I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Papperskorgen

Övrigt - Blandat

2009-01-16 18:05

Papperskorgen

Detta är en fråga som jag har funderat mycket på (mycket och mycket, allt är relativt)

Vad händer med 1orna och 0orna från en fil som blivit flyttad till papperskorgen som sedan tömts? komprimeras dom till pyttebits? säger dom poff och försvinner? Hamnar dom kanske på en avfallsstation för iländer i bangladesh?

må erkänna att jag inte är världsbäst på megabits och datachips so go easy om svaret är skrattretande lätt.

(man har ju också hört att cia / säpo och andra yrkesmördare kan hitta slängda dokument på en dator som vart med i "will it blend". är detta bullshitcrap?

out

All makt åt Tengil, vår befriare

2009-01-16 18:21
Informationen skrivs över. När du tömmer papperskorgen så är det fritt fram för hårddisken att spara data över de gamla "slängda" filerna :)
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard

2009-01-16 21:05
ingenting försvinner...
Femme fatale

2009-01-16 21:11

2009-01-16 21:22
Länk till https://www.flashback.info/showthread.php?t=809685

data skrivs över, du måste formatera flera gånger innan data verkligen försvinner.
sök på google för en mer genomgående förklaring utav hela processen, "data recovery" osv..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-16 21:27
tack Pusherman för att du fixade min länk..

tyckte att trådskaparen gjorde ett dåligt försök till att vara rolig o kom o tänka på flashback-tråden som var lika tråkig..

2009-01-16 21:34
haha de e lugnt mannen
funderade över flashback tråden och meningen med whoa tråden, sen insåg jag likheterna..
undrar också om det är en seriös fråga ens, den är ju postad i blandat liksom?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-17 11:54
1rna och 0rna stannar kvar i sina positioner tills data skrivs över som sagt. Att skriva över informationen flera gånger för att det ska försvinna är och ta med en nypa salt. Även om det är sant så krävs det otroligt dyr och avancerad och limiterad utrustning för att kunna läsa data som blivit överskriven. När jag var på en IBAS föreläsning så berättade de att de kan läsa data som blivit överskriven 56 gånger... goddamn. Lågnivåformatering är det som gäller enligt många, men IBAS hävdar att de även kan läsa det så man ska även lågnivåformatera ett antal gånger.

Hur som helst, ett sätt och gå kring det hela är att köra med kryptering, även om data återskapas gåre inte och läsa så värst enkelt.

2009-01-17 12:47
Hur som helst, ett sätt och gå kring det hela är att köra med kryptering, även om data återskapas gåre inte och läsa så värst enkelt.

precis, det enda sättet att egentligen förhindra att data återskapas är genom att kryptera den.
intressant det där med IBAS föreläsningen förresten, skulle inte förvåna mig om det går att återskapa data som är formaterad mer än 56 gånger tom.
antar att det beror mycket på hårddisken i sig också.
jag undrar hur det är med de nya ssd (usb osv) minnena, en hårddisk har ju skivor den skriver på, men ssd är väll typ kisel plattor eller hur fan det var?