Amway - MLM bolag
För två veckor sedan ungefär ringde en gammal säljtränare till mig, han förklarade att han håller på att rekrytera säljare från sitt tidigare jobb (där jag också jobbade) men har varit tvungen att vänta sex månader med tanke på en klausul i anställningsavtalet. Nu iallafall så hade han och hans flickvän tydligen dragit igång en E-handelssida och undrade om jag var intresserad av att jobba för honom. Visst, tänkte jag men det första jag frågade (då många pyramidspels och mlm-bolagsmuppar har varit på mig) var om det krävdes någon som helst investering från min sida. "Nej" var det blixtsnabba svaret på den frågan. Cool, tänkte jag och sa att jag var intresserad, varpå han återkom några dagar senare med tid och plats med tanke på att han skulle rekrytera in fler gamla säljare till sitt nya företag. Dagarna gick och jag blev mer och mer nyfiken på vad han hade gjort, vilket koncept han hade, hur mycket deg jag skulle kunna tjäna med mera med mera. Igår så träffades jag, han och tre gamla kollegor till mig. Vi var alla fyra förväntansfulla. Då drog han upp sin presentation och genast började jag ana ugglor i mossen. Det han presenterade för oss var inte något företag som han hade startat och ville ha våran hjälp med (som han hade sagt per telefon) utan det var en presentation av det ökända MLM-bolaget Amway. För er som inte känner till detta handlar det om att man ska köpa förbrukningsvaror inom hygien över en internetsida och få polare att börja med detta med, på så sätt så startar man ett nätverk och börjar tjäna pengar. Detta för att bli ekonomiskt oberoende. Visst, tanken låter ju fin, men jag visste att verkligheten var annorlunda. Amways produkter är svindyra, de själva påstår att detta beror på att produkterna är koncentrerade till max men detta stämmer inte. Många historier har man hört om människor som har offrat pengar, tid och vänner för att få sin amwayverksamhet att fungera, och när dom har fått nog och velat gå ur har dom blivit regelrätt trackasserade. Detta är inget grina utinlägg med tanke på att jag inte gått på något, men jag vill bara säga detta som en varningsklocka för Whoaanvändare! Amway sprider sig och det är fort. Gå inte på skiten vad ni än gör!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!
Vi hade hemma en amwaysäljare hos oss och vi köpte massa amway produkter. Minns att alla var jättenöjda med sakerna, jag tyckte det jag testade var jättebra och ja de är koncentrerade. Dock slutade vi köpa produkter från säljaren när han ville att vi skulle fixa möten och kontakter åt honom. Han var väldigt på min syster att hon skulle börja sälja (som är gymnasielärare) och till slut ringde min pappa och sa att han skulle sluta höra av sig!
stinis F20, lol. Batrat_XL P22, men vad hände då? sa du åt honom och dina kolleger när du upptäckte vad det handlade om eller?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Amway är hårdvaluta på gatan yo! Hade en granne en gång i tiden som försökte dra in mig i det där. Verkar ju helt meningslöst.
spliff macht frei
har många polare som är makeupartister och stylister som också är med i amway...
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
Känner en som är medlem i amway och han kan tjäna upp emot 30 000kr vissa månader på det där. Men då är han helt besatt och lägger ner hur mycket tid som helst på det...för som jag har förstått det så måste man även värva nya säljare hela tiden, annars är risken att någon man värvat tidigare värver fler säljare än en själv och då börjar den personen tjäna pengar på dig istället för tvärt om. Man byter plats. Jag själv skulle aldrig syssla med detta då det verkar lite suspekt. Men om man är villig att offra större delen av sin tid så går det att tjäna en del pengar på det.
"Vill man träffa folk, då ska man gå med i en skytteklubb"
Hade produkterna varit bra hade de ju sålts i seriösa butiker också, det känns väl uppenbart? MLM är ju riktig bull.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Toastare
2009-01-18 12:35
Som Refused säger, hade det varit bra produkter hade de inte behövt vara med i pyramidsspel.. detta är ju precis samma sak som Herbalife och allt det där andra med homepartyn där man ska sälja och sen värva nya säljare. Om det var lyckat så skulle alla vara miljonärer, som de alltid säger i dokumentärerna om sånna här företag. Jag trodde inte ens folk gick på det och köpte det, det är ju precis samma skit som säljs genom TV-shop.
Jag skyller allt på Emma!
det är helt ok produkter faktiskt. tex är deras vitaminer tip top tydligen, sponsrar vissa elitidrottsmän osv. de är gjorda av ekologiskt odlade frukter och grönsaker, inte på kemisk väg som många andra vitaminer. och rengöringsprodukterna, tja det är väl inte svårt att få dem o funka, men det de gör är att d har typ tjugo olika för olika ändamål, och vill pusha för överdriven renhet. och tja, bluff och bluff, den består i att de överdriver chansen att bli förmögen, samt att de pushar på att du som säljare ska köpa produkterna så du vet vad de går för osv. rätt vad det är så har du köpt gubbmycket prylar och det är det amway och säljarna högre upp tjänar på, plus alla möten du ska på, alla böcker o skit du köper av dem. du kan tjäna pengar, men du måste vara duktig säljare, du måste ha stort kontaktnät, massor med tid osv, plus att u gör det främst genom att värva folk som i sin tur värvar etc etc. skumt är det mn ingen superscam
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Pusherman // Av ren artighet satt jag igenom hela presentationen, men sedan sa jag på tu man hand till honom att det var kefft att han ljög angående varför jag skulle komma till mötet. Okej, kanske är produkterna inte SÅÅÅ jävla dåliga. Men faktum kvarstår att det är regelrätt hjärntvätt som dom sysslar med...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!
Toastare
2009-01-18 16:39
Grejen är ju att man själv investerar genom att köpa produkter, så företaget får in pengar från en själv innan man själv börjat tjäna. Jag vet inte om ni är för unga och inte minns alla dokumentärer om dessa företag. Och jag menar, idrottsmän och andra kändisar ....vilka då?
ronaldinho, asafa powel etc http://www.nutrilite.com/en-us/teamnutrilite/athletes/overview.aspx
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2009-01-18 23:41
manocpjaevel.. sen finns det kändisar etc. som går med i sekter också.. ;)
Graffare
2009-01-19 10:58
MLM är säljarbranschens bondfångeri. "MLM är jättestort i Asien, till och med bilar säljs genom MLM" - hur ofta har man inte hört den frasen? Jag brukar alltid kontra med "det enda sättet att bli rik på genom MLM är att starta ett eget MLM-företag".
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
manocpjaevel: tex är deras vitaminer tip top tydligen, sponsrar vissa elitidrottsmän osv. Är de tiptop för att de sponsrar idrottsmän? Om de hade varit bra på riktigt hade idrottsmännen ätit produkterna _utan_ sponsring.
du trodde du var smart osv. är sponsring ett medel för dåliga företag att sälja? nike då? om deras skor hade vart bra skulle spelare bära dem utan sponsring. nej, sponsring handlar om att göra en framgångsrik person till ngn slags kvalitetsstämpel. men det är inte är pga ronaldinho grejerna ska vara bra, utan för att som jag skrev, de använder sig av organiskt odlade frukter och grönsaker, inte kemikalier som nästan alla andra vitaminproducenter.
är sponsring ett medel för dåliga företag att sälja? Nej, sponsring är ett medel för företag att sälja - oavsett kvalitet. Det var därför jag inte förstod varför du tog upp det som ett tecken på att det var bra grejer.
Nike bärs av massor av spelare utan sponsring, men självklart kommer de som har möjlighet att ta emot sponsorpengar göra det. Används de här kosttillskotten av massor av idrottsmän utan sponsring? Det tvivlar jag på.
ta reda på det istället för att gissa. så du tror att toppidrottare som, powell och ronaldinho använder och är affischnamn för kosttillskott som inte fungerar?
så du tror att toppidrottare som, powell och ronaldinho använder och är affischnamn för kosttillskott som inte fungerar? Absolut. Sen tror jag inte för en sekund att dessa företag har som krav på ronaldinho och powell att de MÅSTE använda deras produkt. Eftersom det är en sån sak som kosttillskott så finns det inte en chans att de kan kräva det eller att någon ens kan veta om de verkligen använder dessa kosttillskott. Det är ju annat om det är fotbollsskor t ex.
Sen som Bounty nämnde så betyder det egentligen inte mycket att bara för att en kändis promotar en produkt så är den bra. Allt kändisar gör, alla beslut de tar, är inte garanterat bäst för alla andra eller på nåt sätt bättre än vad någon annan gör.
Jag gillar filmen Risky Business med Tom Cruise men jag tänker inte gå och bli scientolog och klä mig i svarta turtlenecks. Jag tycker Ronaldinho är en fantastisk fotbollspelare men jag tänker inte använda samma toapapper och kosttillskott som han.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
för det första kändis och idrottsman, ganska stor skillnad SEDAN: "men det är inte är pga ronaldinho grejerna ska vara bra, utan för att som jag skrev, de använder sig av organiskt odlade frukter och grönsaker, inte kemikalier som nästan alla andra vitaminproducenter" fan vad ni hakar upp er på samma sak hela tiden, lika fanatiska som amwaynötterna fast åt andra hållet
När det kommer till att promota diverse produkter åt företag så är det noll skillnad mellan kändis och idrottsman för mig oavsett vad det är för produkt. Britney Spears, Beckham, Spice Girls och Eric Cantona har gjort reklamer och promotat pepsi. Noll skillnad. F.ö svarade jag endast på frågan som du själv ställde (jag citerade det längst upp i mitt inlägg) så jag förstår inte riktigt gnället i ditt sista stycke.
mano: så du tror att toppidrottare som, powell och ronaldinho använder och är affischnamn för kosttillskott som inte fungerar? Du låter lite godtrogen faktiskt.
Personligen tror jag inte ens de använder produkterna, utan istället tar det deras idrottsläkare ordinerar dem. Som redan sagts lär det inte finnas någon klausul som säger att man måste använda produkten, än mindre någon som kontrollerar att så faktiskt görs.
det låter som att du lever i förnekelse
oh nejj! jag håller på tt vli slaktad av whoaanvändare btw, jobbigt för självkänslan
Toys^^ Amway är inte ett pyramidspel. Bara gå på ett weekendseminarium i Stockholm och bli övertygade! Även om ni inte går med i Amway är själva seminariumet en upplevelse så in i helvete! Plus att det är värt att slita snoppen (eller vaginan) av sig i 5 år för att aldrig behöva jobba mer i hela sitt liv.. Mitt tips; Bli crown ambassador, bli inbjuden till Peter Island och lev livet! Ouw<33
Vad säger man? livet är för kort, nu går vi och bajsar!
marvingaye Manomedettkorkatnamnpåsinwhoaanvändare har helt rätt! Produkterna fungerar, jag använder dom ofta och det är bra grejer. Och elitidrottare som Ronaldhino och Asafa Powell har inte råd att slösa bort hela sin karriär på att använda kosttillskott som inte fungerar :S:S Som han sagt tidigare tjänar man inte pengar på att sälja grejer, det är inte det företaget går ut på. Utan företaget går ut på att värva så mycket personer som möjligt, ju fler i kretsen, desto mer pengar tjänar ni. Som jag sa, gå på ett weekendseminarium och bli övertygade, fan vad ägda ni skulle bli då. Vet ni vad grejjen är? Jan Hagman från Network 21 som står där framme på scenen, uppbackad av en 10 meter bred bioduk, så man ska se hans vackra advokatnuna, inte pratar om hur ni gör för att tjäna pengar på det här företaget, utan han berättar enbart om vad han har för lyxgrejjer sen han blev Diamond, och vad han gjorde för att få dom. Det enda han gjorde var att ha visioner och drömmar, hur vill jag leva mitt liv och allt det där... För det första ville han ju inte jobba. Och nu, som 50-åring behöver inte snubben jobba mer. Super! Again, inte pyramidspel, då alla tjänar på det.
Vad säger man? livet är för kort, nu går vi och bajsar!
medecin Du får nog läsa mitt svar en gång till för jag sa varken något om att produkterna inte skulle funka eller att dessa idrottsmän/kändisar som promotar skiten faktiskt använder grejerna.
..och sorry men allt som du skrivit om, medecin, låter som textbook pyramidspel. Verkligen stereotypiskt.
Graffare
2009-01-20 09:42
medecin Hur mycket har du tjänat på detta? Hur länge har du hållit på?
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Som han sagt tidigare tjänar man inte pengar på att sälja grejer, det är inte det företaget går ut på. Utan företaget går ut på att värva så mycket personer som möjligt, ju fler i kretsen, desto mer pengar tjänar ni. Again, inte pyramidspel, då alla tjänar på det. Ganska roligt.
medecin- alltså amway är förbjudet i många länder. det är ett klockrent pryramidspel och de jag mött som varit med har varit jävligt creepy. hur mkt du än inbillar dig att du (och din familj?) inte gått på en bluff så är du lurad. amway går ut på att lura så mkt folk som möjligt så du kan tjäna pengar. för alla pengar i vrälden skulle jag inte vilja få pengar på det sättet. när jag vikarierade på en förskola så försökte några föräldrar få mig att gå med under flaggen "extrajobb med data" då jag bott i usa och vet hur jävla rubbat amway är för dom som är med , försökte jag mest få ut info om de hela av dessa föräldrar. men iom att allt kostar i denna organisation, och de vet hur bogus allt är, fick jag inte ens behålla deras informationsblad. amway är dyrt och även om deras produkter säkert är bra så är hela organisation from top to bottom pyramid. amway är way much more scary than tes mary kay, herbalife etc tycker jag, iom att de verkligen hjärntvättar alla med frikyrkoliknande "seminarium" och "selfhelpcds" etc. nejfyfan. l
Det är väl det värsta, godtroget folk som går in med tanken om att de kan bli ek. oberoende som det tjatas intill oändligheten om av amway. Sen helt plötsligt handlar det om att stärka självförtroendet och sina relationer osv, det är jäävligt wack. De lurar helt enkelt folk utan visioner och självkänsla. Har själv folk i min direkta närhet som hållt på i flera år nu, och det är deprimerande om något. De snackar om amway heela tiden, snackar om att slippa jobba osv. motherfocker, vem fan är du som ska sluta jobba?? du ska fan jobba som alla andra. sen om du går på skiten och tror du kan bli oberoende så är du så dum så du inte förtjänar rikedom. De köper skitmycket av grejerna, och har dem på display i hemmet. Men som sagt, ger du dig in i det med hustle i åtanke aka affärer så kan du tjäna pengar. Om du tror att du kan bli rik enkelt glöm det, inte din grej.
Graffare
2009-01-20 14:06
manocpjaevel Med andra ord håller du med om att det är skit?
jag behöver inte begränsa mig till att tycka att det är skit eller bra. Som du ser är jag väldigt kritisk, och jag hatar typ dem som håller på med det. men det betyder inte att jag måste säga att deras grejer inte fungerar, då är man bara envis som en åsna åt andra hållet, och har ingen koll.
Graffare
2009-01-20 14:30
manocpjaevel Jag kan inte verifiera om deras produkter är bluff, men håll med om att deras verksamhet gynnar främst de i toppen.
jo det stämmer definitivt. Men nästan alla företag är gjorda för att gynna toppen. Ägarna, VD, styrelsemedlemmar och det gänget är de som får cashen, du jobbar på lagret eller i butiken eller på kontoret, och får 12-20k efter skatt. Toppparna hittar på ett sätt att tjäna pengar, och anställer fotfolk som utför det praktiska arbetet, helt ok överenskommelse. Jag tycker väl att amways system är legitimt, det som stör mig mest är det stora mått av manipulation och amerikansk feel-good propagande som bär upp systemet.
Mitt ex. föräldrar höll på med det där, jag skulle själv aldrig ge mig in i det, därimot så är deras prylar helt okej
Graffare
2009-01-20 15:30
manocpjaevel Det manipulativa inslaget är nog det som är de flestas problem!