I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Polis åtalar 15 åring.

Övrigt - Blandat

2009-02-10 08:09

Polis åtalar 15 åring.

Hittar ingen artikel på det, hörde det på lokal radion imorse.
Tydligen skall 15 åringen ha kallat två poliser för grisar och nöffat åt dom, direkt efter när dom konfronterade honom bad han om ursäkt.
Ändå åtalas han i tingsrätten för förtal.

Brukar inte racka på polisen för jag bryr mig faktist inte så mycket om dom...
men är man så jävla DÅLIG på att polisa så att två poliser måste åtala en 15 årig grabb för att han "nöffade" kanske det är dags att se över deras sociala kompetens?

Jag menar, poliser gör fel ofta, precis som alla vi människor gör, dock borde dom fan skämmas för att inte kunna stå upp mot en skitunge på annat sätt.

Rock out with your cock out!

2009-02-10 08:12
Här var artikel, någon får gärna flytta till websidor om det känns bättre.

http://www.metro.se/se/article/2009/02/10/00/1853-45/index.xml

2009-02-10 11:23
Inte för att jag på något vis förespråkar dåligt beteende mot polisen, men ja, det där låter väl magstarkt. Känns som om skattebetalarnas pengar kan spenderas på bättre vis.
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-02-10 11:41
haha men kom igen nu, visst borde väl polisen bara kunna skratta bort det. Självdistans någon?
 HELSINGBORGS IF!

2009-02-10 12:23
Är ju inget fel på att åtala honom rent juridiskt, bär man sig dumt åt får man stå för vad man gör. att be om ursäkt räcker väl knappast.
Men att poliserna ens orkar anmäla! Självklart inte heller det fel, hade bara aldrig orkat bry mig när dom lär få höra det 100ggr om dagen.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2009-02-10 12:26
att be om ursäkt räcker väl knappast.

...inte?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-10 12:34
Hade nog gjort likadant, 15åringar kan vara fruktansvärt dryga ibland. Och sen när snutarna haffade honom så kan jag tänka mig att det var ett desperat, skräckslaget och allmänt oärligt "förlåt". Jag målar upp en egen bild nu, men i det läget hade jag nog gjort samma som poliserna.

Don't do the crime if you can't do the time, inte för att han får fängelsestraff, men ändå. Liksom, det är ju allmänt känt att man inte bör jävlas med poliser i onödan, som man bäddar får man ligga.

2009-02-10 12:45
visst dom kan ju göra det men det är slöseri med skattebatalarnas pengar, jag har inget emot det dock...fortsätt överlasta rättsystemet! allt tar år! wiii

2009-02-10 12:51
Men buhuhu, stackars grabbjävel..

2009-02-10 12:59
Beter man sig som ett rövhål får man betala för det också

Rätt åt snorungen, han kan ju fortsätta nöffa nu och spela gangster
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-02-10 13:01
För att sätta lite perspektiv på det:

Nyligen valde en åklagare i Malmö att inte inleda förundersökning mot skånska poliser som fällt rasistiska kommentarer mot stenkastande ungdomar i Rosengård. Åklagaren ansåg att det inte förelåg brottsmisstanke då ungdomarna inte var närvarande när kommentarerna fälldes.

2009-02-10 13:02
Dom sa rätt mycket hårdare saker än "nöff nöff"

2009-02-10 13:03
Dom snutarna i rosengård hade ju rätt på en punkt, fittorna betede sig som en bunt jävla apor.

Men du tycker vi ska applådera och tycka om idioter som langar stenar?
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-02-10 13:07
Beter man sig som ett rövhål får man betala för det också

Rätt åt snorungen, han kan ju fortsätta nöffa nu och spela gangster

Word up!

undrar hur "häftig" han är nu, och hur mycket cred händelsen har gett honom.. nu är han ju inte bara häftigt för att han är en ACAB FUCK THE POLICE fjortis, utan nu är han ju kriminell!

dagens "owned" nyhet. xD
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-02-10 13:09
Men du tycker vi ska applådera och tycka om idioter som langar stenar?

Ja precis!

Jag vet inte när det blev ok att vara rasist för att folk är "fittor"

2009-02-10 13:11
Det finns inget läge mellan att applådera och kalla folk blattajävlar och apajävlar eller?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-10 13:20
Egentligen är det lite skamligt att alla ser "apjävlar" (eller apajävlar som man tydligen säger där i söder) som något rasistiskt. Som någon skrev, de betedde sig som apor.

2009-02-10 13:27
Egentligen är det lite skamligt att alla ser "apjävlar" (eller apajävlar som man tydligen säger där i söder) som något rasistiskt. Som någon skrev, de betedde sig som apor.

Men man behöver ju inte spela dum iheller? Använder man apajävel i samband med blattajävel så tror jag ingen uppfattar det som att man menar ett dampigt apdjur.

2009-02-10 13:33
Varför skulle någon vara mer apa än någon annan, det känns bara skitdumt. Om jag säger (det är ett exempel): "Negerjävel!" till någon, och sedan inom fem minuter säger "Jävla svin!", är "Jävla svin!" rasistiskt då?

2009-02-10 13:39
Men du kan ju inte ta ett exempel när vi pratar om något specifikt? Det är en tolkningsfråga, verkligen, men det är nog ingen slump att de flesta uppfattar det som rasistiskt.

2009-02-10 13:44
Exemplet är ju ändå rätt motsvarande:

Blatte ~ Neger

Apa ~ Svin

Jag förstår faktiskt inte varför folk tolkar det rasistiskt, jag hade nog kallat Göran Persson för apjävel i samma läge, är jag rasist då?

2009-02-10 13:49
Ett exempel kan inte vara rätt motsvarande när man diskuterar något.

Din teori är dessutom jävligt fel om du inte anser att småspring är djuriskt beteende. Folk står eller går när han droppar apajäveln, den dom zoomar in på småspringer efter att han sagt det.

2009-02-10 13:54
Jag tror personligen att om Anenkefali kunde släppa sin jag-måste-vinna-en-diskussion attityd hade han/hon framstått som mindre dum eller mindre naiv.

Kallar man någon Svart, menas det inte att den personens hudfärg är svart... eller så kan man dra jämförelsen att polisen inte skulle bli uppretad av att bli kallad gris, alla vet ju att poliser inte är grisar på samma sätt som att vissa människor inte är apor.

2009-02-10 13:56
- nöff nöff!
- okej.. nu drar jag ditt fjortisarsle till stationen!
- förlåt!
- nu blir det åtal för förtal!!!

Allvarligt talat alltså.. visste jag inte bättre skulle jag säga att snuten haft en riktigt dålig dag, eller rent ut sagt: tough love.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2009-02-10 14:01
Jag tror att ni feltolkar situationen lite?

Eller så gör jag det.. men så här tolkar jag det:
En snorunge spelar mangas i Solna Centrum ("I förundersökningen framgår att 15-åringen även varit högljudd..."). Ni vet såna ungar man verkligen hatar.. i tunnelbanan och på diverse solna centrum, kista centrum, etc.

Personligen tror jag på dödsstraff eller landsförvisning för högljutt beteende. Så att denna snorunge fick böter är BRA!

Sen borde dom så klart vara konsekventa och plocka varenda liten unge.. och inte bara de som "förolämpar"...
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2009-02-10 14:13
two_grand

Det där var bara dumt, att kalla någon svart är ju konkret och jävligt svårt att misstolka, då syftar man antingen på hudfärgen eller möjligen klädseln. Däremot en apjävel, det kan ju vara svart som vit, invandrare som svensk, eftersom apor inte är varken svarta eller vita (visst, finns svarta apor och säkert vita apor också, men apor BEHÖVER inte syfta på svarta, det är bara en tolkning som folk verkar välja att göra).

Klart att snuten tar illa upp när han kallar dem för grisar, på samma sätt som jag hade tagit illa upp om någon kallat mig gris eller apjävel eller kanin. Poängen är att apjävel inte behöver vara rasistiskt, och jag förstår inte varför det ska tolkas som det. Visst, människor är inte grisar eller apor, men varför blir det då rasistiskt att säga "apjävel"? Egentligen borde det vara samma om ungen kallar poliserna för grisar, eller? Är inte det rasistiskt?

EmCi_Emm

...så du ser inte att det är parallellt

negerjävel - blattejävel = främlingsfientliga

apjävel - jävla svin = jävla/jävel, och djur

Helt uppriktigt så har jag inte inspekterat videon så noga, såg den en gång. Det jag tycker är värst är väl deras allmänna ton och "blattajävel", men varför blir apjävel rasistiskt för? Är det för att de inte springer, alltså inte beter sig som apor (?), och då måste det vara menat som att de är invandrare och därmed apor enligt poliserna?

2009-02-10 14:13
Svarta kan bytas ut mot invandrare där också, antar jag.

2009-02-10 14:16
Är det för att de inte springer, alltså inte beter sig som apor (?), och då måste det vara menat som att de är invandrare och därmed apor enligt poliserna?

Spot on! Det tog sin lilla tid du.

2009-02-10 14:17
men herregud. Han är femton, det är klart att dom kan vara dryga rövhål som man vill fota in i väggen men fortfarande så är han femton och det är lite deras grej att vara på det där viset, jag säger inte att det är okej att bete sig mot poliser för att han ville spela allan inför sina kompisar men att åtala honom känns lite väl tycker jag.

2009-02-10 14:23
Och som two_grand menade lite längre upp, det sjuka är inte att polisen väljer att vara principnissar3000 och åtalar en 15 årig pubbeunge, utan att en förundersökning mot poliser som fällt jävligt osmakliga kommentarer om ett gäng invandrare inte har inletts. Ser man på dessa två incidenter samtidigt är det rätt skrämmande.

2009-02-10 14:25
"men fortfarande så är han femton och det är lite deras grej att vara på det där viset"

Dummaste jag hört idag... Jag var inte så när jag var 15, var du det? Den där "boys will be boys"-attityden är otroligt idiotisk.

Ska man bara låta dom vara då? Eftersom han förmodligen har socialt handikappade föräldrar så får nån annan rycka in... t.ex. polisen.
Men det är alltid så lätt att säga att polisen är the bad guys.

2009-02-10 14:28
Eftersom han förmodligen har socialt handikappade föräldrar

haha och du tycker dig stå i en position att dra den slutsatsen?

Låta det vara och låta det vara, jag tycker det är en onödig sak att slösa skattepengar på.

2009-02-10 14:36
Jag drar ingen slutsats... "förmodligen" innebär ingen slutsats.
Jag väljer att följa mina fördomar och dra det till det extrema, tyckte att det var ganska uppenbart.

Du borde inte bli politiker då helt enkelt.. eller jurist.. eller något annat åt det hållet.

Här får du lite enkel matematik:
Johan, 15, hänger på "stan" och har inte mycket annat att göra än att vara högljudd och stökig. Fritidsgården har dom stängt ner sen ett tag tillbaks så nu hänger dom på "centrum".

Detta pågår ett tag och Johan samt vänner märker att polisen inte gör något eller att någon annan inte vågar säga något heller.

Detta gör att det trappas upp och ett liknande gäng med högljudda ungdomar hamnar i bråk med Johans gäng..

Osv osv osv osv... Misshandel, rån och annat gött ligger i Johans framtid.
(Detta är så klart bara ett tänkbart scenario)

Det kommer kosta OERHÖRT mycket mer i skattepengar än om polisen (t.ex.) direkt går in. Det ska så klart inte sluta med böter, man ska prata med hans föräldrar och lärare för att motverka ett framtida negativt beteende.

Blir förbannad på människor som säger "låt dom vara"...

2009-02-10 14:47
ojoj och allt detta utläser du av att en femtonåring nöffat åt en polis?
ja jävlar

2009-02-10 14:55
Nej jag utläser ingenting, jag säger att det är ett möjligt scenario.

Om du tror att grova brottslingar börjar mörda folk en vacker dag så har du fel.
Det börjar nästan ALLTID med att de är kids och att de är "lite stökiga".

Men då säger folk som du: "låt dom vara"...

Som sagt, satsa inte på nåt yrke inom politik eller rättsväsendet så är du snäll.

2009-02-10 14:59
Men haha, jag har aldrig sagt att man ska låta honom vara. Det är bara du som har. Jag sa bara att det mest effektiva mot sådant beteende troligtvis inte är åtal. Jo nu ska jag genast söka till juridikprogrammet...

2009-02-10 15:08
Word på kontrast! Bättre att visa direkt att det är fel än att låta honom vara. Hade polisen låtit det vara säger det oxå att det är okej att bete sig så mot polisen (eller mot någon överhuvudtaget) vilket det inte är.

Det är förövrigt sjukt irriterande med folk som försöker hitta alla möjliga fel hos polisen och klaga som fan på det.

Jag gillar poliser, dom finns här för att skydda oss vilket är bra

2009-02-10 15:11
Benansio
Håller med dig helt.
Visst poliser gör fel ibland, men det gör alla människor...

Snara
Du försvarar honom genom att säga "det är så dom är" och du säger att åtal inte är det rätta.
Men visst, vad ska man göra istället då? Du säger ju att polisen inte ska göra något?

Vilket kommer att leda till bristande respekt för polisen.

2009-02-10 15:18
Kontrast, jag vet inte tillräckligt mycket om situationen och individen det handlar om för att vilja spekulera i sådant. Det överlåter jag till de som kan, tänker inte leka hobbyexpert..

2009-02-10 15:23
Jag tycker inte att en polis som drar en 15 åring till rätten för förtal gör sitt jobb, att vara polis innebär inte alltid att åtala (eller liknande åtgärder) så många personer som möjligt eller så ofta som möjligt.
Hade han vart en man hade han kunnat lösa det på annat sätt.

Jag skulle skämmas som polis om jag inte kunde ta tag i situationen på annat sätt än detta.

2009-02-10 15:32
Har jag misstolkat det helt eller? Jag trodde att en rasist var en sån som tror på rasbiologi...
Blunted in stockholm

2009-02-10 16:52
Ni tycker det är hemskt att man "nöffar" åt en polis,sen kommer nån och säger att apjävlar inte är så taskigt?come on,ni är löjliga.

two_grand: det är en inne grejj och älska polisen nu,det är för att revoltera mot whoas gamla ACAB anda.:)
...

2009-02-10 16:56
Varför inte snacka lite med grabben istället för att ta det till en dyr rättegång? herregud ska man anmäla varje gång man blir lite småhotad oxå eller? herregud väx upp ni som tycker man ska ta sånt till rättegång.

2009-02-10 16:57
Det är ju inte ens ett hot,
Graffare

2009-02-10 17:48
Äsch, det är helt rätt. När ska folk förstå att det inte är polisen som gör att vi lever i ett fuckt up samhälle? Det är politik, bara politik. Poliserna gör sitt jobb - försöker i alla fall

2009-02-10 18:04
poliserna var säkert muslimer, därför dom blev sura.

snubben borde få en bukett för att han gjorde sånt vi alla tänkt på men inte varit tillräckligt stora idioter eller fulla för att göra.
Graffare

2009-02-10 18:05
hur fan kan det där bli förtal? han sa väll det direkt till polisen? då borde det vara ett fall för mr. yttrandefrihetsanarkisten..

om man bäddar får man ligga föresten
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2009-02-10 19:00
Visst poliser gör fel ibland, men det gör alla människor...

men eftersom poliser befinner sig i en maktposition samt att de i praktiken nästan aldrig döms för att ha gjort fel (som vi också kan se av jämförelsen här ovan) bör misstag som begås av poliser tolereras i en mycket lägre grad än inom resten av samhället

eller?

2009-02-10 19:07
precis!

man blir dömd mycket högre om man gör nått mot polisen, men om polisen gör nått händer inte shit.

2009-02-10 19:10
Det är i liknande situationer ordet "ägd" beskriver läget utmärkt.

Så med andra ord: snorungen blev ägd.

2009-02-10 22:21
15-åringen åtalas för förtal då han riktat kommentarerna direkt till poliserna, jämfört med poliserna i Malmö som anklagades för hets mot folkgrupp. Åklagaren mfl menar dock att det inte kan bli fråga om brott då ingen kommentar riktades mot någon speciell person som kunde identifieras lätt. Dvs det fanns inget jurdiskt stöd för att gå vidare med ärendet på det håll då kommentararna skedde i ett slutet "rum".

Vad man inte skall glömma är att det är skillnad på en straffrättslig process och en arbetsrättslig. Poliserna kan mycket väl och bör kanske även skiljas från sina tjänster pga olämplighet mm. men kanske inte dömas för brott i en domstol.

Man kan jämföra bäst man vill men man måste ju förstå skillnaden mellan de två fallen. Håller verkligen inte poliserna om ryggen då jag själv har utländsk bakgrund och själv tycker det är fel av en polis att någonsin uttala sig så. men jag tycker inte det är aktuellt att jämföra i detta fall.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.