I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att sukta efter kunskap..

Övrigt - Blandat

   
Toastare

2009-01-17 22:42

Att sukta efter kunskap..

I Maj tog jag examen från min utbildning och efter en slapp sommar började jag jobba. Jag gillar mitt jobb och det är kreativt och givande.

Idag tänkte jag på att jag, antagligen, aldrig mer kommer gå i skolan. Den kunskap jag fått där, och framförallt, tagit till mig och kommit ihåg är den kunskap som nu är basen för mitt framtida liv.

Självklart kommer jag lära mig något nytt, genom tv, genom jobbet, genom mitt vardagliga liv. Men jag kommer aldrig igen bli så matad med en så pass stor mängd kunskap och med ett så brett spektra som i skolan.

Och då kände jag att Animal Planet och Discovery ger mig inte det jag vill. Jag är besviken på mig själv att jag t.ex inte kan prata om Sveriges kungar. Eller kan uttala mig om vad Preussen var för något. Jag kan t.ex inte alla huvudstäder i Afrikas alla länder.
Jag känner med andra ord, jag skulle kunna mer saker. Och med det inte sagt att jag inte är påläst.

Så nu har jag bestämt mig för att vattna mitt intellekt för egen del och ta in ny kunskap på egen hand. T.ex har jag bestämt mig för att läsa Nya och Gamla testamentet. Inte för att jag inte kan tala för mig själv och varför jag inte är kristen, utan för att faktiskt veta vad som står i dem.
Jag ska också läsa lite om olika länder i världen, öppna en kartbok och kolla "oj, där ligger Nauro"

Så hur gör ni själva, ni som inte längre går i skolan eller pluggar? Och vad lär ni er? Vad skulle ni vilja kunna eller veta mer om?

Alltså jag vet att kunskap är oändligt och man blir aldrig mättad.. men det är bara vissa saker jag vill förbättra, som jag känner att jag måste för min egen skull.

Jag skyller allt på Emma!