Hur många av er har LÄST Astrid Lindgren?
Otaliga är väl de filmer och TV-serier jag och de flesta av er har sett som baserats på Astrid Lindgrens böcker, MEN - hur många av er har faktiskt LÄST en eller flera av böckerna? Bröderna Lejonhjärta, Mio Min Mio, Ronja Rövardotter o.s.v.? Personligen har jag aldrig läst en enda av hennes böcker, trots att jag lärde mig läsa i relativt tidig ålder och läst en hel del böcker under min uppväxt. Det enda minne jag har av Astrid Lindgren i litterär form är att få Pippi uppläst för mig i väldigt ung ålder, men där slutar mina erfarenheter. Mitt fall är knappast unikt, min bild av det hela är att många åtminstone ur min egen generation, faktiskt inte läst en enda Astrid Lindgren-bok? Kanske är detta p.g.a. att "vi" är en generation som haft tillgång till så många andra medium att underhålla oss själva med, internet t. ex. Några av er tycker kanske det är att häda när vårat bortgångna nationalhelgon Astrid Lindgren diskuteras på detta viset, men har inte Astrid Lindgren fått lite oproportionerligt mycket cred genom alla dessa film- och TV-produktioner? Detta för att det, enligt min gissning, är väldigt få som faktiskt läst en eller flera böcker som filmerna bygger på? Hon har ju trots allt varken regisserat, producerat, klippt eller filmat dessa produktioner, inte heller deltagit i något slags screenplay-skrivande. Eller?Vad tror du? (Valde Blandat-forumet för det är störst blandning på folk här och ligger närmare ett slags tvärsnitt över befolkningen, till skillnad från Film & TV och Kultur & Litteratur skulle jag tro)Diskutera!
Intressepenisen hårdnar!
Toastare
2009-01-24 21:30
Det har väl de flesta hoppas jag? Har läst de flesta, om inte alla böckerna och fått de lästa för mig. sjukt om inte det ingår i läroplanen? så ta nu och läs böckerna i efterhand, finns ju flertalet av de bästa som aldrig blivit film eller som sällan visas på TV som "Allra käraste syster" eller "Spelar min lind, sjunger min näktergal"
Jag skyller allt på Emma!
Jag har läst bröderna lejonhjärta när jag var liten iaf. Den är ju bra som fanken. Jag tycker hon förtjänar all cred hon får faktiskt, även om jag inte har läst så mkt. Hennes historier har ju skänkt glädje åt miljoner barn världen över, om så i film som i skrift.
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"
hon är skrynklig : /
Blunted in stockholm
I efterhand såhär kan jag se att det troligtvis endast lär bli folk som HAR läst som kommer in i tråden, tack vare rubriken.
Intressepenisen hårdnar!
BountyBoo F29 åh, allrakäraste syster var en av mina favoritböcker när jag var liten.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Barnen i Bullerbyn var jävligt tummad :)
Femme fatale
Producent
2009-01-24 21:55
Hon var bra, men dock nazist.
Otaliga är väl de filmer och TV-serier jag och de flesta av er har sett som baserats på Astrid Lindgrens böck"""" citat tecken hur många pratar så... vem bryr sig orka spela viktigt... a ja sa det
oj kom ut oklart... men ordet "otaliga".. lägg ner om du ska vara allvarlig efter ett sånt ord... sök diplom för litteratur skriv aldrig mer åt folken. kramm...
wackcent P24 vad tusan pratar du om?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
hahaah ja vetine... saken är... kändes störande.. ... hmm
Bröderna Lejonhjärta är enda boken jag läst om igen frivilligt.. Första "omgången" var jag så liten att jag inte kunde läsa så långa böcker själv, far min läste. Andra gången var jag väll 11 eller något.. Grymt bra. Har nog läst Emil I Lönnerberga, Rasmus På Luffen och några till som liten nu när jag tänker efter..
Wackcent: grattis, du har just idiotförklarat dig själv inte bara en utan OTALIGA gånger under loppet av några minuter bara!
Intressepenisen hårdnar!
jag är ganska bra på att förstå idioter, så det jag tror Wackcent vill förklara är att han stör sig på att trådskaparen använder sig utav lite "finare" ord på vissa ställen. Exempelvis "Otaliga". Kan f.ö. tillägga att hela hans resonemang var grymt onödigt. Har man inget bra att säga kan man lika gärna vara tyst, liksom..
Den enda vad jag verkligen minns att jag läst av hennes verk är Mio min Mio. Kan inte direkt påstå att jag hade så mycket till övers för Astrid alls.. Hade fullt upp med Star wars, He-Man och Transformers
mama said knock you out
otaliga är väl inte ett fint ord?
Blunted in stockholm
Hade ingen jävla aning om att "otaliga" var ett ord för märkvärdigt folk. Otaliga och många har i min mening heller inte samma användningsområde. Wackcent, hängde du med i meningsuppbyggnaden?
Intressepenisen hårdnar!
Jag har inte läst så mycket av henne.. men min favoritbok när jag var liten var skinn skerping, hemskask av alla spöken i småland. Allrakäraste syster är nog den enda jag har läst av henne utöver den ovan nämnda som jag läst kanske en miljard gånger
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
otaliga är väl inte ett fint ord? nej, bara enligt wackcent :)
Enda boken jag läst av Astrid är Assar bubbla ;) He rules ^^
Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.
Jag har läst många av hennes böcker,om inte alla. Och dom är enormt bra. Och dom finns ju inte bara på svenska utan är översatta till en himla massa språk. Så att hon skulle ha fått för mkt "cred" tycker jag inte stämmer.
www.susei.blogg.se
best thread ever... would read again
Ronja har jag för mig att jag åtminstonde fått läst för mig. Pippi med för den delen. Om jag läste ronja själv eller ej minns jag dock inte, har bara ett svagt minne av omslaget. Kalle Blomkvist kanske jag läst. Hennes bilderböcker räknas inte heller antar jag.
Minns inte riktigt vad jag läst och vad jag fått läst för mig somsagt. Inte för inte läses barnböcker oftast av föräldrarna. När man börjar ordentliga böcker själv har man väl ofta växt förbi Astrid Lindgren antar jag.
Jag tror även att Astrid Lindgren haft ett hyffsat stort finger med i filmatiseringarna av Emil, Pippi, Madicken osv.. just ja, Pomperipossa har jag läst i någon form tror jag.
Astrid Lindgrens filmer är filmer och TV-serier baserade på Astrid Lindgrens berättelser. Några som återkommit i många av filmerna är kompositören Georg Riedel, regissören Olle Hellbom och skådespelaren Allan Edwall. Astrid Lindgren själv har skrivit manus och sångtexter till de flesta av de filmer som gjorts baserade på hennes verk och hon har nästan alltid varit med på inspelningsplatserna och godkänt. Liksom hon hade tydliga ståndpunkter både politiskt och allmänmänskligt ville hon också att hennes filmer skulle följa hennes moraliska syn. Hon var länge emot animerade filmversioner av sina böcker, samt godkände bara i viss mån produktion och försäljning av leksaker och dylikt (merchandise) efter hennes figurer.Woho.. min magkänsla var helt rätt :)
Nåja, personligen tänker jag läsa såväl Astrid Lindgren och Thorbjörn Egner för mina barn. Om jag nu får några. =)
cry me a river! --> thcrew
(hon skulle självklart inte heller vara erkänd världen över om det bara grundade sig på filmatiseringarna)
cry me a river! --> thcrew
Läst flertalet av böckerna. Måste ta och göra nog om igen. Btw BountyBoo ska inte denna tråd likka i Hobby & Fritid Kultur & litteratur?
Inte läst Lindgren sen jag gick typ i tvåan då Rasmus på luffen var favoriten..Sen tog Wahlströms ungdomsböcker med dom karaktäristiska gröna ryggarna över (Tvillingdetektiverna etc. )
Har inte läst en enda. Kan bero på att jag inte läser öht.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
att astrid skulle ingå i ngn läroplan , I doubt it very much, svenska skolan idag har ingen kanon i sin läroplan, vilket lämnar utrymme till läraren att tex inom svenska kurser (från 0-3an gymnasiet) bestämma böcker själv. jag har läst många astrid böcker och fått många uppläst för mig, och läst många högt då jag jobbar med 6års. astrid lämnar mkt utrymme för debatter med unga människor om djupa samtalsämnen , men ändå med en lätthet , älskar de med hennes böcker och korta historier. astrid är dessutom jul för mig. hennes berättelser som rör jul och de filmer/serier där man fått me jultraditioner är mysiga.
Har precis som trådskaparen inte läst en enda bok av Astrid, trots att jag började läsa själv tidigt, och läser generellt mycket.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Toastare
2009-01-25 12:11
Men obildade kids, lämna datorn och läs lite istället.. nu blev jag gammal och rädd, ska ni verkligen ta över sen? ..eller antagligen inte ;)
Vi fick iaf läsa Astrid Lindgren i lågstadiet (för att sen hoppa rask till Tolkien i mellanstadiet) och jag minns att varje person fick läsa ett stycke ur varsin bok högt, jag läste ur Kajsa Kavat. Personligen har jag läst väldigt många av hennes böcker och på senare år läst om en del av dem, favoriter helt klart är Allra Käraste Syster, Kajsa Kavat och Assar Bubbla...sen den där om killen på vinden, som har någon lungsjuka? Vad heter den? Precis som Peppis skriver så tycker jag att Astrid Lindgrens böcker är bra för barn, de behandlar död och jobbiga ämnen på ett (relativt) icke-skrämmande sätt. Självklart är det inte unikt för Astrid Lindgren, men ja...helt klart läsvärt.
Jag lärde mig "flytande" läsning i Mio min mio. Det var min favoritbok från 4 års ålder och flera år framöver. Berättelsen betyder fortfarande oerhört mycket för mig. Jag har nog läst 20 eller så av hennes böcker och ger bort en varje jul och födelsedag till mina systerbarn.
Frozen: Lame Karl någonting?
Intressepenisen hårdnar!
wasteapa Lame Karl ja! Han som får en kattunge! (Nånting levande åt Lame-Kal heter filmen som är baserad på en novell av Astrid Lindgren) (Inlägget ändrat av Frozen 2009-01-25 16:26:48)
Den känner jag igen, har väl filmatiserats på något vis.
Intressepenisen hårdnar!
Toastare
2009-01-25 18:22
Lame Karl och Assar Bubbla är sköna.. och Astrids version av Pomperipossa som joda nämnde..
joda
just ja, Pomperipossa har jag läst i någon form tror jag. Pomperipossa är från förra århundradet och skrevs av Falstaff vad-han-nu-heter. Astrid Lindgrens version, Pomperiopossa i Monismanien var hennes inlägg mot de höga marginalskatterna. Hon skrev den när hon blev informerad om att hon betalade 102% i skatt.
Som du förstår kan den senare inte läsas nog många gånger ;)
Och alltså, en sak jag undrar över. Min systerson är 3 och vansinnigt fascinerad av Karlsson på taket. Alltså, det är på den nivån att Karlsson är hans största idol. Bör jag vara orolig? Karlsson är ju på fullaste allvar ondskan och snålheten personifierad.
jag vet med säkerhet att jag har läst "Mio min Mio" och "Bröderna Lejonhjärta" iaf...har förövrigt för mig att vi fick läsa "Mio min Mio" i skolan också.
you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga
Jag tycker inte att Astrid fått för mycket cred. Hon är en stor författare och har dessutom bidragit till att göra filmateriseringarna av sina berättelser otroligt bra. Dock så delar jag uppfattningen att min generation i allmänhet faktiskt inte har läst särskilt många av Astrid Lindgrens böcker. Jag har läst Mio min Mio och Kalle Blomqvist-böckerna, sen har jag minne av att jag möjligen fått Emil och Pippi läst för mig. Det verkar vara lite uppdelat också. Vi är många som inte läst mycket, sen finns det extremister som har läst ALLT och är fanatiska ;-) JackFalk: Du borde väl vara stolt? Karlsson är ju egoismen och cynismen personifierad. En kapitalistisk och liberal förebild helt enkelt :) //NickeMannen
I'm back! NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
Toastare
2009-01-25 23:29
JackFalk, BUP på direkten.. Karlsson är så jävla elak och egoistisk.