Ekonomisk hjälp som föräldrer
Hej Det är så att Min lillebrors tjej har blivit gravid och dom funderar på att behålla det. Lillebrorsan fyller 20 till hösten och tösen fyller 17 i mars. (DETTA SKA INTE DISKUTERAS) Tjejen går första året i gymnasiet och lillebrorsan praktiserar och har försörjnings stöd ifrån socialen. Så igår skickade min bror ett mail till socialen och berättade situationen att hon väntar barn och frågade hur det låg till med bidrag med mera och hjälp med lägenhet. För mig va det sjävlklart att om man inte har pengar till att försörja sitt barn så ska man få hjälp med det men så va det tydligen inte. Tjejen o brorsan bor ca 10 mil ifrån varann .. Detta är Mailet ifrån soc
Hej igen Svårt att svara på utan att veta allt om er båda Men i korthet är det så att föräldrar är försörjningsskyldiga för sina barn om de är under 18 år, så om din tjej är under 18 år ska hennes föräldrar försörja henne även om hon hoppar av skolan. (och hon och du ska försörja barnet) Alla föräldrar har rätt till föräldrapenning, men den räknas ut efter vad man tjänat så har din tjej bara gått i skolan får hon bara lägsta garantibeloppet. Kolla försäkringskassans hemsida. Har din tjej fyllt 18 år och inte studerar kan hon söka försörjningsstöd. Samma regler om att söka jobb, arbetsprövning/praktik eller liknande gäller för henne ända tills graviditetens sista tid. Att vara gravid är ingen sjukdom. Om hon sedan efter att babyn är född börjar studera på gymnasial nivå (gymnasiet eller komvux) och fortfarande är under 21 år blir hennes föräldrar åter försörjningsskyldiga för henne. Det kan således bli så att hon och barnet får bo hos hennes föräldrar tills ni tillsammans har ekonomi och kan ordna bostad för er tre. Inget som sker snabbt alltså. Socialförvaltningen går inte in och fixar bostad bara för att det föds en baby. (bara om det finns särskilda skäl som tex. missbruk hos föräldrarna) Som pappa får du betala 1.273:- i månaden i underhåll till barnet. Har du som nu ingen inkomst får mamman pengarna via försäkringskassan och du får en skuld dit. Man slipper aldrig att betala underhåll. Man kan bara skjuta upp det en tid. Om hon trots allat beslutar sig för att fullfölja graviditeten och ni blir föräldrar ska hon söka hjälp i den kommun hon är skriven. / Christina Stämmer detta? Låter helt jävla sjukt
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
Varför låter det sjukt? Är man under 18 så är föräldrarna försörjningsskyldiga - så enkelt är det. Ganska logiskt. Gillar dock värderingen hon lägger i detta: "Om hon trots allat beslutar sig för att fullfölja graviditeten" - haha.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Så mamman blir tvungen att försörja två? Tösen har kontakt person som är handledare hos socialen och dom sa helt annat .. Skiljar det så mycket emellan kommunerna? Det kan det fan inte göra för det måste ju vara någon slags "riks norm" eller vad dom kallat det.
Om man inte kan få pengar eller bidrag ifrån soc så måste man kunna vända sig nån annanstans tycker jag.
Jag tycker att det är jätte, jättejättejättedumt att skaffa barn om man VET i förväg att man inte har råd att försörja det. Och jag ser inget alls som är sjukt i det där mailet...
http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci
Men haha hon har ju stavat fel tillochmed, det ska ju vara: "Om hon trotsar Allah och beslutar sig för att fullfölja graviditeten" Annars så är mitt svar att jadu så är livet, vad trodde du/ni egentligen? Att man får en massa gratis-saker för att man skaffar unge? WTF liksom! Var GLADA som fan för de gratis-cash ni får.
ja, och jag skulle vilja tillägga att det på ett sätt är bra att det är som det är. annars är jag rädd att det skulle pluppa fram både en och två ungar av mammor/föräldrar som ser en chans att ordna upp ekonomin snarare än längtan efter ett barn. även om det kanske är taskigt mot enskilda personer (som i det här fallet kanske) så ska ett barn aldrig behöva riskera att födas till världen av annan anledning än en längtan hos föräldrarna. barnets bästa går före alla andras
http://www.kommandot.se/wp/
Om hon trotsar Allah och beslutar sig för att fullfölja graviditeten hahahaha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Brorsan din får väl ta sig i kragen å skaffa sig ett riktigt jobb. Är han man nog att sticka ballen i tösen så får han väl stå för konsekvenserna.
mama said knock you out
Brorsan din får väl ta sig i kragen å skaffa sig ett riktigt jobb. Är han man nog att sticka ballen i tösen så får han väl stå för konsekvenserna. Word!
Han har ju gått ut gymnasiet och borde alltså inte ha några jättestora svårigheter att haffa ett jobb, även om det kanske inte är det bästa. Sen är det väl bara att hyra en 1:a nånstans.
Jag förstår inte riktigt vad du tycker att man ska få för att man skaffar en unge? Det är ju liksom ett aktivt val och inget som bara händer hux flux utan att man har en aning om hur det gick till.
Jag tycker att din bror och hans brud ska ta sig en ordentlig funderare på om de verkligen är mogna nog att ta hand om sitt barn samt om de klarar av det ekonomiskt. Om inte så finns det andra vägar att gå.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
its a hard knock life står annars på candides sida i frågan.
cry me a river! --> thcrew
Brorsan din får väl ta sig i kragen å skaffa sig ett riktigt jobb. Är han man nog att sticka ballen i tösen så får han väl stå för konsekvenserna.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Min syster som var 18 när hon fick sin unge har fått en del hjälp, hon får 7-8 tusen i månaden också + har nu fått hjälp genom en sk. stödlägenhet.
Follow the dao, right about....NOW!
Att man ens kan tänka tanken att ta ett barn till värdlen om man inte ens kan försörja sig själv än.
din brors flickvän komr få ungefär 4400-4500 i föräldrapenning. (minimum alltså) sedan e d barnbidrag på typ 1150. bor hon fortf kvar hemma hos sina föräldrar så har hon en rejält slant me pengar för att försörja sitt barn. om din bror fixar ett jobb så får han ju en inkomst. och om man slår ihop hennes o hans inkomst så borde d inte vara några problem för dom att hitta en lägenhet? (om man tittar ekonomiskt). sen e d ju klart att d inte alltid e lätt att hitta en lägenhet, men samma sak gäller ju för alla. <<nu vet jag ju inte hur mkt din bror får i försörjningsstöd.>> d verkar inte vara några konstigheter me mailet. d e ju så d funkar. sen så finns d ju vissa undantag från kommun till kommun o d hänger lite på vilken handläggare man får. men dom har ju sina regler att gå efter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Be dem söka stipendier. Det finns mängder som ingen söker för att det är svårt att hitta dem. Men det finns säkert något stipendium för unga gravida flickor som bor tio mil från pappan. Annars är det bara att söka ett jobb, leva snålt och spara.
man får ingen skuld till fk som hon skriver,,,
Varför skulle hon ljuga om det? Och varför skulle staten betala någons underhåll utan att sedan kräva tillbaks det?
Utfyllnadsbidrag – när den av er som ska betala inte kan betala hela beloppet När vi beräknar att den av er som inte bor med barnet inte klarar av att betala hela underhållsbidraget kan barnet ha rätt till ett utfyllnadsbidrag. Det innebär att föräldern betalar ett belopp som vi har räknat fram direkt till den förälder som barnet bor tillsammans med. Resten av pengarna som barnet har rätt till betalas ut av Försäkringskassan. När barnet får utfyllnadsbidrag behöver den av er som betalar underhållsbidrag inte betala tillbaka något till Försäkringskassan. kan vara bra att veta iaf.. soc kärringar alltså..
Toastare
2009-02-07 13:06
mstery, gäller det även när pappan är arbetsför som han är i detta fallet? Håller med Candide!
Jag skyller allt på Emma!
det beräknas på ens tidigare deklaration. kan man inte betala betalar FK o man får inte betala tillbaka nått, om man beräknas vara tvungen att betala, om man tjänar en viss summa föregående år, men skiter i att betala, betalar FK o man får en skuld till denna. man får tjäna upp till 100k per år innan man måste betala tillbaka.
Toastare
2009-02-07 13:16
mstery, men då kommer de säga till honom att skaffa jobb antagligen... känns lite för enkelt annars.
Jag skyller allt på Emma!
bounty soc? klart dom kommer. dock är det lite svårt att få jobb nowdays
praktik kan alla få.
päron ja soc kan ju tvinga en att ta en praktikplats om man vill ha cash
kan, det är väll snarare rutin när det gäller ungdomar
päron om man inte fått jobb efter en viss tid ja.. dom sätter ju inte in en på praktik direkt.dom vill ju hellre att man fixar ett jobb så dom slipper stå för pengar
ja det e klart, 3 månader sen kommer det.
joda det tror jag inte alls på faktiskt, visa gärna om du hittar dommen.
mstery Vet inte hur väl det där stämmer. Har läst en del domar där socialtjänsten i högre instans fått bakläxa och inte medgetts rätt att villkora ekonomiskt bistånd med arbete.
hah, fan, päron hann svara =)päron tro vad du vill, jag vet vad jag läste. Minns fallet rätt bra i stora drag, men inte tillräckligt bra för att hitta det när jag googlar. Vet att den ligger på nätet på en sida med massa andra domar.
4 § Socialnämnden får begära att den som uppbär försörjningsstöd under viss tid skall delta i av nämnden anvisad praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet om den enskilde inte har kunnat beredas någon lämplig arbetsmarknadspolitisk åtgärd, från socialtjänst lagen
5 § Om den enskilde utan godtagbart skäl avböjer att delta i praktik eller annan kompetenshöjande verksamhet som anvisats enligt 4 §, får fortsatt försörjningsstöd vägras eller nedsättas. Detsamma gäller om han eller hon utan godtagbart skäl uteblir från praktiken eller den kompetenshöjande verksamheten.
Letat men inte hittat sidan tyvärr.. hittade en annan som var lite lik men det gällde mer typ "soc-sommarjobb". Om sedan af vill att individen ska göra något är det ju dock kört likväl då kravet att stå till arbetsmarknadens förfogande finns. Ska leta vidare när jag mår bättre.
När jag läser den domen jag faktiskt hittade (den jag nämnde ovan) känns det som att jag måste minnas fel trots allt. I rättspraxis har därför bl.a. ansetts att en arbetslös i regel bör vara skyldig att söka arbete och att godta anvisat arbete om det är lämpligt. I denna skyldighet inbegrips i princip också de åtgärder i övrigt som samhället ställer till förfogande för arbetslösa t.ex. i form av arbetsmarknadsutbildning (RÅ 1986 ref. 6). Frågan gäller nu om en ung arbetsför person också skall anses vara skyldig att ta emot ett erbjudande om att delta i ett projekt som beslutats av socialnämnden och som syftar till att förbättra den hjälpsökandes möjligheter till ett framtida arbete. Regeringsrätten finner att en sysselsättning för vilken utgår ersättning med socialbidrag och ett mindre stimulansbidrag inte kan anses utgöra ett sådant arbete som ger den enskilde inkomster av arbete. Socialnämnden har därför inte ägt vägra Nicklas G. socialbidrag på grund av att han inte tagit emot socialnämndens erbjudande. På grund härav och då Nicklas G. som kammarrätten funnit är berättigad till ytterligare bistånd för perioden den 14 juli - den 13 augusti 1993 med 1 897 kr skall socialnämndens överklagande avslås. Antagligen var dom överklaganden som jag läst fall där åtgärden inte varit av rätt karaktär helt enkelt och inget annat. Ber om ursäkt :)
cant fight the soc :-p
Mja, egentligen borde man överklaga allt, rätt ofta dom gör fel trots allt.
Men det är väl klart att man ska söka jobb/ta praktiskplats om man vill ha ekonomiskt bistånd.
jobb kan man väll acceptera, men praktik kan diskuteras
Praktikplats kan leda till arbete, och om inte annat så kunskap inom det området.
det är det dom säger ja
precis. praktik är bra i teorin, men missbrukas i praktiken i helt fel syfte. bättre att folk går hemma än att de gör nått meningslöst bara för att göra något.
Efter praktiken finns det stora chanser till jobb. 3 månader praktik och han gått där i 1 månad. Så det är på rätt väg..
tycker inte det är rättvist mot barnet. har man inte en stabil ekonomi o livssituation bör man inte skaffa barn. men det är bara jag.....
syumoan akoinwe!
syumoan F22 Barn kostar inte särskilt mycket. Och vad är bättre, svensk fattigdom eller död? Rättvist är väl ändå att låta ungen leva. Nu är jag ingen abortmotståndare men att säga att det inte är rättvist mot ungen känns ju sådär med tanke på alternativet.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
för det första så är det ingen unge just nu. för isåfall hade det krävts ett godkännande från socialstyrelsen att göra abort....
syumoan akoinwe!
Jag tycker att det är orättvist att någon främling ska tala om för en vad man ska göra om man blir gravid.
syumoan F22 Näe inte bara du, håller med helt. Är man i en period i sitt liv då man inte kan försörja sig själv och ansvara för sitt eget liv så bör man inte ta sig an ännu ett liv som man måste ansvara för och försörja. Det vill säga, om man faktiskt har ett val att inte behöva sätta sig i den här situationen. Jag förstår mig inte på hur vissa resonerar när det gäller sånt här. Det är ju inget annat än egoistiskt och orättvist mot barnet.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
thank you!
syumoan akoinwe!
Rent krasst borde din brorsa skaffa ett jobb snabbt som fan. Såvida dom ska behålla eller inte, ja det beslutet får dom fatta själva. Läget kanske inte är det mest ultimata, men det brukar lösa sig. Plugga kan man alltid göra sen och så mycket kostar barn inte. Barnbidraget täcker det mesta den första tiden. Hoppas det ordnar sig oavett vad dom beslutar.