Vart går gränsen på drograttfylla?
Tudelidu Först och främst så måste jag säga att jag inte hade tänkt o köra bil påverkad av nånting. Satt och tänkte på detta idag på jobbet. Vart går gränsen? Är det bara illegala substanser som räknas? Som om jag till exempel köpte nån lagligt drog ifrån nätet och kör påverkad är det ett brott? Peace..
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
Eftersom det inte går att få fram någon promillehalt på en exv. haschpåverkad förare så lär det endast vara själva påverkan av en drog som resulterar i drograttfylla..?
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
När det handlar om att köra påverkad av något eller sjuk är det givetvis upp till föraren först att bedömma om man är kapabel till att köra om det handlar om lagliga saker. Det är väl olagligt att köra med för starka mediciner t.o.m?
näe, nuförtiden är det upp till ens egna omdöme om man ska köra efter en (laglig )morfin-sup tex
http://www.kommandot.se/wp/
Yessir
Trafikvarning Vid behandling med Xanor/Xanor Depot kan reaktionsförmågan nedsättas. Detta bör beaktas då skärpt uppmärksamhet krävs, t ex vid bilkörning. Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt vaksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar. Beskrivning av dessa effekter och biverkningar finns i andra avsnitt. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker. Källa - Fass..
Peter-Pan-Komplex jo men det finns ju starkare grejjer
jo men det finns ju starkare grejjer vad har de med saken att göra haha?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Yessir Slog upp Xanor som jag bedömer är jävligt olämpligt att köra bil på..
Toastare
2009-01-12 22:28
yessir...subutex då
Bilkörning och användande av maskiner Vid behandling med Subutex kan reaktionsförmågan nedsättas.Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt vaksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar. Beskrivning av dessa effekter och biverkningar finns i andra avsnitt. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker.
Jag skyller allt på Emma!
Låter fan sjukt att man kan få köra bil på subutex? Eller tex nozinan..
Toastare
2009-01-12 22:30
samma sak står på Depolan (morfin)
Toastare
2009-01-12 22:31
Fast nozinan är ju inte lika "illa" som subutex och morfin, kräver ju inte speciell receptblankett. Och veterinärer skriver ut det till hundar som är skotträdda (har en burk efter min gamla hund) men det är klart.. att ta det och sen köra dagen efter är ju som att låta någon som sover köra bil.
Toastare
2009-01-12 22:32
På nozinan står det inte ens att det kan försämra reaktionsförmågan. På både Subutex och depolan står det att det sänker reaktionsförmågan kraftigt. no shit.
Jag har kompisar som har sovit 3 dagar på nozinan. Min kompis ex som har det utskrivet svimmade i affären av dom och en annan gång rätt i toalett stolen så den gick sönder. Vaknar efter en stund och bara en liten bula medans hela toaletten läcker vatten ..
Bountyboo Det verkar helt jävla absurt att man får köra påverkad av tex subutex.. Bara för att det är "läkemedel" eller vadå? ..
Toastare
2009-01-12 22:36
Alltså det är ju inget jag hade kört bil på eller velat att någon medtrafikant hade tagit.
Toastare
2009-01-12 22:37
Peter-Pan-Komplex, vet inte hur det fungerar. Jävligt konstigt att de tog bort tringelmärkningen. Förstår inte riktigt det. Jag jobbade med en tjej som hade reumatism. Hon käkade starka Citodon som godis och körde sen bil hem.
Jo jag känner folk som lider av olika sjukdomar som bland annat käkar olika benzo, muskel avslappnande med mera och dom är som vanligt. Dom känner inte av själva benzon .. Men låter helt sjukt att man kan köra bil på tex sömn medel
BountyBoo F28, citodon är ju inte speciellt starka, men jag håller med om att det är godis :P
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Det är inte tillåtet att köra bil på narkotikaklassade läkemedel som man inte har recept på,
t ex subutex. (lista över narkotikaklassade läkemedel finns på läkemedelverkets
hemsida. )
4§ 2st. Lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott säger:
För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika som avses i 8 § narkotikastrafflagen (1968:64) i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock inte om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination. Det blir lite snårigare när man lider av någon sorts åkomma som gör att läkare ordinerat preparatet till personen i fråga. Har man ordinerats läkemedel och samrått med läkare innan man kör bil men överdoserar för att "bli hög" faller man under samma ansvar som personer som inte ordinerats.
Det är alltså viktigt att poängtera att man ska samråda med läkare innan man kör.
Även om man ordinerats läkemedlet men inte överdoserar är man inte helt fri, då kan man begå sk kliniskt rattfylleri som 3st. nedan handlar om.
Sedan har vi frågan om mediciner och medel som kanske inte är narkotikaklassade men likväl har trafikfarlig effekt. Dessa faller också under 3st. i samma lag som säger:
För rattfylleri enligt första stycket döms också den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker att det kan antas att han eller hon inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Detsamma gäller om föraren är lika påverkad av något annat medel.
gah
exakt, kör man runt berusad så spelar det ingen roll om man har recept eller inte, det är ganska stor chans att det blir drograttfylla endå. tar dom blodprov och skickar det på analys och det visar att man har lite väl många milligram per milliliter så är man garanterat körd..
Om det är upp till ens egna omdöme så innebär det ju att om man väl gör något fel (krockar, kör för fort etc.) så kommer man att anses vara särskilt vårdslös om man gör det med t.ex. subutex i kroppen. I praktiken så funkar det helt enkelt så att ingen kommer att stanna dig och testa dig såvida du kör som du ska, kör du inte som du ska åker du dit hårdare för förseelsen än du hade gjort om du varit opåverkad. Så fungerade det med rattfylla på sjön tidigare, att man inte gjorde slumpvisa kontroller utan tog dom som gjorde fel och straffet blev extra hårt om dom va packade. Där kan man säga att hur mycket man valde att dricka när man körde båt var efter "eget omdöme".
det räcker att man har en illegal substans i blodet för att räknas som drograttfylla..spelar ingen roll om ruset gått ur
i remember when originality was the key!!
Alltså, ni får tänka på att många som tar mediciner, t.ex. opioider, faktiskt kör bättre och har bättre uppmärksamhet än när de inte tagit medicinen pga sina olika åkommor. Det är nog bland annat det som gjort att varningstriangeln ändrats på medicin.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."