I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

aspergers syndrom

Övrigt - Blandat

2009-04-03 15:35
önskar ibland att jag hade något ämne jag var jätteintelligent på. det skulle vara enklare att "bevisa" att man faktiskt lider av ett medfött syndrom då och inte bara "fått för sig" att man är cykelhjälmsspeciell för att få uppmärksamhet och resurser som samhället istället kan ge till "de som är sjuka på riktigt", dvs de som det syns utanpå på. ^^

utan min diagnos hade jag förmodligen inte haft ett hem eller en trygg tillvaro idag heller. jag har en vän som låg precis mitt emellan AS och något som heter UNS (utvecklingsstörning utan närmare specifikation, tror jag det var) och hon fick välja vilken av diagnoserna hon skulle ha, hon valde UNS och har idag noll och ingen hjälp av samhället trots att hon är totalt oförmögen att ta hand om sig själv, en ekonomi eller ett långvarit jobb. det hade varit bra om läkaren hade förklarat vad det var hon valde mellan då hon fick välja.

en sak jag märkt också i ungdomscoolhetskomplexhetsen är att AS och ADHD räknas som fett oballa "störningar", medan t.ex. schizofreni är något folk verkar vilja uppnå. som att det vore häftigt att må åt helvete, men man måste vara rätt sorts freak show. hellre psykotisk än introvert, hellre skära sig i armarna och kräkas än stänga in sig och inte träffa andra människor, ungefär. som att man kan jämföra dåligmående, sjukdomar, störningar och medfödda syndrom.

(märks det att jag är den hyperpratsamma typen av aspietjej som inte direkt har en röd tråd i sina konversationer (monologer) förresten? >_<)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-03 15:44
* "en vän som låg precis mitt emellan AS och något som heter UNS (...) och hon fick välja vilken av diagnoserna hon skulle ha"
- Är det inte läkaren som ska fastställa diagnosen?
Känns som väldigt osäkra riktlinjer om ett gränsfall inte kan defieras som just "gränsfall" utan istället får välja själv : /

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-04-03 16:14
man tycker ju det. tyckte det lät skitskumt när hon berättade det för mig. jag fick jävligt tydliga besked men vi blev utredda på olika ställen, hon fick sin på en vanlig psykmottagning och jag fick min av människor som jobbar uteslutande med människor inom autismspektrat.

det är långt ifrån alla inom sjukvården som förstår hur moggisar fungerar. tyvärr.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-04-04 14:02
Peacerich: Ja, som jag skrev länge upp, har en lillebror som lider av den sjukdomen.. Den som påstår att den bara är ett jävla påhitt borde läsa på lite bättre..

2009-04-04 21:47
Shit
Många av inläggen skrivet av samma person har varit bland det dummaste jag läst på Internet.