I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur många av er har sett älg?

Övrigt - Blandat

2009-01-16 18:04

hur många av er har sett älg?

blev lite inspirerad av den här rävtråden där någon fruktade för sitt liv när en rävunge hade förföljt honom och tänkte då: är alla såhär ovana med att plötsligt ha skogens djur rätt framför sig?

älgen t. ex. som är världens största hjortdjur och finns i mängder i vårat land vi kallar Sverige, våran nationalsymbol, världens älgtätaste land faktiskt. men hur många av er har egentligen sett den/inte sett den?

Vi blir aldrig som dom från stan!

2009-01-16 18:08
men asså, det är väl inget konstigt att ha sett en älgjävel

jag har sett älg i flera situationer
i trädgården full på jästa äpplen
skuttandes runt på en äng
påkörd på en väg
styckad i frysen

osv osv, älg finner du överallt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen

2009-01-16 18:09
Eller hur, inget konstigt alls.

Sen bor jag vid halleberg och hunneberg också..
namaste

2009-01-16 18:13
Jag stötte på en älg när jag var ute och joggade i skogen för några år sen. Jag hörde hur det prasslade till ungefär 10 meter till vänster, kollade dit och ser en stor älgjävel stå och stirra på mig. Jag sprang rätt fort då, tror att älgen satte av ännu fortare i motsatt riktning. Jävla skitdjur.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2009-01-16 18:18
jag nämnde i rävtråden att jag blivit jagad av en grävling en gång och det var skitläskigt för den var jättesnabb. men älgar är fan ännu värre. jag drömmer väldigt ofta mardrömmar om hur jag blir jagad av älgar. jag har även återkommande mardrömmar om att jag blir jagad av en björn. jag har träffat på älgar säkerligen över 100 ggr i mitt liv. i villaområdet mitt föräldrahem ligger i är de väldigt vanliga och jag har varit nära på att cykla in i älgar flera gånger. och om ni tror att detta borde ha sänkt min rädsla för dessa vidriga jävla varelser så har ni fel. det är väl snara pga att jag varit i närkontakt med älgar så många ggr att jag börjat drömma mardrömmar om dem. min syrra känner likadant. när den där reklamen med en massa älgar som springer längs en dimmig tom gata mitt i någon stad gick på tv klarade jag fan knappt av att titta.

men de är goda att äta så jag tycker inte att vi ska utrota dem. däremot tycker jag att det är vår plikt som människor att utrota björnjävlarna.
få tyst på ungen kvinna!

http://myspace.com/the1manboyband

2009-01-16 18:28
Dekadens: björnar i Gbg-området existerar ju inte så varför är du så rädd för dem? :S
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 18:31
jag bor i norrland.

2009-01-16 18:31
ja, jag har tom varit nära att få närkontakt med en när den sprang över vägen precis framför bilen
http://www.kommandot.se/wp/

2009-01-16 18:35
wasteapa01 P21

det spelar ingen roll. om de utplånas från jordens yta så är jag ju medveten om att det inte finns några björnar, så då kommer jag ju inte drömma om dem mer. anledningen till att jag är rädd för björnar är nog pga att jag såg filmen "på gränsen". de blir ju förföljda och uppätna av en björn där. sen såg jag ju grizzly man för något år sen med. det var som att kolla på skräckfilm för min del.
få tyst på ungen kvinna!

2009-01-16 18:39
cripplarn: jag antar att du menar i vilt tillstånd. bara så att dom som sett en älg när dom besökte skansen i förskolan inte får för sig ngt?

själv har jag sett älg så måna gånger att jag tappat räkningen. jag har till och med sett en bli påkörd.

2009-01-16 18:42
jag har faktiskt sett en vit älg-familj.. respect!
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2009-01-16 18:44
Jag och ett gäng polare åkte till Umeå för något år sedan, när vi sedan var på väg hem så gick bilen sönder i Övik, klockan 4 på natten. Jag och en av polarna drog in till staden för att utforska lite, nästan det första vi ser när vi kommer ner en bit på gatan, är en stor jävla älg (eller om det var en ren, men jag tror det var en älg), på vägen mitt utanför paradisbadet. Det var kool!

2009-01-16 18:44
Dekadens: hehe, ok. Du borde m.a.o. hålla dig borta från i princip hela Norrlands inland och norra Dalarna.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 18:45
Skillz: ser du ingen skillnad mellan en älg och en ren? :S
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 18:45

Skulle med bussen kl 04.45 en morgon på väg till jobbet i Trondheim, första dan, så jag är lite sen till bussen.
springer som en dåre på den lilla grusvägen, sen sladdar jag till ett stopp, för det står en jävla älg och dumglor på mig MITT PÅ vägen, och den bara står där o glor, i flera minuter.. vafaan, jag är ju försenad till bussen, så flyttar inte aset på sig. och jag nojar ju o vågar inte göra nåt. tuff som jag är.

efter ett tag hade han glott klart och stapplade vidare över åkern, och jag fortsatte min springtur mot busshållplatsen.

VILKEN JÄVLA STORY VA?!?!?!?!

Har en nära vän som mitt i natten cyklade förbi en busskur, och i busskuren stod det en älg.

Jag skulle kunna ge vad som helst i hela världen för att få se den synen.

Brought to you by Carl's Jr

2009-01-16 18:47
Ser älgar lite nu och då när jag kör bil, sen har jag väl sett på gården också någon gång..

2009-01-16 18:49
wasteapa01: Jo, det gör jag väl. Men det var mitt i natten, hade åkt bil i typ hur långt som helst, det var mörkt ute och jag var sjukt trött. Men den var rätt stor så...jag tror det var en älg :P

2009-01-16 18:49
Måste kolla bild...jag ska ha bild på den någonstans...

2009-01-16 18:51

Så mörkt var det ju inte, haha. Men är det en älg eller ren?

2009-01-16 18:53
ja nog e ne en älg alltid
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 18:55
Tufft. Och för att svara på frågan: ja, jag har sett en älg!

Vi följde efter den, eller försökte iaf, men damn vad snabb dom är :(

2009-01-16 19:02
Jag blev jagad av en arg älghona när jag var liten så jag har lite fobi för djuren. :(

2009-01-16 19:10
en gång när jag öppnade dörren 04.00 på sommarstället stod det en älg 1 meter framför mig. dom ser fan ondare ut än vad man tror!

och när jag va liten bodde jag i ett bostadsområde där mångfalden är stor, så att säga, kronoparken är mångkulturellt. fast där vågade i alla fall en ensam vit älg in sig ibland. den kände sig nog ensam, tror jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-16 19:21
sett och fotat it älg

Jävligt efterbliven tråd då man personligen bor mitt ute i skogen

Jävla tyskturist
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

doggson: Jävla skogsmulle!

2009-01-16 19:23
haha va fan du bor ju uppe i nån annan del av skogen din fucker
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2009-01-16 19:24
Haha, men vi har inga älgar...tror jag... :D

2009-01-16 19:28
Klart som fan du har älg, dom finns ju fan överallt i det här landet. ><

Dieallot

2009-01-16 19:34
Jämtland, älgen är ju tamigtusingen självaste landskapsdjuret, med all rätt.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 19:37
wasteapa: Är det så pass till och med. Men du kan väl inte annat än att hålla med om att det inte finns så mycket älg här? Eller är jag i skogen för sällan?

2009-01-16 19:45
hur fna kan det finnas folk som inte är säkra på om att det är en älg de sett? spelar ingen rolll om man bott i stan hela sitt liv och aldrig sett en älg innan, man ska veta hur en älg ser ut. det är ju ungefär som att inte veta hur en gris eller en ko ser ut. min granne hade en stockholmare på besök för en jävla massa år sen. han fick se en älg för första gången, han ringde hem och berättade om det för sina föräldrar och såhär förklarade han det: "det kom ett stort jävla vidunder ut från skogen, jag trodde det var en drake först."
få tyst på ungen kvinna!

2009-01-16 19:46
Älg, ren
Gris, svin
Ko, tjur

Precis samma sak för mig...

2009-01-16 19:47
Älgstammen har förvisso långsamt krympt i flera år nu, i hela landet, men Jämtland
har alltid inneburit älg-garanti förr eller senare så fort man börjar röra sig utanför den omedelbara tätorten i Östersund. Har du t. ex. missat att de knäppte en älgko med kalv bara för några veckor sedan på Frösön? Närgångna satar som folk inte hade vett nog att låta bli att mata. I höstas fälldes det över 11.000 älgar i hela länet t. ex. Nu innefattar ju länet iofs. mer än vbara Jämtland men det statistiken finns bara efter länen. Såvitt jag vet är detta även flest fällda djur av alla länen i Sverige.

Jämtland ÄR älg i SVerige.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 19:49
Oj, är det så mycket? Jag vet att det är mycket björn här och i Härjedalen, mest i hela Sverige har jag för mig jag läste i tidningen i somras.

2009-01-16 19:49
11.000 lät väldigt mycket, stämmer det verkligen? ;O

2009-01-16 19:50
jodå, många gånger, dock främst framför bilen och ute på fält. har dock mött på älgmammor med barn några gånger med otränad galen jakthund, inte allt för roligt. då håller man hårt i kopplet (dvs när hon var kopplad)
rådjur har jag dock många personliga erfarenheter med, som tex igår då jag höll på o bli översprungen av 6 stycken.

2009-01-16 19:50
Älg:

Ren:

Älg och katt:

Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 19:51
för övrigt, rådjuren jag såg igår var mitt i Södertälje- så går de när man har kort bit till skogen från stadskärnan.

2009-01-16 19:53
Skillz: Ja, lita på mig. Just 11.000 har den iallafall legat på inom de närmsta 10 åren bakåt i tiden, så jag är osäker på från den senaste/pågående jakten. Men den ligger run 10.000. Betänk då även det faktum att det finns gott om älg kvar i skogen när jakten är slut.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 20:17
wasteapa01 P21

haha var du tvungen att slänga in bilder på älgar med? nu kan jag ju inte gå in i denna tråden mer utan att få känslor av obehag.
få tyst på ungen kvinna!

2009-01-16 20:23
Oj, förlåt! Glömde ju älgljuden!

Länk till http://www.algenshus.se/sounds/alg4.wav
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 20:25
wasteapa: Dom ser ju precis likadan ut förutom att älgen är större.
Okej, det var faktiskt väldigt mycket. Mycket, mycket mer än man tror. Cool! :)

2009-01-16 20:27
Nää, lugn nu! Forska vidare så kommer du snart se att de är två väldigt olika djur.
Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 20:32
Bombar vidare i tråden bara för att du förhoppningsvis ska inse skillnaden:

Renar:

Älgar:

Intressepenisen hårdnar!

2009-01-16 20:37
älg och ren ser ju inte likadana ut nånstans ffs, möjligtvis att båda har horn men inte ens hornen är ju liknande...

käkade älg i finland när jag hälsade på mina släktingar i somras, så jävla gott!!
såg en älg på en åker utanför min stuga i höst nån gång, försökte ta kort med mobilkameran men den är så jävla värdelös så man såg ju fan knappt att det var en åker ens..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-01-16 20:38
älgen gillar mina äpplen!

2009-01-16 20:44
En älg var jävligt sugen på att döda min kompis storebror när han satt och solade på altanen, älgen anföll med full fart från "ingenstans" ungefär. Killen han dock in med en hårsmån. I bästa Indiana Jones-stil skallrade rutorna när hornen slog emot altandörren som killen precis fick stängd innan döden hade tagit honom. Ända sedan dess har jag varit rätt skeptiskt inställd till det djuret.

2009-01-16 20:45
Alla dessa stadsbor...
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2009-01-16 20:48
Hahahahahah vilken rolig topic. himla stadsunge...

Älgar e kungliga djur. Vare med på lite älgjakt och farfar har lärt mig att låta som en älg. brunstig hona tror jag det var.
den värsta situationen jag sett en älg i är nog när jag fick se en älg bli flådd, uppsågad över magen så alla inälvor forsade ut över min farbror och sen styckad. Det var inte fresh...
One chapter a day

2009-01-16 20:55
Hahahahahah vilken rolig topic. himla stadsunge...

Älgar e kungliga djur. Vare med på lite älgjakt och farfar har lärt mig att låta som en älg. brunstig hona tror jag det var.
den värsta situationen jag sett en älg i är nog när jag fick se en älg bli flådd, uppsågad över magen så alla inälvor forsade ut över min farbror och sen styckad. Det var inte fresh...
One chapter a day