I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur många av er har LÄST Astrid Lindgren?

Övrigt - Blandat

   

2009-01-24 21:14

Hur många av er har LÄST Astrid Lindgren?

Otaliga är väl de filmer och TV-serier jag och de flesta av er har sett som baserats på Astrid Lindgrens böcker, MEN - hur många av er har faktiskt LÄST en eller flera av böckerna? Bröderna Lejonhjärta, Mio Min Mio, Ronja Rövardotter o.s.v.?

Personligen har jag aldrig läst en enda av hennes böcker, trots att jag lärde mig läsa i relativt tidig ålder och läst en hel del böcker under min uppväxt. Det enda minne jag har av Astrid Lindgren i litterär form är att få Pippi uppläst för mig i väldigt ung ålder, men där slutar mina erfarenheter.

Mitt fall är knappast unikt, min bild av det hela är att många åtminstone ur min egen generation, faktiskt inte läst en enda Astrid Lindgren-bok? Kanske är detta p.g.a. att "vi" är en generation som haft tillgång till så många andra medium att underhålla oss själva med, internet t. ex.

Några av er tycker kanske det är att häda när vårat bortgångna nationalhelgon Astrid Lindgren diskuteras på detta viset, men har inte Astrid Lindgren fått lite oproportionerligt mycket cred genom alla dessa film- och TV-produktioner? Detta för att det, enligt min gissning, är väldigt få som faktiskt läst en eller flera böcker som filmerna bygger på? Hon har ju trots allt varken regisserat, producerat, klippt eller filmat dessa produktioner, inte heller deltagit i något slags screenplay-skrivande. Eller?

Vad tror du?

(Valde Blandat-forumet för det är störst blandning på folk här och ligger närmare ett slags tvärsnitt över befolkningen, till skillnad från Film & TV och Kultur & Litteratur skulle jag tro)

Diskutera!

Intressepenisen hårdnar!