I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sorbonne, Paris! Boende..och lite annat!

Övrigt - Blandat

2009-01-16 21:30

Sorbonne, Paris! Boende..och lite annat!

Salam och go'kväll!

Nu är det så att jag tänkte dra iväg och plugga franska på Sorbonneuniversitetet i sommar, och jag undrar om någon här har pluggat där, eller har funderat på att göra det?

Spy ur er allt ni vet. Har googlat som en galning och fått fakta såklart, men skulle gärna vilja ha lite mer personliga åsikter.
Boende på Paris verkar svindyrt, hur är bästa sättet att fixa? Tycker ni man borde fixa det på plats, eller på förväg?

Sen undrar jag om någon har koll på hoodsen där? Vill inte hamna fel i Frankrike som ensamma tjejer, det är ju inte direkt som Rinkeby här. ;)
Av vad jag förstått ligger Sorbonne rätt centralt, Quartier Latin tror jag, men vet ngn vad som ungefär är rätt sida på stan?

Jag skiter i om jag låter som en mes, men jag vägrar hamna fel, vill kunna komma hem sent utan nojja :D

shooooot!

Femme fatale

2009-01-16 21:32
Sen om någon skulle ha lägenhet där nere som står tom under juli och du kan tänkas hyra ut är det bara att slänga iväg ett privat mess så tar vi det där!
Femme fatale

2009-01-16 21:46
Där kom den! Dubbelpost alá "Amar" :)
och vem fan är du?

2009-01-16 21:48
Remy, hahahah jag vet! Jag tänkte på det, jag har tydligen inte växt ifrån det
Femme fatale

2009-01-16 21:55
vad kan du tänka att betala för ett boende imånaden?
Du är ett lat stycke mat!

2009-01-16 21:57
corpius, beror på storleken, läget, utrustning. Har du en lägenhet där får du jättegärna beskriva den lite mer ;)
Femme fatale

2009-01-16 22:28
Jag gick på en skola där de hyr ut lägenheter men det var ganska dyra

2009-01-16 22:35
Problemet är att Sorbonne inte verkar ha någon campus... så inga studentrum/lägenheter där inte
Femme fatale

2009-01-16 22:38
du har ju cite universite annars har du kollat med det?

2009-01-16 22:40
corpius, nej har inte kollat, det är Sorbonne jag är inriktad på men jag ska absolut kolla upp cite universite, tack!
Femme fatale

2009-01-16 22:53
det går RER mellan dem, alltså cite U är bara boende

2009-01-16 22:58
min syster har gått där, hon bodde i området där vid moulin rouge vad det nu heter, de var typ tre stycken som bodde inneboende hos nåt konstnärspar och det verkar ha varit soft. kallt som fan på vintern bara råkade jag upptäcka. det är nog ingen risk att du hamnar i de i media kallade terrorförorterna då de ligger en bra bit utanför paris
http://www.kommandot.se/wp/

2009-01-16 23:46
bperb, hahah media och media, det handlar mer om att vi är två unga tjejer som ser maghrebines/orientaliska ut bägge två och arabiska fransmän kan vara ganska så närgångna av både min och min väns erfarenhet och we don't want no trouble..så är det bara. Vi vill kunna vara bekväma och inte känna att det är skumma dudes runt varje hörn, vilket det tyvärr ofta är. Låt mig slippa förklara, men jag vet vad jag säger... Både hon och jag är införstådda med att vi inte vill hamna så och vi har bra skäl för det hahah

okej, så du menar att de mesta områdena kring centrala paris e cool? I Marseille vet jag att hooden e mitt i stan. Missförstå mig inte, jag är jävligt intresserad av alla delar Paris och jag vll verkligen se förorterna med, men eftersom standard i Frankrike är så jäkla mycket lägre än i Sverige när vi pratar dåliga bostadsområden så vill vi ha dethelt okej. Inget fancy, men ett ordentligt område bara
Femme fatale

2009-01-16 23:57
bo i 5arr det är typ det lugnaste av de alla!!