I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälper du äldre i vardagliga situationer?

Övrigt - Blandat

2009-01-27 19:15

Hjälper du äldre i vardagliga situationer?

Jag fick fet ångest nyss.

Jag var och handlade på hemköp nyss, och en äldre tant stod framför mig vid kassan och hade precis betalat. När jag kommer ut så ser jag denna, lilla lilla taniga skrynkliga 80+are, gåendes i snigelfart med 2 stora fullpackade matkassar.

Hon korsade över parkeringen förbi bilarna, så jag fatta att hon skulle gå hem, och det är en ganska bra bit till närmaste bostadsområde eller busshålssplats.
Själv så hade jag 2 fulla kassar själv.. Jag fundera på om jag skulle gå tillbaka och hjälpa henne och ta hennes kassar med och göra henne sällskap, men det gjorde jag inte..

Jag känner mig egoistisk och lat pånå vänster..

Lyfter du stjärten för gammlingar på bussen osv?
Har du spontant hjlälpt någon äldre som det har sett ut att gått taffligt för?

work some magic

2009-01-27 19:24
Folk som inte erbjuder sina platser till äldre och andra med rörelsehinder har jag väldigt svårt för. Vidriga människor.
Walking the street of dreams

2009-01-27 19:27
Jag hjälper jämt äldre. Bär deras påsar, lyfter rullatorer, låter dem sitta på fordon.. jämt. Varför inte liksom, det skadar ju inte
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-27 19:28
beror ju helt på omständigheterna. om någon redan hunnit fram så känns det inte som att jag kommer göra någon skillnad, är det däremot mindre folk i närheten så är det klart jag går fram. erbjöd mig häromdagen att hjälpa en gubbe lyfta en fåtölj men han orkade själv, han blev dock glad ändå.

2009-01-27 19:31
Jag hjälper inte äldre i större utsträckning än att jag erbjuder dem sittplatser på bussar. Jag vet inte om jag skulle orka hjälpa en tant hem med kassar, hon skulle för övrigt tro att jag rånade henne.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-01-27 19:43
tycker man ska hjälpa till om man vill, absolut inget måste.

har varit med om några gånger att dom till och med blir sura när man hjälper till: "JAG KLARAR MIG SJÄLV!!!!".

det finns en jättejobbig tant här i trakterna som alltid vill ha hela handikapps/sittplatser för de äldre heeeeeeelt själv. det är alltså 2 sittplatser mittemot varandra, dvs 4 sittplatser. hon sätter sig ner när alla lämnar sin plats åt henne. haha helt sjukt.

2009-01-27 19:48
Klart man brukar lyfta nån gammal herre som druttat i backen om vintrarna. Det är oftast herrar eftersom damerna brukar ha vett nog att dra på sig broddar.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-27 19:50
Såklart man gör det om läget dyker upp.. Jobbade som brevbärare förut så jag har hjälpt en hel del gamlingar med matkassar upp för trappor o.d..

På ett distrikt som jag gick ganska ofta så bodde det en tant som ofta vilade en stund utanför porten innan hon bar upp matkassarna 4 våningar, så det hände ofta att man fick hjälpa henne upp. En dag när jag var ledig och gick förbi på gatan så såg jag att hon satt där som vanligt, gick fram och frågade om hon ville ha hjälp upp med påsarna och fick ett jävligt argt "Nej det behövs inte!" tillbaka.
Jag blev lite smått chockad och frågade om hon inte kände igen mig.. När jag sa att jag var brevbärare så bad hon så hemskt mycket om ursäkt och sa; "Jag trodde att du skulle ta dom och springa iväg.."

Trist att det är första tanken vissa tänker, men även lite roligt hur äldre litar blint på brevbärare, spelar uppenbarligen ingen roll om dom känner igen en eller inte.. :)
http://anjaparson.istheshit.net/
Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!

2009-01-27 19:59
svar ja.
men har blivit extra känslig för detta allt sedan jag nu tar hand om min farmor på 83.
hon har uppmärksammat mig på många saker som är åt helvete för äldre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-27 20:05
Kan man, så ska man.

Hjälper väl alla människor i min omgivning, spelar väl ingen roll om människan är 18 eller 80. Hålla upp dörren för bakomvarande, hjälpa till att plocka upp saker om de tappat osv...
Ser det som en självklarhet, man är väl tacksam och även ibland behövande i alla åldrar...?!

2009-01-27 21:08
Jag hjälpte en östermalmskärring på mcdonalds i stockholm där vid hötorget en gång när hon hade tappat sin dricka och pommes, gick och slängde skiten åt henne. Inte ens ett tack fick man, jag hjälper äldre, men inte i stockholm
http://duckdown82.tumblr.com/

2009-01-27 21:20
Ja ger sin plats och så gör man har väl hänt att man hjälpt dem med nån kasse eller så men oftast så tror dom ju att man ska råna dom eller något liknade. Ibland blir man bara förbannad på dom, har märkt att pension tränger sig sjukt ofta!
 DIF!

2009-01-27 22:37
Haha ja tanter i matbutik är inte att leka med.. Senast igår skulle jag köpa 1 paket yoghurt. Ser en tom kassa, när jag är 3m därifrån så kommer en tant springande och svänger in med en fullsmockad vagn mitt framför mig. Hon såg även att jag bara skulle köpa en grej men inte släppte hon förbi mig för det.. :)

2009-01-27 23:24
Jag hjälper så ofta jag kan.

Finns inget som gör mig så arg som skitungar som sitter och tittar på när det står en gammal tant på bussen och håller på att ramla.värsta är när de sitter på handikapplatserna. Det Burkar säga till dem att det finns någon som vill sitta, om de nu mot alla odds hade missat de. Folk brukar skämmas lite då.

Har också jobbat som brevbärare, och känner verkligen igen det där med att bära matkassar!

I mitt mitt nuvarande jobb som personlig assistent blir jag förbannad 10 gånger per arbetspass för hur illa skitungar beter sig.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2009-01-27 23:28
Jag gjorde de engång, På bussen och med matkassar, fråga tanten om jag skulle hjälpa henne då fräste hon och påstod att jag skulle råna henne.. Och på bussen reste jag mig upp för en kvinna i 55-60 års åldern, då fräste hon och kalla mig idiot för att ha antytt hon va så pass gammal...
The News called it crack, i called it diet coke..

2009-01-27 23:29
haha otur där!

http://www.earforcefm.blogspot.com

2009-01-27 23:30
blev förbannad på 55-60 åringen å skällde ut fisken, Men tanten kan jag förstå endå.. och försökte förklara mig för henne, Men hon var bestämd så jag palla inte bara.. Ser väl lite thugged ut i mina streatkläder, Och kepsen.. vem vet? Har dock lyckats ett par gånger på bussen med rullator tanter osv.
The News called it crack, i called it diet coke..

2009-01-27 23:36
vilken fisk?

2009-01-28 00:05
Ja.

Jag försöker så gott jag kan, lyfter alltid på mig om någon gammal åker spårvagn etc, försöker hjälpa i andra lägen också.. Ett stort problem för mig är att jag faktist inte vågar i många lägen.. Och ja man får fet ångest efteråt =/ något som måste förbättras.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-01-28 02:29
eftersom jag jobbar inom äldrevården så skiter jag fullständigt i att hjälpa gamla i vardagliga situationer. jag tar ju inte med jobbet hem så att säga.
få tyst på ungen kvinna!

http://myspace.com/the1manboyband

2009-01-28 04:41
klart man hjälper dom om vissa situationer kommer upp...tex så bad en gammal tant mig hjälpen över 2 övergångställen senaste föra några mån sen...tycker sånt är givet!
stop bröd!

2009-01-28 04:44
Det har jag säkert gjort ett flertal gånger, inget jag lägger på minnet dock.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-01-28 09:07
man tror ju ofta att äldre människor automatiskt är snälla av någon anledning men även fan blir gammal.. men ja jag hjälper gamlingar och andra.

2009-01-28 09:26
Absolut erbjuder jag min hjälp, dock inte på ett inträngande sätt för att undvika väcka rädsla eller integritets kränkning.
Dom dagarna är förbi...

2009-01-28 22:03
Vilket sammanträffande.. :) Idag när jag var på väg hem från jobbet med en polare så stannade en bil bredvid oss på gatan. En gubbe som frågade om vi kunde hjälpa honom att bära upp 2 möbler tills hans lägenhet, vi skulle få 130kr som han hade cash.. Visst, sa jag. Åkte med 150m till hans hus. Möblerna var ett badkar och en stor tung bäddsoffa! 4 våningar. Varför har dom ingen hiss i Norge? Det var iaf astungt och svettigt som fan, med gubben blev jävligt glad. Nu gillar han svenskar också, nice va?

2009-01-28 22:04
det där var bara taskigt....haha1
stop bröd!

2009-01-28 22:19
Varför var det taskigt?

2009-01-28 22:24
Vad?

2009-01-28 22:27
ja fyfan klart man hjälper äldre.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2009-01-28 22:30
Qvanton P22

Han syftar väl på att du tog emot pengarna för besväret, ser själv inget fel på det, kanske inte hade tagit emot dom själv dock.

2009-01-28 22:36
Men vadå? Han erbjöd pengarna, vi bar upp hans möbler 4 våningar som annars hade stått ute i snöstormen. Såklart man tar pengarna. Han blev jätteglad och vi nöjda..

2009-01-28 22:47
jag hjälpte en gammal gubbe som hade svårt att byta redskap på en maskin på gymmet i måndags :D kändes skitbra, mer sådant! Bra både för en själv och andra :)
"det går aldrig och går det - ja då går det åt helvetet i alla fall"

2009-01-28 22:47
Som sagt inget som helst fel på det :)

2009-01-28 23:52
Haha dagens bästa; "klart man hjälper äldre men inte i stockholm"

jobbat mycke i affär o har förstått hur ensamma våra gamlingar är. Handlar inte om bara fysisk hjälp. . Brukar slänga fram ett extra vänligt hej eller en liten pratstund. Fett givande :)
Maybe sometimes, we feel afraid, but it's alright <br> The more you stay the same, the more they seem to change. <br> Don't you think it's strange?

2009-01-29 14:02
Aldrig att en gamling får min plats på bussen. Dock hjälper jag dem att få upp pengar från bardisken (deras fingrar är för fnasiga för att greppa kronorna)
My heart lives in my vagina.

2009-01-29 17:30
kommer ihåg när ja va typ 6-7 basst o stog i skärholmen utanför pressbyrån (morsan va inne o handlade något) så stog en gammal tant i entrén o hade nyss betalat varan hon tappar 3-4 kr i backen och hon står o stirrar blindt efter dom. varav jag gentleman som jag redan då var springer fram o plockar upp dom åt henne. hon vart glad och jag blev lite generad.

kan tillägga att jag berikades med hälften, dvs 2 kr :D:D:D

så svar ja, självklart... rätt vare é så står man själv på näsan utanför bolaget med 3 kassar finöl.
RATED R!