I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lasagne recept

Övrigt - Blandat

2009-01-11 12:38
skillz

Nope ingen ost i bechamel såsten om det ska va en "klassisk" lasagne, men gratinera gärna med parmensan ost eller någon annan form av lagrad ost om du vill och kan =)

här har du ett recept på bechamel såsen, Jag ha
2 msk smör / 4 msk smör
2 msk vetemjöl / 4 msk vetemjöl
4 dl kokande mjölk / 8 dl kokande mjölk
salt och vitpeppar

Smält smöret i en gryta på hög värme och få gyllenbrun färg, Så fort smöret börjar smälta ska du sänka till medel värme så att mjölet inte bränner fast! tillsätt mjölet och rör noga till en tjock och slät massa. Häll i den varma mjölken under noggrann omrörning.
Rör tills konsistensen är jämn.

Låt såsen sjuda i 5 minuter. Rör ofta. Smaka av med salt,vitpeppar samt riven muskotnöt.

Jag hade dock gjort dubbel sats där, man ska ha dubbelt så mycket sås som köttfärsås imo,, såsen drar ihop sig, och sen så äre godare =)

Om såsen inte tjocknar när den sjuder pga random anledning.. så gör en toppredning, Antingen om du inte har potatismjöl eller majsstärkelse, ta då 2 msk vetemjöl samt lite ljummet vatten(får inte va varmt) och lägg i burk med tätslutande lock och skaka som bara fan tills det blir en slät vätska (som välling), Häll i lite i taget och låt sjuda en 2 minuter så att du vet att såsen är tjock nog.

Enjoy
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-01-11 19:51
Nice, tack!
DJ

2009-01-11 20:01
Fatcaesar är det enda hittills som gett ett recept på lasagne. inga jävla genvägar med "färdiga ostsåser" osv...
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2009-01-11 20:23
Blir fan riktig som jag gör själv, helt klart! Känner mig fan som världens kock, kan inte göra annat än att steka hamburgare egentligen :P

2009-01-11 20:40
Alla kan laga mat, krävs bara träning.. tro inte att vi som kan laga mat alltid har lyckats :P men med träning och börjar med småsaker så lär man sig och tillslut blir man grym.

2009-01-11 20:43
Sant. Jag måste börja laga lite mat själv fan, är helt sämst på det, men ska bli duktig har jag bestämt mig för. Detta var ett bra steg på vägen tror jag :)
DJ

2009-01-11 20:49
lär dig grunderna, kör på vanlig humanskost så tar det inte särskilt lång tid innan man blir en hygglig amatörkock :)

men det måste ju finnas ett intresse som med allt annat, istället för att köpa den där "färdiga ostsåsen" så ta reda på hur man gör en riktig bechamel. både godare å mindre onyttigt då alla jävla halv/helfabrikat innehåller en mängd konstiga tillsattser och "smakförstärkare" som det så vacker kallas.
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2009-01-11 21:08
skillz

Köp dig "Rutiga kockboken", fylld med alla grundrecept,mått etc man kan tänka sig, är en grundbok, Mycket bra att ha.

2009-01-11 21:15
1: Det ska vara bechamelsås, ingen ostsås.

2: Carbonara innehåller grädde. Ingen skinka, men Bacon!

3:En annan gyllene regel är att Vitpeppar = Kokning, Svartpeppar = Stekning/grillning

Inte fan har du svartpeppar på stektpotatis? :) Jag använder inte svartpeppar direkt så grillat kött eller sånt heller, så där ryker din gyllene regel!!
be the change

2009-01-11 21:18
Btw, inte fan kryddar man en fin vit sås med SVART peppar? Dem som säger det är ju wasted =( .. Man ska ju ha fin vitpeppar, så såsen håller sig vit!
be the change

2009-01-11 22:09
MR_EVIL: Jag har alltid velat lära mig laga mat, sen jag var liten, men har aldrig riktigt tagit tag i det eller orkat göra det speciellt seriöst. Bakat någon kaka lite då och då. Det där med att göra saker själv istället för att köpa färdigt är jag för lat för egentligen, men nu tog jag tag i det och gjorde egen bechamelsås, måste göra så lite oftare.

Fatceassar: Tack, ska kolla in!

JackVegas: Inte har du väl vitpeppar om du steker potatis? Då har du (iaf jag) svartpeppar...

2009-01-11 22:15
JackVegas- P22

Som jag skrev på punkt 1,2 =)

Men angående regeln där så gäller det inte allt, det brukar passa till den mesta maten.
Och jo jag har svartpeppar på stekpotatis, eller citronpeppar, men inte vitpeppar eurk..
Brukade använda den regeln när jag jobbade ute, men som sagt så finns det ju undantag.

Och som skillz säger, du har väl inte vitpeppar på stekt potatis? enn annan god sak är att ha blandpeppar.

2009-01-11 22:18
skillz

Okej, jag arbetar oftast med en salt & pepparblandning. Men jag har hellre på lite vitpeppar än svartpeppar iallafall. Men brukar hålla mig till salt & den andra jävla kryddan, vafan heter den.. muskot? ne det hette den inte.. Kommer inte ihåg..
be the change

2009-01-11 22:20
Jag har alltid vitpeppar till potatis, glömde jag att skriva. Även om det är i mosform, gratäng, bakelse eller what so ever
be the change

2009-01-11 23:22
Måste säga att den faktiskt blev ganska god. Helt klart godkänd för att vara första gången, haha. Men lite saker jag lärt mig till nästa gång iaf. Tyvärr hade jag lite väl lite köttfärs upptäckte jag när jag skulle smeta på allt, blev bara två lager, haha. halvkilo var det bara. Skulle nog haft åtminstonde 2 kg, hehe. Borde nog haft folie på (och lite mer sås), såsen försvann nästan helt, var som inte så blött och kladdigt och gott som det ska vara. Men tack alla för hjälpen :)

2009-01-12 02:09
skillz

Hur var såsen efter du kokat den? den ska inte va för tjock där, lösare än fil imo, blir så himla torrt annars.
och sen 2kg köttfärs O.o well du är en carniwhore det märkt :P

JackVegas- P22

håller med dig att till mos,gratäng och annan icke stekt potatisform ska det va vitpeppar, där är ett exempel där jag inte följer "regeln"

2009-01-12 02:50
Den var ganska lös, fast kanske lite för tjock ändå, den var typ som fil, kanske lite lösare.
Haha carniwhore? Vad har det med saken att göra? Blev ju som sagt bara två lager, det är för lite :(

Det där sambal oelek var sjukt gott. Tre teskedar av det gjorde susen, starkt och gott, precis som mat ska vara :)

2009-01-12 02:56
fatcasear

du behöver inte böka med en bottenredning och grejer , slå på hälften mjölk och hälften grädde låt koka upp med ett varsamt vispande , låt reda av den i önskad konsistens ,

sen nåt som jag tycker e gott e att ha i oxbuljong i vita såsen eller nån valfri sort av buljong blir sen en hyfsad mäktig lasagnen , sen är ju inte muskot dumt heller fantatiskt krydda ,

detta ur en kocks perspektiv

tack och hej
i got this guitar and i learn how to make it talk

2009-01-12 04:37
Potholesinmylawn P20

Fast är ju stor skillnad på smak mellan gräddsås och bechamel :) själv skulle jag aldrig andvända fond eller buljong i min sås till lasagne, tror det blir alldeles för mäktigt för min del.

2009-01-15 05:12
Sorry att man e lite sen, har inte varit inloggad på några dagar men här e svaret i alla fall:

alltså, om du ska göra en stor lasagne så kommer du behöva upp till en liter mjölk. Smält smöret, vet inte exakt hur mycket men skulle tippa på uppåt 50 g. Sen vispar du i lite mjöl o tillsätter mjölk. Du märker om det är för lite eller för mycket mjöl, bästa är väl att inte ha i aldeles för mycket till en början. Om jag ska höfta till med nåt så... kanske en halv deciliter, kanske mindre, brukar inte mäta upp. Sen e d bara o salta, peppra o muskota (?) o smaka av liksom.

Ingen ost i såsen. Som du ser i mitt recept så river man ner parmesan i varje lager och där är det bara att ta så mycket man själv vill liksom. Vill du ha det riktigt ostigt så e d ju bara att gå loss.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-15 08:33
bechamel är soft som fan, men kan lätt bli lite menlös. förut gjorde jag alltid en färs/tomatsås och en spenatsås och varvade. fördelen med spenatsåsen är ju att det är den som man kan hitta på roliga saker med, en bra bit grönmögelost ihop med den andra osten ger en otroligt bra lasagne, och en skvätt vin och soja i färsen förgyller rätten snyggt med. med rätt ingredienser behövs knappt några kryddor, med undantag för muskot som redan nämnts som är A och O oavsett om du gör bechamel eller spenatsås
http://www.kommandot.se/wp/

2009-01-15 11:03
tips:

om man kokar vitlök i mjölk får den en mkt rundare och mildare smak.
Detta kan juh vara en ide när ni gör bechamel'en till lasagnen.
Överdriv inte så mkt med vitlöken i färsen utan kör lite mer i vitsåsen bara :)
Chillar med låtsas-mpc'n...

2009-01-15 11:27
Ett enkelt sätt att göra köttfärsen ännu godare är att byta ut dom vanliga krossade burktomaterna mot krossade tomater med oliver och vitlök i, alternativt att rentav satsa på en färdig tomatbaserad pastasås.

En liten nypa curry gör sig även väldigt bra smakmässigt. Särskilt om du kör blandfärs. Inte för att prägla såsen med currysmak utan enbart för att få lite av kryddans essens.
It´s all about Don W Miami!

2009-01-15 15:34
Ös på med mer tips, allt ni har. Det är roligt med såna smågrejer som gör maten mycket godare. Alltid bra att ha! :)

2009-01-16 00:38
Ingen ost i bechamelsåsen, följ bara receptet så blir allt bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-16 00:40
Funkenteller: Jag kommer bomba dig med PM så fort jag behöver ett bra recept, för du var duktig på detta, haha ;)
Producent

2009-01-16 04:00
jag gjorde en grym lasagne efter ha läst denna tråden! nu blev jag sugen igen :( jag är sjuk.. mata mig!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2009-01-16 09:10
fatceasar knows his shit!!! big up...

är du möjligtvis kockutbildad eller är du självlärd? respekt till ditt matintresse i vilket fall

2009-01-16 09:12
och alla andra som kommer med grymma tips

2009-01-16 11:12
Ingen ost i bechamelsåsesn, men parmesan i varje lager.

2009-01-16 19:46
Om nån vill tipsa om god, vegansk lasagne så är ni välkomna att göra det. Antigen här, eller privat. Har aldrig ätit lasagne förut.
Jag vill ha tips på en sådan rätt utan mejerialternativ. Tycker inte om smaken av mejerier.

2009-01-16 20:46
Fan, har postat två ggr redan men det har inte funkat. Ingen ost i bechamelen.

2009-01-17 00:19
Inget svar? ;(

2009-01-17 01:24
Funkenteller: Jag har sett det varje gång :D