bli sjuk mkt och ofta. Var sjuk mer eller mindre i 3 månader, gick till läkaren när jag blev sämre och fick penicillin och mår nu mkt bättre tack vare det! :) Okej,jag var borta i måndags, men jag slog ut en tand i helgen så det är ju ganska förståligt! jaja, nu är saken som den är så...