I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur syns infrarött i fotografering?

Övrigt - Blandat

2009-01-12 16:13

hur syns infrarött i fotografering?

Hejhej, läste precis den här artikeln och blev tagen med storm av de vackra bilderna. Jag vet vad infrarött ljus är osv vilket även framgår av artikeln men hur i hela friden blir det infraröda ljuset synligt i bilderna? Om vi inte kan uppfatta det med ögonen måste det ju omvandlas till något vi kan varsebli i bilderna. Vad är detta och hur går det till?

Del av artikeln:

One of the most charming contrasting color effects you can get in photography is by using infrared. An easy way to understand near-infrared light is to think of it as the color of the rainbow next to red, a color that is invisible to the human eye. But near-infrared is not the same as thermal imaging.

Because everyday objects reflect infrared in proportions that differ sharply from that of visible light, the tonal relationships are wildly unexpected. Such near-infrared techniques used in photography give subjects an exotic, antique look. Green vegetation becomes white, whereas human skin becomes pale and ghostly. The resulting images look alien.

Digital cameras use CCD and other similar sensors to capture infrared images. Although all digital cameras available on the market are sensitive to infrared light, they are equipped with infrared-blocking filters. The main reason for this is that consumer cameras are designed to capture visible light. But sometimes these filters are used together, giving very interesting in-camera effects like false color, wood effects etc.

smakprov på foto:

vadå? jag dyster?

2009-01-12 17:12
det du behöver är ett IR filter som du skruvar fast på ditt objektiv =] dock är det inte hur lätt som helst att få till det bra. men det kanske du förstod att man använde då det står i texten såg jag nu.. förstår inte riktigt vad det är du vill veta? =)
 www.RekFoto.se

2009-01-12 17:18
Det står ju i artikeln att det som syns är "near-infrared", d.v.s. nån våglängd närmre vårt syn :)

Tips för hemmafxaren: om du har en fjärrkontroll du inte är säker på fungerar kan du testa den mot en digitalkamera så syns ljuset :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-01-12 17:23
Lexicon, det jag undrar är hur vi kan se något som vi inte kan se (infrarött ljus). För att se något vi inte kan se måste det ju omvandlas till något annat, right? Vi kan se värme om vi fotograferar det med en värmekamera och översätter värmen till en bild. Men hur översätts det infraröda ljuset på fotografiet ovan?

okej mabs, din förklaring låter ju ganska rimlig. det står ju iofs i texten att near-infrared är osynlig för ögat (dvs likt infrarött ljus)

to understand near-infrared light is to think of it as the color of the rainbow next to red, a color that is invisible to the human eye
vadå? jag dyster?

2009-01-12 18:08
ahha okej. jag vet faktiskt inte. jag vet iaf att om man kollar genom mobilkameran på en fjärrkontroll när man trycker så syns det (; som mabande sa.

Ska du börja fotografera med IR filter ? =)
 www.RekFoto.se

2009-01-12 18:14
jag får testa det där med fjärken :)

nä jag har inga planer på att börja fota med IR-filter utan är mest nyfiken då jag tyckte informationen var lite fattig från smashing magazine.. jag skulle väl iofs kunna googla, får nog ta o göra det!
vadå? jag dyster?

2009-01-12 18:27
står mycket om det på flashback såg jag. kanske du finner det du söker ;]
 www.RekFoto.se

2009-01-13 08:39
du kan öppna din kamera om du e en modig jävel o plocka bort IR-filtret som sitter framför sensorn. (?) har jag för mej iaf.
Chillar med låtsas-mpc'n...

2009-01-13 14:06
mm det kan man göra. men det är nog inte värt det om man inte vet exakt vad man gör.. känns som det lätt blir fel..
 www.RekFoto.se

Hangaround

2009-01-13 22:40
Ush vad det är svårt haha. Haft IR-Filter i bagaget i 4 år nu. Har inte använt det så mycket men det är riktigt klurigt att få en bra bild. Men när man lyckas är det sjukt roligt att se resultatet.

2009-01-13 22:41
krävs ju dock mycket efterarbete för att få en snygg bild. annars är dom ju bara röda eller någon liknande färg.
 www.RekFoto.se

Hangaround

2009-01-13 22:43
De är röd/Rosa vart om var annat. Men vet man sina justeringslager väl, samt att man kan läsa kurv-index från kamerans exponering så skall man lyckas.

2009-01-13 22:45
japp, exakt för att få det där blå,vita =) riktigt nice då ju. om någon är intreserad tutorial
 www.RekFoto.se

Hangaround

2009-01-13 22:47
Tror jag bestämt skall gräva fram filtret ur kamereväskan och försöka mig på det igen. Vänta tills sommaren dock.

2009-01-13 22:51
är ju lite mer infrarött ljus då :D Funderat ett tag på om jag ska skaffa ett till sommaren. brukar iofs funka bättre på Nikon än vad det gör på Canon men det får nog bli så ändå ! = )
 www.RekFoto.se